ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארבעה ח"כים יכולים להכריע: האם חברי הכנסת שפרצו לבסיסי צה"ל יענשו?

ח"כ צבי סוכות פרץ את השלשלאות, ח"כ ניסים ואטורי הצטרף אליו ולעשרות מפגינים שפרצו למחנה הצבאי בשדה תימן, לאחר מעצר חיילי מילואים בחשד להתעללות בעצירים. ל"שקוף" נודע כי בשבוע הבא תתכנס ועדת האתיקה של הכנסת, אך טרם נודע אם תדון בתלונות שהוגשו בנושא. בין חברות הוועדה: ח"כ מיכל וולדיגר, שכינתה אמש את מתכנני המעצר בצה"ל "פושעים"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) פרץ אתמול (שני) לבסיס צה"ל בשדה תימן, כשהוא תועד עובר מתחת לשלשלאות. אחריו, עשרות מפגינים פרצו בכוח לבסיס, במחאה על מעצר חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבלים העצורים במתקן על ידי חוקרים רעולי פנים. לתוך הבסיס פרצו אחריו גם ח"כ ניסים ואטורי ושר המורשת עמיחי אליהו. באירוע נכח גם ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית. שעות לאחר מכן, כשהגיעו העצורים לבסיס בית ליד, מפגינים פרצו בכוח גם אליו. ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) התלוותה לפורעים שצבאו על מחנה האימונים, ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) נאמה בפניהם. 

בצה"ל הבהירו כי שתי הפריצות לבסיסים, שחברי הכנסת לקחו בהן חלק, תמכו בהן מהשטח או מרחוק, מהוות פגיעה בביטחון המדינה ומסכנות את חיילי צה"ל. שני גדודי צה"ל הוסטו ממשימות מבצעיות לטובת הגנה על הבסיסים מפני הפורעים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה לפיה הוא "מגנה בתוקף את הפריצה לתוך בסיס של צה"ל". אך סדר היום של הכנסת משקף את עמדת הקואליציה: יו"ר ועדת החוקה עצר את הדיונים כיוון ש"מערכות המשפט והאכיפה מנהלות רדיפה אחר מילואימניקים" ומסר כי "ח"כים רבים ירדו היום לשדה תימן וכל הכבוד להם". יו"ר ועדת החוץ והביטחון הודיע תוך שעות ספורות על דיון חירום, לא בנושא הפריצה לבסיסים או מחדל אבטחתם, אלא בנושא אופן מעצר הלוחמים על ידי חיילים רעולי פנים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית.

ועדה אחת, לעומת זאת, לא התכנסה באופן בהול: ועדת האתיקה. מדובר בגוף שבכוחו לבחון את התנהלות חברי הכנסת ולהטיל סנקציות, כמו השעיה או קנס, על מי שמחזיקים בחסינות מתוקף תפקידם. ל"שקוף" נודע כי נקבע דיון בוועדה בשבוע הבא, אך טרם נודע לחבריה מהם נושאי הדיון.

ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד. הוגשה נגדו תלונה לאחר שפרץ לבסיס צבאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מאז אתמול הוגשו שתי תלונות לוועדה בגין המקרה, אך רק נגד שני הפורצים לבסיסים, ח"כ סוכות וח"כ ואטורי. אחת מהן הוגשה אתמול על ידי ח"כ נעמה לזימי. בתלונתה טענה לזימי כי חברי הכנסת סיכנו את ביטחון ישראל ואת מעמדה הבינלאומי ואפשרו לאזרחים להסתנן לבסיס שמור של צה"ל. 

בכוחה של ועדת האתיקה להשעות חברי כנסת, לאסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום, לשלול רשות דיבור במליאה ולשלול מהם את שכרם. יו"ר הוועדה, משה רוט (יהדות התורה), הבהיר בתגובה ל"שקוף" כי הוועדה בראשותו מתכנסת גם בזמן הפגרה, אך "דיוני ועדת האתיקה הינם חסויים. החלטות הוועדה מונחות על שולחן הכנסת, ורק אח"כ מתפרסמות לציבור".

חברת ועדת האתיקה כינתה את מתכנני המעצר "פושעים"

לצד רוט, יושבים בוועדה עוד שלושה חברים שיקבלו החלטה בנושא: ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי), ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) וח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו). על פי תקנון הכנסת, קיים איזון בין קואליציה ואופוזיציה, אולם בדיקת "שקוף" העלתה כי באופן חריג היסטורית, זו הפעם הראשונה בין אין ייצוג לסיעות השמאל או לסיעות הערבים.

יו"ר הוועדה משה רוט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

ההכרעה על תלונות נגזרת במידה רבה מעמדות חברי הוועדה בסוגיות שעל הפרק, ומחוות הדעת המשפטית של היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק. על העמדות של חברי הוועדה ניתן ללמוד מתגובותיהם לכתבה זו ומהתבטאויותיהם מאז אתמול.

יו"ר הוועדה רוט לא התבטא עד כה על מאורעות אתמול בכלי תקשורת מרכזיים והוא אינו מחזיק בעמודים ברשתות החברתיות. בקשת "שקוף" לקבל את תגובתו האישית למאורעות אתמול לא נענו. 

ח"כ מיכל וולדיגר, החברה בוועדה שבסמכותה לקבוע את גבולות האתיקה של חברי הכנסת, כינתה את מתכנני המעצר בציוץ שהעלתה הבוקר "פושעים". "בעיני, פושע מי שנתן הוראה שכזו", כתבה. "שומו שמיים!!! רעולי פנים פושטים על מחנה צבאי, זה לא מזכיר לאף אחד כלום???". בשני הציוצים שלה בנושא מאז אתמול לא התייחסה לחברי הכנסת.

היא התייחסה לנושא בראיון ליובל שגב מערוץ הכנסת, לאחר ששאל אותה מדוע לא הצטרפה לחברי סיעתה שעזבו את עבודתם במשכן ורצו לבסיס צה"ל. "אני לא אוהבת את מה שראיתי", אמרה בנוגע לפריצה לבסיס, תוך שהיא עוברת במהירות להשוות את המקרה להשתתפות חברי כנסת בהפגנות הכוללות חסימות כבישים בניגוד לחוק. "חסינות מהותית לא שייכת רק לצד אחד במפה הפוליטית". כלומר, וולדיגר טוענת שלחברי הכנסת שפרצו לבסיס הצבאי עומדת החסינות המהותית. 

בתגובה לשאלת "שקוף" מה עמדתה בנוגע הפריצה לבסיס צה"ל, נמסר מטעמה קישור לציוץ המלווה בסרטון מהריאיון, כשהמשפט הראשון בו נערך ל"לא אוהבת את מה שעשו חברי כנסת בשדה תימן". השאלה האם ראוי היה לכנס היום את ועדת האתיקה לדיון דחוף, לא זכתה למענה. 

"איפה המבוגר האחראי?!"

חברת הכנסת תמנו-שטה העלתה סמוך לפריצה לבסיס המעצר בשדה תימן תגובה בחשבון ה-X: "יש הבדל בין חברי כנסת שמביעים דעתם, מתקוממים, זועקים בשם הציבור, גם בהפגנות, לבין חברי כנסת שפורצים לבסיסים בניגוד לחוק וקוראים להמונים להגיע", כתבה תמנו. "ונגד מי בדיוק? נגד החיילים שלנו, נגד צה"ל. חברי כנסת צריכים לגלות אחריות יותר מכל אזרח, וכל המשחק הזה של להיות גיבורי השעה, כשיש להם 365 ימים בשנה לפעול מול השרים ממפלגתם, מעידה בעיקר כמה הם פופולסטים בלי גבולות. העיקר לזרוע כאוס ובלאגן".

לגבי השאלה האם היא סבורה כי היה צורך בכינוס דחוף הבוקר של הוועדה לדיון על התלונות שהתקבלו, בחרה ח"כ תמנו-שטה עד כה שלא להגיב. 

ח"כ שרון ניר, חברת אופוזיציה מישראל ביתנו החברה בוועדת האתיקה, התעלמה אתמול מסוגיית פריצת חברי הכנסת ובחרה לצייץ ברשת התייחסות לאופן המעצר. "אם נדרש תחקור של התקרית, הוא צריך להיעשות בצורה דיסקרטית ולא תוך פלישה על בסיס צבאי ומעצר של מילואימניקים כאילו הם פושעים. מחבלים מתועבים צריכים להיות מוחזקים בשב"ס ומנוהלים ע"י גורמים שמוסמכים לכך".

הבוקר העלתה ח"כ ניר התייחסות ראשונה לפריצת חברי הכנסת לבסיס צה"ל: "לאחר יממה שבה היינו עדים לאנרכיה וכאוס, אני תוהה לעצמי איפה המבוגר האחראי?! חברי ממשלה וקואליציה שפורצים לבסיסי צה"ל זה אירוע חמור וחסר תקדים שמוטב שלא היה קורה". 

גם ח"כ ניר בחרה שלא לענות לשאלה האם לדעתה נכון היה לכנס הבוקר את ועדת אתיקה לדיון דחוף בתלונות נגד חברי הכנסת סוכות וואטורי, ולזמן אותם לוועדה להגיב להאשמות נגדם. 

האלימות גואה בחסות התעלמות הוועדה

היעדר כינוס מיידי של הוועדה נוכח מעשי חברי הכנסת אתמול, הן אלה שפרצו פיזית למחנה צה"ל, והן אלה שהסתפקו בשלהוב ההמון לפרוץ לבסיס צה"ל, מצטרף אל חוסר תפקוד מתמשך שלה. ההחלטה האחרונה שלה שפורסמה הייתה ב-13 בפברואר. 

מעקב "שקוף": ועדת האתיקה של הכנסת

חו"ל ללא פיקוח: ועדת האתיקה מתחמקת מבדיקת מימון הטיסות שקיבלו חברי הכנסת
התלונות מצטברות, אבל ועדת האתיקה של הכנסת בתרדמת כבר חודשים
בעקבות הפרסום ב"שקוף": פנייה לוועדת האתיקה נגד דרעי, לפיד, ליברמן ועבאס
"הכנסת תירה לעצמה בראש אם לא תקים את ועדת האתיקה"

יו"ר הוועדה הקודם ינון אזולאי ביקש לסיים את תפקידו כיו"ר הוועדה. זאת, לאחר קריאות להדיחו לאור התבטאות גזענית שלו כלפי אביגדור ליברמן, אותו כינה "עם הארץ ממולדובה". מאז מינוי ח"כ רוט לתפקיד יו"ר הוועדה ב-1 ביולי, כונסה הוועדה לישיבה אחת בלבד, טרם התפרסמו הכרעות חדשות על עשרות התלונות המונחות על שולחן הוועדה.

בשיתוק הוועדה, מאפשר ח"כ רוט והוועדה בראשותו הקצנה של מעשי האלימות בתוך משכן הכנסת ועל ידי חבריה גם מחוץ לו. רק לאחרונה, ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) הסתער באלימות לעבר חברי כנסת מסיעות ערביות, שירדו לכיוון דוכן המליאה לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לעברם "מחבלים, החוצה".

ח"כ משה סעדה, חברו לסיעת הליכוד, אמר על המתרחש במליאה: "הערב הזה מבחינתי זה חשכה, הכי נמוך שראיתי בכנסת אי פעם". האירוע התרחש לפני כשבועיים. לא ידוע על דיון שהתקיים בנושא בוועדת האתיקה ולא יצאה החלטה בנושא.

שיתוק ועדות האתיקה הוא תהליך של שנים שהחל מהתפזרות הכנסת ה-20, הגלישה למשבר הפוליטי בו התקיימו שלוש מערכות בחירות ברציפות, ושיא השיתוק בכנסת ה-24 כשהאופוזיציה בראשות בנימין נתניהו סרבה לאייש את נציגיה בוועדת האתיקה והשביתה כליל את תפקודה. בכנסת הנוכחית מונתה ועדה שפעלה עד כה בעצלתיים, כאשר על שולחנה מונחות עשרות רבות של תלונות.  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. ב"ישראל החדשה" מודל 2023-24, לא רק שלא ייענשו, ככל הנראה יקבלו צל"ש, הם והחיילים הפושעים.

  2. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול בסופו של יום לבוא ולעבור על החוק כדי לבדוק חשד זאת חציית קוו אדום אשר גרם לחציית קוו אדום של חברי כנסת שלא לדבר שזה מזכיר התנהגות של משטר אפל רק שזאת לא מדיניות הממשלה אלא של אדם שלקח החלטה לקויה ולכן יש לבצע כתב אישום בדחיפות

    1. עפ"י ח"כ רייטן ענציגת "העבודה"-הוגשה קובלנה ליוע"משית ובקשה לחקירה פלילית על החכי"ם הפורצים נמסר כי החסינות במקרה כזה אינה תקפה תחת החוק הפליליץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!