ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המשרד להגנת הסביבה התחייב: המצלמות בבתי הזיקוק באשדוד ייפתחו לציבור

בזכות חשיפת "שקוף", ובלחץ הכנסת ופעילי סביבה, בעוד כחודשיים תושבי אשדוד ויבנה יוכלו לצפות בתקלות הלפיד באזור התעשייה • בהמשך צפויים להצטרף גם תיעוד בשידור חי של ארובות מפעלים ואסדות הגז • ח"כ להב הרצנו שהוביל את המאבק בוועדה: "מצער שהמשרד נעתר רק אחרי יותר משנה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)
נמצא בעקביות בצמרת המפעלים המזהמים בישראל. בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)

בעוד כחודשיים יחלו מצלמות בתי הזיקוק לשדר לציבור הרחב – כך התחייב אתמול (שני) המשרד להגנת הסביבה. לפני כשנה וחצי חשפנו ב"שקוף" כי למשרד להגנת הסביבה מגיע תיעוד בשידור חי של ארובות מפעלים, לפידי אסדות ובתי זיקוק ברחבי הארץ אך הוא לא מוכן לשחרר את התמונות לציבור. בתגובה לבקשת "שקוף" לחשוף את החומר בשעתו, במשרד להגנת הסביבה שלחו את התושבים לפנות בעצמם למפעלים שבהם הם נאבקים כדי לבקש גישה לשידור החי. 

ח"כ יוראי להב-הרצנו העלה את הנושא לסדר היום של הכנסת במסגרת שאילתה ישירה שהגיש לפני שנה לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ובמסגרת שלושה דיונים שונים ודרש תשובות. "מצער שאחרי התעלמות של שנה ורק אחרי לחץ כבד מהכנסת בוחר המשרד להגנת הסביבה – להגן על הסביבה, שאחד ממרכיביה הוא לשקף ולהנגיש לציבור את הפעילות המזהמת", אמר הבוקר. 

מדובר בלפידים של אסדות הגז "לוויתן", "תמר" ואסדת "כריש תנין", וכן בבתי הזיקוק שבאשדוד (בז"א), מפעל המלט "נשר" שברמלה ובתי הזיקוק בחיפה שבניגוד לאחרים מחויבים לשדר לאיגוד ערים ולא למשרד עצמו, אך גם משדרים לציבור באתר החברה מיוזמתם. 

"ב-19 ביולי הגשתי שאילתה למשרד להגנת הסביבה בנוגע למצלמות שלכם – לא עניתם לי שנה שלמה", פתח להב-הרצנו את הנושא שוב, בדיון שהתקיים השבוע בנושא זיהום האוויר של אזור התעשייה אשדוד. "אמרנו שהנושא ייבדק", השיבה ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, נציגת המשרד להגנת הסביבה בדיון. "והוא נבדק?", הקשה להב-הרצנו. "הוא נבדק וככל הנראה נבחן העניין הטכנולוגי וישודרו המצלמות של בתי הזיקוק בקרוב", ענתה לו. 

אלא שהתשובה הכללית שעליה חוזרים במשרד פעם אחר פעם, לא הספיקה. בסיום הדיון, להב-הרצנו דרש תשובה נחרצת. "כשאת אומרת בקרוב, את מדברת על ימים? חודשים? שנים? עשרות שנים?", התעקש. קורדובה-ביז'ונר אמרה לבסוף "בחודש-חודשיים הקרובים".

ל"שקוף" נודע כי המהלך טעון היה בביורוקרטיה משפטית וסחבת ארוכה. כך למשל, למרות שלהב-הרצנו העלה את הנושא שוב ושוב, בחודש מרץ האחרון אמיר זלצברג, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה הבהיר כי לא מדובר בדרישת רגולציה, אף שלשיטתו, ראוי שהדבר יעשה. רק שנה קודם לכן, זלצברג נראה היה מופתע מאותה השאלה בדיוק: "אני מוכן לבדוק את זה, לא הכרתי שיש איזשהו רצון לפרסם", ענה ללהב-הרצנו.  

ח"כ יוראי להב-הרצנו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

חשוב לציין כי במשרד להגנת הסביבה אין אדם שיושב מול המצלמות ומנטר תקלות באופן רצוף ומסביב לשעון, אלא נעשה בהן שימוש בדיעבד לבחינת אירועים חריגים. חשיפת המצלמות לציבור עשויה לסייע לתושבים באכיפה. כך למשל, חשפנו ב"שקוף" כי במפעל "נשר" התרחשו שתי תקלות שלא דווחו כחוק ובמשרד להגנת הסביבה השתמשו במצלמות כדי לאמת את המידע. האירועים נכללו באכיפה המנהלית שמתרחשת מול המפעל. 

גם תושבי אשדוד ויבנה סובלים מבעיה דומה. הנהלת בתי הזיקוק, אז עוד בבעלות פז, זומנה לשימוע לפני כשנה וחצי בחשד לחריגות במזהמים ובשל חמישה מקרים של פליטת עשן נראה לעין מלפיד המפעל. בעקבות האירועים, התושבים ביקשו להקים מצלמות, אולם אז נודע להם שאלה כבר קיימות אך המידע אינו נגיש להם. "למשרד להגנת הסביבה יש תפקיד כל כך קריטי במתן כלים ובהגנה על האינטרס הציבורי. לכן לא ברור מדוע שורה של צעדים חיוניים שיאפשרו לאזרחים כמוני לדעת מה מצב האוויר שאני נושמת פשוט אינה נגישה ושקופה", אמרה אז רעות כהן, תושבת יבנה, פעילת מגמה ירוקה.

מפעל נשר ברמלה (צילום: משה שי, פלאש 90)

"עבורי זו  בשורה של ממש", הוסיפה כעת לאחר המאבק הממושך. "המשרד להגנת הסביבה עושה פה צעד נכון וחשוב למען השקיפות. התושבים שמתגוררים בסביבה כבר תקופה ארוכה דורשים יותר פיקוח ויותר אכיפה, וההנגשה של שידור המצלמות לציבור הרחב תאפשר לנו גם מידה של בקרה.

בתגובה לפניית "שקוף", במשרד להגנת הסביבה לא הוסיפו פרטים, והבהירו כי מדובר בשלב הזה במצלמות על בתי הזיקוק בלבד, אולם ציינו כי בהמשך הדרך, יש כוונה לפרסם את הכל, כולל מצלמות מפעל "נשר".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,901 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!