ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הכי נמוך בכנסת": בן גביר כינה ח"כים מחבלים, מילביצקי הסתער באלימות

חרף תקנון הכנסת המאפשר זאת, סגן יו"ר הכנסת משה רוט מיהדות התורה לא הוריד את בן גביר מהדוכן על השימוש במילה הקשה • הח"כ מהליכוד הסתער באלימות על הח"כים הערבים, ונבלם ע"י הסדרנים • ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית: "אנחנו, נציגי הציבור, חייבים להוריד את מפלס השפה המכוערת, תעצרו את זה. מישהו לא יבין אותנו נכון ויעשה מעשה שלא ייעשה"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ חנו מלביצקי מתעמת עם הח"כים הערבים במשכן (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

"הערב הזה מבחינתי זה חשכה, הערב הזה זה המקום הכי נמוך שראיתי בכנסת אי פעם" – כך תיאר חבר הכנסת משה סעדה (ליכוד) את התקרית המכוערת שהתרחשה במשכן הלילה (חמישי), שבה היה מעורב חבר מפלגתו, ושכמעט נגררה לאלימות פיזית מתועדת במצלמות הכנסת.

חברי הכנסת מהסיעות הערביות נוהגים דרך-קבע לצאת מהמליאה בעת שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתחיל לשאת דברים. הם נוקטים באותה שיטה בה נקט רה"מ לשעבר מנחם בגין וחברי הליכוד בשנות ה-80' כשח"כ מאיר כהנא היה עולה לנאום מעל דוכן המליאה. 

אתמול בלילה, בעודם עושים דרכם החוצה מאולם המליאה, פנה אליהם השר לביטחון לאומי באמירה: "החוצה, החוצה, כל המחבלים החוצה", עליה חזר מספר פעמים. במליאה התפתחה מהומה. יש לציין שבייעוץ המשפטי לכנסת ובוועדת האתיקה קבעו בעבר כי הטחת המילה "מחבלים", כמו גם המילה "נאצים", נגד חברי כנסת מהווה עבירה אתית חמורה על תקנון הכנסת ועילה להורדת הדובר מדוכן הנואמים. 

על כיסא היו"ר ישב באותם רגעים סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה רוט (יהדות התורה), שמונה לאחרונה ליו"ר ועדת האתיקה. רוט לא נקט במלוא חומרת הדין עם השר בן גביר, שהמשיך וחזר להטיח "צאו החוצה" ו"מחבלים" בחברי הכנסת הערבים. חלק מחברי הכנסת הערבים התקרבו לדוכן והחליפו צעקות ועלבונות עם השר בן גביר, בעוד היו"ר רוט מורה להוציא מהמליאה את חברי הכנסת הערבים הצועקים על השר. 

כעבור כחצי דקה התקדם לעברם במהירות סגן יו"ר הכנסת חנוך מילביצקי (ליכוד), במה שנראה כמו ניסיון להפעיל אלימות נגד חברי הכנסת הערבים, בעודו צועק "צאו החוצה". חברי משמר הכנסת במליאה הצליחו למנוע ממילביצקי להגיע לחברי הכנסת הערבים, במה שייתכן שהיה מסתיים באירוע אלימות חסר תקדים במליאה. 

"זה לא בגלל שהם מיעוט"

בשעה 22:00 התכנסה ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד), שם עלו לדיון האירועים הקשים. הראשון שהעלה את הנושא וביקש את תגובת היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק היה ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל). 

"אין ספק שמדובר בעבירה חמורה, מה עוד שלפני שבוע, נדמה לי, נודע לנו שבנשיאות יושב ראש הכנסת והנשיאים החליטו החלטה מסוימת לגבי ההתנהלות הזאת של ח"כים ושרים, דווקא בקשר לביטוי הזה, והוחלט אז שתינקט סנקציה מיידית", טען טיבי. "יושב ראש הישיבה, חבר הכנסת רוט, לא נקט בשום סנקציה, הוא הזהיר את בן גביר, אבל הוא לא נקט בשום סנקציה, למרות שהדברים היו ברורים נגד חברי הכנסת הערבים". טיבי סיים בבקשה מאפיק להביע את עמדתה על האירוע. 

ח"כ וליד טאהא (רע"מ) הלין על התנהלות שיטתית ומתמשכת בכנסת ה-25, לפיה מספר חברי כנסת מהקואליציה מנהלים קמפיין נגד חברי הכנסת הערבים ומשתלחים בהם בכל פעם שהם עולים לדבר מעל דוכן המליאה, ולא רק בנושאים ביטחוניים.

באופן חריג, מי שתמכה בתיאור הדברים של ח"כ טאהא הייתה ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי), חברת ועדת האתיקה של הכנסת. "חשוב להביע סולידריות עם מה שווליד אמר", אמרה. "בדמוקרטיה, צריכים להיות זהירים עם זכויות המיעוט, אולי אף יותר מאשר זכויות הרוב, ודווקא כמי שיודעת מה זה להשתייך לקבוצה שחשה אפליה, ולא תמיד יש את הכלים. אני חושבת שכדאי שנהיה קשובים מאוד לדברים שלו, בטח בבית הזה". 

יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ ויועמ"שית הכנסת שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"תזכרו שלהיות חלק מקבוצת הרוב זו זכות גדולה, זו פריבילגיה ענקית, אבל מיעוט, הרבה פעמים זקוק שאנחנו רגע נעצור ונחשוב עליו", הוסיפה תמנו. 

דבריה הופרעו על ידי יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ, שנמנע מלגנות את דברי השר בן גביר או את התנהלות ח"כ מילביצקי, חבר סיעת הליכוד. "ההתקפות האלה שקורות במליאה זה לא בגלל שהם קבוצת מיעוט", טען. "כשהם מדברים על תכנון ובנייה, אף אחד לא קופץ ואף אחד לא משתולל. מה לעשות, כשאנחנו במלחמה, במיוחד במלחמה, כשמדברים על חיילת צה"ל, זה מקפיץ".

תמנו הבהירה שדבריה אינם מתייחסים לפעמים שבהן חברי כנסת ערבים תוקפים באמירות קשות את פעילות צה"ל, והיא מתכוונת לכל אותן פעמים רבות שבהן מוצאים חברי כנסת ערבים בסיטונות מישיבות ועדות כנסת ומהמליאה, בעוד קיים יחס סלחני כלפי שאר חברי הכנסת. 

"זה הולך ונעשה מכוער ורע, אני מתבייש"

בוועדה נכחו מספר חברי כנסת מהקואליציה, שחלקם אמרו מילים קשות על התבטאויות חברי כנסת והתנהלותם, אולם אף אחד מהם לא גינה באופן ישיר את דברי השר בן גביר או את מעשי ח"כ מילביצקי. הקרוב ביותר לגינוי היה ח"כ משה סעדה (ליכוד). "הערב הזה מבחינתי זה חשכה, הערב הזה זה המקום הכי נמוך שראיתי בכנסת אי פעם, האמירות, כמעט אלימות", אמר. "הייתי מצפה מיושב ראש הכנסת לבוא לכאן עכשיו ולטפל באירוע הזה. לא יכול להיות שנגיע למקומות הללו". 

סעדה אף הלין על היעדר תפקוד ועדת האתיקה במקרים כאלה: "הרי נתנו לנו לשמור על עצמנו, ומה אנחנו עושים? לא עושים". עם זאת, את דבריו סיים סעדה בהטלת אשמה הדדית: "בסוף באירועים האלה צריך שניים לטנגו, כל אחד תמיד מאשים את השני". 

ח"כ משה סעדה, הליכוד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), חבר בסיעתו של בן גביר, ביקש גם הוא את רשות הדיבור. "זה הולך ונעשה רע, מכוער ורע", אמר. "אנחנו, נציגי הציבור, חייבים להוריד את מפלס השפה המכוערת שלנו, כולנו. תעצרו את זה. מישהו לא יבין אותנו נכון ויעשה מעשה שלא ייעשה". עם זאת, פוגל לא גינה באופן ישיר ובשמו את יו"ר מפלגתו. "מותר להתווכח, מותר גם להעיר הערות ביניים, אבל תפסיקו עם הכינויים ועם השמות הלא מכבדים", אמר עוד. "אני אומר לכם, יש לי נכדים גדולים. מדי פעם הם צופים בנו. אני מתבייש".

אולי פוגל מתבייש, אולם בעודו מתבייש דוברות סיעת עוצמה יהודית בחרה להתגאות בדברי השר ובתקרית במליאה, ולשלוח מטעמה את הדברים בהודעה רשמית של המפלגה בוואטסאפ. 

"היה נכון להורידו מהדוכן, ההנחיות לא מכובדות"

כשרשות הדיבור הועברה לבסוף ליועמ"שית הכנסת אפיק, היא הבהירה כי לאורך השנים, בהנחייתה, נקבע כי שימוש במילים כמו "מחבל" או "נאצי" של חברי כנסת האחד נגד השני, מהווה הפרה חמורה של תקנון הכנסת, ומחייב הטלת סנקציות על חברי כנסת באמצעות ועדת האתיקה. אפיק ציינה כי כיום מצויות מספר קובלנות כאלה שאמורים לדון עליהן בוועדת האתיקה בישיבה הקרובה שאמורה להתקיים ביום ראשון הקרוב. 

"מכיוון שהתקנון קובע ששימוש במילה הזאת הוא הפרה חמורה על יושב ראש היה למעשה, הייתה לו הסמכות, האפשרות ואולי גם החובה להוריד את השר מהדוכן אף בלא שלוש קריאות", הביעה אפיק, באופן חריג, ביקורת שאינה מרומזת על סגן יו"ר הכנסת משה רוט שניהל את הישיבה. "בסופו של דבר העניין הזה היה צריך להימנע".  

ח"כ צביקה פוגל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"למרות ייעוץ משפטי שהועבר לעיניו, ונדמה לי שגם ממזכירות הכנסת נמסרו לו הדברים, למרות שגם הייעוץ המשפטי ייעץ לו וגם מזכירות הכנסת סברו שנכון להורידו מהדוכן, הדבר לא נעשה ואין לי אלא להצר על כך", שבה אפיק והביעה ביקורת על תפקודו של רוט. 

לבסוף פנתה אפיק לחברי הכנסת באמירה אישית: "הכישלון האישי הראשון שלי הוא בכך שההנחיות שלי בנושא השיח שאני מוציאה מעת לעת, לא מכובדות על ידי חברי הכנסת, וזה מצער מאוד. הכישלון האישי השני הוא שכשניתן ייעוץ משפטי במליאה לסגן יושב ראש, אני חושבת שראוי היה לכבד אותו, כך נדמה לי שאפשר יהיה לשמור גם על מעמד הבית, מעמד הכנסת, ואולי גם על אמון הציבור והיכולת שלנו גם לסייע לכם בביצוע עבודתכם". 

ח"כ עמית הלוי (ליכוד), עד לאחרונה חבר ועדת האתיקה של הכנסת, טען שאינו מכיר איסור בתקנון הכנסת על שימוש במילה "מחבל", והחל ויכוח בנוגע לדבריה של היועמ"שית לכנסת.

באשר לדברי אפיק כי מוטב היה שמנהל הישיבה יישמע לעמדת הייעוץ המשפטי לכנסת, יצא הלוי להגנת ח"כ רוט: "הוא סוברני להחליט על זה. ההחלטה היא שלו, ואני חושב שגם טוב שכך, שההחלטה היא של יושב ראש הכנסת, ויש לו את שיקול הדעת להכריע". על כך השיב לו טאהא: "הדברים של שגית (אפיק) היו מאוד ברורים. מי שעדיין הדברים לא ברורים לו, כנראה שהסגנון מתאים לו".

ב"שקוף" פנינו לחברי הכנסת אופיר כץ, משה סעדה וצביקה פוגל על מנת לקבל הבהרה האם הם מגנים את דברי השר בן גביר אתמול במליאה ואת ניסיון הפעלת האלימות של ח"כ מילביצקי, אולם עד מועד פרסום כתבה זו לא התקבלה תגובתם. 

פנינו לח"כ חנוך מילביצקי כדי לקבל את תגובתו להתרחשויות, כמו גם לשאלתנו האם הוא סבור שלאחר מעשיו אתמול ראוי שימשיך לכהן כסגן יו"ר כנסת, אולם תשובה לא התקבלה בינתיים. 

כמו כן ביקשנו את תגובת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, גם לגבי המאורעות החמורים במליאה, וגם לגבי השאלה האם בכוונתו לפעול להעברת ח"כ מילביצקי מתפקידו כסגן יו"ר הכנסת לאחר התקרית החמורה אתמול. עד כה לא קיבלנו תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. בסרטון שראיתי זה דווקא נראה שהחכי"ם הערבים שממילא היו בדרך החוצה כי הם אלו שמכנים שר בישראל "טרוריסט" הם אלו שהתקרבו בצורה מאיימת לעבר בימת הכנסת שם עמד בן גביר, מלביצקי הגיע רק אחר כך,
    כשאתם כותבים "במה שנראה כמו ניסיון להפעיל אלימות נגד חברי הכנסת הערבים" על מלביצקי אתם חוטאים לאמת כי זה יותר היה נראה ניסיון של חברי הכנסת הערבים להפעיל אלימות נגד בן גביר,

    1. "עיניים להם ולא יראו, אזניים ולא ישמעו" – כך הימין מחריב המדינה. החלום הרטוב שלכם הוא להיות טרוריסטים כחול – לבן.

  2. אמר להם בפרצוף בדיוק מיהם, חבורת תומכי טרור שאפילו לא טרחה לגנות את טבח 7 לאוקטובר, חלק מהחכי"ם שלהם הם מבריחי סחורות לאסירים עם דם על הידיים ואזכיר שטיבי היה היועץ של רב המרצחים ערפאת בתקופת גלי הפיגועים המטורפת מייד לאחר אסון אוסלו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,859 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!