ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הח"כ שידאג לרוב בתקציב: "אנחנו המבוגר האחראי בקואליציה"

יש לו תפקיד מפתח בגישור בין חברי הקואליציה במשיכות החבל סביב התקציב - אבל רבים הכירו אותו רק כשצעקו לו "וודקה וודקה" במליאה ● רכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד לקח את תומר אביטל ליום שלם בכנסת ● הוא נלחם במהלכו למען עולים ועסקים קטנים, נפגש עם רבות רפורמיות, ניסה לטפל במחסור בשוטפי הכלים במסעדות והוזמן לחפלה מזרחית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ולדימיר בליאק. "כשהאופוזיציה לא מגיעה לוועדות זה רע לדמוקרטיה"

כנראה לא שמעתם על תפקיד רכז הקואליציה בוועדת הכספים, אבל זה אחד מהתפקידים החשובים ביותר בכנסת, במיוחד בימי תקציב. הוא האחראי מאחורי הקלעים להגיע לנוסחי חוקים המוסכמים הן על הממשלה והן על חברי הקואליציה בוועדה שקובעת את סדר העדיפויות הלאומי. 

בקואליציה הנוכחית זה תפקיד לא פשוט. על אחת כמה וכמה כשכל חברי הוועדה – חדשים. כן, אף אחד מהם לא נכח בדיוני תקציב בעבר – מצב שלא זכור לזקני הכנסת. מי שאמור לגשר על הפערים הוא ח"כ טרי בעצמו: ולדימיר בליאק (יש עתיד). התלוויתי אליו בשבוע שעבר ליום שלם של התרוצצויות במסדרונות המשכן, וגם לפגישות שבדרך כלל מתרחשות בארבע עיניים. ראיתי ממבט ראשון את בליאק הולך בין הטיפות ומשתדל לא להירטב, ועל הדרך מנסה לקדם את הסוגיות שבשבילן רץ לכנסת מלכתחילה.

עוד ב"שקוף":

יום טיפוסי של בליאק מתחיל בחמש וחצי בבוקר. אחרי ריצה הוא מכין את שתי בנותיו לבית ספר, ואז עושה את הדרך הלא ארוכה ממודיעין לירושלים. אנחנו נפגשים בדיוק כשהכנסת חזרה לפעולה אחרי החגים, ובוועדות מתנהל מרתון דיונים לאישור התקציב. מדובר באירוע גורלי בחיי הממשלה: אם התקציב ייפול, היא תיפול יחד איתו. לבליאק, שהושבע בסך הכל לפני תשעה חודשים, יש תפקיד גדול בדרמה המתקרבת.

בוועדת הכספים דנים בשבועות האלו ברוב החלקים הכלכליים של חוק ההסדרים, חמישה ימים בשבוע. ב-24 באוקטובר הם יעברו לסדרת הצבעות: הח"כים יצביעו סעיף אחר סעיף לתוך הלילה, כשבליאק הוא האיש שיתרוצץ בין הח"כים שינסו לסחוט עוד הטבות ברגע האחרון.

כעת תשע בבוקר, ובליאק מתחיל את היום בוועדת כספים. הוא מנצל את הבמה קודם כדי לקרוא לממשלה להחריג מהתו הירוק שטחים של מסעדות ובתי קפה באוויר הפתוח. מייד לאחר מכן מתחיל דיון בעניין מיסוי שותפויות וקרנות השקעות. נשמע מרדים, אבל נוגע לכיס שלנו: החוק מחד יאפשר לרשות המסים, כלומר למדינה, להילחם באלו מהמאיון העליון שמבצעים תרגילים כדי לחמוק מתשלום מסים. ואכן, נציגי הכסף הגדול מתלוננים בדיון על מחטף ומבקשים לפצל אותו מחוק ההסדרים וכך בעצם למסמס את החוק. יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר לא מתרגש ומצהיר שלמרות סד הזמנים הלחוץ הם יקשיבו לכל הטענות והחוק בסוף ייצא אפוי לגמרי.

המאבק באלפיון העליון לא מעניין כעת את בליאק: הוא דווקא חושש שהחוק יפגע בעסקים קטנים, בכך שייגבה מס מוגבר מעסקים משותפים.

המאבק באלפיון העליון לא מעניין כעת את בליאק: הוא דווקא חושש שהחוק יפגע בעסקים קטנים, בכך שייגבה מס מוגבר מעסקים משותפים. בליאק, רואה חשבון במקצועו, מתמצא היטב בחוק הסבוך ומתמקד בסעיפים שעלולים להכביד על שותפויות קטנות. על הדרך הוא מנסה לוודא שרשות המסים לא תקבל כוח רב מדי.

בהפסקה אני שואל אם השינויים שהוא מנסה להוביל עלולים להשאיר פרצות. "אני לא מרחם על השותפויות הגדולות אלא דואג לצימרים ולעסקים הקטנים", הוא מבהיר. אני שואל עם מי נפגש לגבי החוק ובליאק פותח את היומן ומפרט: איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, צלצלה. הוא גם ישב עם ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. "יש לו אינטרס אבל הוא איש מקצוע".

הם מייצגים את החזקים, אני מעיר. בליאק לא מתרגש, בהמשך יספר שהוא נפגש עם כולם, גם עם לוביסטים. כעת הוא חושף שאכן ביקשו ממנו לאפשר למשקיע גדול להמשיך לשלם מס מופחת דרך תכנוני מס דוגמת חוות דעת מטעם עורכי דין. "אבל אני מתמקד בעסקים הקטנים", חזר והבהיר, ורשות המסים אכן הסכימה לבקשתו להוציא אותם מהחוק. 

"הצבעות במליאה? זה רק משחק"

בלשכה הוא אומר לי שהמאבק שלו גדול יותר מהחוק הזה, והוא מעוניין לשנות את הגישה הכוללת של רשות המסים. "תנו את החופש לניהול עסקים ותעשו ביקורות". הוא בירר וגילה, לדבריו, שהם עורכים ביקורות רק ל-3% מתיקי המס. "זה אומר שאתה יכול להגיש דו"ח לרשות המסים עם ציור של שפן במקום לכתוב מספרים ו97% שלא יבדקו אותך". אז צריך לחזק את רשות המסים, אני מציע, להוסיף פקחים. "צריך לחזק, אבל אי אפשר לצאת מנקודת מבט שכולם עבריינים רק כי אין להם משאבים". 

"אני מתמקד בעסקים הקטנים". מחאת העצמאים בזמן הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ב-2016 בליאק נאבק כפעיל של יש עתיד למען דמי אבטלה לעצמאיים, ולדבריו אמרו לו ברשות המסים שכל העצמאיים יסגרו את העסק בשביל לקבל דמי אבטלה. "אלו אנשים שלא פתחו עסק מעולם. הם לא יודעים מה זה אומר בכלל לפתוח ולסגור עסק".

וכעת אתה מצביע נגד הצעת חוק של האופוזיציה למתן דמי אבטלה לעצמאים.

"יש התנגדות של רשות המסים לרשת ביטחון סוציאלית לעצמאיים, ויש לי מתנגד בכיר בקואליציה – אביר קארה".

אתה ח"כ חדש. איך זה להצביע נגד חוק שאתה בעדו?

"אני לא מתרגש. זה משחק פרלמנטרי של האופוזיציה, זה לא אמיתי. זה לא שמגיש החוק הולך לפגישות באוצר כדי לגבש הסכמות. הוא מתייחס לזה כהטרלה, אז גם אנחנו. היד שלי לא רועדת. ממש לא".

לך תחלק פלאיירים

בליאק, 48, הגשים את חלומו והושבע לכנסת לפני כתשעה חודשים. הדרך שלו למשכן הייתה לא שגרתית, בלשון המעטה. בנערותו רץ בנבחרת רוסיה, היה אלוף מחוז ומקום 3 באליפות רוסיה ל-800 מטר. "אני מכור לחדשות ספורט, כדורגל וכדורסל, אבל תמיד אהבתי גם אקטואליה ואת החוויה הפוליטית". בשנות התשעים היה פעיל בבחירות ברוסיה למען בוריס ילצין, ולישראל עלה בדצמבר 98', ישר למערכת הבחירות של אהוד ברק. "הייתי חודש בארץ ורציתי להשתלב פוליטית. אז לאן יכולתי ללכת? ישראל בעלייה או ישראל ביתנו". 

בליאק (משמאל) בהפגנה ברוסיה. היה פעיל בבחירות לטובת ילצין

אלו היו הבחירות הראשונות של אביגדור ליברמן, ובליאק ניגש למטה שלו בת"א. "לא דיברתי עברית, אז שלחו אותי לחלק פליירים בתחנה מרכזית. שעתיים הספיקו לי". הוא המשיך להתחכך בפוליטיקה דרך עבודות צדדיות. כשהיה שומר בכנס של ישראל בעלייה בראשות נתן שרנסקי, הוצמד ליולי אדלשטיין, היום יריבו בליכוד. כשסיפר זאת לאדלשטיין השנה במליאה שניהם צחקו.

בהמשך פתח משרד לרואי חשבון, וב-2012 אחד הלקוחות שלו, מרק בבוט שהיה משובץ ברשימת יש עתיד לכנסת, הציע לו להצטרף למטה מודיעין. "קסם לי המיזם של לפיד והרעיון של שוויון בנטל". בליאק חזר לחלק פלאיירים ועשה זאת לאורך 8 השנים עד שנכנס לכנסת, לצד פעילויות כמו הקמת מטה העצמאים במפלגה, קידום הצעות חוק וניהול מטה מודיעין-מכבים-רעות. כרטיס הכניסה העיקרי שלו היה הרשתות החברתיות – שם התבלט כתומך אדוק במפלגה. "ככה יאיר הכיר אותי", הוא מגלה.

בליאק ולפיד. התבלט כתומך אדוק ברשתות החברתיות. צילום: אלעד גוטמן

בדצמבר 2014 שלח מייל ישירות ללפיד, וביקש להשתלב. לפיד נפגש עימו ושיבץ אותו ברשימה לאחר מכן. בליאק טיפס במעלה הרשימה ובכנסת הקודמת, ה-23, נכנס בחוק הנורווגי לאחר שאבי ניסנקורן התפטר. לכנסת הנוכחית נכנס כבר מהמקום ה-15 והפך לח"כ מן המניין.

הזכות לבחור את הקבר שלך

אחרי ועדת הכספים אנחנו רצים לפגישה הראשונה עם הרב נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ולורן פוריס, מנהלת קשרי הכנסת של התנועה הרפורמית. זו פגישת היכרות אבל יש להן כבר שורת בקשות. 

סתת מעלה את הנושא של קבורה אזרחית ("מוות צריך לכבד את הערכים שלך"). לפי החוק בישראל, כל אזרח זכאי לקבורה אזרחית, הוקצתה קרקע לנושא ואף תקציב קטן של שלושה מיליוני שקל. אלא שלעמותה שמקדמת קבורה אזרחית בישראל – "מנוחה נכונה" – אין את המשאבים הדרושים, וכך נמנעת מישראלים זכות בסיסית ביותר. הם זקוקים לתקציב של 50 מיליון שקל כדי לפתח חלקות בת"א וירושלים. יש אוכלוסיה שלמה שלא יכולה להיקבר כאן, מסכים בליאק.

הן עוברות לבקשה הבאה: הפשרת מתווה הכותל – בניית רחבה מעורבת לנשים וגברים בעלות של 35 מיליון שקל. נתניהו אישר את המתווה ב-2016, אך הקפיא אותו בגלל לחץ מהסיעות החרדיות. לדברי סתת, הגורם בממשלה שמתנגד כעת הוא זאב אלקין. "אם זה ייפתח מחדש", מזהירה סתת, "זה לא יסתיים". בליאק מהנהן ואומר שהוא בקשר בנושא גם עם "דרכנו". לבסוף הן מבקשות דבר שלישי: שהתקציב החדש ישקף גם את צרכי הרפורמים. "ישראל משקיעה 3.3 מיליארד שקל בשנה בשירותי דת. התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית מקבלות 8 מיליון בשנה מוצלחת". 

בליאק עם סתת ופוריס. בליאק מסייע להן להפשיר את מתווה הכותל

בליאק שואל על הפעילות שלהן ועל היחס של משרדי הממשלה ומבטיח להעלות את הסוגיות בפני השרים הרלוונטיים.

אחרי שהן יוצאות הוא מספר לי שנושא הקבורה הוא סוגיה קרובה ללבו. אמו יהודיה אבל אביו לא – והם לא יכולים להיקבר יחד. "לא נראה לי שיקבלו 50 מיליון, אבל אדבר עם השר לשירותי דת מתן כהנא ונראה. הכסף צריך לבוא על חשבון משהו אחר". אני תוהה אם לא אמור להיות קל לקדם מהלכים כאלה בקואליציה שהחרדים לא חברים בה. "לא. ימינה מתנגדים, ואי אפשר לנהל את כל המלחמות מקביל. כהנא מקדם למשל רפורמה מצוינת בכשרות אבל הוא גם מנסה לייצר איזונים מול החרדים כדי לשמור על המוניטין שלו בציבור אצלם. הוא לא הולך עד הסוף".

"אי אפשר לנהל את כל המלחמות מקביל. השר מתן כהנא מקדם למשל רפורמה מצוינת בכשרות אבל הוא גם מנסה לייצר איזונים מול החרדים כדי לשמור על המוניטין שלו בציבור אצלם. הוא לא הולך עד הסוף"

אנחנו אצים לצהריים במזנון הכנסת. מגישים מרק מצוין ולשולחן מצטרף ח"כ סימון דוידסון. הוא רק שלושה חודשים חבר כנסת ועדיין לומד את העבודה. הם מדברים על כך שהמליאה לא מעודכנת ל-2021, ואני קופץ על ההזדמנות ומבקש להגביר את מעורבות הציבור. אני מציע שבאתר הכנסת תהיה אפשרות לאזרחים ליזום דיונים, ואם למשל 20 אלף איש יחתמו על עצומה, הח"כים יחויבו לקיים עליה דיון במליאה, ואולי אפילו לתת ליוזם להציגו. בליאק מתלהב ומבטיח שיעלה את זה בפני יו"ר הכנסת מיקי לוי.

"בימים הראשונים ישבתי במליאה ולחצתי שוב ושוב על כפתור ההצבעה – לא יודע אפילו על מה", חושף דוידסון, "רק עכשיו אני מתחיל לתפוס את העניינים". אחד המנטורים שלו, מסתבר, זה בליאק ה"וותיק" שזו הקדנציה השניה שלו. ככה זה כשיש 4 סבבי בחירות בשנתיים. דוידסון בינתיים מספר על נושא הדגל שלו שהוא מעוניין לקדם – סיוע למגזר הערבי דרך ספורט, אבל מזעיקים את בליאק לוועדת התשתיות ושירותי דת והארוחה נגמרת. בוועדה מתנהל כעת דיון עתיר יצרים ברפורמת הכשרות. למגינת ליבם של החרדים, הקואליציה מבקשת לשבור את המונופול הרבני ולאפשר לכל עסק לבחור את התקן שמתאים לו. אחרי חילופי צעקות אנחנו חוזרים ללשכה.

"וודקה וודקה" – גזענות במשכן

מלבד עצמאיים, בליאק משתוקק לסייע דרך הכנסת לעולים. הוא ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים לגבי מדרגות מס, ומנציבות שירות המדינה ביקש נתונים על העסקת עולים. המסמכים הגיעו ואנחנו קוראים את הנתונים: יש 1.2 מיליון עולים. אך מתוך 1,802 תפקידים בסגל הבכיר בשירות המדינה, רק 26 מהם עולים. זו הפעם היחידה לאורך היום שאראה אותו מתוסכל. 

"זה בלתי נתפס", הוא אומר כועס, "זה מטריף אותי. גם בתקשורת אין ייצוג", הוא מוסיף, "כמה כתבים עם מבטא רוסי יושבים באולפנים? אפס. בכנסת שברנו את תקרת הזכוכית – יש שר אוצר, שר שיכון, יו"ר ועדת הכספים וכו'. אבל בשירות המדינה הייצוג עלוב". בליאק הקים שדולה לנושא יחד עם ח"כ קושניר, ובשיתוף אלקס ריף מ"לובי המיליון" של דוברי הרוסית, והם חושבים על צעדים אופרטיביים.

בליאק לא דמיין שייאלץ במקביל להתמודד עם גזענות בתוך משכן הכנסת. באוגוסט ח"כ משה אבוטבול מש"ס אמר על דוכן הנואמים כי שר האוצר ליברמן נמנע ממיסוי על וודקה בזמן שהוא ממסה משקאות קלים – ואז צעק על בליאק מהמליאה "תארגן וודקה". אחרי דיון ברפורמת הכשרות, ש"ס ויהדות התורה הוציאו הודעה לפיה לשר מתן כהנא יש שני בעלי ברית – יוליה מלינובסקי ובליאק ש"מקפידים לאכול שלא בכשרות". 

"לא אמרתי מעולם שאני מקפיד לא לאכול כשר", בליאק מבהיר כעת, "הם מצהירים שהם רוצים דיון ענייני ברפורמה אז שלפחות לא ישמיצו. לא בחרו בשנינו במקרה. הרי גם ח"כ קינלי חובש כיפה ותומך ברפורמה".

גילויי גזענות משפיעים על העבודה שלך?

"אני צריך לתקן שוב ושוב ח"כים שחושבים שאני חבר בישראל ביתנו. אבל אני לא מתרגש, גם כשליצמן אמר לי שאני לא מדבר עברית. אגב, אבוטבול שצעק לי 'וודקה-וודקה' במליאה, כיהן לפני כראש עירית בית שמש. הייתי אז רואה חשבון של החברה הכלכלית בבית שמש, נפגשנו כל שבוע והכל היה בסדר", בליאק נאנח ומוסיף: "תבין, אני לא סתם ולדימיר בכנסת. אני מייצג ציבור ותופס את הקריאות האלו כפגיעה בציבור שאני מייצג. מה זה הדבר הזה לצעוק וודקה? אני בכלל לא שותה אלכוהול" 

"אני לא סתם ולדימיר בכנסת. אני מייצג ציבור ותופס את הקריאות האלו כפגיעה בציבור שאני מייצג. מה זה הדבר הזה לצעוק וודקה?"

במקביל, בליאק משתדל לייצר שיתופי פעולה עם ח"כים מהצד השני של המתרס. הוא וקרן ברק מהליכוד הקימו את השדולה למען העצמאיים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל. לדבריו, הוא ביחסים מצוינים עם ח"כים חרדים כמו מרגי, ינון אזולאי ומיכאל מלכיאלי, ועם עופר כסיף הוא משוחח על כדורגל. "הדבר היחיד שאני מצטער עליו בכנסת זה כשדודי אמסלם קילל אותי בוועדה המסדרת ונפלט לי 'סתום את הפה'. התנצלתי מייד בפני הכנסת. לא ראוי שח"כ ידבר ככה וזה הלבין את הקללות של הליכוד. אגב, אמש אמסלם במליאה אמר לבנט לסתום את הפה".

בונוס: הזמנה לחפלה

אנחנו ממשיכים לפגישה נוספת, הפעם עם יהודה כהן, מנכ"ל התאחדות קבלני מערכות, כיבוי אש ואינסטלציה. השניים נפגשו במזנון החלבי לפני החגים, ובליאק הציע לו לבוא ללשכה. "ישראל בונה גורדי שחקים ויש בתוכם מערכות כיבוי אש וספרינקלים", אומר כהן בעצב, ומהר מאוד מסתבר למה. "לרוב המתקינים אין הכשרה. יש עצימת עיניים ויוצא שאינסטלטור מתקין ספרינקלים. אנו רוצים לתקן את המציאות העגומה הזו". ההתאחדות קמה לדבריו להסדיר את הנושא. בליאק מבקש לשמוע על מקרים בהם זה הוביל לאסונות, וכשכהן מציין שנקבעה לו פגישה עם שר השיכון אלקין, בליאק מבקש שיעדכן, ושישמח לעזור. 

כהן, איש חביב במיוחד, עושה מעבר חד ומספר שגם היה מנכ"ל עמותת הזמר הים תיכוני. "תרבות יהודית זה מיליארד שקל בשנה, זמר ים תיכוני – כלום", הוא מלין ומבקש לקדם את הנושא. בליאק מזכיר ששרת התרבות הקודמת מירי רגב שחררה צרור אמירות בנושא. "היא אוהבת רעש, אנחנו מדברים על עבודה רצינית", כהן עושה תנועה ביטול בידו. לדבריו, אמנם אין היום חתונה בלי מוזיקה מזרחית, אך הבעיה היא בקולנוע ובתיאטרון ובענפים נוספים. "פעם היה סעיף של תרבות ואמנות בשכונות, אבל העבירו אותו להתנחלויות ולהתיישבות. אני רוצה תמיכה ממשלתית". 

בליאק בפגישה עם כהן. ביקש תמיכה ממשלתית לאירועי תרבות בשכונות

בליאק מציע לו לפנות לחברי ועדת התרבות והספורט אבל כהן לא מתייאש. "אני כבר פה, אז הייתי חייב לנסות. אזמין אותך לאירועים ומפגשים". בליאק אומר שישמח לבוא. 

ביחס לפגישה עם הרפורמיות, בליאק נראה פחות בעניין. אני שואל אותו אם זה היה בזבוז זמן. "אני צובר ניסיון ולומד לזהות פגישות שלא רלוונטיות לתחומים שלי", הוא עונה, "כשראיתי את הטייטל של כהן חשבתי שהוא רלוונטי לעצמאים". בליאק מדגיש שהלשכה שלו פתוחה לכל מי שרוצה להיפגש. כך הוא לומד על בעיות. "בא מישהו וביקש שאסייע להסדיר את תחום הטיפול בילדים עם בעלי חיים. אין רישוי כל אחד יכול להגיד שהוא מטפל. זה סכנת נפשות. נסדיר גם את הענף הזה".

הגדרת התפקיד: זיהוי מוקשים מראש

כאמור, כל חברי הקואליציה בוועדת הכספים חדשים וזו הפעם הראשונה שהם דנים בתקציב. כדי להתגבר על היעדר הניסיון, בליאק נעזר בצוות הוועדה ובאנשי יש עתיד – מנהלת הסיעה נטע אטיאס, היועצת של לפיד דנה כדורי, ומרכז הוועדות ערן דוידוביץ'. התפקיד העיקרי שלו כיום: להבטיח שההצבעות יזכו לרוב, אחרי שהגיעו ביניהם לנוסח חוק מוסכם. איך זה עובד? לפני כל דיון הוא משוחח עם חברי הקואליציה, בודק מה מפריע, ומה חשוב לכל אחד מהם. "התפקיד שלי זה לזהות מוקשים מראש". 

זה לא פשוט עם קואליציה כה מגוונת, ובליאק עובד בצמוד ליו"ר הוועדה אלכס קושניר מישראל ביתנו. 

איזו רפורמה יהיה לכם הכי קשה להעביר?

"לא יהיה קשה", הוא טוען, "יש אמירות וניסיון לטפס על עצים. אחד נוסע לאבו מאזן והשני אומר שלא מסכים להיפגש איתו, וחברי קואליציה שמלינים נגדה – זוכים לפושים בתקשורת. אבל אנחנו ביש עתיד המבוגר האחראי בקואליציה ובסוף אנשים יגיעו להצביע. סביב העלאת גיל פרישה היו לנעמה לזימי למשל מהעבודה השגות. היא עושה עבודה מצוינת". 

כשמגיעים לדון במצב הכלכלי, נראה שבליאק מיומן היטב בהגנה על התקציב. כשאני שואל אותו איך ידאג להוזיל את החיים היקרים בישראל, גם עבור האוכלוסיות שלמענן הוא פועל כמו עולים ועצמאים, הוא מונה את שורת הרפורמות בחוק ההסדרים. "רפורמת הכשרות תוזיל מחירים ותקל על הנטל הכלכלי, גם פתיחת הייבוא ועצירת רגולציה מיותרת וגזירות על בעלי עסקים". 

בקרוב תגיע לוועדת הכספים המס על משקאות ממותקים, ובליאק מדגיש שהוא תומך בצו. "קראתי מחקרים ואני מעריך שהקרב יהיה על הוצאת משקאות הדיאט – לדעתי שם נמצאות רוב המכירות של החברות. אבל עמדתי ברורה".

איפה האופוזיציה? "זה רע לדמוקרטיה"

בליאק מוזעק להצבעה. ועדת הכספים מתבקשת לאשר בקשה של משרד התחבורה – לאפשר לנהג מקצועי לקזז אגרה ששילם על רשיון רגיל. בחדר יושב נציג אופוזיציה בודד, וגם כך הוא לא יכול להצביע. בליאק ושותפיו צולחים בקלילות את ההצבעה.

נכון, הרכב הקואליציה מאתגר. מנגד, עומד לרשותה "בונוס" חסר תקדים – האופוזיציה מחרימה ברובה את הכנסת במחאה על הרכב הוועדות. דרישתם העיקרית היא שבוועדת הכספים יהיה לקואליציה יתרון של ח"כ אחד בלבד. אך בקואליציה מסרבים להתפשר על פחות מהפרש של שני ח"כים, מחשש שלא יצליחו להעביר תקציב. 

ח"כ ינון אזולאי מהאופוזיציה. הציבור רוצה שנעבוד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בינתיים, האופוזיציה מסרבת למסור שמות של ח"כים שיאיישו את הוועדות. למרות זאת, לדיונים מגיעים החרוצים שבהם, כמו שלמה קרעי (הליכוד) וינון אזולאי (ש"ס). "הציבור מסתכל עלינו ורוצה לראות שאנחנו עובדים ומשפיעים", אומר לי אזולאי. "אני מקבל פידבק כל הזמן, גם מאנשים שצופים בערוץ הכנסת בשתיים בבוקר – ככה אני יודע שזה חשוב". 

כך או אחרת, בוועדות הקואליציה נהנית מרוב אוטומטי. זה מצב חלומי למי שתפקידו להבטיח רוב, אבל בליאק טוען שאיננו מרוצה. "זה לא טוב לדמוקרטיה. אופוזיציה היא חלק מהמערכת השלטונית. לא אנחנו אשמים בזה". 

בקשת האופוזיציה להפרש של ח"כ אחד בלבד הגיונית להחריד בקואליציה של 61 ח"כים. 

"אבל אין כללים שקובעים זאת. מי ששבר את המסורת היה הממשלה הקודמת בוועדה לבחירת שופטים".

אז זה מצדיק שגם אתם תפעלו בצורה מעוותת?

"זה לא מצדיק, וההצעה הראשונה שהקואליציה העבירה להרכב ועדות – לדעתי הייתה מעליבה. אבל מאז השתפרנו והגשנו הצעה סבירה. יש מי שמעוניין לשרוף את המועדון ושהכנסת לא תתפקד – בנימין נתניהו, אריה דרעי ויריב לוין".

לצד זאת, בליאק לא רואה שום צורך בחיזוק האופוזיציה, כפי שהצענו ב"שקוף". "יש להם את כל הכלים להשפיע אבל יש חוסר יכולת להשלים עם המציאות", הוא אומר. "זה מגיע מיו"ר האופוזיציה. אתם עשיתם את הבדיקה – רבים מהם היו אפס פעמים בוועדות. יש ח"כים שלא באו חודשיים, ואם אין גיוס במליאה הם לא נוכחים. אי אפשר אפילו להטיל עליהם סנקציות כי הם לא מסכימים לאייש את ועדת אתיקה".

לא מפזר הצהרות חקיקה 

בליאק הוא ח"כ חרוץ. מבדיקת "שקוף" עולה שהוא הח"כ היחיד שאינו יו"ר ועדה ועדיין נמצא בחמישיה הפותחת של נוכחות בדיונים בוועדות. בינתיים הגיש 31 הצעות חוק. אחת, בתמיכת משרד הקליטה, תאפשר לעולה חדש לדחות את הטבת המס שהם מקבלים לתקופה מאוחרת יותר – שהוא מתחיל באמת לעבוד ונזקק לה יותר. במקביל הוא חתום על הצעה חשובה עם בועז טופורבסקי – לשינוי שיטת הפיקוח על שכר הח"כים כך שוועדה חיצונית תקבע אותו. 

אני שמח לראות שהוא לא מגיש "הצהרות חוק" – כלומר הצעות חוק שנועדו ליצור כותרת בעיתונים, אלא דואג לקדם את מה שהגיש למזכירות הכנסת. "נפגשתי עם ותיקים כמו מירב בן ארי, רועי פולקמן וסתיו שפיר לשמוע איך עובדת המערכת הפרלמנטרית. למדתי שצריך ליצור הרבה שיתופי פעולה ולעשות בדיקות לפני. אין בעיה להגיש חוק, אבל בלי עבודה מקדמית – הוא לא יעבור".

הצעה צבעונית יותר שהגיש עם ח"כ גלעד קריב קובעת שעם השבעת הממשלה, רה"מ היוצא יפנה את המעון הרשמי תוך שבועיים. הרקע היה כמובן הבאז סביב החלפת משפחת נתניהו והפיכת המעון בבלפור, מוקד ההפגנות, לסמל לחילופי השלטון. החוק ממתין להתייחסות שר המשפטים. 

נתניהו במעון בבלפור. בליאק הגיש הצעת חוק לפינוי רה"מ היוצא ממעונו תוך שבועיים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

יוזמות כאלו, לצד נוכחות מסיבית ברשת ומענה ישיר שלו להתקפות מצד האופוזיציה, הפכו את בליאק לאושיית טוויטר. בן כספית ("אנחנו בקשר טוב"), החמיא לו פומבית, ובליאק מתחייב שהוא היחיד שמפעיל את הטוויטר – וכי לאף עוזר או סטודנט אין את הסיסמה  שלו לכניסת המשתמש. לאחרונה דורג במקום 28 ברשימת המשפיעים בטוויטר.

"מפריע לי שיש חוקים שעברו והם לא מיושמים. למה הכנסת מחוקקת חוק, ואחרי 3 שנים השר לא מתקין תקנות ולא קורה כלום? בשביל מה אנחנו יושבים פה? אני עוד לא יודע איך לפתור את זה"

כשאני שואל אותו איזה חוק הכי חשוב לו להעביר בקדנציה הזו, הוא מתלבט ולבסוף עונה שהדגש שלו הוא בעבודה השוטפת בוועדת הכספים. "יש לי תפקיד מפתח בהעברת תקציב אחרי התקופה הארוכה שלא היה. זה מרגש אותי. עוד מעט גם יעלה החוק שיאפשר לגבות 70% מהמס שבמחלוקת מחברות שחוצבות גז ונפט. זה ימלא את קרן העושר ואני גאה בו". 

מה מפריע לך בכנסת?

"יש חוקים שעברו והם לא מיושמים. למה הכנסת מחוקקת חוק, ואחרי 3 שנים השר לא מתקין תקנות ולא קורה כלום? בשביל מה אנחנו יושבים פה? אני עוד לא יודע איך לפתור את זה. גם מפריע לי כשהממשלה פועלת ללא סמכות. למשל מתוקף הוראת שעה שפגה, כפי שקרה עם גביית מסים. אני שובר את הראש מה לעשות עם זה". 

"קהלת הציעו לי לבטל את ענף התיירות"

בליאק גם מוחה על כך שמעטים מחברי ועדת הכספים קוראים את החוקים המלאים ולא רק מדפדפים. אבל הוא מצביע על הממשלה כאשמה הראשית. "למשל חוק השותפויות – רק הבוקר קיבלתי את המצגת. אני מכיר את התחום ויותר קל לי, אבל יש ח"כים בלי רקע פיננסי – שזה בסדר גמור, אבל זה לא בסדר שהם מקבלים חומר דקה לפני תחילת הדיון". 

מנהל ועדת הכספים טמיר כהן אומר לי לאחר מכן שזה לא ישתנה. "אני לא מסנגר על האוצר אבל יש בזה היגיון. עדיף לי לקבל מצגת מעודכנת לקראת הדיון, מאשר מצגת מיושנת מזמן ההכנה לממשלה. בינתיים דברים השתנו כי הם קיבלו מאז תגובות וביקורות מגופים מקצועיים ושיפרו את הנוסחים".

בליאק מציין שנציגי החברה האזרחית עוזרים לו להשלים את התמונה. "מזל שיש ארגוני חברה אזרחית כמו קהלת, לובי 99 (לובי במימון הציבור, ת.א.) או ניצן כהנא מקרן ברל כצנלסון ששולחת לי ניירות עמדה. אני פוגש את כולם, שומע לוביסטים ונציגי קרנות וחברה אזרחית". 

כמה פעמים ישבת עם קהלת ולובי 99?

עם הלובי נפגשנו לא מעט לפני החוק שעסק בגביית מס מחברות שחוצבות משאבי טבע, וגם עם נדב פרי (לוביסט מטעם דלק קידוחים). עם קהלת ישבתי לשלוש ארבע פגישות. עם מיכאל שראל (הכלכלן הראשי של קהלת) ישבתי פעמיים. הוא הציע לי לבטל את ענף התיירות בישראל".

ברצינות?

"באמת. הוא אמר שתיירים זה לא משתלם והם תופסים את החופים והביא לי ספר על התיאוריה הזו. אני לא מרגיש שמשפיעים עלי. אלו חבר'ה מקצועיים עם תפיסת עולם מסוימת שעם חלקה אני מסכים. מעניין אותי להיפגש איתם". 

שראל מסר בתגובה: "לא הצעתי לבטל את ענף התיירות אלא את התמיכה הממשלתית המסיבית בענף התיירות, שהיא יוצאת דופן בהיקפה יחסית לתמיכה בענפים אחרים. הצגתי לח"כ בליאק את נייר המדיניות הזה". 

דרוש: מנקה ב-15 ברוטו

ללשכה נכנסת הפגישה הבאה – מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן. ברמן מצהיר שיש להם בעיה חמורה יותר מהקורונה: כוח אדם. חסרים, לדבריו, מעל 25,000 עובדים – מלצרים, מארחים, טבחים ועוד. "ישראלים לא רוצים לעבוד בניקיון. בעבר היו מהגרי עבודה ופלסטינים והיום אנחנו מעסיקים מבקשי מקלט. עלות המעביד שלהם היא 20,000 שקל בחודש. כל מבקש מקלט עולה עוד 36% למעסיק – וזה הכל מתגלגל לצרכנים", הוא טוען. ברמן מלין שאפילו מבקשי המקלט הלכו לעבוד בקורונה במקומות אחרים ולא חזרו. וזה לא הכל: "מלצרים נעלמו למשרות סטודנט בהייטק, וגם וולט גונבים לנו עובדים – והם לא צריכים לשלם את ההיטל והמס".

בפגישה עם מנכ"ל איגוד המסעדות. "תביא מחר 5,000 עובדים פלסטינים – נדע לקלוט אותם"

בליאק מבקש פתרונות. "הבאנו מכסה של 1,500 פלסטינים לתעשיית המסעדות ושאבו אותם. הצבא רוצה לתת לנו עוד – זה שומר על שקט", מציין ברמן, ומדגיש, "תביא לנו מחר 5,000 עובדים פלסטינים – נדע לקלוט אותם". ברמן נלחם לקביעת מכסה של עובדים זרים כמו שיש בסיעוד ובבניין, ללא הצלחה. בליאק מעלה על הדרך זכרונות מהימים בהם רק עלה לישראל ועבד כשומר בחניון ברחוב שוקן. "הייתי הולך ברגל מחולון לת"א כדי לחסוך את הכמה שקלים של האוטובוס". ברמן אומר שבניגוד לימי העלייה הגדולה, לישראלים כיום אין מוסר עבודה. הם לא רוצים לשטוף כלים. 

"אנחנו עובדים בתפוסה של 70% בגלל המחסור. זה אומר פחות משמרות והכנסות. המדינה מקבלת כתוצאה פחות כסף", ברמן מנסה לשכנע. "אגף תקציבים מתנגד להגדיל את המכסה – הם חושבים שזה יוריד את השכר הממוצע במשק ויפגע במחפשי עבודה ישראלים (במשרד האוצר סירבו להגיב). אבל ישראלים לא מסכימים לעבוד אפילו ב-15 אלף שקל לחודש בעבודה של ניקיון במסעדה במרכז". כאן אני מבקש לשמוע ששמעתי נכון, וברמן מצהיר שהוא עומד מאחורי זה, ואף מבטיח שידאג למשרה לכל מי שירצה לעבוד בניקיון בשכר הזה.  "אוכל לפרסם זאת לצד המייל שלך?"
"בוודאי. תרשום: igod.rest@gmail.com"

בליאק מתחייב לערוך פגישה עם אגף התקציבים. "אבין מה מוקדי ההתנגדות ואיך, ואחרי שנסדיר את זה מול הדרג המקצועי נעלה את זה לדרג הפוליטי". 

אין לי מה להשחיר

לפני שנכנס לכנסת, בליאק ואני התקוטטנו בטוויטר לא מעט סביב יש עתיד. היו לנו חילוקי דעות בנוגע לתפקוד של לפיד, אבל בליאק הקפיד להצהיר לאורך הדרך שהוא תומך בשקיפות. זה הזמן לפרוע את הצ'ק.

תסכים לשקף את היומן שלך לציבור?

"חד משמעית. אין לנו מה להסתיר ואנחנו עובדים למען הציבור. אנחנו נציגיו ולציבור חשוב לראות מה חברי הכנסת עושים, ועל מה משלמים לנו משכורת. כל דבר שאנו עושים – רשום ביומן. אין יומן סתרים. אין לי מה להשחיר".

יו"ר מפלגתך לפיד ביקש ממך לשנות דברים בחוק ההסדרים? 

בליאק משיב בשלילה, ואני מזכיר את מעורבתו נגד היטל על רפואה פרטית. "לא דיבר איתי על זה אבל הוא צודק".

יש לך אחזקות, דירות או מניות?

"הייתי שותף במשרד רו"ח. מכרתי את החלק שלי. הייתה לי חברה שעסקה בתיווך בתחום הייבוא של חומרי הניקוי – היא כבר לא פעילה 3 שנים. אין לי מניות. יש לי שתי דירות במודיעין: אחת בה אנו גרים, ואחת בה הוריי גרים. עליתי בגיל 26 אז לא חסכתי הרבה".

בליאק לא התחמק משום שאלה, אז ניסיתי להתחכם ושאלתי אותו מאילו שאלות הוא כן מתחמק. "נושאים ביטחוניים. לא מבין בזה מספיק".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. רוב הכתבות שלכם באתר זה בעד הקואליציה ונגד האופוזיציה,
    מוטב שתעשו חשבון נפש איך הדרדרתם למצב הזה.

  2. מדינת ישראל מפסידה 10 מילארד ש"ח בשנה מס הכנסה ,מע"מ ביטוח לאומי בגלל עבירות מס של חשבוניות פיקטיביות ,מזוייפות,כוזבות ,הענף הזה הוא "חמצן" של משפחות הפשע והמדינה נכשלה כישלון בטיפול בעבירות האלו,רשות המסים לא מצליחה לטפל בזה ,זה חארטה,גם כתבי אישום נגד עבריינים כאלו זה חארטא ,לא גובים שקל אחד מס מהחברות "הפיקטיביות" האלו רוב העבירות מבוצעות ע"י בני מיעוטים ערבים ,בענפי הבנייה,חקלאות,סולר וכח אדם .והם מקבלים סיוע גם מאנשים ברשות המסים מס הכנסה נצרת למשל .חייבים לעשות שינויי חקיקה בפקודת מס הכנסה ,מע"מ אחרת זה לא יפתר.

  3. סיפר לך שהוא וחבריו לועדת תשתיות בכנסת הצביעו נגד תחנה לבית לוינשטיין, בית החולים השיקומי הגדול בארץ?
    ארגוני נכים ובית החולים דורשים זאת, אבל הם הצביעו נגד )-:

  4. אני מכירה את ולדימיר. הוא סמל לעלייה מוצלחת! במו ידיו הצליח ועלה!
    הוא אדם ישר, אמין, חרוץ ומקצוען!
    אני מאחלת לו המון הצלחה בכל מעשיו!💖🙏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!