ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מיהם חברי הכנסת שויתרו על תוספת השכר השנה?

היום תדון ועדת הכנסת בהצעת חוק להקפאת העליה הצפויה בשכר נבחרי הציבור בינואר. בזמן משבר הקורונה, הח״כים צפויים לקבל עוד 6,000 שקל למשכורתם דווקא בגלל העליה במספר המובטלים. אבל יש מי שלא חיכו וכבר ויתרו על העלאת השכר הקודמת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניבו נכנס למליאה דקה לפני ההצבעה

22 מתוך 87 חברי כנסת שמקבלים משכורת מהכנסת ויתרו על העלאת השכר לה זכו בינואר 2020. כך עולה מתגובת הממונה על חופש מידע בכנסת לבקשה שהגשנו בתחילת אוקטובר. נבחרי הציבור האלו החליטו לנקוט בפעולה אישית שתלויה רק בהם.

יו״ר ועדת הכנסת, ח״כ איתן גינזבורג. האם הוא באמת יעביר קיצוץ בשכר הח״כים?

בינואר צפוי לעלות שכר הח״כים שוב, הפעם ביותר מ-6,000 שקל. חברי כנסת רבים מצהירים כי יוותרו על התוספת. בינתיים 75 אחוז מהם לא ויתרו אפילו על העלאת השכר הקודמת שהיתה קטנה יותר.

הסיבה לעליית השכר הצפויה: מאות אלפי אזרחים שאיבדו את מקום עבודתם בגלל משבר הקורונה לא נספרים בחישוב השכר הממוצע במשק. חלקם הגדול היו מקבלי שכר נמוך, ולכן כשיצאו ממעגל העבודה עלה השכר הממוצע במשק.

עוד בנושא:

בשבועות האחרונים הודיע שר האוצר כ״ץ ובכירים בממשלה כי יפעלו לביטול תוספת השכר. אולם עד כה המהלך לא יצא לפועל וכ״ץ לא הניח את הצעת החוק שהבטיח להקפאת שכר הח"כים והשרים. כבר הסברנו מדוע המהלך של כ״ץ הוא בלוף, וכעת חושף אותו גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, שהניח הצעת חוק של ועדת הכנסת להקפאת השכר בינואר הקרוב. היום היא צפויה לעלות לדיון בוועדה.

נבהיר כי בעיקרון לא נדרשת הצעת חוק וחברי הכנסת יכולים להחליט להקפיא את עליית השכר לאחר היוועצות בוועדה הציבורית לקביעת שכר הח"כים. אבל בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הוועדה הזו עדיין לא מונתה.

הח״כים ששיגרו מכתב

לנבחרי הציבור היתה כבר הזדמנות מעשית לוותר על העלאת שכרם השנה. בינואר 2020 הם קיבלו העלאת שכר של 1,232 שקלים חדשים, כך ששכרם עומד מאז על קצת יותר מ-44 אלף שקל ברוטו. במהלך השנה האחרונה כל אחד מהח״כים יכול היה לשגר מכתב פשוט לחשב הכנסת ולהודיע על רצונו או רצונה לוותר על התוספת. 

רשימת חברי הכנסת שוויתרו על תוספת השכר הקודמת לא כוללת שרים שכדי לוותר על שכרם הם נדרשים לפנות לחשב המשרד שלהם. בסה"כ יש רק 22 מתוך 87 חברי כנסת שמקבלים משכורתם מהכנסת. והיא מעודכנת ל-28 באוקטובר.

כל חברי הכנסת של המפלגה ויתרו על תוספת שכר ב-2020. יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ואלו שמות:

ישראל ביתנו – כל הח״כים ויתרו על תוספת השכר עוד בתחילת 2020: אלי אבידר, אביגדור ליברמן, יוליה מלינובסקי, יבגני סובה, חמד עמאר, עודד פורר ואלכס קושניר.

ימינה: נפתלי בנט, מתן כהנא.

יש עתיד-תל״ם: אורנה ברביבאי, מיקי לוי, יואב סגלוביץ'.

הליכוד: עוזי דיין, עמית הלוי, שרן השכל, אופיר כץ, גדעון סער, טלי פלוסקוב, קטי שטרית.

כחול לבן: מיכל וונש, מיקי חיימוביץ'.

העבודה: מרב מיכאלי.

אף לא אחד מהח״כים של מפלגות מרצ, הרשימה המשותפת, ש״ס, יהדות התורה, דרך ארץ – ביקש מחשב הכנסת לוותר על התוספת לשכרו.

נציין כי ישנם כמה חברי כנסת, ביניהם חברי סיעת כחול לבן וח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), שהודיעו כי יתרמו את תוספת שכרם. לצערנו, לא ניתן לבדוק את המהלך שכן אינו מדווח באופן רשמי בשום מקום.

נדגיש: זה חשוב שנבחרי ציבור יקבלו שכר גבוהה שהולם את מעמדם, צרכיהם והשקעתם למען הציבור. אך בשעת משבר, כשהמשק נמצא בקריסה, לא ראוי לזכות בהעלאת שכר של מעל 6,000 שקל דווקא בגלל הנסיבות הקשות.

במקום לקשקש על תהליכי חקיקה, במקום הודעות יח״צ ופוסטים ברשתות החברתיות, הח״כים יכולים פשוט לשלוח מכתב לחשבות הכנסת ולוותר על העלאה הקודמת ועל העלאה הבאה בשכרם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!