ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכנסת סירבה לראשונה לבקשת הממשלה: איכוני השב"כ יופסקו

חדשות טובות - הממשלה תיאלץ להיגמל סופית בשימוש בשירותי הריגול של השב"כ לצורך איתור נדבקים פוטנציאליים. ארבעה חברי כנסת הרימו ידם ובלמו את הממשלה, ביניהם לראשונה יו"ר ועדת חוץ וביטחון צבי האוזר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

‎⁨ח״כ צבי האוזר, יו״ר ועדת החוץ והביטחון (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

הכנסת התעוררה: ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דחתה היום, בפעם הראשונה, את בקשת הממשלה להארכת איכוני השב"כ. נכון להיום הם יופסקו לאלתר – ולא יופעלו אף לא במתכונת המצומצמת שנקבעה על ידי בג"ץ – אלא אם הממשלה תתכנס לאשרם ב-24 השעות הקרובות.

הדיון התקיים בצל הירידה הדרמטית בנתוני התחלואה וחציית רף ה-200 המאומתים ביום: שעתיים לפני הדיון פרסם משרד הבריאות את מספר המאומתים שהתגלו אמש, 128 בלבד. לפי החוק משרד הבריאות לא יכול להשתמש בכלי השב"כ והאיכונים מופסקים אוטומטית ביום בו נרשם מספר חולים כזה. בנוסף לכך, בזכות מבצע החיסונים חלה ירידה תלולה בתחלואה הכללית ובחולים קשה – מה שהדגיש את הפיכת המשך הריגול למיותר.

שוב ושוב כתבנו ב"שקוף" על הסכנה בשימוש בכלי השב"כ:

מתוך מרכז המידע והידע הלאומי

שובר שוויון: היו"ר צבי האוזר הצטרף למתנגדים

דיון סוער התקיים בוועדה בין האגף שעמד לצד משרד הבריאות ודרש את המשך האיכונים, כמעט בכל מחיר, לבין המתנגדים. באגף הראשון עמדו אבי דיכטר וניסים ואטורי (הליכוד) ואוריאל בוסו מש"ס, כשהאחרון היה קצת יותר זהיר אבל הרכין ראש מול דרישת משרד הבריאות. 

באגף שהבין כי החזרה לשגרה מחייבת גם את הפסקת האיכונים, בייחוד לאור התועלת השולית הנמוכה שלו: אורנה ברביבאי (יש עתיד), מיכל וונש (כחול לבן) ובוגי יעלון (תל"ם). אליהם הצטרף הפעם, לראשונה, יו"ר הוועדה, צבי האוזר מ"דרך ארץ" שטען: "זה הזמן להפסיק את האיכונים".

ברוב של ארבעה ח"כים מול שלושה – הופסקו האיכונים. אבל לא לפני דיון מחדש שדרש אבי דיכטר שביקש להמשיך את האיכונים ולהתכופף לרצון הממשלה. איתן גינזבורג מכחול לבן הציע פשרה שתקבל את בקשת הממשלה, לפחות עד יום ראשון. הפשרה לא התקבלה כיוון שהקולות עמדו על שוויון של ארבעה מול ארבעה.

הצביעו בעדה (ובעד הארכת האיכונים): אבי דיכטר, ניסים ואטורי, איתן גיזנבורג ואוריאל בוסו. אל מול המתנגדים: אורנה ברביבאי, משה (בוגי) יעלון, מיכל וונש ויו"ר הוועדה צבי האוזר. 

"הפשרה" אם הייתה מתקבלת הייתה מכשירה בפועל את המשך השימוש בכלי והמשך "התמכרות הממשלה" – אם להשתמש בדברי בג"ץ. אם תרצה הממשלה לתקף מחדש את השימוש בכלי האיכונים עליה יהיה להתכנס ולאשר אותו מחדש בתוך 24 שעות.  

התערבות בג"ץ טרפה את הקלפים

נזכיר כי ועדת החו"ב נדרשת לאשר או לדחות את החלטת הממשלה על המשך השימוש בכלי הריגול של השב"כ כל פעם שניה, החלטה שמתקבלת כל 21 יום לכל היותר. וכך היה מאז חודש יולי: הממשלה החליטה שהיא רוצה להמשיך להשתמש בכלי ללא קשר למצב התחלואה או יעילותו והוועדה הייתה מאשרת זאת באופן כמעט אוטומטי. 

אך לאחר קביעת בג"ץ כי הממשלה תוכל להשתמש בכלי רק במקרים מצומצמים בהם החולה לא משתף פעולה, נדרשה הממשלה להגביל את החלטתה. בנוסף, שופטי בג"ץ דרשו מהממשלה להציג מדדים ברורים שמשקפים את הצורך לשימוש בו. 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הפסקת איכוני השב"כ אינה רק עניין טכני, אלא עניין מהותי. לראשונה הכנסת עוצרת את השימוש שלר לצורך בכלי השב"כ, המשמש בימים כתיקונם לצרכי ביטחון והופעל לצורך איתור נדבקי קורונה. משרד הבריאות ימשיך לדרוש את איכוני השב"כ כמו היום, כנראה ללא קשר לרמת התחלואה וכך גם הממשלה שתתקשה להיגמל מהשימוש בו. 

השימוש במעקבים פוגע בפרטיות שלנו, שהולכת ונשחקת ומנורמלת ככל שהזמן עובר והציבור מתרגל. הפגיעה בפרטיות עשויה לזלוג גם לתחומים נוספים כל עוד מוכשרת. בנוסף, הכנסת אמורה להיות גורם מאזן ומפקח ולא חותמת גומי. אם היינו מגיעים למצב בו הממשלה הייתה מחליטה על הפסקת השימוש בכלי לפני הכנסת, האחרונה הייתה זוכה לתעודת עניות על עבודתה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.