ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנדלבליט: ברוורמן לא יוכל לכהן בתפקיד כפול

היועמ"ש ונציב שירות המדינה קבעו כי מזכיר הממשלה לא יוכל לכהן בנוסף על כך בתפקיד ממלא מקום משרד רה"מ וקבעו כי "ניגוד העניינים המוסדי" שבו הוא שרוי לא מאפשר זאת עוד • מנכ"ל התנועה לטוהר המידות: מדובר בניגוד עניינים בסיסי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא היה לו זמן? ברוורמן ונתניהו, ארכיון. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

"ניגוד עניינים בסיסי": היועמ"ש אביחי מנדלבליט ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ עדכנו את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן לא יוכל להמשיך לכהן במקביל גם כממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ. ברוורמן מונה לממלא מקום המנכ"ל בחודש נובמבר, לאחר שנתניהו הפסיק את כהונתו של ממלא המקום הקודם, רונן פרץ, שכהונתו הוארכה שוב ושוב. הודעת היועמ"ש והנציב הגיעה בתשובה לפניית התנועה לטוהר המידות.

עוד ב"שקוף":

המינוי של ברוורמן מעורר קשיים משפטיים חדשים מאחר שהוא מחזיק גם בתפקיד מזכיר הממשלה, מה שמחייב אותו כלפי כל חבריה, בייחוד בממשלה פריטטית שבה יש שני ראשי ממשלה. לעומת זאת, תפקיד מנכ"ל משרד הוא מינוי אישי ופוליטי. 

"את התוצאה של ניגוד העניינים ראינו בהתנהלותו של ברוורמן בזמן הישיבה שבה ניסה ראש הממשלה למנות את השר אקוניס לשר משפטים"

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות

התנהגותו של ברוורמן עצמו לא ממש הועילה לו להוכיח שמדובר בהתנהלות סבירה. בבחירות האחרונות סייע לקמפיין הליכוד בתעמולה כשהלך להצביע והצטלם בקלפי עם פתק המפלגה ובנוסף, רק לאחרונה פעל בניגוד להנחיות היועמ"ש כשהוביל הצבעה לא חוקית בישיבת הממשלה למינוי של אקוניס כשר משפטים. 

"התפקיד הכפול של ברוורמן יצר עבורו ניגוד עניינים בסיסי בין חובת האמונים שלו לכל הממשלה כמזכיר הממשלה לחובת האמונים רק לראש הממשלה בהיותו מנכ"ל משרד רה"מ", אמר ל"שקוף" מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס. "ניגוד עניינים כזה רק מתעצם בממשלה פריטטית, שבה גם לראש הממשלה החליפי יש מעמד וכשלעיתים מזכיר הממשלה נמצא בתווך שביניהם. את התוצאה של ניגוד העניינים ראינו בהתנהלותו של ברוורמן בזמן הישיבה שבה ניסה ראש הממשלה למנות את השר אקוניס לשר משפטים".

"ניגוד העניינים המוסדי שבו שרוי מר ברוורמן לא מאפשר עוד את המשך כהונתו בשני התפקידים"

היועמ"ש ונציב שירות המדינה

נתניהו, אם ימשיך בתפקידו בחודש הקרוב, יאלץ לבחור איזה תפקיד ימלא ברוורמן: את תפקיד מזכיר הממשלה או את תפקיד המנכ"ל. יש סיכוי לא קטן שמדינת שבמקרה הגרוע מדינת ישראל תישאר ללא מנכ"ל במשרד רה"מ ובמקרה הפחות גרוע ימצא, בנוהל, ממלא מקום חדש. 

"בתאריך 29.4.2021 קבעו היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה כי ניגוד העניינים המוסדי שבו שרוי מר ברוורמן לא מאפשר עוד את המשך כהונתו בשני התפקידים בהם הוא מחזיק במקביל", כתב עו"ד ד"ר עומר בן צבי ממשרד המשפטים. "כדי למנוע מצב של פגיעה ברציפות התפקודית של משרד ראש הממשלה, ובשים לב לעיתוי שבו התקבלה ההחלטה במישור הפוליטי, נתנו היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה את הסכמתם לבקשתו של ראש הממשלה, להאריך את כהונתו הזמנית של מר ברוורמן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה לתקופה של שלושים ימים נוספים בלבד". 

פארסת המינויים החסרים

עוד נקבע בהחלטה כי "לא תינתן הסכמתם של היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה להארכת כהונה נוספת של מר ברוורמן בתפקיד מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כל עוד הוא מכהן במקביל בתפקיד מזכיר הממשלה". כלומר, לנתניהו יש עד סוף החודש להחליט מה יהיה תפקידו של ברוורמן – אחרת יישאר בלי מנכ"ל.

מינוי מנכ"ל למשרד רה"מ הוא פארסה אחת גדולה. למעשה מאז יוני 2019 עומד בראש המשרד ממלא מקום, שכהונתו מוארכת שוב ושוב בתירוצים שונים של רה"מ. בין היתר טען ש"אין לו זמן". נראה שההחלטה שלא למנות מנכ"ל קבוע לא נובעת מאי הסכמות פוליטיות או מורכבויות שונות אלא מתוך מדיניות רוחבית של רה"מ להחליש את השירות הציבורי על ידי הסתמכות על ממלאי מקום שתלויים כל הזמן בגחמות השרים. לדוגמה: אין עדיין פרקליט מדינה, מנכ"ל למשרד המשפטים, מנהל לאגף התקציבים במשרד האוצר ועוד. סה"כ 52 משרות בכירות בשירות המדינה לא מאוישות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!