ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרד הבריאות מתעלם מהחוק ומתחמק מתשובות על מחקר בסמוך למפעל נשר

משרד הבריאות מפזר רמזים וחלקיקי מידע בקשר לתחלואה ועלייה באשפוזים בקרב תושבים הגרים ליד מפעל נשר, אך לא משיב על שאלות בדבר היקף ומטרת המחקר שערך בנושא • במשך יותר משנה נמנע המשרד ממענה על שאלות שנשלחו מטעם "שקוף" לפי חוק חופש המידע • במשרד טוענים: "מתעכבים בגלל עומס רב"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בועדת הבריאות בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כבר יותר משנה שמשרד הבריאות עובר על חוק חופש המידע ומסרב לחשוף פרטים על אודות בדיקה בריאותית שמתקיימת באזור מפעל המלט "נשר" שברמלה. בינתיים, בהעדר נתונים מלאים, הציבור נשען על חלקיקי מידע שהמשרד מפזר, שעלולים לייצר תמונה מגמתית ומדאיגה שלא משקפת את המציאות.  

לפני כשנתיים נציגת משרד הבריאות, ד"ר רחל רענן, הדהימה את הנוכחים בוועדת הפנים והגנת הסביבה כשחשפה ממצאים ראשונים של בדיקה שערך המשרד ברמלה ולוד המצביעים על שיעורים גבוהים של סרטן בסביבת מפעל "נשר". "בלוד נמצאה עלייה בסרטן המעי הגס בקרב גברים ובלוד עלייה בסרטן הריאה בגברים", שיתפה את הממצאים הראשונים. הדיון התקיים לבקשתו של חבר הכנסת לשעבר, אלון טל, בנושא הזיהום של מפעל המלט "נשר" לאחר סדרת חשיפות של "שקוף" בנושא. אלא שרענן מיהרה לסייג את דבריה: "אנחנו לא יכולים לקשר בוודאות בין החשיפה של המזהמים מהמפעל לתחלואה", הבהירה בדיון. יו"ר הוועדה דאז, ח"כ וליד טאהא, דרש ממשרד הבריאות בדיקה מעמיקה יותר וביקש לכנס את הוועדה בשנית כחודש מאוחר יותר ולשמוע את תוצאותיה. אלא שהממשלה נפלה, הכנסת התפזרה, ודיון כזה מעולם לא התרחש והתושבים נותרו עם פיסות מידע מטרידות. 

בינתיים, במשרד הבריאות לא מיהרו להשלים את הבדיקה. לפני כשלושה חודשים חשפנו ממצאים נוספים מאותו תהליך שמצביעים על שיעורי אשפוזים מדאיגים ביישובים שבכיוון הרוח של המפעל. "קיימת מגמה של שיעור אשפוזים גבוהה יותר עבור תחלואה נשימתית ביישובים הממוקמים דרומית לכיוון הרוח בהשוואה ליישובים הצפוניים", אמרו במשרד בריאות בתגובה. "חשוב לציין כי מדובר בממצאים ראשוניים ושמשרד הבריאות ימשיך לעקוב אחרי נתוני התחלואה". 

בקרב התושבים הממצאים החלקיים הובילו לדאגה רבה "כבר שנתיים חלפו מאז משרד הבריאות שיתף מידע מדאיג על עודף תחלואה בערים הסמוכות למפעל מבלי שפרסם דוח מסודר בנושא", אמר בני רגיל, תושב המועצה האזורית גזר וממובילי המאבק בזיהום המפעל. "לפני כמה חודשים קיבלנו מידע נוסף, גם הוא חלקי. מאות אלפי התושבים מחכים תקופה בלתי סבירה להבין מה הסיכונים הבריאותיים לנו ולילדנו שנושמים כל העת את האוויר הרעיל מהמפעל הפרטי המזהם בישראל". 

"משרד הבריאות מציב אתגר גדול בפני מבקשי חופש מידע"

אלא שבמשרד הבריאות, שם עורכים את הבדיקה כבר יותר משנתיים ומפזרים בדרכים שונות חלקי מידע, לא מספקים לציבור את התמונה המלאה, משאירים ציבור חרד ודואג ואף מסרבים לענות לבקשת חופש המידע של "שקוף" בנושא ולספק נתונים נוספים שישפכו אור ויתנו לתושבים מידע נוסף להיאחז בו. 

"משרד הבריאות הוא אחד המשרדים שמציבים לאורך שנים אתגר גדול בפני מבקשי חופש מידע", אמר עו"ד אלעד מן, יועץ משפטי לעמותת "הצלחה". לדבריו, עקרון היסוד המונח בבסיסו של חוק חופש המידע הוא שהמידע שייך לציבור ומשרדי הממשלה מחזיקים אותו בנאמנות עבורו. "מציאות שבה עוברים חודשים רבים ואף למעלה מזה עד שנענית בקשת מידע מסכלת את תכלית החוק ופוגעת באופן קשה בזכות הדמוקרטית של אזרחים לנהל את ענייניהם באופן מודע ומיודע", אמר. 

"על אף הקשיים האובייקטיביים איתם מתמודד המשרד בתחום הזה ועומס הבקשות, קשה לקבל מציאות שנמשכת שנים – במסגרתה המשרד נמצא בחוד החנית של אי המענה לבקשות חופש מידע. ראוי שהדברים ישתנו ומהר ועד אז תמשיך הקופה הציבורית לשלם הוצאות לעותרים, רק משום שבקשתם לא נענתה בזמן". 

מפעל נשר ברמלה (צילום: משה שי, פלאש 90)

השאלות שמשרד הבריאות סירב לענות עליהן, כוללות מידע בסיסי כמו בקשה ללוח הזמנים לביצוע החלטות, מי צוות המחקר סביב הפרויקט, כמה פגישות נערכו בנושא, באיזו השכלה מחזיקים המעורבים במחקר, מה היקף התקציב שיקבלו, האם יש מקורות המימון חיצוניים ובעיקר – מה הן שאלות מחקר. במשרד הבריאות מסתפקים במענים חלקיים בלבד, חלקם נשלחו לח"כ יוראי להב הרצנו, בתגובה לשאילתא שהגיש בעקבות שורה של פרסומים ב"שקוף". אלא שגם מענה זה עדיין רחוק מלספק תמונה מלאה שמכבדת את התושבים ומספקת להם מידע מהימן באשר למגורים בסביבת אזור בתעשייה של רמלה ומפעל "נשר". 

בצל העלייה באשפוז בשל תחלואה נשימתית: חשד ל-6 חריגות זיהום בשבועיים ברמלה

במשרד הבריאות בודקים לראשונה אם יש עלייה בסרטן סמוך למפעל נשר ברמלה

משרד הבריאות בדיון על הזיהום ממפעל נשר: עלייה בסרטן ברמלה ובלוד

כבר לפני 40 שנה רופא התריע: "קיים זיהום מהעשן בנשר"

חשיפה: דוח שמצביע על עלייה באשפוזים ליד מפעל "נשר" אבד ולא הוצג לציבור

דוח משרד הבריאות מדאיג את תושבי סביבת "נשר": "המספרים מאששים את מה שהרגשנו"

תגובת משרד הבריאות

"יחידת חופש המידע במשרד הבריאות מכירה בחובתה להשיב במסגרת הוראות חוק חופש המידע לכלל הפניות המוגשות בהליך של בקשת חופש מידע. לאור שינויים וחילופים בהנהלת אגף שירות לציבור ויחידת חופש המידע, כמו גם עומס רב על היחידה, נוצרו עיכובים במענה לבקשות חופש מידע. אנו שואפים לצמצם את הפערים שנוצרו ולעשות כמיטב יכולותינו בכדי להשיב מענה מהיר ואיכותי לפונים. יש לציין כי המשרד פועל על מנת לסיים את כתיבת הדוח המדובר בהקדם האפשרי".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. כוון הרוחות השולטות באזור הוא מזרח דרום-מזרח. כלומר ממפעל נשר שמצוי בסמוך ומצפון לצומת נשרים פלומת העשן נפתחת כמשפך שמרכזו לאורך כביש 431. היישובים המצויים בתוך המשפך הזה הם בעיקר העיר מודיעין ויישובי מ.א. גזר שלאורך כביש 1 ןכביש 424. חשוב לעקוב אחר ממצאי התחנות לניטור איכות האוויר שלהפעלתן מחוייב מפעל נשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,837 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!