ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כמה שרים ויתרו באמת על תוספת לשכרם ב-2020? במשרד רה"מ מסרבים לענות

שני סיפורים על בקשות חופש מידע שלא נענות או נמרחות פעם אחר פעם ממחישים את הגישה המזלזלת של חלק ממשרדי הממשלה • ואולי זה בכלל קשור לעובדה שכבר שנתיים וחצי אין אדם אחד קבוע שממונה על הפיקוח בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ישראל כ"ץ בחודש יולי. תקציב המדינה זכה לתגובה מפוהקת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כמיליון אזרחים ואזרחיות בישראל איבדו את פרנסתם בשנת 2020 והיו תלויים בקצבה שקיבלו מהמדינה. חלק מחברי הכנסת ביקשו להוות דוגמה אישית ולוותר על תוספת השכר שקיבלו באותה השנה. אבל כמה מחברי הממשלה ויתרו על התוספת? השאלה הזאת נותרה ללא תשובה, בחסות המריחות של משרד ראש הממשלה וחוסר יכולת האכיפה של היחידה לחופש המידע. וזו רק דוגמה אחת לצורה שבה מתייחסים בחלק מהמשרדים לבקשות האזרחים לקבל את המידע שהם זכאים לקבל על פי חוק.

עוד ב"שקוף":

הסיעה הראשונה והיחידה שכל חבריה ויתרו כמפלגה על התוספת לשכרם הייתה ישראל ביתנו. אבל ח"כים נוספים מכל סיעות הבית עשו זאת גם באופן אישי. גם בממשלה נשמעו קולות לוויתור על תוספת השכר. שר האוצר דאז ישראל כ"ץ, הראשון שהיה אמור להפגין מידה של סולידריות (אפילו סמלית) עם עמו, טען שהנחה לקצץ בשכרו. זה לא קרה. כ"ץ גרף תשומת לב וקרדיט ציבורי אבל שכרו מעולם לא קוצץ. הוא פשוט לא חתם על טופס ויתור תוספת השכר. 

היחידים שוויתרו כסיעה – ישראל ביתנו. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אז חשפנו את האמת ולא הסתפקנו בה. פנינו בבקשת חופש מידע למשרד רה"מ וביקשנו את רשימת חברי הממשלה ה-35 שוויתרו על תוספת השכר שלהם בשנת 2020 (לא תרמו או חיות אחרות, אלא ויתרו באופן מלא). הבקשה הוגשה בינואר השנה ואפילו התייחסות לא קיבלנו. הגשנו תלונה למשרד המשפטים, שם הבהירו למשרד שטענתנו מוצדקת אבל במשרד רה"מ המשיכו לעשות קולות של שטיח. עד היום לא ענו שם לאותה הבקשה.  

יש לציין שמשרד רה"מ ידוע לשמצה במדיניות ההתעלמות שלו מחוק חופש המידע. אבל אם למדנו משהו ממקרה כ"ץ, סביר יותר שפשוט אין אף חבר ממשלה שוויתר על תוספת השכר – החל מרה"מ לשעבר בנימין נתניהו ועד לאחרון סגני השרים. 

ניסו להחליף את איכוני השב"כ? לא ממש

עוד דוגמה: זוכרים את אפליקציית המגן 2? אולי שמעתם עליה בתור קוראים אדוקים של "שקוף" אבל סביר להניח שלא הורדתם אותה לטלפון. בסיקור שלנו על דיוני ועדת החוץ והביטחון שפיקחה על איכוני השב"כ היה נדמה שבמשרד הבריאות לא ממש מנסים לקדם את השימוש באפליקציה, או לפחות לספר לציבור שהיא קיימת.

אפילו תקציב ההשקה העלוב שלה שעמד על חמישה מיליון שקלים – פרומיל במונחים של המאבק מנגיף – לא מוצה. רצינו להשוות את זה גם לקמפיין רשת ביטחון כלכלי. בטח גם את זה שכחתם – הקמפיין בכיכובו של דני רופ שסיפר לכם שמחלקים כסף עלה לציבור סכום של קרוב לארבעה מיליון שקלים. 

הבקשה שלנו הוגשה בחודש מרץ אבל מאז, למרות המשך נדנוד מצידנו – דממה. במשרד הבריאות כתבו לנו באיחור ניכר שבקשתנו בטיפול, וגם זה רק לאחר שהגשנו תלונה ליחידה לחופש המידע במשרד המשפטים. אבל גם מקרה זה, כמו המקרה הקודם, לא זכה למענה. 

לכותב שורות אלו קיים חשש סביר כי מעבר לפיתוח האפליקציה, במשרד בכלל לא ניסו לקדם אותה כחלופה לאיכוני השב"כ. לא רק בגלל הדרך שבה גמגמו במשרד הבריאות בכל הנוגע למציאת חלופות אלא אף מחוויה אישית. באותם ימים, שהיו אמורים להיות ימי השקת המגן 2, עסקתי במשימות הסברה אזרחית במילואים. פניתי לדרג בכיר שהיה אמון על הפקת הפרסומים, שאלתי על קידום האפליקציה, והוא לא ידע לומר לי דבר על כך. 

במשרד הבריאות לא ממש חיפשו חלופות לאפליקציה. בדיקות קורונה, ארכיון. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אולי במשרד הבריאות עסקו יותר במצג שווא של חלופות לאיכוני השב"כ, דבר שהיה מחויב לפי חוק השב"כ. נוכל לקבל אינדיקציה מדויקת יותר על כך אם נדע באיזה שלב נעצרה השקת האפליקציה. 

*

אלו רק שני סיפורים מתוך רבים שממחישים את הגישה המזלזלת של חלק ממשרדי הממשלה כלפי החוק שמחייב אותם להשיב לבקשות מידע. בנקודה זו חשוב לציין שבראש היחידה לחופש המידע, שאמונה בין היתר על הטיפול בתלונות כלפי משרדי הממשלה, עומד ממלא מקום כבר שנתיים וחצי. מלשכתו של שר המשפטים גדעון סער נמסר כי מכרז לתפקיד יצא בסוף החודש. אנחנו נעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. בליל של שקרים והסתה בר
    מת אשפה מוחלטת לרשיון העתונאי שלכם הייתי עושה delete.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!