ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלחץ הכנסת: המשרד להגנת הסביבה בוחן שידור ישיר ממפעלים מזהמים

ארובות המפעלים מתועדות באופן רציף, אלא שעד כה סירב המשרד להגנת הסביבה לאפשר לציבור גישה ומעקב אחר המתרחש. לאחר מאבק "שקוף", בדיון שנערך בכנסת בנושא זיהום אוויר באזור התעשייה באשדוד הצהיר בכיר במשרד בתשובה לשאלת ח"כ להב-הרצנו כי הנושא ייבחן. "לחשוף את המצלמות זה צעד בסיסי להגברת אמון", אמרה פעילה נגד הזיהום באזור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל המלט "נשר" (צילום: משה שי, פלאש 90)

בזכות מאבק "שקוף": במשרד להגנת הסביבה בוחנים בימים אלה שידור ישיר לציבור מפליטות מפעלים מזהמים. לפני כארבעה חודשים חשפנו כי ברחבי הארץ פזורות מצלמות שמתעדות את הזיהום שנפלט מתעשיות שונות, בהן אסדות הגז, מפעל "נשר" שברמלה ופז בתי הזיקוק שבאשדוד, אלא שהמשרד להגנת הסביבה שמחזיק בתיעוד, מסרב לשחרר את השידור לציבור הרחב.

הנושא עלה השבוע (רביעי) במסגרת דיון שהתקיים בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, שעסק בזיהום האוויר ומפגעי הריח שמגיעים מאזור התעשייה אשדוד. ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), שאף יזם את הדיון, התעקש לקבל תשובות.

"מסתבר שיש למשרד להגנת הסביבה מצלמות בקרה במפעלים באזור התעשייה הצפוני באשדוד וגם במפעל 'נשר'", אמר בפתח הדיון. "בניגוד למצלמות בבתי הזיקוק בחיפה, ששם יש גישה לציבור, הציבור יכול לפתוח, לראות מה הסטטוס של הזיהום, ומה קורה. באזור של אשדוד הגישה הציבורית של המצלמות לא חשופה לציבור, היא חשופה למשרד להגנת הסביבה ולעובדי המשרד בלבד, ולכן המינימום שצריך לעשות בעיני בשלב הזה, לפני שמנטרים מהיכן הבעיה ואיך, שתהיה גישה לציבור לנתונים של המדינה, מאותן המצלמות, שהמדינה התקינה במפעלים המזהמים הללו". 

זו אינה הפעם הראשונה שלהב-הרצנו עוסק בכך, לפני כשבועיים הגיש שאילתא ישירה ללשכת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן ובה ציין כי "עולה צורך לאפשר לציבור הרחב גישה לשידור החי גם מהמצלמות בבית הזיקוק פז אשדוד ומפעל המלט נשר'".

ח"כ יוראי להב הרצנו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

"לאור החשיבות הרבה לשקיפות לציבור בסוגיית זיהום האוויר, במיוחד בסמיכות לאזורי מגורים, עולה צורך לאפשר לציבור הרחב גישה לשידור החי גם מהמצלמות בבית הזיקוק פז אשדוד ומפעל המלט 'נשר'", כתב ושאל עוד אם המשרד רואה בכך בכלל חשיבות. אם המשרד להגנת הסביבה יעמוד בחובותיו, סילמן תענה על השאלה במליאת הכנסת ביום הסביבה בשבוע הבא.

בהמשך הדיון, להב-הרצנו אף דרש תשובות ממנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, שנכח בדיון, וביקש לדעת מדוע השידור חסום. זלצברג נראה היה מופתע מהשאלה: "אני מוכן לבדוק את זה, אני לא הכרתי שיש איזשהו רצון לפרסם, לא הכרתי. אני מוכן לבדוק את זה ולחזור לאדוני", ענה לו.  

נזכיר שרק לפני ארבעה חודשים, לאחר פניית "שקוף" דוברות המשרד להגנת הסביבה שלחה את התושבים לבקש מהמפעלים לשחרר את השידור: "צילום זה נועד בעיקר לבקרת הפעלה תקינה של הלפידים על ידי המפעל", התמחקו. "ניתן לפנות למפעלים במטרה שיפרסמו את צילומים אלו לציבור הרחב", הסבירו בדוברות המשרד להגנת הסביבה. יתכן שבדוברות כלל לא פנו למחזות המשרד לברר לעומק את הסוגיה. 

"למשרד להגנת הסביבה יש הזדמנות ללכת לקראת התושבים ולהיות שקופים יותר", אומרת רעות כהן, תושבת יבנה ופעילה במגמה ירוקה ממובילות המחאה נגד הזיהום מאזור התעשייה. היא מספרת שלא אחת כשפנתה  למוקד של המשרד להגנת הסביבה לדווח על מפגעים של עשן שחור, בזמן אמת המוקדנים הסבירו שאין להם אמצעים טכניים לצפות במתרחש ושנדרשת עזרת הציבור "לחשוף את המצלמות זה צעד בסיסי להגברת אמון מול התושבים, בהמשך אנחנו כמובן מצפים גם לחשוף מידע נוסף כמו הליכים, שימועים והתראות", הבהירה. "הדיון בכנסת הוא מהלך ראשון חשוב של תיקון עוולה מול ציבור שלם של אנשים שלא יודע מה הם נושמים ועד כמה זה מסוכן, ומה ההשלכות הבריאותיות היומיומיות. מגיע לנו יותר טוב מזה". 

חשיבות השידור לציבור הרחב התבהרה לפני כארבעה חודשים, אז חשפנו שמפעל "נשר" לא דיווח על תקלה למשרד להגנת הסביבה כנדרש בהיתר הפליטה. התקלה התרחשה בשעת לילה מאוחרת ואם המצלמות היו משדרות לציבור ולא רק למשרד, ניתן היה בקלות וברגע האמת לאתר את התקלה מכל נייד ברחבי הארץ. המשרד להגנת הסביבה קיבל על כך עדכון רק עשרה ימים לאחר האירוע וגם זאת, כחלק מבירור הטענות שעלו בכתבה. 

לפני כחודש תושבי רמלה והסביבה פנו למשרד להגנת הסביבה בדרישה לשחרר לשידור את מצלמות מפעל "נשר", וגם שם הודיעו כי הדברים יבחנו גם מבחינה משפטית, ולא שלחו את התושבים לבקש בעצמם את התיעוד.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

"המשרד דורש מבית הזיקוק להפעיל מצלמה המצלמת באופן רציף את הלפיד, המשדרת את הנתונים למרכז הבקרה של המפעל לצורך בקרת הפעלה תקינה. למשרד ולאיגוד ערים גישה לצפייה במצלמות אלו לצורכי בקרה ופיקוח, בין היתר לצורך פיקוח מיידי על תפעול הלפיד בעת אירועים.

יש להדגיש, כי המשרד לא מסתמך על הנתונים של המצלמות לצורך הערכת פליטות, אשר אינם מעידים באופן ישיר על פליטה של מזהמי אוויר לסביבה. לצורך כך, יש למשרד אמצעי פיקוח אחרים, כמו ניטור רציף מארובות, דיגומים תקופתיים וסביבתיים, תחנות ניטור במרחב ועוד.

בדיון שנערך אתמול (ד') בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה בכנסת בנושא זיהום האוויר במרחב העיר אשדוד, השתתפו נציגי המשרד להגנת הסביבה ופירטו את הדרישות הסביבתיות של המשרד ממפעלים באזור התעשייה באשדוד, לצד פעולות הפיקוח והאכיפה עליהם, שמטרתן לצמצם את זיהום האוויר במרחב. במסגרת הדיון, ציין מנהל מחוז דרום של המשרד כי נושא פרסום מצלמות המפעלים לציבור ייבחן על ידי גורמי המקצוע והלשכה המשפטית של המשרד".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!