ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יש עתיד: לפיד מחויב לשינוי בשיטת הפיקוח על שכר הח"כים

במפלגה הגישו בשנים האחרונות שמונה הצעות חוק שיהפכו את הוועדה הציבורית לשכר הח"כים למחליטה ולא רק ממליצה • הצעה נוספת של ח"כ טופורובסקי תוגש היום - הפעם מעמדת הקואליציה • יש עתיד: כל המפלגה מחויבת להצעה, כולל רה"מ החליפי יאיר לפיד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפיד הצהיר שהוא מחויב למהלך (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כל התנאים בשלו למהלך: חברי הכנסת עשויים לוותר בקרוב על הכוח להחליט בעצמם מה יהיה גובה שכרם ואילו תנאים יקבלו. בדה מרקר פורסם כי סגן יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי יגיש היום (שלישי) בשם יש עתיד, המפלגה הגדולה בקואליציה, הצעת חוק שלפיה הוועדה הציבורית לשכר הח"כים תקבל סמכות להכריע בסוגיות אלו.

מעקב "שקוף" אחר שכר הח"כים:

לא מדובר ביוזמה פרטית – ביש עתיד עומדים מאחורי המהלך להוצאת ההחלטות בדבר ההטבות והשכר של חברי הכנסת מידיהם. מהמפלגה מסרו ל"שקוף" כי כלל חברי המפלגה מחויבים להצעת החוק שהגיש טופורובסקי, החל מרה"מ החליפי יאיר לפיד ועד ליו"ר הכנסת מיקי לוי.

נכון להיום, הכנסת מחויבת להקים את הוועדה הציבורית לשכר הח"כים ותנאיהם ורשאית לפנות אליה לייעוץ – אך לא חייבת לקבל את המלצותיה. בדיקת "שקוף" העלתה כי בשלוש השנים האחרונות הכנסת כלל לא כינסה אותה – כשיו"ר ועדת הכנסת הנוכחי ניר אורבך (ימינה) אינו מראה עדיין סימנים לשנות את המצב.

שמונה הצעות חוק הגישו חברי מפלגת יש עתיד בכנסת ה-20 עד ה-23 להפיכת הוועדה למחליטה ולא רק ממליצה, על מנת שחברי הכנסת לא יוכלו עוד להתעלם ממסקנותיה. את רובן יזמה ח"כ לשעבר יעל גרמן (יש עתיד) ועל רובן המוחלט חתומים גם יו"ר המפלגה יאיר לפיד ויו"ר הכנסת היום מיקי לוי. 

חתום על רוב ההצעות הנוגעות לשכר הח"כים. מיקי לוי, יו"ר הכנסת. צילום: פלאש 90

כל הצעות החוק האלה נקברו: הצעה ממאי 2015 שעליה חתומים לפיד ולוי; הצעה מאוקטובר 2015 של לפיד ולוי; הצעה ממרץ 2017 שעליה חתום לוי; הצעה מינואר 2018 שעליה חתומים לפיד ולוי; הצעה מנובמבר 2019 שעליה חתום לפיד; הצעה מאפריל 2020 שאותה יזם לוי בעצמו; הצעה נוספת מאפריל 2020 שעליה חתום לפיד; והצעה מאוגוסט 2020 שעליה חתום לפיד.

כעת התנאים לקבלתה שונים לחלוטין: בכנסת ה-24 יש עתיד היא המפלגה הגדולה בקואליציה, הסוגיה אינה סוגיה מדינית ולא נוגעת לדת ומדינה, כך שחברי המפלגה יכולים להוביל את השינוי שאותו ביקשו בשנים האחרונות. בנוסף, מבקשת ההצעה לשנות את הרכב הוועדה כך שבראשותה יעמוד שופט בדימוס של בית המשפט העליון ומי שימנה אותה יהיה יו"ר הכנסת.

גם כשהוועדה קיימת – הח"כים מכריעים

הוועדה הציבורית הוקמה בשנת 2002. היא עוסקת בשכר חברי הכנסת, בהטבות ובתנאים שהם מקבלים, כמו למשל מספר העוזרים הפרלמנטריים שהכנסת מממנת לכל ח"כ וח"כית. הוועדה ממונה על ידי הכנסת, ולכאורה אינה תלויה בה מאותו הרגע. 

כוועדה ציבורית חיצונית, הציפייה הייתה שהיא זו שתכריע בהחלטה על הנושאים הללו – אך לא כך הדבר. אם ועדת הכנסת לא מרוצה מהחלטה שהתקבלה על ידי הוועדה, היא מגישה ערעור, שעליו צריכה הוועדה הציבורית לענות תוך 15 יום. אם הוועדה הציבורית דוחה את הערעור, ההחלטה חוזרת לוועדת הכנסת (לח"כים עצמם) שיכולה להחליט מה שתרצה. 

מדובר באבסורד: כל ערעור של הח"כים גובר על סמכות הוועדה. כך יוצא שבפועל הח"כים עצמם הם אלה שמחליטים על ענייני השכר שלהם ועל ההטבות. כך למשל, פרסמנו ב"שקוף" כי הכנסת ה-20 אישרה לעצמה כל הטבה שחשקה בה.

שילוב הנסיבות הנוכחי יוצר חלון הזדמנויות נדיר שספק אם יחזור שוב בעתיד הקרוב. הסיעה הגדולה בקואליציה מחויבת לנושא שעליו הטיפה בשנים האחרונות; יו"ר הכנסת חתום בעצמו על הצעות כאלו בעבר; העובדה שיש לכנס ועדה חדשה שלא הייתה קיימת כמעט שלוש שנים; והחשש בקרב הח"כים שיאלצו שוב לעסוק בעליית השכר הקרובה אם לא תקום ועדה. 

יש לציין כי גם במתכונתה הנוכחית, חסרת הכוח הממשי, יש חשיבות רבה לקיומה של הוועדה. במקום מסלול מהיר לכל גחמות חברי הכנסת, הוועדה הציבורית דנה בכל בקשה כזו בכובד ראש ונותנת את המלצותיה. גם אם הח"כים לא מקבלים אותן, החלטתם נתונה, לכל הפחות, לביקורת ציבורית. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. שלום עידן,
    סיפור הועדה הציבורית לשכר החכים מתחיל אי שם בשנות השבעים!! לפני כחמישים שנה!
    עיין בספרי : ״ אדוני היו״ר כנסת במשבר״ .
    המשיכו ותצליחו
    צבי ישראלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!