ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יש מנכ"ל למשרד רה"מ, מזל טוב. ועכשיו לשאר המינויים החסרים

המשרד שרה"מ לשעבר בנימין נתניהו מילא בממלאי מקום זמניים שאפשר להיפטר מהם בכל רגע משווע כעת ליציבות • רה"מ בנט הבטיח כי "המנכ"ל הנכנס יניע את התהליכים הנדרשים" - אנחנו נעקוב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנט ופינס, ארכיון. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

אחרי תקופה ארוכה ומתסכלת, סוף סוף יש מנכ"ל קבוע למשרד ראש הממשלה, "המנכ"ל של המנכ"לים" – יאיר פינס. זה משמח, זה חשוב וזה חיוני להתנהלות תקינה של המשרד הכי חשוב במדינה. אבל זה גם לא הסוף – במשרד ראש הממשלה יש עדיין שורה של תפקידים בכירים שלא אוישו

עוד ב"שקוף":

במשרד עדיין אין סמנכ"ל נכסים ואין ראש מערך הסברה מאז אוקטובר 2015; אין סמנכ"ל מנהל מאז אוקטובר 2016; ובראש מערך הגיור יש ממלא מקום מדצמבר 2018. פנינו למשרד רה"מ כדי לבדוק היכן עומד הליך המינוי של משרות אלו. ממשרד רה"מ נמסר כי: "ראש הממשלה נפתלי בנט מינה השבוע את יאיר פינס לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. המנכ"ל הנכנס ילמד את הדברים בעת הקרובה ויניע את התהליכים הנדרשים".

אין זמן למנות? ממלא המקום יהיה נאמן יותר

במאי 2018, לפני יותר משלוש שנים, התפטר אלי גרונר מתפקיד מנכ"ל משרד רה"מ. ולמעט תקופה קצרה בין מאי ליוני 2019 שבה כיהן בתפקיד יואב הורוביץ, לאורך כל שאר התקופה כיהנו ממלאי מקום: יואב הורוביץ עצמו, רונן פרץ ועד לאחרונה צחי ברוורמן שכיהן גם כמזכיר הממשלה. למה לא מונה מנכ"ל קבוע לאורך כל התקופה הזו? רה"מ לשעבר בנימין נתניהו טען שאין לו זמן למנות מנכ"ל למשרד. טיעון קצת מופרך מאחר שמינוי מנכ"ל הוא מינוי אישי של השר וגם טיעון שאף פעם לא נשמע בעבר. 

לא היה לו זמן? ברוורמן ונתניהו, ארכיון. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

הסיבה האמיתית הייתה שטוב היה לנתניהו להחזיק מנכ"ל על תנאי, כזה שאפשר לסיים את כהונתו כל יום. והאסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. רונן פרץ נלחם, בשיא משבר הקורונה, כדי שוועדת הכספים של הכנסת תפטור את הבוס מתשלום מס. צחי ברוורמן, שהחזיק גם בתפקיד מזכיר הממשלה, פעל בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי כשהעלה נושא להצבעה אף שלא הייתה הסכמה בממשלה הפריטטית הקודמת ובזמן שהחזיק גם במשרת מנכ"ל המשרד. 

הדילמה: לשרת את הציבור או את השר הממונה?

איך בכלל אפשר להתנהל במשרד ממשלתי – גוף מורכב ועתיר עובדים ותקציבים – ללא מנהל? תארו לכם כל ארגון ללא מנהלת קבועה. לא ניתן לפתח תוכניות, ליזום ולהתחייב לפרויקטים, ולהקנות תחושת יציבות. בלי מנכ"ל אין מי שעומד וחוצץ בין העובדים לדירקטוריון. במקרה שלנו אלו הפוליטיקאים – והלחץ מהם עלול להיות מכביד מאד.

ממלאי המקום רוצים לשמור על מקום עבודתם. זה מציב אותם בדילמה – האם האם צריכים קודם כל לשרת את הציבור או את השר הממונה עליהם ושמחזיק בידיו את עתידם?

ובשעה טובה, ביום ראשון האחרון מונה יאיר פינס לתפקיד המנכ"ל. ככה פשוט. 

אמש אף פורסם הסדר ניגוד העניינים של פינס. פינס, מנכ"ל משרד השיכון עד לאחרונה, מציין בהסדר כי אמו עובדת ברשות המסים, כראש ענף ביחידת פקיד השומה בפתח תקווה, ובת זוגו עובדת כחוקרת באגף המחקר במוסד לביטוח לאומי.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מינוי מנכ"ל קבוע למשרד רה"מ מאפשר יציבות במשרד, בניית תוכניות ארוכות טווח וגם מידה מסוימת של עצמאות מחשבתית אל מול ראש הממשלה עצמו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!