ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האופוזיציה היא נגד הממשלה או נגד אזרחי המדינה?

בניסיון להפיל את הממשלה - האופוזיציה הפילה חוק שנועד לחלץ מהטייקונים המזהמים את הכסף שהם חייבים לנו • לא חבל? • חברי הכנסת יכולים לפעול להפלת הממשלה דרך מלחמה במהלכים בזויים ולהיטיב עם הציבור הרחב במקום על הדרך לפגוע בו • טור דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מירי רגב ובנימין נתניהו בדיוני התקציב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחרי שעיכבה וסירסה את החוק לאי-הפללת צרכני קנאביס, האופוזיציה הצליחה בשלישי בלילה לעכב אישור חוק נוסף של הממשלה. בתום פיליבסטר ארוך, בקואליציה החליטו לשמור כוחות לטובת מאבקי התקציב ונטשו מאבק על אותו חוק. כתוצאה חברי האופוזיציה הגיבו בצהלות ומחיאות כפיים. 

אתם, קוראים וקוראות יקרים, בטח מניחים שהשמחה הגדולה היא על ניצחון אידאולוגי או על הריגת חוק שיפגע בציבור הרחב. בדיוק להיפך. האופוזיציה – תחת ניצוחו של בנימין נתניהו – טרפדה חוק שביקש למנוע מתאגידים שמחזיקים באוצרות הטבע שלנו להתחמק מתשלום מס.

עוד ב"שקוף":

כיום התאגידים מחזיקים בסוללות עורכי דין ולוביסטים המומחים בניצול החוק לטובתם. כי"ל, למשל, מעכבת תשלום מס של 200 מיליון דולר. כסף ששייך לכאורה לנו. לכולנו. החוק החדש היה סוגר את הפרצה הזו. דווקא את החוק הזה האופוזיציה הרגה בשלישי דרך פיליבסטר. החוק נדחה, לכל הפחות, לאחרי התקציב.

התוצאה: כסף ששייך לכולנו ואמור לזרום לקרן המיועדת לאזרחי ישראל ("קרן העושר") יישאר בינתיים בידי החברות.

מעדיפים קרבות בוץ על מאבק צודק

נכון, אופוזיציה אמורה לאתר בקיעים דרכם תוכל להפיל את הממשלה ולהחליפה. דרך טרפוד חוקים אפשר להראות כיצד מייצגים אלטרנטיבה. אבל איזו בדיוק חלופה אתה מציג בהילחמך בחוקים כלכליים נחוצים ש-99% מהציבור ירוויחו מהם?

רגע. זה לא שהממשלה מושלמת. ממשלת ה"שינוי" נמנעת מלתת לאופוזיציה כלים יעילים לפיקוח. היא אף נלחמה כדי למנוע ייצוג הולם לאופוזיציה בוועדת הכספים, כדי לטרפד מראש ניסיון להכשיל את התקציב.

אני יכול לחשוב על לא מעט דוגמאות לפיליבסטר לוחמני ראוי: בני גנץ וראשי הממשלה בנט-לפיד, למשל, מקדמים מהלך בזוי לעיבוי הפנסיות התקציביות בצה"ל. את זה ראוי לטרפד. אבל על הסוגיה הזו באופוזיציה בקושי מדברים. 

זה טרגי. חברי האופוזיציה יכולים למתוח ביקורת צודקת על הקואליציה ועל הדרך לרתום את כלל הציבור והתקשורת. אבל נתניהו מעדיף קרב בוץ כולל, שלעתים פוגע באזרחי המדינה.

כבר עברו פה חוקים בקונצנזוס

זה לא חייב להיות כך. בעשור האחרון בו סיקרתי את הכנסת – אופוזיציות נלחמו בממשלות נתניהו ללא הרף, אך גם תמכו שוב ושוב בחוקים שלה כשלדעתן היו טובים לציבור הרחב. למעשה, לא מעט חוקים בעשור האחרון עברו פה אחד – בשילוב ידיים. כך למשל, בחוק להגדלת התמלוגים ממאגרי הגז או במלחמה בריכוזיות – האופוזיציה תמכה.

אבל היום אנחנו עדים לאופוזיציה מסוג אחר. אמנם יש בה ח"כים חרוצים שנלחמים למען הציבור, אבל כמקשה אחת היא בוחרת להילחם נגד הממשלה גם במחיר של מלחמה בציבור כולו. 

חברי הליכוד בדיוני התקציב. לא חסר על מה להילחם בקואליציה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חשוב להדגיש: זו קואליציה מורכבת, שאין לה תמיד רוב. רעיעותה איננה בעיה של האופוזיציה, נכון. אבל בגלל האופוזיציה זו כעת בעיה של כולנו. מי שיסבלו מהותרת פרצות המס הללו פתוחות – הם אנחנו.

לקינוח, הציצו בתמונה למטה: כך בחרו חלק מכלי התקשורת למסגר את מה שקרה שם. כזכור, בגלל האופוזיציה כי"ל תמשיך לחמוק מלשלם למדינת ישראל מס בגובה 200 מיליון דולר. אבל באיזה מסגור בחרו? לדווח שח"כ איתמר בן גביר הוא בחור משעשע. 

לפחות אתם ואתן יודעים מה באמת קרה שם.

May be an image of ‎1 person and ‎text that says '‎פוליטי עם שיר נגד הקואליציה ומחיאת כפיים: בן גביר בפרובוקציה במליאה יו"ר עוצמה יהודית הביע מחאה בכנסת לקראת ההצבעה הגורלית על תקציב המדינה "הבטחות בגרוש, המצב אנוש" הוא שר במהלך פיליבסטר של האופוזיציה וקקבל נזיפה מיו"ר :המליאה "אפשר להקריא שירים, לא להפוך את זה לבדיחה" כך זה נראה N12 פורסם 02/11/21 10:34 78 הדפפה 15,690 א- בן גביר בפרובוקציה אמ™ליאה: "הבטחות בגרוש"‎'‎‎
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. אם זכור לי טוב, אחד החכים משס אמר על החוק הזה שהוא חוק ראוי, והמטרה היא להתיש את הקואליציה לקראת הצבעה על התקציב, כשזה בקרוב יעלה שוב להצבעה.

    זה חלק מהמשחק…

    הנקמנות האישית של הממשלה הזו כלפי אוכלוסיות ספציפיות ללא שהם מנסים להסתיר זאת! וההתנהלות המושחתת של ממשלה זו (כספים יחודיים מוגזמים. ממשלה מנופחת. גובים לבני משפחה. ועוד.) עולים על כל בעיתיות אחרת.

  2. כרגיל, נתניהו תמיד אשם. תפקידה של התקשורת לבקר את מערכות השלטון ולא את נתניהו. לגופו של דבר, אני לא מבין למה אף אחד לא מעלה בראש חוצות את העובדה, שגנץ עוסק בפנסיות של הצבא בזמן שהוא עצמו באופן אישי עומד ליהנות מכך שהפנסיות יעלו, שהרי הוא פנסיונר של הצבא. וכי יש ניגוד עניינים גדול מזה?

  3. כתבה חשובה. התקשורת המרכזית לא אמרה דבר וחצי דבר על התוכן של התקציב שעבר ועל מה נאבקו המפלגות השונות. כך יכולות מפלגות האופוזיציה מצד אחד לטעון שהתקצעב פוגע בחלשים ומצד שני להפיל חוק לתשלום תמלוגים של החזקים ביותר. סחטיין שקוף!

  4. אולי האופוזיציה נגד האנטרס של רוב העם, אבל מה האינטרס של ראש האופוזיציה נתניהו? האם יתכן שהחוק שנדחה פוגע כלכלית בנתניהו ואולי בעוד חברי אופוזיציה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!