ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פיצול הליכוד ונורבגי מורחב: בכנסת שוב שינו סדרי משטר

הקואליציה הצליחה הלילה להעביר בכנסת שלושה חוקים משני מציאות - הרחבת החוק הנורבגי, הכשרת עריקים מהליכוד ודחיית תקציב המדינה • מה המשמעות של המהלכים האלה, וגם: הפתרונות החלופיים לחקיקה הפזיזה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שינו סדרי משטר. שוב. בכירי ממשלת בנט-לפיד בכנסת. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כלי התקשורת טוחנים במהדורות החדשות בחודש האחרון את חוק איחוד משפחות שמונע מפלסטינים לקבל אזרחות ישראלית על בסיס נישואים. זו סוגיה חשובה, אבל הלילה (רביעי) הממשלה סיימה לחוקק חוקים נוספים שימשיכו לכופף את המבנה המשטרי שלנו: הרחבת החוק ה"נורבגי" שהוא לא באמת נורבגי, הכשרת עריקים ודחיית תקציב המדינה. עוד על הפרק להמשך: מינוי עוד סגני שרים חסרי סמכות. 

עוד ב"שקוף":

לממשלה החדשה יש הזדמנות לעסוק באופן רציני במנגנון הדמוקרטי שלנו, או במילים אחרות: לבנות פה מדינה ולעשות את זה כמו שצריך. במקום זה הקואליציה שוב משנה את החוקים רק כדי לספק את צורכי חברי הממשלה הנוכחית. בפעם הבאה נחזור שוב על הטקס. הפתרון: שריון חוקי היסוד או חקיקה של שתי כנסות וחקיקה צופה פני עתיד. 

רוצים חוקי יסוד חזקים? תחשבו על זה 

חקיקה של חוקי יסוד לא נעשית בשנה האחרונה בחיל וברעדה, תוך מחשבה על השלכות העומק של המהלך. במקום זאת היא נעשית בהינף קולמוס – כי זה מה שנוח באותו הרגע. חוק יסוד שנוגע למבנה המשטרי חייב להיות מחוקק באופן צופה פני עתיד ולא לחול על מי שמחוקק אותו. רוצים לאפשר לארבעה ח"כים להתפלג ממפלגה גדולה? בסדר גמור, אבל רק מהכנסת הבאה כשהרוב לא יודע איך זה ישפיע עליו. 

חקיקת חוקי יסוד לא נעשית בחיל ורעדה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אפשרות נוספת היא לחייב חקיקה של שתי כנסות רצופות של אותו חוק וברוב גבוה במיוחד. לדוגמה, רוב של שני שליש. כך תידרש הסכמה רחבה וכך תבוטל נקודת הפוזיציה כפי שאנחנו רואים היום. ח"כים שהתנגדו לחוק מסויים תומכים בו ואלו שתמכו בו מתנגדים לו – רק בגלל שהם החליפו כיסא.

דוחים את תקציב המדינה אבל לא דנים בתהליך עצמו

על פי חוק כשמושבעת ממשלה עליה לאשר תקציב בכנסת תוך 100 ימים. בהצעת החוק שאושרה אמש נכתב כי לממשלה יש 145 ימים לאשר את תקציב המדינה בכנסת, לא כולל חגים ומועדי ישראל. כלומר, ימי החג של ראש השנה, כיפור וסוכות לא יחשבו בספירה, כך שבפועל יאושר תקציב מדינה רק בחודש נובמבר במקום חודש ספטמבר. מה שנקרא – אחרי החגים. ככה נראית ממשלה שבונה את עצמה?

יכול להיות שממשלה חדשה זקוקה לחמישה חודשים לאשר תקציב. אבל ממשלה שמעוניינת לבנות את המדינה הייתה דנה בנחת על הזמן הדרוש לכנסת לדון בסעיפי התקציב. כיום הזמן שיש לכנסת הוא דחוק ולא מספק. נציין בנקודה זו שיו"ר ועדת חוקה גלעד קריב (העבודה) כן נתן, בזכות הערות הח"כים, עוד 10 ימים לכנסת כדי לדון בחוק התקציב (בתיקון המקורי ההארכה עמדה על 135 ימים). ראוי גם שהממשלה תדון על חוק ההסדרים – "חוק על" המאפשר בפועל ביטול או חקיקה של כל חוק בכנסת, אם לשנה אחת או לכמה שנים 

למה נוצר חוק העריקים? כי אפשר

עוד חוק שאושר הלילה הוא חוק לעידוד עריקים מהליכוד. בשורה התחתונה, לא צריך את החוק הזה אלא אם כן אתה רוצה לפצל את הליכוד. החוק מאפשר לארבעה חברי כנסת ממפלגה לעזוב את הסיעה שלהם ובלי שייחשבו לעריקים, מה שעשוי למנוע מהם להתמודד בבחירות הבאות. טרם החוק – זה התאפשר רק אם לקבוצה מגובשת של עשרה ח"כים, שליש מהסיעה.

הבעיה עם עריקים היא שח"כים שנבחרו ברשימה מסוימת עשויים להפוך לסחטנים ולדלג בין סיעות שונות תמורת טובות הנאה, לשים את האינטרס האישי לפני הציבורי ובכך להקטין את האמון במערכת הפוליטית (כלנתריזם). יצירת מגבלות והתניות אמורה למנוע זאת. רוצה לפרוש בגלל מצפונך? זכותך. אבל יש לזה מחיר כבד לעתיד הפוליטי שלך.

החוק לפיצול הליכוד יעבור? צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לכן, כדי למנוע מעברים תכופים, הכנסת חוקקה סנקציות על ח"כ שעובר בין סיעות. פרט לתואר המפוקפק "עריק", או בעגה המקצועית "פורש", ח"כ שעזב את סיעתו לא יכול להתמזג עם סיעה אחרת בכנסת ולא יכול להתמודד בבחירות הבאות במפלגה שמכהנת כיום. כלומר, המפלגות הקיימות בכנסת לא יכולות לשחד ח"כים לערוק ולהבטיח את עתידם הפוליטי. 

מתוך הבנה שיש מקרים שבהם ח"כים חושבים שמה שנכון הוא לפעול נגד עמדת המפלגה, יש חריג בחוק שהוא שני ח"כים לפחות שמהווים שליש סיעה. כלומר, אם בליכוד יש 29 ח"כים, אז יידרשו 10 ח"כים לפחות כדי לפרוש ולא להיענש. כעת, עם אישור החוק, זה השתנה. למה? – כי אפשר. ככה לא בונים מדינה. נציין שח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו סירב לתמוך בחוק הזה ולא הצביע.

חוק נורבגי שאינו באמת נורבגי

על החוק הנורבגי כתבנו רבות. החוק מאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהישאר רק בתפקיד המיניסטריאלי. אנחנו בעד החוק הנורבגי, אבל רק אם הוא באמת כזה. החוק הקיים, שהרחבתו אושרה אמש במליאה, מאפשר לשרים להתפטר מהכנסת אם הם חפצים בכך ולהכניס במקומם ח"כים חדשים שיקדישו את כל זמנם לכנסת. בנוסף, הסיבה שהוא מורחב היא כי הממשלה מנופחת מדי, פחות מהממשלה הקודמת אבל עדיין מנופחת עם תפקידים מיותרים: 28 שרים.

חוק נורבגי אמיתי, כזה שממשלה שבונה מדינה הייתה מחוקקת, היה מחייב שרים, את כל השרים, להתפטר מהכנסת ולא רק אם נוח להם. תנאי נוסף, חשוב, הוא הגבלת מספר השרים בממשלה. אחרת מה יעצור את הממשלה ה-40 מלמנות 50 שרים עם "השר לחלוקי נחלים" ו"השרה לנושאים חשובים" ולסדר לעצמה חוק נורבגי מורחב מאד.

סגן שר עם סמכויות? אין דבר כזה

חוק שטרם נחקק אבל גם הוא נמצא בקנה של הקואליציה נוגע לסגני השרים. ח"כ אביר קארה מימינה דרש לקבל תפקיד משמעותי כסגן שר. אנחנו לא רוצים להרוס את המסיבה אבל אין דבר כזה. לסגן שר אין סמכות. יותר מכך, כל איש מקצוע אחר במשרד יכול להחזיק ביותר סמכויות ממנו כי השר יכול להאציל אליו את הסמכות. אבל לסגן שר לא (מסיבות חוקיות של חלוקת אחריות). התפקיד היחידי שסגן שר יכול לעשות הוא לסייע במענה על שאילתות במליאה. 

הממשלה הנוכחית מבקשת לאפשר מינוי של שני סגני שרים במשרד במקום אחד. תפקיד מיותר. אחד הפתרונות שאנחנו שומעים יותר בשנה האחרונה הוא "שר במשרד". זה עוד שר במשרד שכבר יש בו שר שיכול לקבל חלק מהסמכויות מהשר הראשי – כלומר ישראבלוף. מצד שני אולי זה עדיף על הקמה של משרד נוסף.

במקום שבונים בו מדינה היו מבטלים את סגני השרים ולא מרחיבים את האפשרות למנות אותם. במקום זה, תנו לאחד מחברי הכנסת את הכוח להוביל תהליכים בתחום המשרד דרך הכנסת. יו"ר ועדת הפנים לדוגמה יכול לבצע מהפכות במשרד הפנים אם רק ירצה ואם יהיה לו את שיתוף הפעולה של השרה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. מי שחושב שיש כאן ממשלת שינוי, הגיע הזמן שיפקח את עיניו.
    אלה אותם הנוכלים שאפשרו לממשלה הקודמת להעביר את חוק הסמכויות, החוק הזה שלא קראתם עליו בעיתונים, כי הוא לא באמת מעניין, הוא רק מוחק את שרידי אשליית הדמוקרטיה ומעניק לראש הממשלה באופן רשמי סמכויות של דיקטטור, בקטנה.
    הם גם אותם הנוכלים שהאריכו את חוק הסמכויות דקה אחרי שהקימו ממשלה. שוב – לא קראתם על זה, כי זה חוק שולי ולא מעניין… חוק שולי שהוא כמעט מלה במלה חוק ההסמכה של גרמניה הנאצי, זה שהפך את היטלר לדיקטטור באופן רשמי.

    אז בואו נמשיך לדבר על חוק נורבגי, ועל עריקים, אפשר גם על מזג האויר, והמדוזות בים, אולי גם תראו ציפור…

    צורת השלטון לא רלוונטית כאשר את כל מושבי הכנסת מאיישים נוכלים. דמוקרטיה לא מעניינת אותם כהוא זה, גם אנחנו לא מעניינים אותם כל עוד אנחנו בולעים את הבלוף של הדמוקרטיה, ולא מתקוממים.

    מה שהם עושים בעשור האחרון, ואולי אף מעבר אליו, זה לכרסם בשרידי אשלית הדמוקרטיה. דמוקרטיה לא באמת היתה פה, אבל היתה מראית עין של דמוקרטיה. מזה כעשור הם מכרסמים גם במראית העין, ומביאים לנו לפנים התנהלות שמבזה את הדמוקרטיה, חוקים גזעניים, והתנהלות פשיסטית של גופי האכיפה.
    הכרסום בדמוקרטיה מכוון, כמו גם חוסר היציבות השלטונית. מטרתם להביא אותנו למצב בו נבקש דיקטטור טוב שיעשה פה סדר. גם זה, אם תפתחו את ספרי ההיסטוריה, מצב מאד דומה לגרמניה שלפני עליית הנאצים.

    יש רבים שכבר מבינים את המצב וקוראים אותו היטב. אנחנו לא טורחים להצביע, כי אין טעם בכך.

    מבחינתי המדינה פסקה להתקיים עם פרוץ תרמית הקורונה לפני כשנה וחצי. זאת לא מדינה בעיניי, אלא בריון שכונתי. לבריון יש כח כל עוד פוחדים ממנו, ברגע שמפסיקים לפחד הוא הופך לחתלתול.
    המדינה הזאת, כמו כל מדינות העולם, קרובה אל קיצה. אנחנו לא צריכים מבוגר אחראי, שיעמיד פנים שהוא שומר עלינו בזמן שהוא שודד אותנו. תודה אבל לא תודה, נסתדר לבד.

    אני יודע, שאני נשמע קיצוני על גבול ההזוי בעיני רובכם, אבל יודע בה בעת, שחלקכם קוראים והאסימונים יורדים להם תוך כדי. אליכם אני מכוון. זה הזמן להתעורר.

  2. כל הבעיות מקורם באי הפרדה בין הרשות המחוקקת ולמבצעת. אצלינו כל חכ רוצה יישר לקפוץ להיות שר. כלומר הוא לא מעוניין בכלל להיות מחוקק. הכנסת הפכה למקפצה לג'ובים אחרים מתגמלים מחוץ לכנסת. בדמוקרטיה נורמלית שבה קיימת הפרדה, חבר פרלמנט לא יכול לסחוט או לקבל דבר. הוא נבחר ע"י העם לעבוד בפרלמנט, וזהו! עד שלא תשתנה השיטה הפרלמנטרית, שפשטה את הרגל בישראל, המצב רק יחמיר וה"דמקורטיה" תמשיך להתפורר. אגב, אין בישראל דמוקרטיה כבר 25 שנה לפחות, אבל זה נושא אחר… ישראל היא פלוטוקרטיה בסגנון קלפטוקראטי. ולמי שלא הבין: שלטון של גנבים מעושרים.

  3. מה לעשות, צריך להלחם באש עם אש.
    הקואליציה הזו הכרחית לעתיד המדינה, וזאת בגלל מי שבאופוזיציה, אז אם נאלצים לשמר אותה במחיר אתנן פוליטי אז סו בי איט.
    ודחיית התקציב זה כן ענייני – מאה הימים קודם לא כללו פטור מחגים, אז עם פגרת הקיץ וספטמבר של השנה באמת לא היו יכולים להעביר תקציב בזמן.
    חייב להזכיר שזה שאין תקציב זה לא אשמת הממשלה הזו.

  4. מסכים עם הכל, במיוחד לגבי החוק הנורבגי. רק שהחוק הזה, גם אם הוא מחייב, לא יהיה מספיק, כי גם אם שר חייב להתפטר מהכנסת, הוא קודם בוחר בעצמו לתפקיד (גם זה ניגוד עניינים) וגם אחרי זה נשאר ראש\בכיר מפלגה עם השפעה גדולה על חברי הכנסת של סיעתו (לשעבר בכאילו) ולממשלה בכלל יש השפעה על ח"כים בגלל "משמעת קואליציונית" ודברים דומים. אז המצב, בו הממשלה מכתיבה לכנסת את רצונה וגם בעצם מפקחת על עצמה, עדיין נשאר. מה שצריך לשנות הוא שחברי ממשלה, כולל רה"מ, לא רק שלא יהיו ח"כים בו-זמנית, אלא לא יהיו ח"כים באותה קדנציה בכלל. רק כך הם יהיו חופשיים לבצע את תפקידם – לקיים את החלטות הכנסת גם אם זה סותר את עמדות מפלגתם (כי אין להם בוחרים באותה קדנציה). אז ורק אז באמת לא יהיו פה ניגודי עניינים. וגם לא יהיה צורך בממשלה מנופחת והיא תצטמצם אוטומטית, אפילו בלי חוקים. יתרה מזאת, לא יהיה צורך להפיל את הממשלה מסיבות פוליטיות, כי הממשלה לא קובעת את המדיניות, אלא רק הכנסת, כפי שאמור להיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!