ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המאבק הצליח: בתי הזיקוק באשדוד יפרסמו לציבור תיעוד חי מלפיד החברה

המשרד להגנת הסביבה חייב את המפעל לפרסם תקלות ולשדר את החומרים החל מאוקטובר הקרוב. בעבר נחשף ב"שקוף" כי למשרד מגיע תיעוד של ארובות מפעלים, לפידי אסדות ובתי זיקוק ברחבי הארץ, אך הוא סירב לחשוף אותו לציבור. במקביל המשרד להגנת הסביבה מתמהמה בפרסום החומרים המתעדים את הפעילות במפעל נשר המזהם

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)
נמצא בעקביות בצמרת המפעלים המזהמים בישראל. בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)

הישג לפעילי הסביבה ול"שקוף": בתי הזיקוק באשדוד יפרסמו לציבור את מצלמות הלפיד, שעד כה הועברו לרשויות בלבד. לפני כשנה וחצי חשפנו ב"שקוף" כי למשרד להגנת הסביבה מגיע תיעוד בשידור חי של ארובות מפעלים, לפידי אסדות ובתי זיקוק ברחבי הארץ אך הוא לא מוכן לשחרר את התמונות לציבור. כעת, המשרד להגנת הסביבה חייב את המפעל לפרסם תקלות ולשדר את החומרים לציבור הרחב כבר ב-1 באוקטובר. ההוראה ניתנה במסגרת צו מנהלי שבתי הזיקוק קיבלו בחודש אוגוסט, בגין הפרות זיהום אוויר

בתגובה לבקשת "שקוף" לחשוף את החומר בשעתו, במשרד להגנת הסביבה שלחו את התושבים לפנות בעצמם למפעלים שבהם הם נאבקים כדי לבקש גישה לשידור החי. לאחר הפרסום ב"שקוף", ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הגיש שאילתה ישירה לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, ובמסגרת שלושה דיונים שונים בוועדות הכנסת דרש תשובות. "במציאות שבה כ-2,500 ישראלים מתים מזיהום אוויר מדי שנה, זהו צעד מתבקש וחיוני בהגנה על האינטרס הציבורי: לנשום אוויר נקי", אמר. "פתיחת המצלמות לציבור תסייע לתושבים לדעת מה מצב האוויר שהם נושמים ולסייע באכיפת החוק".

הצו המנהלי הוצא לאחר שבמשרד להגנת הסביבה זיהו חריגות בנזן. מדובר בתרכובת שקופה, ללא צבע וללא ריח. הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן קבעה שמדובר במסרטן ודאי בכל רמה, גם מתחת לתקן שנקבע לו, כזה שדי בחשיפה נמוכה שלו כדי להעלות את הסיכוי לנזק. שני אשכנזי פרסמה ב"כלכליסט" כי מדובר בחריגות שהתרחשו לאורך זמן, וכי "המשרד להגנת הסביבה מכיר את הנתונים אולם פועל בנושא בעצלתיים – ואף לא קובע לוח זמנים לביצוע שינויים שיפחיתו את הזיהום המסוכן שפולט המפעל". 

צעד חלקי בדרך לשקיפות מלאה

"מדובר במהלך חשוב ומשמח", אמרה תושבת יבנה, רעות כהן, ממובילי המאבק לפתיחת המצלמות. "מדובר במפעל שרק לאחרונה שוב נחשף לציבור עומק התנהלותו העבריינית והיקפי הזיהום הקשים שהוא מייצר. אנחנו נמשיך להיאבק נגד זיהום האוויר ונמשיך לדרוש מהמשרד להגנת הסביבה להנגיש את המידע לציבור באופן שקוף". 

חשוב לציין כי במשרד להגנת הסביבה אין אדם שיושב מול המצלמות ומנטר תקלות באופן רצוף ומסביב לשעון, אלא נעשה בהן שימוש בדיעבד לבחינת אירועים חריגים. חשיפת המצלמות לציבור עשויה לסייע לתושבים באכיפה. כך למשל, חשפנו ב"שקוף" כי במפעל "נשר" התרחשו שתי תקלות שלא דווחו כחוק ובמשרד להגנת הסביבה השתמשו במצלמות כדי לאמת את המידע. האירועים נכללו באכיפה המנהלית שמתרחשת מול המפעל. 

אלא שמדובר בצעד חלקי בלבד. במשרד להגנת הסביבה מחזיקים בתיעודים נוספים, בהם של מפעל "נשר" ברמלה. רק לאחרונה המשרד קבע כי מדובר במפעל הפרטי המזהם בישראל, ורק בשלושת החודשים האחרונים התרחשו במפעל כמעט חמישים תקלות שיש להן פוטנציאל לפגוע בסביבה. במפעל עצמו לא משחררים את החומרים מיוזמתם ובעבר, רק פנייה לפי חוק חופש המידע הובילה לפרסום תקלות. במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי בשל אופי המידע השונה ממצלמות "נשר", נדרשות בדיקות נוספות. "לרבות בחינות משפטיות", אמרו בתגובה ל"שקוף". "על כן, בימים אלו דנים גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בנושא במטרה להשלים את התהליך בהקדם". 

בתוך כך, בתקופה האחרונה המצלמות שבזן שידרו נסגרו לציבור. בבזן סירבו להרחיב, וטענו כי "קבוצת בזן פועלת על פי ההנחיות של כלל הגורמים הרלוונטיים בזמן חירום". ממערך הסייבר הלאומי הסבירו כי "המערך מנחה ארגונים המוגדרים תשתית חיונית בביצוע פעולות שונות לחיזוק ההגנה ולמניעת מתקפות, בהן גם בתחום המצלמות במתקן".

מפעל "נשר" ברמלה (צילום מסך מתוך מצלמות המפעל)

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה: "הדרישה לצילום רציף של הלפידים עוגנה בהיתרי הפליטה של אסדות הגז, בז"ן, דור כימיקלים במפרץ חיפה ובית זיקוק אשדוד. צילום זה משמש לבקרת הפעלה תקינה של הלפידים על ידי המפעל. מכיוון שאופי המידע מהמצלמות במפעל נשר שונה מאלו שבבית הזיקוק באשדוד, נדרש המשרד להגנת הסביבה בבדיקות נוספות לרבות בחינות משפטיות. על כן, בימים אלו דנים גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בנושא במטרה להשלים את התהליך בהקדם. 

"נזכיר כי המשרד להגנת הסביבה דרש גם ממפעל נשר מפעלי מלט ישראליים להפעיל צילום רציף למשרד לצורך פיקוח על פליטות לא מוקדיות, כאשר למשרד ולאיגודי הערים הרלוונטיים קיימת גישה בכל שעות היממה לנתוני המצלמות ונעשה בהם שימוש לצורכי פיקוח ואכיפה. צילומים אלו מתווספים לאמצעי הפיקוח העיקריים הקיימים של המשרד, כמו ניטור רציף בארובות, דיגומי פתע בארובות, דיגומי אוויר סביבתיים וניטור רציף סביבתי, סיורי פיקוח ועוד".

תגובת בתי הזיקוק טרם התקבלה. 

במפעל "נשר" סירבו להתייחס לדברים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,837 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!