ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גלנט פוגע בפיקוח הכנסת על משרד הביטחון

רשימת משרדים ממשלתיים אינם משיבים לשאילתות כפי שמחויב, בראשם משרד הביטחון. במכתב חריף, דרש אתמול מזכיר הכנסת ממזכיר הממשלה להורות על שינוי בהול בהתנהלות ולהעביר תשובות לח"כים ולוועדות הכנסת בתוך חודש
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בכמה חיילים הכיר משרד הביטחון כסובלים מפוסט טראומה או תסמונות נפשיות אחרות מאז תחילת המלחמה? האם חלה מגמת עליה בהכרה בהם ואיפה אנחנו עומדים ביחס לשנים האחרונות? את הנתונים החשובים האלה ביקשה לדעת חברת הכנסת שלי מירון (יש עתיד), שהגישה שאילתה דחופה במליאת הכנסת למשרד הביטחון כבר לפני חודשיים, ב-19 למרץ. 

השאילתה, כמו רבות אחרות, לא נענתה. לא מדובר באירוע חריג: לפי מכתב חמור ששלח אתמול (ד') מזכיר הכנסת, עו"ד דן מרזוק למזכיר הממשלה יוסי פוקס, מתברר כי משרד הביטחון "מככב" בראש רשימת משרדי ממשלה המונעים מחברי הכנסת לפקח עליהם.

מכתבו של מזכיר הכנסת מדגיש את חשיבות הפיקוח בזמן מלחמה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במכתב, שחלקו פורסם מוקדם יותר ב-ynet, דורש מרזוק ממזכיר הממשלה להורות למשרדים לאפשר פיקוח על עבודתם ולענות לשאילתות. הוא מציג את נתוני העיכוב במתן תשובות לשאילתות והתעלמות מחובת השרים לצרף התייחסויות למסקנות הוועדות השונות. 

"דווקא בעת הזו, במקרים רבים אנו עדים להפרת חובות הממשלה באופן הפוגע בעבודת הכנסת וביכולתם של חברי הכנסת למלא את תפקידם", כתב מרזוק. "לצד ההבנה כי משרדי הממשלה נתונים תחת עומס רב, יש לזכור כי מחובתה של הכנסת, במיוחד בזמנים אלו, להמשיך ולקיים את מלאכת הפיקוח על עבודת הממשלה". מרזוק דורש ממזכיר הממשלה להורות למשרדים להעביר למזכירות הכנסת את כל התשובות לשאילתות ואת ההתייחסויות למסקנות הוועדות, עד ה-23 ביוני.  

איחור כרוני

על פי המכתב, קיימות 128 שאילתות שמשרד הביטחון לא טרח להשיב להן במועד. במקרה של 112 מהן מדובר באיחור של יותר מ-50 ימים ממועד חובת העברת התשובה. במקום השני ניתן למצוא את משרד החינוך, שבראשו עומד יואב קיש, עם 68 שאילתות שלא ניתן עליהן עדיין מענה והזמן המוקצב חלף. ב-49 מהן עברו מעל 50 יום. הבא בתור הוא אחריו משרד התחבורה בראשות מירי רגב, עם 66 שאילתות באיחור ו-42 מהן איחור מעל 50 יום. 

שם המשרדסה"כ שאילתות באיחורמעל 50 ימי איחור
הביטחון128112
החינוך6849
התחבורה6642
ביטחון לאומי5642

בין הנושאים: האישור הביטחוני למסיבת הנובה

גורמים בכנסת עמם שוחחנו, טענו כי ניתן להבחין לאורך השנים בהקבלה מסוימת בין תפקודו הפרלמנטרי של שר כשכהן כחבר כנסת מהשורה, ובין יחסו לחובת המענה על שאילתות כשהוא זוכה לכהן בשלב כלשהו כשר.

ב-31 במרץ 2015 הושבע גלנט לראשונה כחבר כנסת, כשבמקביל מונה גם לשר בממשלה. ברוב תשע שנות כהונתו כיהן במקביל כשר, ורק בתקופת ממשלת השינוי כיהן כחבר כנסת מהשורה במשך שנה. באותה שנת פעילות כח"כ מהשורה, לא הגיש גלנט ולו שאילתה אחת, מאף סוג. בשנת 2022 פרסמנו ב"שקוף" כתבה על תפקודו הלקוי של גלנט כחבר כנסת מהשורה, או יותר נכון על היעדר תפקוד קיצוני. 

מהכנסת נמנע פיקוח על צה"ל. הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל דניאל הגרי (צילום: פלאש 90)

ההתעלמות של משרד הביטחון אינה מבחינה בין שמאל וימין, בין נושאים הקשורים למלחמה ואחרים. כך למשל, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) טרם קיבלה תשובה על שאילתות בנושאים כגון "גילוי רשימת הציוד ההומניטרי שאישרה ממשלת ישראל להכניס לרצועת עזה בימים האחרונים" ו" מקורות מימון חשודים לסוכנות אונר"א". 

ח"כ משה טור פז (יש עתיד) לא נענה בנושא "משבר כוח האדם בצה"ל" ו"שילוב אוכלוסיות שונות בשירות בצה"ל". ח"כ עופר כסיף טרם נענה על שאילתות בנושא "הליך האישור הביטחוני לקיום מסיבת 'נובה'" ועל השאילתה בנושא "הצבת מיגוניות ניידות בשכונות דרום מזרח תל אביב יפו".  

משרדי ממשלה תוקעים את פעילות הוועדות

מכתבו של מזכיר הכנסת כולל רשימה של 91 מסקנות מטעם ועדות כנסת שונות הממתינות להתייחסות השרים. היעדר התייחסות השרים מונעת קידום רציני והענקת מענים בנושאים השונים שעלו לדיון בוועדות.

מבין 91 המקרים, משרד החינוך נמצא במקום הגרוע ביותר, עם 12 מסקנות שטרם הגיב להן. בין הנושאים: "התמודדות הממשלה והשלטון המקומי עם המחסור בסייעות בגני הילדים", "תגבור השירות הפסיכולוגי בבתי הספר בעקבות המלחמה", "נשירת תלמידים מפונים ממסגרות החינוך הזמניות", "קליטתם ושילובם של קהילת בני המנשה מהודו, תופעת הגזענות שממנה סובלים חברי הקהילה ודרכי הטיפול של הממשלה בצל פרשת הרצח של יואל להנגהל ז"ל", ועוד. 

שר החינוך, יואב קיש. גם משרדו מדורג בראש רשימת המשרדים המונעים פיקוח (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם בנושא זה משרד הביטחון מזלזל בכנסת, כשטרם השיב על 10 מסקנות בנושאים כגון "העלייה בכמות המתאבדים בצה"ל בשנה האחרונה", "שינויים דרמטיים בכוחות הרבש"צים ורידוד כוחות כיתות הכוננות ביישובים ברחבי הארץ", "קידום תוכנית לאומית לאנשים עם מוגבלויות בזמן מצבי חירום", "אופן טיפול משרד הביטחון וצה"ל בהלומי הקרב וה- PTSD בימי המלחמה", ועוד שלל סוגיות חשובות. 

המשרד לביטחון לאומי אינו מגיב כבר זמן רב למסקנות בנושאים כגון "יותר מ- 95% מהאסירים נאזקים בזמן טיפול רפואי", "נהלי חקירה משטרתית באירועי הגנה עצמית", "מאבק בהון השחור בישראל לצורך הגדלת הכנסות המדינה". 

משרד הבריאות אינו מגיב למסקנות ועדת הבריאות בסוגיות כגון "העלייה בשיעור הפגיעות המיניות בקרב ילדים", "הכרה בנפגעי נפש ממעגל שני", ובנושא "צוותים רפואיים בפריפריה מופלים לרעה ביחס לעמיתיהם במרכז ובתום משמרות ארוכות נאלצים לנהוג עצמאית לבתיהם באופן שמסכן את חייהם".

גם משרד ראש הממשלה מופיע ברשימה, כשאחד משני הנושאים שהמשרד מסרב להתייחס אליהם הוא "הוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית לפי קבוצות אוכלוסיה נעשית באופן לא שוויוני: תמונת מצב מדאיגה העולה מנתוני דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא".

שר הביטחון ומשרד הביטחון לא הגיבו לכתבה, תגובתם תתפרסם אם תתקבל.

מכתב-למזכיר-הממשלה-מילוי-חובותיה-של-הממשלה-כלפי-הכנסת
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. הכתבה מציגה רק את מספר השאילתות שלא נענו, בלי המספר שכן. 59 שאילתות שלא נענו נראות אחרת לגמרי אם 200 שאילתות כן נענו (ואני לא אומר שזה המצב, רק שההצגה מגמתית)

    המצב שבו הממשלה מתעלמת מהכנסת כרשות שאמורה לפקח עליה הוא גרוע בהרבה צורות. אבל אם אתם כגוף עיתונאי רוצים שנמשיך לממן אתכם תחת ההבטחה של מידע אמין – תנו לנו אותו..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!