ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות הפרסום ב"שקוף": פנייה לוועדת האתיקה נגד דרעי, לפיד, ליברמן ועבאס

בתנועה לאיכות השלטון ביקשו מוועדת האתיקה של הכנסת לבדוק ולפרסם את היעדרויותיהם הסדרתיות של חברי הכנסת, שעל פי מדד הפרלמטר של "שקוף"נכחו בפחות משני שליש מישיבות המליאה בכנס הנוכחי • "אכיפת ההיעדרויות נדרשת דווקא בתקופה שבה אמון הציבור בכנסת ובנבחרי הציבור נמצא בשפל", נכתב בבקשה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בעקבות הפרסום ב"שקוף" – התנועה לאיכות השלטון פנתה השבוע (שני) לוועדת האתיקה של הכנסת בבקשה לפרסם את החלטותיה ביחס להיעדרות חברי הכנסת מישיבות המליאה. בפנייה ציינו בתנועה את הנתונים שפרסמנו, שלפיהם ארבעה חברי כנסת נעדרו באופן סדרתי מהמליאה בכנס האחרון – יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר רע"ם מנסור עבאס.

"אכיפת ההיעדרויות נדרשת דווקא בתקופה שבה אמון הציבור בכנסת ובנבחרי הציבור נמצא בשפל", נכתב בבקשה של התנועה לוועדת האתיקה, השנייה בנושא בתקופה האחרונה. "נזכיר כי אכיפת ההיעדרויות של חברי הכנסת מצויה בליבת עבודתה של ועדת האתיקה".

על הפנייה חתומים עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה, ואמיר סביר, רכז מחלקת מדיניות וחקיקה. 

בקשה-לפרסום-החלטות-תקופתיות-בעניין-היעדרויות-חברי-הכנסת-מישיבות-הכנסת-תזכורת-שנייה

על פי בדיקת "שקוף", ארבעת הח"כים המדוברים לא עמדו במינימום הנוכחות הנדרשת מחברי הכנסת בישיבות המליאה שהתקיימו לאורך הכנס האחרון, מה שמהווה הפרה של חובת הנוכחות בחוק חסינות חברי הכנסת, שבגינה הוטלו בעבר סנקציות כספיות על המפרים, כולל על ח"כ לפיד שנקנס על היעדרויות בשנת 2016. גם בכנס הקודם לא הגיע דרעי למינימום הנוכחות בימי ישיבות מליאת הכנסת שהתקיימו.

מפניית התנועה עולה כי כבר בפברואר השנה נשלחה מטעמה בקשה לפרסום החלטות תקופתיות בעניין היעדרויות חברי הכנסת. מוועדת האתיקה השיבו אז כי "לקראת סיום פגרת הקיץ, הונח על שולחן ועדת האתיקה דוח בעניין היעדרויות של חברי הכנסת". כלומר דוח שעניינו נוכחות חברי הכנסת בכנס הקודם. עד היום לא פורסמו החלטות הנוגעות לנתוני אותו דוח. עוד נמסר בתשובת הוועדה כי "הוועדה תתחיל לחזור לעבודה סדורה והיא תדון ותחליט גם בעניין היעדרויות חברי הכנסת".

ההצבעות במליאה על חוק התקציב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בראש ועדת האתיקה בכנסת הנוכחית יושב ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), וחברים בה חברי הכנסת רון כץ (יש עתיד), שרון ניר (ישראל ביתנו) ופנינה תמנו (המחנה הממלכתי). עתה יש לראות כיצד ינהגו חברי הוועדה כלפי שלושת יו"רי הסיעות של המפלגה שלהם עצמם, ושלא עמדו במינימום הנוכחות הנדרש.  

המינימום ההכרחי – 40 ימי עבודה בכחצי שנה

על פי חוק חסינות חברי הכנסת, על חברי הכנסת להגיע לפחות לשני שליש (66%) מישיבות המליאה. על פי בדיקת "שקוף", בכנס הנוכחי שהסתיים ב-7 באפריל, דרעי נמצא בתחתית הרשימה, כשנכח רק ב-23% מהישיבות, עבאס הגיע ל-52% מהדיונים, לפיד ל-55% וליברמן ל-60%.

יש לציין כי הרף המינימלי שנקבע, שני שליש מהישיבות, לוקח בחשבון את העובדה שהפרלמנט הישראלי עובד כשמונה חודשים בלבד בשנה, כשהמליאה מתכנסת רק שלושה ימים בשבוע. מלכתחילה הדבר נועד כדי להותיר לנבחרי הציבור זמן לפעילות חוץ פרלמנטרית, כמו פעילות שטח מול אזרחים, חברי מפלגות, ארגונים וקבוצות. כלומר סוגיית הקשר עם השטח זוכה להתחשבות כבר מההתחלה.

עורך דין הידי נגב מהתנועה לאיכות השלטון

כדי להמחיש את הנושא, יש להתבונן על הנתונים הבאים: הכנס הראשון במושב השני של הכנסת ה-25 נפתח ב-15 באוקטובר 2023 והסתיים אחרי 175 ימים. מתוכם ב-123 ימים התקיימה פעילות בוועדות הכנסת ובמליאה. אולם גם זה לא המספר שהחוק גוזר ממנו את חובת מינימום הנוכחות, אלא רק ממספר הימים בהם התקיימה פעילות במליאת הכנסת. במקרה של הכנס הנוכחי מדובר היה ב-60 ימי פעילות, כלומר נוכחות המינימום של חבר כנסת עמדה על 40 ימי דיונים בלבד. 

ואפילו כאן לא נגמר האבסורד: גם בימים בהן מתקיימת פעילות במליאה, הכנסת אינה בודקת האם חבר הכנסת נכח במליאה, אלא האם נכח, ולו לדקה אחת, במשכן הכנסת ביום ובשעות שבהן התקיימה פעילות במליאה. 

יש גם לציין שהכנס הנוכחי כלל מספר קטן מהרגיל של ימי מליאה, שכן בשל המלחמה החליט יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) לצמצם את ימי המליאה ליומיים בשבוע, מצב שנמשך מאוקטובר 2023 ועד פברואר 2024.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. אני מניחה שהיעדרותם באה להביע זלזול בממשלה הרעה הזאת. אבל למעשה זהו זלזול באזרחים. אם אינכם מבצעים את העבודה שלכם אז תספרו לנו לפחות במה אתם עסוקים כל היום. המינימום שנדרש מכם זה לבוא לכנסת… לעזאזל בשביל מה משלמים לכם?

  2. הכנסת היום היא סתם מועדון ויכוחים חסר משמעות ולכן ההשתתפות בישיבותיה היא בזבוז זמן ולכן חבל לבחור נושא כזה לבדיקה. במשאבים שיש מוטב לעסוק בעיקר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,891 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!