ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הח"כים הוזמנו לסיור באסדת לווייתן – הציבור שוב נשאר בחוץ

הוועדה המפקחת על ההכנסות מרווחי גז ונפט סיירה בחברת הנפט והגז מבלי שהדבר יתועד בפרוטוקול באתר הכנסת • חברי הוועדה נערכים בימים אלה לדיונים הנוגעים ישירות למאגר הגז • בהיעדר פרוטוקל ומבלי שעיתונאים יורשו לסקר את האירוע, הציבור לא יוכל לדעת מה מידת ההשפעה שלו על ההחלטות שיתקבלו בסוף • מעקב "שקוף" אחר הסיורים שנשארים במחשכים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברי הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, לצד נציגי שברון. כלי אהוב על לוביסטים (צילום: דוברות הכנסת)

בצהריי יום שלישי נערך באסדת לווייתן סיור. למקום הגיעה משלחת קטנה של חברי כנסת – הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל. נציגי הוועדה בסיור – ח"כ אושר שקלים, ח"כ ניסים ואטורי וח"כ ששון גואטה, נוסף לראשת הוועדה, לימור סון הר-מלך – חבשו קסדות אדומות ולבשו סרבלים כחולים, עליהם התנוסס בגאון הלוגו של תאגיד שברון. במקום נכחו גם סגן הנשיא לעניינים אזוריים בחברת שברון, ביני זומר, ומנכ"ל חברת ניומד אנרג'י, יוסי אבו. מזג האוויר הטוב היה אידיאלי לסיור מסוק מעל לאסדה, הסמוכה לרצועת חוף דור הבונים. הקבוצה הקטנה נראתה מחויכת בלב ים. 

על כל זה ניתן ללמוד מתמונות שהגיעו מדוברות הכנסת ומשיחות של "שקוף" עם חברי ועדה אחרי שהתקיים הסיור. פרוטוקול מדוקדק של הסיור לא נרשם, אתר הכנסת ודף הוועדה לא עודכנו בפרטיו, וחמור מכך – עיתונאים לא הורשו לסקר את האירוע בזמן אמת. 

בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל – ועדה שהוקמה לפני שלוש שנים במטרה לפקח על הכנסות המדינה מרווחי גז ונפט – נערכים בימים אלה לדיונים הנוגעים ישירות למאגר הגז. מבחינת הגורם המסחרי, טוב שסיורים מסוג זה יתקיימו קודם להתכנסות הוועדה, כך שחברי הכנסת יגיעו לישיבה הראשונה עם מטען רגשי נוח לעמדת התאגיד. בהיעדר סיקור עיתונאי של הסיור באסדת לווייתן, לא ניתן יהיה לאמוד את ההשפעה שלו על ההחלטות שיקבלו חברי הוועדה בסופו של דבר.

"לא זו בלבד שגורם מסחרי בעל השפעה עצומה על המשק הישראלי הזין במעמד צד אחד את המחוקק, כשעשויה להיות לו השפעה על הרגולציה של אותו גורם מסחרי – כל זאת ללא נוכחות של נציגי חברה אזרחית ואקדמיה שעשויים לאזן את התמונה – אלא שגם תיעוד מהפגישה החסויה הזו אין", אומר יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" בשיחה עם "שקוף".

הסיור באסדת לווייתן. לא מדובר באירוע בודד (צילום: דוברות הכנסת)

לא מדובר באירוע בודד. סיורי שטח של ועדות כנסת מטעם גופים מסחריים הם עניין פרוץ בכנסת, כשכל יו"ר ועדה יכול לקבוע את אופי הסיור לפי ראות עיניו. מבדיקת "שקוף" עולה כי ברוב המקרים לא נרשם פרוטוקול ולא מותרת כניסת עיתונאים. 

הסיורים הם כלי אהוב על לוביסטים (שדלנים) שמנסים לשכנע חברי ועדות בצדקת עמדת הלקוח. החברות המסחריות יכולות להרשים את חברי הכנסת, לקדם מולם אג'נדות ואינטרסים ישירים וסמויים, ובעיקר לייצר בקרבם אפקט תודעתי והזדהותי – מטרת העל של הביקורים. בהיעדר גורם מאזן, הסיורים הופכים להצגה חד-צדדית של הגורם המסחרי, שנועדה להקסים את חברי הכנסת, תוך הזנתם בנתונים שאין בכוחו של הציבור לאמת.

"למדנו את הנושא יותר לעומק"

"אני חושב שהיה סיור מאוד מוצלח ומעניין", אומר חבר הוועדה ח"כ ניסים ואטורי, שנכח בסיור באסדת לווייתן. "הבנו גם נושאים חדשים שצריך לטפל בהם. למדנו את הנושא יותר לעומק. זה חשוב, זה חשוב מאוד". ואטורי מפרט: "ראינו שיש חסמים שמפריעים לקדם את השימוש בגז גם בישראל וגם בייצוא לאירופה, בדברים שאנחנו הולכים לטפל בהם". 

אולם בדיוק מכך חושש יו"ר עמותת "שומרי הבית". "נציגי חברות הגז ודאי סיפרו על הקשיים שבפניהם בבואם לקדם את משק הגז בישראל ואת הייצוא לאירופה", אומר ספיר, "אך לא היה במקום מי שישאל אם כלל יש צורך בכך, מהן החלופות, ומהן המשמעויות הסביבתיות והכלכליות של אותה הרחבה". לדברי ספיר: "כך נראה שבי רגולטורי; כך נראה מחוקק עושה דברו של ההון; כך נראית ההתדרדרות במצבה של הדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ ניסים ואטורי. "ראינו שיש חסמים שמפריעים לקדם את השימוש בגז" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

זה לא הסיור הראשון שערכו באסדת לווייתן עבור הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל. גם בכנסת הקודמת ביקרו חברי הוועדה במקום. "אני חושב שסיורים כאלה חשובים", אומר יו"ר הוועדה לשעבר מוסי רז, "תמיד טוב מראה עיניים". עם זאת, בניגוד לואטורי, רז מודה שלפחות עבורו, הסיור לא היה מועיל במיוחד. "מודה שהאפקט של הביקור שערכנו לא היה חשוב כל כך", אומר חבר הכנסת לשעבר, שהגיע לתפקיד מתוך ידע נרחב בסוגיות אסדת הגז. "לא שמעתי או ראיתי דבר שלא ידעתי". 

חשוב לציין שגם ואטורי וגם רז מעודדים ליווי עיתונאי בסיורים מסוג זה. "אני חושב שאם הייתה תקשורת או בכלל תיעוד של הדברים זה היה מעלה את קרנה של הוועדה", סבור ואטורי, בעוד רז מדגיש: "בשום פנים אין לאסור השתתפות עיתונאים". רז אף מוסיף ומדגיש כי יש לחייב רישום פרוטוקול בסיורי הוועדות. "סיור הוא כמו כל ישיבת ועדה", הוא אומר. "כך צריך להתייחס לפרוטוקולים שלו". 

חברי הוועדה בסיור באסדת לווייתן. "כך נראה שבי רגולטורי" (צילום: דוברות הכנסת)

כך נראית תופעה

מעקב "שקוף" מלמד על תופעה מתמשכת של סיורים בגופים מסחריים, שמתקיימים הרחק מעיני הציבור. חיפוש בארכיון מעלה שורה של דוגמאות. ב-2010, למשל, התקיים סיור של ועדת החוקה, חוק ומשפט בחברת "טבע", כשהחברה הייתה בשיא כוחה בישראל ונחשבה לחברה הישראלית המצליחה ביותר בחו"ל. הסיור לא תועד לפרוטוקול, לא שודר ולא כלל אפילו הודעה לעיתונות. 

סיור נוסף התרחש ב-2013, בשיאה של המחאה על יוקר המחייה, אז ביקרה ועדת הכלכלה בראשות ח"כ אבישי ברוורמן במרכז הלוגיסטי המשוכלל של חברת אסם. גם במקרה זה פורסמה רק הודעה קצרה לעיתונות שכללה תמונה של יו"ר אסם, דן פרופר, מסביר דבר מה לחברי הכנסת.

סיור נוסף, שעליו דיווחנו לפני חצי שנה, נערך בחברת גוגל, שם ביקרה ועדת המדע והטכנולוגיה. בוועדה טענו בזמנו כי אופי הסיור בידיה של גוגל, ורק אם בחברה יוחלט להתיר כניסת עיתונאים, תורשה התקשורת לסקר את האירוע. גוגל כמובן מיצתה עד תום את הסמכות שהכנסת הפריטה לידיה. בסופו של דבר נשארנו מחוץ להצגה. גם במקרה זה, לא נרשם פרוטוקול. 

השומרים בכניסה לבניין גוגל, לאחר שחסמו את כניסת כתב "שקוף" (צילום: שבי גטניו)

תגובות

מתאגיד שברון נמסר: "שאלות בנושא ביקור חברי הכנסת מטעם הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל יש להפנות לוועדה".

מדוברות הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל  נמסר: "הסיורים מפורסמים בסדר היום של הוועדה ובמקרה זה כאמור אי הפרסום נבע מעניין טכני בלבד. כפי שהוסבר, הסיור יועד לחברי הוועדה בלבד בשל מגבלת מקום במסוק. כמו כן, בהמשך לסיור, הוועדה תקיים ישיבה עם כלל השותפים של מאגרי לווייתן".

מח"כ לימור סון הר-מלך נמסר כי היא נותנת גיבוי מלא לצוות הוועדה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. עבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
    בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע ל12,200 ומעלה
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  2. מחדל שאסור לעבור עליו בשתיקה, תעשיות הגז הינן תעשיות מזהמות ומסכנות, זהו נושא שנדרשת לו שקיפות מלאה ובימינו כאשר העולם מתעורר להבנה שהמעבר לאנרגיות מתחדשות הכרחי ובעל דחיפות עצומה הכנסת שלנו עדיין נותנת את המושכות לטייקוני גז במקום לשמור על אינטרס הציבור שכספו ובריאותו בסכנה עקב כך !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!