ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קרן העושק: לאן נעלמו 300 מיליון שקלים מרווחי הגז?

לתדהמת חברי הכנסת, רשות המסים גילתה: בקרן העושר ישנם 441 מיליון ש"ח בלבד, 40% פחות ממה שהצהירה לאחרונה. בשלב זה אזרחי ישראל היו אמורים להינות השנה מ-14 מיליארד ש"ח שיושקעו בחינוך, חברה וכלכלה - אך כעת מעריכים באוצר: יצטברו כ-16 מיליארד רק ב-2029
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פחות פירורים ממה שחשבנו: רשות המסים הודתה השבוע בדיון בכנסת כי הסכום שנצבר ב"קרן העושר" – תמלוגי הגז שנועדו לשמש לרווחת הציבור – קטן בכ-40% מזה שהצהירה בדיון הקודם. 741 מיליון ש"ח עליהם דיווחה בכנסת לאחרונה, הפכו כעת ל-441 מיליון שקלים בלבד.

300 מיליון השקלים החסרים הסעירו מאוד את חברות וחברי הוועדה המיוחדת לנושא הקרן לאזרחי ישראל, בה התקיים הדיון ביום שני האחרון. אבל נראה שזה רק הכסף הקטן: לפי תחזיות בנק ישראל מ-2013 היו אמורים להצטבר בקרן 14 מיליארד ש"ח כבר בינואר הקרוב.

התחזית העדכנית של המדינה מדגישה את עומק המחדל: נציג משרד האוצר בדיון אמר כי צפויים להצטבר כ-16 מיליארד דולר בקרן רק ב-2029

עוד ב"שקוף":

"אם חשבנו שיש תועלת כלכלית גדולה מהגז מול ההשפעה הבעייתית שלו על הסביבה, עכשיו אנחנו יודעים שהתועלת הכלכלית שלו היא שולית", אמר יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז בדיון. "המחשבה שיהיו מאות מיליארדים הכנסות לקרן עושר מהגז היא פשוט איננה נכונה. אני לא יודע מתי תיפתח הקרן, והיא לא תהיה קרן עושר – היא תהיה קרן עוני, היא תהיה דלה. אם לא ישונה החוק אין טעם בכלל בקרן כזאת".

פער של מיליארדים

את ראש השנה הנוכחי היינו אמורים לפתוח כאשר בוועדה המיוחדת לנושא הקרן לאזרחי ישראל דנים חברי הכנסת באופן בו ישקיעו את הסכום האדיר. הכסף נועד לפי החוק למטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות – אך בשל הסכום הזערורי ביחס לציפיות, קרן העושר לא תיפתח ודיון כזה נראה רחוק מאוד מהישג יד.

יו"ר הוועדה מוסי רז. "זו תהיה קרן העוני" (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"הופתעתי לגלות שכרגע הופקדו קצת פחות ממחצית מהסכום שיאפשר לקרן להתחיל לפעול", אמרה חברת הוועדה ח"כ שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו) ל"שקוף" לאחר הדיון. "צריך לתקן את הלקונה הזאת, ואז נוכל לעסוק בדברים החשובים באמת – להמליץ מה יהיו ההשקעות. עוד לא הגענו לשם אפילו", הוסיפה ח"כ רופא אופיר.

לאורך השנים הבטיחו בכירי ממשלת ישראל כי אזרחי ישראל עתידים לראות רווחה גדולה ממשאב הטבע. ב-2014 הוקמה הקרן לאזרחי ישראל ("קרן העושר"), שם ינוהלו המסים האדירים שהמדינה ציפתה לקבל מרווחי תאגידי הגז. הוחלט כי היא תתחיל לפעול כשיצטברו בה מיליארד שקלים. 

בנק ישראל העריך אז כי פתיחת הקרן צפויה לשנת 2018. ב-2015 הבטיח ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כי הציבור הישראלי יהנה ממאות מיליארדים "בשנים הקרובות" – ממסים שיועברו מהחברות למדינה, וביניהם כספים שיועברו לקרן הייעודית. 

בדיון שנערך השבוע בוועדה המיוחדת, ביקשו היו"ר ח"כ מוסי רז וחברות וחברי הכנסת להבין איך נוצר פער של מיליארדים בין התחזיות האופטימיות מהעשור הקודם, ובין הסכום הקטן יחסית שהצטבר בקרן בפועל. 

ח"כ שרון רופא אופיר בדיון. "לתקן את הלקונה" (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"בוועדת הכספים דיווחת לנו דיווח שאמור להיות מיטיב, במקום הסכום שאתה מציין כאן עכשיו – הדיווח האמיתי", התרעמה ח"כ נעמה לזימי (העבודה) מול נציג רשות המסים. "בוועדה ניסינו להבין מתי נגיע למיליארד כדי שתיפתח הקרן, הבנו שזה עתיד לקרות. אתה מתאר פה משהו אחר לגמרי". 

נציגי הרשות טענו בתגובה כי 300 מיליון השקלים "אינם חלוטים", מידע שנכתב במסמכים בשורות הקטנות אך חברי הכנסת ועמם הציבור לא היו מודעים אליו. משמעות הדבר היא שבסכום זה לא ניתן כרגע להשתמש, וכי הוא אינו מחושב ב"מירוץ למיליארד" עד לפתיחת הקרן.

"החברות משחקות בהוצאות"

נציגי בנק ישראל הסבירו את הפערים בכך שנתנו תחזיות אופטימיות ביחס לייצוא הגז למדינות אירופה – שלא התממשו. אם היה הגז מיוצא כפי שקיוו בעבר, כך טענו בדיון, הרווחים היו גבוהים יותר. 

מרב דוד, סמנכ"לית לובי 99, הציעה בוועדה הסבר חלופי: תאגידי הגז שוכרים יועצי מס שמסייעים להם להתחמק מהתשלום. "החברות משחקות בהוצאות ועושות מניפולציות ותכנוני מס אגרסיביים, מייצרות שיעורי רווח יותר נמוכים – ומזה נגזר מס מאוד נמוך", טענה דוד. "יכול להיות שצריך לחשוב על העניין הזה מחדש, כי לא יכול להיות שהכסף יכנס לקופות חברות הגז והציבור הישראלי לא יהנה ממנו".

לסיכום הדיון הדגיש ח"כ רז כי על חברות האנרגיה להתנהל בשקיפות. "לא יתכן שמדינת ישראל תקצה משאבי טבע לחברות שלא תהיינה שקופות לחלוטין. אם חברה רשאית להשתמש במשאבי טבע של מדינת ישראל ולמכור אותם, הכול צריך להיות שקוף".

תחילתו של תיקון: סוף לתעלול המשפטי

לאחרונה נערכה סדרת דיונים בוועדת הכספים של הכנסת, בהם דנו בתיקון לחוק שיקשה על חברות שמשתמשות במשאבי טבע להתחמק מתשלום מסים. שם טענה רשות המסים כי הצטברו בקרן העושר 741 מיליון ש"ח, הדיווח שהסתבר כמוטעה.

התיקון לחוק, שצפוי לעלות בקרוב להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאה, נועד למנוע מחברות הגז להתחמק מתשלום המס. כיום, החברות שמחזיקות במשאבי הטבע יכולות לערער על גובה המס שהוטל עליהן, וכך לדחות את מועד התשלום עד שמוכרעת המחלוקת בבית המשפט. התיקון לחוק יאפשר לרשות המסים לגבות חלק גדול מהמס ללא קשר לערעור, ואם אכן יתגלה כי הוא מוצדק, הכסף יוחזר עם ריבית לחברות.

טייקוני הגז הצליחו להשפיע על הח"כים. מאגר הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90)

בדיונים בנושא בוועדת הכספים נחשפה חשיבות הנושא לחברות הגדולות, כשאלה ניסו להשפיע על חברי הוועדה במטרה לרכך את החוק. לוביסטים של חברות ענק ונציגי התאחדות התעשיינים הגיעו לדיונים ומחו על קידום החוק. 

הם העבירו ניירות עמדה לחברי הוועדה לקראת הדיון – כאשר על טיעוני החברות חזרו חלק מהח"כים בתוך הוועדה – ואף הגיעו ללשכת השרה אורית פרקש הכהן (כחול לבן), מובילת התיקון לחוק. לבסוף עברה ההצעה בוועדה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

5 תגובות

  1. אין ספק שיש מקום לועדת חקירה או חקירה משטרתית …למתווה הגז והתנהלות הנוגעים בדבר…
    נראה שהמדינה כלומר אנחנו האזרחים שוב משלמים ולא מקבלים… תעריף הגז לחברת חשמל הוא שערורייתי וכולנו משלמים אותו.… שוב תשובה עשה לנו תרגילים עם שותפיו בממשלת השחיתות ברשות המלך ביביהו שלשמחתנו כבר לא בשלטון ומשאירה אחריה אדמה חרוכה…ועשרות מליארדים שירדו לטמיון…
    חובה על הממשלה הזו לנקות את האורוות ולחשוף בכל האמצעים את השחיתות ועשרות המיליארדים
    שבוזבזו ..או נעלמו.

  2. ממני גובים מס וכל שנה מחזירים לי חלק אחרי שאני מגיש דו"ח שנתי. מדוע חברות הגז משוחררות מתשלום מסים עד לבירור?

  3. אדולף ביבי גנב וברח
    כיתת יורים לחיסול אדולף ביבי ושותפיו הבבונים הנגלים והנסתרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!