ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסתירים את הזיהום: המשרד להגנת הסביבה מחזיק בתיעוד ארובות מפעלים – אך לא משחרר את החומרים

ברחבי הארץ מותקנות מצלמות המתעדות בשידור חי לפידי אסדות ופעילות ארובות בבתי זיקוק שונים, והמידע מועבר למשרד להגנת הסביבה. במשרד לא מיהרו לחלוק את המידע על קיום חלק המצלמות, ורק לאחר פנייה נוספת של "שקוף" הודו על קיומן, אך שלחו את התושבים לפנות בעצמם למפעלים כדי לבקש גישה לשידור החי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל המלט "נשר" (צילום: משה שי, פלאש 90)

המשרד להגנת הסביבה מחזיק תיעוד בשידור חי של ארובות מפעלים ולפידי אסדות ובתי זיקוק ברחבי הארץ אך לא מוכן לשחרר את התמונות לציבור. בתגובה לבקשת "שקוף" לחשוף את החומר, במשרד להגנת הסביבה שלחו את התושבים לפנות בעצמם למפעלים שבהם הם נאבקים כדי לבקש גישה לשידור החי. זאת כאשר באותו הזמן, קבוצות פעילים שוקלות לממן מכיסם שידור חי של מצלמות.

מדובר בלפידים של אסדות הגז "ליוויתן", "תמר" ואסדת "כריש תנין", וכן בפז בתי הזיקוק באשדוד (פז"א) השייך לחברת פז, מפעל המלט "נשר" שברמלה ובתי הזיקוק בחיפה שבניגוד לאחרים מחויבים לשדר לאיגוד ערים ולא למשרד עצמו, אך גם משדרים לציבור באתר החברה. 

בתגובה לפנייתנו, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי הם אינם מסתמכים על נתוני המצלמות לצורך הערכת פליטות, "כי הם אינם מעידים באופן ישיר על פליטה של מזהמי אוויר לסביבה", כך לטענתם. "לצורך כך, יש למשרד אמצעי פיקוח אחרים, כמו ניטור רציף מארובות, דיגומים תקופתיים וסביבתיים, תחנות ניטור במרחב ועוד".

פז בתי הזיקוק (צילום: יעל געתון)

אלא שרק בשבוע שעבר חשפנו שמפעל "נשר" לא דיווח על תקלה למשרד להגנת הסביבה כנדרש בהיתר הפליטה. התקלה התרחשה בשעת לילה מאוחרת ואם המצלמות היו משדרות לציבור ולא רק למשרד, ניתן היה בקלות וברגע האמת לאתר את התקלה מכל נייד ברחבי הארץ. המשרד להגנת הסביבה קיבל על כך עדכון רק עשרה ימים לאחר האירוע וגם זאת, בזכות פניית "שקוף". במקביל, תושבי האזור החלו לבחון רכישת ציוד מכיסם ומימון שידור וזאת מבלי לדעת שהתיעוד קיים במשרד. 

חוק אוויר נקי מחייב מפעלים ואתרים זהמים להוציא היתר פליטה. מדובר במסמך משפטי שמעגן את החובות והזכויות של המפעל מול הרגולטור והציבור. ההיתר מתחדש בכל שבע שנים ובחלק מההיתרים, המשרד דרש מהמפעל להתקין מצלמה לצרכים פנימיים ולשימוש המשרד.

כך למשל הנהלת פז בתי הזיקוק באשדוד זומנה לשימוע לפני חודשיים, בינואר, בחשד לחריגות במזהמים ובנוסף, בשל חמישה מקרים של פליטת עשן נראה לעין מלפיד המפעל בחודשי הקיץ האחרון. בעקבות האירועים תושבי יבנה שמתגוררים לא רחוק מאזור התעשייה אשדוד וסובלים באופן קבוע ממפגעי ריח וזיהום, פנו לאיגוד ערים בבקשה להקים מצלמות סביב הלפיד. אלא שבאיגוד הבהירו להם שכאלה כבר קיימות ואולם הן ברשות המשרד להגנת הסביבה.

הלפיד באסדת לוויתן (צילום: ענבל בן יעקב)

במשרד להגנת הסביבה בתגובה לא מיהרו לחלוק את המידע. בתחילה כתבו כי "בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד ובמפעל דור כימיקלים המשרד לא דרש שידור רציף למשרד". כשביקשנו הבהרה, כתבו במשרד כי אכן קיימות מצלמות, אולם הן מיועדות "לשימוש פנימי של המפעל". 

רק לאחר שעימתנו את המשרד עם תשובת איגוד ערים לתושבים, במשרד הוציאו הבהרה: "נחדד: בהיתר הפליטה הקודם של פז"א, חויב המפעל בשידור בזמן אמת ליחידה הסביבתית. החל מתחילת שנת 2022, ובהתאם לדרישת המשרד, קיבל המשרד גישה לשידור בזמן אמת למצלמות הלפיד של מפעל פז"א, לצורך פיקוח ובקרת תפעול הלפיד באירועים לא שגרתיים".

תגובת המשרד להגנת הסביבה:

"אסדות הגז ומפעל נשר נדרשו על ידי המשרד בשידור רציף למשרד לצורכי פיקוח. יתר המפעלים המצוינים נדרשו בהפעלה של מצלמות לשימוש פנימי של המפעל, בהתאם לרגולציה של ה-EPA האמריקאי. המשרד דורש ממפעלים פטרוכימיים, שבהם יש לפיד לטיפול בגזים, הפעלה של מצלמות לשימוש פנימי של המפעל, בהתאם לרגולציה של ה-EPA האמריקאי. הדרישה לצילום רציף של הלפידים עוגנה בהיתרי הפליטה של אסדות הגז, בז"ן ודור כימיקלים במפרץ חיפה, ופז בית זיקוק באשדוד. צילום זה נועד בעיקר לבקרת הפעלה תקינה של הלפידים על ידי המפעל. ניתן לפנות למפעלים במטרה שיפרסמו את צילומים אלו לציבור הרחב.

"המשרד לא מסתמך על הנתונים של המצלמות לצורך הערכת פליטות, כי הם אינם מעידים באופן ישיר על פליטה של מזהמי אוויר לסביבה. לצורך כך, יש למשרד אמצעי פיקוח אחרים, כמו ניטור רציף מארובות, דיגומים תקופתיים וסביבתיים, תחנות ניטור במרחב ועוד."בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד ובמפעל דור כימיקלים המשרד לא דרש שידור רציף למשרד, שכן איגודי הערים מבצעים פיקוח פיזי במפעל. באסדות הגז שלא ניתן לפקח עליהם באופן פיזי, דרש המשרד את שידור המצלמות לצורך פיקוח רציף על תפעול הלפידים. המשרד דרש גם ממפעל נשר מפעלי מלט ישראליים לקבל צילום רציף למשרד לצורך פיקוח על פליטות לא מוקדיות".


"למשרד גישה ישירה לצילומי וידאו של הלפידים באסדות הגז, בית הזיקוק באשדוד (פז"א) ומפעל נשר רמלה. כמו כן, במסגרת היתר הפליטה חייב המשרד את בז"ן לשדר את מצלמות הלפידים שלהם בזמן אמת ליחידה הסביבתית, וכמו כן החברה מפרסמת שידור בזמן אמת באתר החברה".

"בתגובה הראשונה חידדנו את הדרישות של המשרד כלפי המפעלים בכל הנוגע לצילום וידיאו של הלפידים. הסברנו שבהתאם ל-EPA האמריקאי, מפעלים פטרוכימיים שיש בהם לפיד מחויבים לשידור לחדר הבקרה של המפעל לצורך בקרת תפעול הלפידים. לאור שאלת ההמשך, אנחנו מחדדים לגבי פז"א – בנוסף לדרישה הזו בהיתר הפליטה שלהם, למשרד יש גישה לצילומים אלו בזמן אמת לצורך פיקוח ובקרה ופיקוח. באשר לפרסום של המצלמות לציבור – של כל חברה – ניתן לפנות אל החברות בנושא זה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!