ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בצל העלייה באשפוז בשל תחלואה נשימתית: חשד ל-6 חריגות זיהום בשבועיים ברמלה

מבדיקת "שקוף" עולה כי במשרד להגנת הסביבה הציבו באזור התעשייה בעיר, שם נמצא גם מפעל "נשר", ניידת ניטור שאיתרה כמות גדולה של חלקיקים מזהמים באוויר • פרופסור עדי וולפסון: "למרות טענת המשרד ועיריית רמלה שהם פועלים מול מקורות הזיהום, הזיהום ממשיך להיפלט ללא הפרעה ולסכן את הציבור"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל נשר (צילום: מילה אביב, פלאש 90)

תושבי רמלה והסביבה הופתעו לגלות בשבועות האחרונים ניידת ניטור חדשה באזור התעשייה בעירם. במשרד להגנת הסביבה הבהירו כי הסיבה לכך היא "מעקב אחר איכות האוויר לאור הריכוזים הגבוהים שנמדדו במקום בשנים האחרונות", אך לא ציינו באיזה מפעלים מדובר, ומי האשמים. לצד זה, ממצאים ראשונים מגלים לפחות שש חריגות בזיהום האוויר בשבועיים בלבד.

יש לציין כי אזור התעשייה רווי מפעלים מזהמים, כשהבולט שבהם הוא "נשר", אולם הוא לא היחיד. במשרד להגנת הסביבה ציינו מספר תעשיות שלצידן מוצבת הניידת, אך לא נקבו באשם המרכזי. בינתיים, אף שעברו שבועיים בלבד, יש כבר תוצאות ראשוניות לניטור. כך למשל, מדווחים במשרד כי נמדדו חמש חריגות של חלקיקים גדולים (PM10), וחריגה אחת של חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5). 

ברקע הדברים, חשפנו השבוע כי משרד הבריאות מחזיק בדוח ובו ממצאים ראשוניים מדאיגים על מגמה של ריבוי אשפוזים בשל תחלואה נשימתית בסביבת מפעל "נשר". אף שבמשרד הבריאות בדקו את היישובים שנמצאים בכיוון הרוח מהמפעל, גם שם לא נקבו בסיבה למגמת אשפוזים הגבוהה. 

הממצאים החריגים של הדוח הצביעו על כך שקיימת "מגמה של שיעור אשפוזים גבוה יותר עבור תחלואה נשימתית ביישובים הממוקמים דרומית לכיוון הרוח (ממפעל 'נשר' י"ג) בהשוואה ליישובים הצפוניים". כך כתבו בתגובה לפניית "שקוף" במשרד הבריאות, אך הבהירו כי מדובר בממצאים ראשוניים בלבד וכי משרד הבריאות ימשיך לעקוב. מהדוח עולה כי מדובר ביישובים באר יעקב, בית חשמונאי, גמזו, יד רמב"ם, ישרש, כפר שמואל, מצליח, נען, סתרייה ועזריה שבמועצה האזורית גזר. 

חריגות ברמלה (מתוך אפליקציית "אוויר בסביבה" של המשרד להגנת הסביבה)

"כבר כמה שנים שהמשרד להגנת הסביבה מציב מפעם לפעם באזור התעשייה נשר ברמלה ניידת ניטור אוויר, ניידת שמודדת חריגות בפליטות חלקיקים כמעט על בסיס יומיומי", אמר פרופ' עדי וולפסון, פעיל סביבה ומומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון שמלווה את מאבק התושבים. "למרות הטענה של המשרד ושל עיריית רמלה שהם פועלים מול מקורות הזיהום, הזיהום ממשיך להיפלט ללא הפרעה ולסכן את הציבור". עוד הוסיף וולפסון בשיחה עם "שקוף" כי "זיהום אוויר, ועל אחת כמה וכמה חשיפה מתמשכת לזיהום אוויר, גורמים לתחלואה ולתמותה, והגיע הזמן שהמשרד ימצה את ההליכים נגד המעוולים הסביבתיים ויתקין באזור ניידת ניטור קבועה".

לפני כשנה חשפנו מסמך פנימי שהגישו במשרד להגנת הסביבה לעיריית רמלה וממנו עולה כי באזור התעשייה שורר זיהום אוויר "חמור עד בלתי סביר". עוד פרסמנו כי מי שעלולים לנשום את הרעלים מקרוב ולהיפגע הם חיילי צה"ל – הצבא נמצא בתהליכי תכנון והקמה מתקדמים של מערך בסיסים חדש באזור, "אופק רחב", שיחליף את הבקו"ם בתל השומר ומפקדות נוספות. יש לציין כי כבר היום מחנה פיקוד העורף שברמלה נמצא פחות מקילומטר בקו אווירי מאזור התעשייה. הבנייה המתוכננת אף תקרב את המערך למפעלים. הבסיס יכלול כ-9,000 חיילים ומדי יום יעברו בו 5,000 מבקרות ומבקרים. יעד האיכלוס הוא ב-2027. כעת, בחלוף שנה, מסתמן שלא חל שיפור משמעותי עדיין לאור ריבוי החריגות.  

נכון למועד כתיבת שורות אלה, לא התקבלה תגובה מעיריית רמלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!