ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: דוח שמצביע על עלייה באשפוזים ליד מפעל "נשר" אבד ולא הוצג לציבור

במשרד הבריאות טוענים כי בתחילת השנה העבירו לוועדת הפנים והגנת הסביבה ממצאים מדאיגים שהצביעו על עלייה באשפוז בשל מחלות נשימתיות בקרב תושבים הגרים מדרום למפעל המלט. אלא שבמזכירות הוועדה טוענים כי הדוח לא התקבל, ודיון בנושא טרם התקיים. לאחר פניית "שקוף" ביקשו בכנסת לקבל את הממצאים החריגים ממשרד הבריאות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל "נשר" ברמלה (צילום מסך מתוך מצלמות המפעל)

דוח משרד הבריאות שמציג ממצאים ראשוניים מדאיגים על מגמה גבוהה של אשפוזים בשל תחלואה נשימתית בסביבת מפעל "נשר" – הלך לאיבוד בין המשרדים, ועד עתה לא פורסמו ממצאיו הראשוניים. 

מערכת "שקוף" מלווה את מאבק התושבים בזיהום האוויר של מפעל "נשר" בשנים האחרונות ובמסגרת סדרת הכתבות והתחקירים, חשפנו כי משרד הבריאות התחיל בבדיקה בריאותית ביישובים הסמוכים למפעל המלט "נשר". ממצאים ראשוניים של אותה הבדיקה הוצגו בוועדת הפנים והגנת הסביבה, והצביעו על עלייה בתחלואת הסרטן בערים רמלה ולוד. בתום הדיון יו"ר הוועדה דאז, ח"כ וליד טאהא, דרש ממשרד הבריאות "מחקר בעניין תחלואה נשימתית ונוירולוגית בקרב תושבי האיזור ובמיוחד בקרב ילדים ואוכלוסיה בסיכון".

הוקלט ע"י המרכז לתרבות מונגשת

לאורך השנים מערכת "שקוף" עקבה אחרי התקדמות המחקר, שנדמה כי שינה את אופיו ובדק גם אשפוזים בשל תחלואה נשימתית. מבדיקת "שקוף" עולה כי בינואר השנה משרד הבריאות העביר דוח ראשוני באשר לממצאים לוועדת הפנים והגנת הסביבה, שם דרשו את הדוח, אולם הדוח לא נמצא. 

חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

הממצאים החריגים של הדוח הצביעו כי קיימת "מגמה של שיעור אשפוזים גבוה יותר עבור תחלואה נשימתית ביישובים הממוקמים דרומית לכיוון הרוח (ממפעל 'נשר' י"ג) בהשוואה ליישובים הצפוניים", כתבו בתגובה לפניית "שקוף" במשרד הבריאות, אך הבהירו כי מדובר בממצאים ראשוניים בלבד וכי משרד הבריאות ימשיך לעקוב. בוועדת הפנים לא הכירו את הדוח וטענו כי הוא לא התקבל אצלם. לאחר פניית "שקוף", ביקשו את הממצאים בשנית ממשרד הבריאות ובמשרד הבריאות החלו בבדיקה באשר להעברת המידע. בדיון הקודם נמצאה עלייה בתחלואה בסרטן ברמלה ולוד, אולם הן לא דרומית למפעל, ומשרד הבריאות לא התייחס בתגובתו לממצאים הקודמים.

פרופ' עדי וולפסון, פעיל סביבה ומומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון שמלווה את מאבק התושבים סובר כי יש להמשיך במחקר ולבחון את הקשר הספציפי שבין סוגי המזהמים שנפלטים מ"נשר", לתחלואה נשמיתית. "נשימה של מזהמי אוויר, ובעיקר של חלקיקים בגדלים שונים, מגרה את דרכי הנשימה, גורמת לקוצר נשימה, שיעול, צפצופים, התקפי אסטמה ומחלות נשימה וריאה שונות", אמר. "המקורות העיקריים לזיהום חלקיקי הם מקורות טבעיים, כגון סופות חול, ומקורות אנושיים, ובעיקר שריפה של דלקים שונים". 

מחאת תושבים מול מפעל נשר ברמלה (צילום: יעל געתון)

לדבריו, הממצא הראשוני עליו דיווח משרד הבריאות, "בפרט במורד הרוח מהמפעל, שם נמצא כי יש שיעור גבוהה יותר של אשפוזים בשל תחלואה נשימתית, מחייב בדיקה מעמיקה יותר, אבל גם מצביע לראשונה על קשר אפשרי בין זיהום תעשייתי באזור לבין בריאות הציבור". 

וולפסון סובר כי בעוד שהזיהום הטבעי באזור המדובר לא גבוה יותר משאר חלקי הארץ, "וגם הזיהום התחבורתי, ואפילו זה מכביש 6 הסמוך, לא כבד יותר מזיהום שמקורו בתחבורה בגוש דן ובסמיכות לנתיבי אילון, הרי שנראה כי זיהום ממפעל 'נשר', אחד מהמפעלים המזהמים ביותר בישראל, שמתאפיין בפליטות חלקיקים רבים, ועכשיו, כפי שמשרד הבריאות מדווח, עלול להיות מקור לתחלואה".

תגובות

ועדת הפנים והגנת הסביבה: 

"הדוח לא התקבל במזכירות הוועדה".

משרד הבריאות:

"משרד הבריאות העביר דוח לכנסת על נתוני התחלואה בקרבת מפעל נשר. על פי נתוני הדוח לא נמצא עודף תחלואה בסרטן ביישובים הממוקמים דרומה מנשר (היישובים הממוקמים דרומה מנשר נמצאים בכיוון הרוח המגיעה מנשר ולכן צפויה בהם חשיפה גבוהה יותר בהשוואה ליישובים הממוקמים צפונה מנשר.) כמו כן, קיימת מגמה של שיעור אשפוזים גבוה יותר עבור תחלואה נשימתית ביישובים הממוקמים דרומית לכיוון הרוח בהשוואה ליישובים הצפוניים. חשוב לציין כי מדובר בממצאים ראשוניים ושמשרד הבריאות ימשיך לעקוב אחרי נתוני התחלואה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. מועברים דוחות…. הצחקתם, מי רואה את הדוחות מי מעיין בהם? ומי עושה משהו בעניין?????
    הכל פה מושחת ורקוב מלמעלה עד למטה.
    אין בעלי מקצוע כל משרה נתפסת ע"י נאמן לשלטון שלא יודע לקרוא דוח….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!