ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ההסתרה נמשכת: המשרד להגנת הסביבה לא משחרר צילומים ממפעלים מזהמים

מעקב "שקוף": המשרד מחזיק תיעוד בשידור חי של ארובות מפעלים ברחבי הארץ, אך מסרב לפי שעה לאפשר לאזרחים לעקוב בעצמם אחר המזהמים. בעבר טענו במשרד כי הבקשה לאפשר שידור חי מהמפעלים נמצאת בבדיקה, אלא שאין כל התקדמות בנושא. במשרד להגנת הסביבה ממשיכים לטעון: "מבצעים בדיקות בנושא"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תיעוד תושבים של תקלה במפעל נשר

במשרד להגנת הסביבה מחזיקים בשידור חי של ארובות, אסדות ולפידים ממפעלים מזהמים ועדיין לא מוכנים לשחרר את התיעוד לציבור. מדובר במצלמות שפועלות ברחבי הארץ ובכל שעות היממה ומשדרות למשרד להגנת הסביבה ואיגודי הערים באופן ישיר. 

לפני כשנה חשפנו שבמשרד להגנת הסביבה מסתירים מהציבור את התיעוד, ובתגובה, במשרד להגנת הסביבה שלחו את התושבים לפנות בעצמם למפעלים שבהם הם נאבקים כדי לבקש גישה לשידור החי. בינתיים, במשרד שינו אסטרטגיה, וכבר תקופה ארוכה טוענים כי העניין נמצא בבדיקה, אולם בדיון שהתרחש בוועדת הפנים והגנת הסביבה רק לפני חודש בנושא בית הזיקוק אשדוד, עלה כי נציגי המשרד כלל לא הכירו את הנושא. יש לציין כי מדובר בעיקר במפעלים שיש להם פוטנציאל לפלוט זיהום שנראה לעין, כמו "נשר" ובית הזיקוק אשדוד. 

זו אינה הפעם הראשונה שמתנהל דיון דומה מול המשרד להגנת הסביבה. בשיאו של הקיץ האחרון, התקיים דיון נוסף על אשדוד, בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה. ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) פנה למנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, וביקש ממנו לפתוח לציבור גישה למצלמות המתעדות את הלפיד של בית הזיקוק, ללמוד יותר על נתונים ולגלות שקיפות. מנהל המחוז הבטיח כי יבדוק, אולם זה לא קרה. 

התיעוד נחשף לציבור בעקבות בקשת חופש מידע

יתרה מזו, בעקבות חשיפת "שקוף", ביולי האחרון להב הרצנו הגיש שאילתא לשרה להגנת הסביבה בנושא, ולדבריו, עדיין לא התקבלה תגובה. "המשרד להגנת הסביבה ממשיך להסתיר מהציבור מידע לגבי זיהום האוויר שתושבי האזור נושמים", אמר להב הרצנו המשמש גם יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת. "ההסתרה וההתעלמות המתמשכת מהשאלות בנושא היא פגיעה קשה באינטרס הציבורי, במינהל התקין, בבריאות הציבור ובהגנת הסביבה". 

במשרד להגנת הסביבה אין אדם שיושב מול המצלמות ומנטר תקלות באופן רצוף ומסביב לשעון, אלא נעשה בהן שימוש בדיעבד לבחינת אירועים חריגים. חשיפת המצלמות לציבור עשויה לסייע לתושבים באכיפה. כך למשל, חשפנו ב"שקוף" כי במפעל "נשר" התרחשו שתי תקלות שלא דווחו כחוק ובמשרד להגנת הסביבה השתמשו במצלמות כדי לאמת את המידע. האירועים נכללו באכיפה המנהלית שמתרחשת מול המפעל. 

"המפעל פעמים רבות לא מדווח על הפליטות. עיני התושבים לא יכולות לעקוב כל היום והלילה אחרי ארובות המפעל ולכן אנו דורשים לדעת מה המפעל פולט מעבר למותר לאוויר שלנו", אמר בני רגיל, תושב המועצה האזורית גזר וממובילי המאבק נגד הזיהום של מפעל "נשר". "המפעל מייצר כל העת פליטות 'חריגות' שלפי נתוני המדינה גם גורמות לזיהום חריג ניכר באזורי מגורים. 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, ארכיון (צילום: שיר תורם, פלאש 90)

גם תושבי אשדוד ויבנה סובלים מבעיה דומה. הנהלת בתי הזיקוק, אז עוד בבעלות פז, זומנה לשימוע  לפני כשנה וחצי בחשד לחריגות במזהמים ובשל חמישה מקרים של פליטת עשן נראה לעין מלפיד המפעל. בעקבות האירועים, התושבים ביקשו להקים מצלמות, אולם אז נודע להם שאלה כבר קיימות אך המידע אינו נגיש להם. "למשרד להגנת הסביבה יש תפקיד כל כך קריטי במתן כלים ובהגנה על האינטרס הציבורי. לכן לא ברור מדוע שורה של צעדים חיוניים שיאפשרו לאזרחים כמוני לדעת מה מצב האוויר שאני נושמת פשוט אינה נגישה ושקופה", אמרה רעות כהן, תושבת יבנה, פעילת מגמה ירוקה.

"כבר יש מצלמות על לפיד בית הזיקוק, הן קיימות, ניתן בקלות לפתוח את השידור לציבור. הדבר הזה באוויר חודשים, אם אפשר, למה להתעכב? ואם לא, אז מאיזה שיקולים וטעמים? המצב הזה מאוד מתסכל, אפילו מקבלי ההחלטות, חברי כנסת משתתפים בדיונים, שואלים שאלות, משתמשים בכלים הפרלמנטריים שברשותם ומגישים שאילתות לממשלה, לא מקבלים תשובות".

נוסף ל"נשר" ובית הזיקוק, מדובר בלפידים של אסדות הגז "ליוויתן", "תמר" ואסדת "כריש תנין", וכן בתי הזיקוק בחיפה שבניגוד לאחרים משדרים לציבור באתר החברה מיוזמתם.

תגובת המשרד להגנת הסביבה "הדרישה לצילום רציף של הלפידים עוגנה בהיתרי הפליטה של אסדות הגז, בז"ן, דור כימיקלים במפרץ חיפה ובית זיקוק אשדוד. צילום זה משמש לבקרת הפעלה תקינה של הלפידים על ידי המפעל. המשרד להגנת הסביבה דרש גם ממפעל נשר מפעלי מלט ישראליים לקבל צילום רציף למשרד לצורך פיקוח על פליטות לא מוקדיות, כאשר למשרד ולאיגודי הערים הרלוונטיים קיימת גישה בכל שעות היממה לנתוני המצלמות ונעשה בהם שימוש לצורכי פיקוח ואכיפה. צילומים אלו מתווספים לאמצעי הפיקוח העיקריים הקיימים של המשרד, כמו ניטור רציף בארובות, דיגומי פתע בארובות, דיגומי אוויר סביבתיים וניטור רציף סביבתי, סיורי פיקוח ועוד. באשר לפתיחת שידורי מצלמות המפעלים לציבור, המשרד מבצע בדיקות בנושא, וכשתתקבל החלטה היא תפורסם על ידי המשרד".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,892 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!