ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עוד לפני שהחל משפטו: רה"מ נתניהו לא ממנה מנכ"ל למשרדו. לטענתו, כי אין לו זמן

כמעט שנה וחצי שאין מנכ"ל קבוע למשרד רה"מ ● בהתחלה טען נתניהו שבגלל הבחירות לא ניתן למנות מנכ"ל ● עכשיו הוא טוען: "טרם הספקתי" ● אם כבר עכשיו נתניהו טוען שאין לו זמן, מה יהיה כשהוא יצטרך להתייצב כמה פעמים בשבוע בבית המשפט? 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)


"הנסיבות המיוחדות להארכת הטלת התפקיד האמורה הן כי בשל מצב הקורונה בישראל והעניינים המדיניים שעל הפרק טרם הספקתי להידרש לנושא מנכ״ל קבוע". כך כתב רה"מ נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפעמיים האחרונות בהן ביקש אישור להאריך את כהונתו הזמנית של רונן פרץ, ממלא מקום מנכ״ל משרד ראש הממשלה. כלומר, אומר נתניהו – אין לי זמן. 
כך עולה מהנספחים לתגובה שהגיש נתניהו לעתירת התנועה לטוהר המידות נגד המשך כהונתו של פרץ כממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ.

הטענה הזו נכתבה בפעמיים האחרונות כשנתניהו נדרש למנות מנכ"ל קבוע למשרדו. בפעם הראשונה ביקש זאת ב-15 ביוני, בדיוק באותו היום שבו פקעה כהונתו של פרץ. כעבור שלושה חודשים, ב-14 בספטמבר, ביקש נתניהו להאריך שוב את המינוי, הזמני כמובן. הפעם הוא נזכר מוקדם יותר – יומיים לפני תום כהונתו של פרץ, וקיבל הארכה עד ל-1 בנובמבר.

האמירה של נתניהו כי "אין לי זמן" מעט תמוהה. מינוי מנכ"ל אינו הליך סבוך מאחר שמדובר במינוי אישי. בנוסף, בינואר הקרוב יתחיל שלב ההוכחות במשפטי נתניהו. ראש הממשלה, יתייצב שלוש פעמים בשבוע לדיונים, מתכוון לנהל את המשפט במקביל לתפקידו. הוא ומקורביו כבר הצהירו כי אין בעיה לכהן כרה"מ ולנהל משפט במקביל. אבל כעת, לטענתו, כבר עכשיו עוד בטרם החל המשפט נראה שאין לו אפילו זמן למנות מנכ"ל.

הארכה שישית

עוד עולה מתגובת המדינה לעתירה, עליה חתומים גם היועמ"ש ונציב שירות המדינה, כי ניתנה הסכמה עקרונית להארכת כהונתו של פרץ עד ל-1 בדצמבר 2020: זו תהיה הפעם השישית בה מקבל רה״מ אישור להאריך את מינויו הזמני של פרץ כממלא מקום (בפעמים הקודמות היה זה בגלל שהינו בעיצומה של תקופת בחירות).

בתגובה לתשובת משרד רה"מ והיועץ המשפטי לממשלה כתבה התנועה לטוהר המידות לביהמ"ש: "זולת אמירות סתמיות אלו, בדבר 'עומס המוטל על המשיב 1' (רה"מ, ע.ב) ,'עניינים מדיניים' וכמובן גם 'נגיף הקורונה', אין התשובה מפרטת את שהיה עליה לפרט, היינו – מה נעשה עד כה למען קידום מינוי של מנהל כללי קבוע למשרד ראש הממשלה, ומהן הנסיבות הקונקרטיות המצדיקות אישור מתן שש הארכות כהונה".
נציין כי אם לא יעבור תקציב, הכנסת תפוזר ב-23 בדצמבר. אבל אפשר לסמוך על זה שכבר ב-1.12 יוכל נתניהו לחזור להשתמש בתירוץ "אנחנו לקראת בחירות ולא נכון למנות עכשיו מנכ"ל" – וכך המינוי של פרץ יוכל להמשיך – כמעט באופן אוטומטי – עוד כחצי שנה. אם נתניהו ירצה.

עוד בשקוף:

מדיניות האין מינויים

למשרד רה״מ אין מנכ״ל. ושר המשפטים ניסנקורן דווקא רוצה למנות מנכ״ל למשרדו, אבל נתניהו בולם את המינוי. רק לאחרונה, התפטרה מתפקידה גם קרן טרנר, שהיתה מנכ"ל משרד האוצר. 
אנחנו לא יודעים אם נתניהו דובר אמת כשהוא טוען: "אין לי זמן". אנחנו כן יכולים לומר שזו שיטה. יש שורה של מינויים בכירים חסרים בשירות המדינה. מדובר במצב חמור, שבו אין מנהלים קבועים לכמה מן הגופים החשובים ביותר לתפקוד התקין של המדינה. בימים רגילים ובטח שבזמן משבר. 

מסתבר שאין לו זמן. ראש הממשלה בנימין נתניהו. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

אבל בשונה ממינויים לתפקידים בכירים אחרים כמו מפכ"ל, נציב שב"ס או ראש הרשות להגנת הפרטיות שדורשים הליך בחינה של ועדה ופרוצדורה ביורוקרטית, תפקיד של מנכ"ל משרד ממשלתי הוא על תקן משרת אמון. לראייה, במשרדי הממשלה האחרים, עוד בטרם מצאו השרים את הכיסא שלהם במשרד, הם כבר מינו מנכ"לים. השר זאב אלקין, שר המים וההשכלה הגבוהה, לא חסך ומינה אפילו שניים. ולמרות זאת, נתניהו לא ביקש עדיין למנות מנכ"ל קבוע.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

איך בכלל אפשר להתנהל במשרד ממשלתי – גוף מורכב ועתיר עובדים ותקציבים – ללא מנהל? תארו לכם כל ארגון ללא מנהלת קבועה. לא ניתן לפתח תוכניות, ליזום ולהתחייב לפרויקטים, ולהקנות תחושת יציבות. בלי מנכ״ל אין מי שעומד וחוצץ בין העובדים לדירקטוריון. במקרה שלנו אלו הפוליטיקאים – והלחץ מהם עלול להיות מכביד מאד.

ממלאי המקום רוצים לשמור על מקום עבודתם. זה מציב אותם בדילמה – האם האם צריכים קודם כל לשרת את הציבור או את השר הממונה עליהם ושמחזיק בידיו את עתידם?

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

נתניהו חייב למנות מנכ"ל קבוע למשרד רה"מ. אם הוא לא מוצא זמן לנושא, רצוי שיבחן שוב אם יצליח לנהל במקביל גם את המשפט שלו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.