ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חו"ל ללא פיקוח: ועדת האתיקה מתחמקת מבדיקת מימון הטיסות שקיבלו חברי הכנסת 

הוועדה הוקמה לאחר הזנחה של חמש שנים ארוכות, ובזמן זה לא נבדק חשש לניגוד עניינים לגבי מימון הטיסות של הח"כים. כעת, בתנועה לאיכות השלטון פנו ליו"ר הכנסת בבקשה לחייב את ועדת האתיקה לבדוק את הנסיעות בדיעבד: "עלול להיווצר פתח רחב לשחיתות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לוח ההמראות בנתב"ג (צילום: פלאש 90)
לוח ההמראות בנתב"ג (צילום: פלאש 90)

במהלך הכנסת ה-24, אי שם בימי ממשלת בנט-לפיד, טסו להם כ- 50 חברי הכנסת ל-87 יעדים ברחבי העולם. כך למשל טסה ח"כ לשעבר אמילי מואטי (העבודה), לשישה יעדים – שבעה ימים בלונדון, שלושה ימים באתיופיה, שלושה ימים במולדובה, יום בצרפת, יומיים בגרמניה, ויום בברצלונה. גם ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) טס לחמישה יעדים שונים  – שישה ימים לארצות הברית, חמישה ימים למרוקו, יום אחד לבוסניה, חמישה ימים למדריד, ויומיים לגרמניה. הטיסות שולמו על ידי גופים חיצוניים בעלי אינטרסים שונים – ובהיעדר ועדת אתיקה ומי שבדק את טיבן היה הייעוץ המשפטי של הכנסת. הבעיה בפרקטיקה הזאת, כפי שהכנסת כבר העידה בעבר, היא שהבדיקה שהייעוץ המשפטי מבצע היא "במידה רבה טכנית".

נבהיר, שלפי כללי המשכן, נקודת המוצא היא שחברי כנסת רשאים לקבל מימון חיצוני לנסיעותיהם לחו"ל רק לאחר שהייעוץ המשפטי של הכנסת בדק באופן טכני שהנסיעה עומדת בכללי האתיקה היבשים. בין היתר, נבדק אם הגוף המממן את נסיעת חבר הכנסת עונה על ההגדרה של גוף שאינו עסקי, והאם יש הלימה בין משך השהות הממומנת לבין משך הפעילות הציבורית של חבר הכנסת. האישור ניתן לאחר שוועדת האתיקה בחנה את מקורות המימון ואישרה שלא נוצר חשש לניגוד עניינים וטוהר מידות. בכנסת ה-24, לא הוקמה ועדת אתיקה, והפרקטיקה שהופעלה היא שהייעוץ המשפטי נשאר הגורם היחידי שבודק באופן טכני טיסה ממומנת לכל דורש ומאפשר אותה בתנאים נוחים.

מעקב "שקוף":
אוחזים את החבל בשני קצותיו: גם בלי ועדת האתיקה – הח"כים ממשיכים לטוס
במהלך הפגרה: הח"כים טסו לפחות 219 פעמים לחופשות פרטיות בחו"ל
שילמנו השנה כ-66 אלף ש"ח על חבילות גלישה בחו"ל של ח"כים בחופשות פרטיות

בעייתיות הפרקטיקה מתחדדת עוד יותר כשמבינים שלא מדובר במקרה חריג שבו אין ועדת אתיקה, אלא בכנסות שלמות שבהן היא לא תפקדה, כפי שהתרענו שוב ושוב ב"שקוף". למעט תקופה קצרה בכנסת ה-23, ועדת האתיקה לא הייתה קיימת מדצמבר 2018 ועד שנת 2023. כך בעצם נוצר מצב, שבו חברי כנסות רבות המשיכו לטוס, מבלי שוועדת האתיקה מפקחת עליהם. ועדה שלא קיימת – בעיקר כי הם בחרו שלא להקים אותה.

בעתירה שהוגשה בכהונת הכנסת ה-24 על ידי התנועה לאיכות השלטון התבקשו חברי הכנסת למנוע מעצמם את התענוג שבטיסות במימון חיצוני – עד שיואילו בטובם להקים את ועדת האתיקה שתוכל לאשר זאת כהלכה. חברי הכנסת עדיין יוכלו לטוס במימון הכנסת ככל שיידרשו לכך או במימון פרטי שלהם כאחד האדם. הכנסת מצידה הבהירה שלפי הפרקטיקה הנהוגה, כאשר ועדת האתיקה אינה קיימת, הייעוץ המשפטי בודק את הבקשות – ומשמוקמת הוועדה, היא נדרשת לבחינת בקשות הטיסה של חברי הכנסת ומחליטה אם לאשר אותן בדיעבד. בעתירה הודתה הכנסת בעצמה שמדובר במצב ייחודי שבו הקמת ועדת האתיקה מתארכת מהרגיל.

בקשות-לאישור-נסיעה-לחול-הכנסת-ה-24

גם אם נתעלם מהבעייתיות שבפרקטיקה זו, כמו למשל מה תעשה ח"כ לשעבר מואטי, אם יתגלה בדיעבד שהטיסות שוממנו לה אינן מאושרות – האם תחזיר אלפי שקלים? וכיצד ניתן לאכוף את זה כאשר היא כבר אינה מכהנת כח"כית בכנסת ה-25? כעת, ועדת האתיקה הוקמה כבר בנובמבר, ופועלת כחצי שנה בכנסת. אולם עד עתה, לא נבדקה בדיעבד אף לא טיסה אחת שנעשתה בעבר.

הרתעה נגד שחיתות אפשרית

למרות שהמצב מעוות מלכתחילה, והטיסות היו אמורות להיבדק מראש על ידי ועדת אתיקה סדורה, גם לבדיקה שבדיעבד יש חשיבות גדולה. הבדיקה תוכל להרים דגל אדום לגבי טיסות שלא היו אמורות להיות להתקיים, ושנודף מהן ריח של טובות הנאה, באופן הזה ניתן יהיה לפקח ביתר קלות על פעולות שונות של חברי כנסת שמקדמים אינטרסים ואג'נדות של גופים שונים. יתרון נוסף לבדיקה המאוחרת הוא בשימור גורם ההרתעה כך שחברי כנסת ידעו שגם אם בחרו שלא להקים ועדת אתיקה מסיבות שונות, זה לא אומר שהיא לא תוקם בהמשך ותפקח על מעשיהם בעבר. מדובר בכללי מנהל תקין שנועדו לשמר את אמון הציבור. כללי המשכן נקבעו למטרה מסויימת, ויש לקיים אותם. 

ח"כ ינון אזולאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר ועדת האתיקה ינון אזולאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשל גרירת הרגליים של ועדת האתיקה, הגיש בימים אלו עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון מכתב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה במטרה לחייב את הוועדה לבצע את הבדיקה. "נסיעות לחו"ל של חברי הכנסת הקודמת ובמימון מלא של גורמים חיצוניים, הן טובות הנאה בעייתיות שנדרשות לפי החוק, להיבחן מראש על ידי ועדת האתיקה מכל חשש לניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות של חברי הכנסת", אמר ל"שקוף". "התחמקות ועדת האתיקה של הכנסת מכל בחינה כזו – גם בדיעבד – עלולה ליצור פתח רחב לשחיתות וקבלת טובות הנאה אסורות על ידי חברי הכנסת. זה המקום של ועדת האתיקה של הכנסת להציב רף גבוה לבחינת המימון ונחיצות הטיסה ולשמור מפני כל חשש לניגוד עניינים".

מוועדת האתיקה נמסר בתגובה: "בעתירה המדוברת, שהעותרים חזרו ממנה בהמלצת בית המשפט העליון הובהר כי הייעוץ המשפטי שניתן לחברי הכנסת בענין נסיעות לחו"ל בהיעדר ועדה איננו 'פרקטיקה בעייתית', אלא מסייע לחברי הכנסת בתכנון הנסיעה מראש כך שתעמוד בכללים ותשמור על עקרונות טוהר מידות. התנהלות זו התקיימה לאורך כל השנים ובית המשפט העליון לא מצא לנכון להורות דבר בקשר לענין זה. עם הקמתה בכנסת ה-25 קיימה ועדת האתיקה ישיבה בנוגע לנסיעות חברי הכנסת בה ציינה מנהלת הוועדה כי כלל הנסיעות של הכנסת ה-24 מונחות במזכירות הוועדה לעיונם של חברי הוועדה".

ועדת האתיקה אמנם התנערה בתגובתה מהבעייתיות של המצב הנוכחי, אך יחד עם זאת הבהירה כי "כלל הנסיעות של הכנסת ה-24 מונחות במזכירות הוועדה לעיונם של חברי הוועדה". כלומר האחריות מוטלת לפתחם של חברי הכנסת, ובראש ובראשונה יו"ר הוועדה ח"כ ינון אזולאי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!