ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הכנסת תירה לעצמה בראש אם לא תקים את ועדת האתיקה"

בהיעדר הוועדה אין השלכות לשיח האלים במליאה וטיסות של ח"כים במימון זר מאושרות ביד קלה • יו"ר ועדת האתיקה לשעבר, יצחק וקנין מש"ס, מזהיר בראיון ל"שקוף: "מה יעשו אם ח"כ ייתן אגרוף לאחר? בסוף יקימו ועדה חיצונית שתתחיל לשפוט את הח"כים" • עוד הוא חושף: "יו"ר הכנסת מיקי לוי רצה שאבוא כח"כ בדימוס לנהל את הוועדה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"הוועדה הזו היא לטובת נבחרי הציבור". יצחק וקנין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בחודש דצמבר הכנסת תציין ארבע שנים מאז הייתה לה ועדת אתיקה מתפקדת. את ההשלכות קשה לפספס: שיח אלים, גיוס כספים למימון משפטי בניגוד לכללים, קידום חברות מסחריות, רמאויות בהצבעות וטיסות לחו"ל שהייעוץ המשפטי לכנסת מאשר ביד קלה

בניגוד לוועדות אחרות בכנסת, ועדת האתיקה אינה עוסקת בחקיקה אלא משמשת גוף מעין משפטי הפועל תחת סמכותו של יו"ר הכנסת. תפקידה, בין היתר, לקבוע את הכללים האתיים של הכנסת ולאכפם. ביכולתה להטיל על חברי הכנסת סנקציות כמו אזהרה ונזיפה, שלילת רשות דיבור במליאה והשעייה מהכנסת, כפי שהיה עם ח"כ לשעבר אורן חזן (הליכוד) שהורחק לחצי שנה. במקרים חריגים הוועדה יכולה גם לשלול שכר.

האחרון בתפקיד היה ח"כ לשעבר יצחק וקנין (ש"ס), שכיהן 24 שנים כח"כ ושימש כיו"ר ועדת האתיקה בכנסת ה-20 – כנסת שהייתה ידועה לשמצה בשיח המכוער שהתנהל בה. הוועדה בראשות וקנין הרחיקה חברי כנסת סוררים לשבועות עד חודשים רבים על הרבה פחות ממה שנאלצנו לראות בכנסת האחרונה. 

בשיחה עם "שקוף" וקנין חושף כי במהלך הניסיונות להקים את הוועדה בכנסת ה-24, פנה אליו יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) וביקש שיעמוד בראשות ועדת אתיקה חדשה, בקשה שמשמעותה שינוי התקנון כך שח"כים בדימוס יוכלו לשמש כיושבי ראש. ביחס לוואקום שנוצר כיום, הוא אומר כי האינטרס לזרז את הקמת הוועדה הוא קודם כל של חברי הכנסת שעשויים למצוא את עצמם עם גוף חיצוני שבודק את ההתנהלות שלהם. 

"הכנסת חייבת להתעלות על עצמה"

ועדת האתיקה מורכבת משני ח"כים מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה. הוועדה, שדיוניה חסויים, מקבלת החלטות תוך קונצנזוס של חבריה. לפחות שלושה מבין ארבעת חברי הוועדה נדרשים כדי להטיל עונש על חבר כנסת. היכולת להענישם אינה מובנת מאליה – הרי לכל חברי המשכן יש חסינות והמשטרה אינה יכולה לטפל בעבירות מצדם, אפילו במקרה של אלימות.

"הכנסת תירה לעצמה בראש וברגל אם היא לא תקים ועדת אתיקה. כשיהיה מקרה חריג שחבר כנסת יקום מהכסא ויתן אגרוף לח"כ אחר, כמו שרואים את האגרופים בפרלמנטים אחרים, יהיו חייבים לטפל בזה איכשהו אבל לא תהיה ועדת אתיקה", הוא מזהיר. "בסוף זה יחזור אליהם כמו בומרנג".

וקנין מזהיר את חברי הכנסת כי אי הקמת הוועדה תפגע קודם כל בהם. "אני חושב שאסור להשאיר את השדה הזה פתוח. יגיע רגע שהגולם יקום על יוצרו, ויקימו איזו ועדה חיצונית שתתחיל לשפוט את חברי הכנסת אתית. בסוף, אתה כח"כ לא יכול לנצל את החסינות שלך ולחשוב שאתה יכול להשתולל איך שאתה רוצה", אומר וקנין. 

לדבריו, "הכנסת חייבת להתעלות על עצמה. יושב ראש הכנסת שייבחר יצטרך לקרוא ליו"ר האופוזיציה וליו"ר הקואליציה, לנהל את הדבר הזה ולהרכיב את הוועדה. זה חייב לקרות. אתה לא יכול לאחוז את החבל בשני קצותיו. יש פה דברים שנעשים, ואתית חייבים לטפל בהם. נוצר מצב שבו כל דכפין עושה מה שהוא רוצה".

וקנין מזכיר גם את סוגיית טיסות הח"כים במימון זר. מחשש לטובת הנאה, טיסות אלה דורשות את אישור ועדת האתיקה. הוועדה אמורה לבחון את אורך השהייה, הגורם המזמין והתדירות של הטיסות, ולאשר או לדחות את בקשת הטיסה. היום הוועדה הזו לא קיימת ומי שמאשר באופן אוטומטי את הטיסות זו המחלקה המשפטית של הכנסת. "כל הנושא של בדיקת הנסיעות לחו"ל, זו טובת הנאה", מזכיר וקנין. "אני לא יודע אם זה מדווח היום ולמי. אנחנו (כוועדה – ע.ב.) בדקנו אחד אחד".

"מיקי לוי אמר לי: 'בוא תציל אותנו'"

וקנין חוזר ומספר שהיה מעורב בניסיונות להקים את ועדת האתיקה בכנסת הקודמת, ואפילו דיבר עם חברי כנסת כדי לחפוף אותם בעבודת הוועדה. "הם פנו אליי באמצע הקדנציה, שאני בעצם אבוא כח"כ בדימוס כדי שאהיה יו"ר ועדת האתיקה", הוא מספר. 

"צריך לשנות את כל התקנון בשביל זה. בכל מקרה אמרתי להם 'חבר'ה עזבו אותי בשקט, מספיק לי'. אז מיקי לוי אמר לי 'בוא תציל אותנו'. ניסיתי לדבר עם חלק מהח"כים שנבחרו לוועדה הזו ואמרתי להם איך אני חושב שהדבר הזה צריך להתנהל". 

מטעמו של יו"ר הכנסת מיקי לוי לא נמסרה תשובה עד מועד פרסום הכתבה.

הצעה: למנות את משה ארבל לתפקיד

לאור המצב הדחוק, התחלנו ללהריץ בבורסת השמות כמה מועמדים ראויים. אחד מהם הוא חבר המפלגה של וקנין, ח"כ משה ארבל מש"ס, שלדעת כותב שורות אלו הוכיח בשנים האחרונות שוב ושוב כי הוא פועל בהגינות, יודע להודות בטעויות, שומר על שפה נקייה וכבוד כלפי כלל חברי הכנסת ועובדי המשכן ואף מבקר שפה בוטה כשהיא מגיעה מהמחנה שלו. 

"אני חושב שהוא אדם משכמו ומעלה", מסכים וקנין, שמזכיר לנו שתמיד היו בוועדה חברי ש"ס. "תמיד בוועדת האתיקה היו אנשים מש"ס: אני הייתי יושב ראש שתי קדנציות ויצחק כהן גם היה יושב ראש. דוד אזולאי ז"ל היה חבר הוועדה וגם יעקב מרגי היה חבר בה".  וקנין מסכם ואומר "הוועדה הזו היא לטובת נבחרי הציבור ולא לרעתם".

מח"כ משה ארבל נמסר: "אני לא תופר לעצמי חליפות. מה שיוחלט בקרב ראשי המפלגות אבצע".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. להבנתי, הייעוץ המשפטי אישר נסיעות לחו"ל ללא סמכות.
    ללא ועדת אתיקה, אסור לחברי הכנסת להשתתף בנסיעות, שמחייבות את אישור הוועדה.
    ואם הייעוץ המשפטי לא היה "מאשר" נסיעות, אז סביר שהח"כים היו פועלים להקמת הוועדה, ועבודת הכנסת הייתה תקינה יותר.

    1. פעם אחר פעם רואים שדווקא הממשלה האחרונה שהיתה באופוזיציה תמיד דיברה על הגינות וערכים היתה אחת הממשלות הכי מושחתות מנופחות בזבניות ותופרת גובים שידעה המדינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!