ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לא סופרים: מחצית מהשאילתות שהוגשו לשרים נותרו ללא מענה

מתוך 452 שאילתות שקופות לציבור שהוגשו במושב הכנסת האחרון, 228 ממתינות עדיין לתשובה, חלקן מחודש ינואר • בין שיאני המסננים: יואב גלנט, יואב קיש ויצחק גולדקנופף • גם כאשר מתקבלת תשובה, היא לא תמיד לעניין • דרישה מיו"ר הכנסת: חייב את השרים להשיב במועד שייקבע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מימין לשמאל: איתמר בן גביר, יואב קיש, יואב גלנט ויצחק גולדקנופף. בין שיאני המסננים

מהו הזמן הממוצע מרגע החיוג למוקד 100 ועד שהמשטרה מגיעה לזירה במקרי אלימות במשפחה? האם יושמו ממצאי דוח מבקר המדינה בכל הקשור למגיפת תאונות העבודה? וכיצד ניתן לטפל בשיטות הגבייה הדורסניות של מפעילת כביש 6 חוצה צפון? לאורך המושב הראשון של הכנסת ה-25 העלו חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה שאלות חשובות לדיון, אולם מבדיקת "שקוף" עולה כי מחציתן נותרו ללא מענה.

452 שאילתות רגילות ודחופות – שקופות לציבור – הוגשו על ידי חברי הכנסת לשרים ולמשרדי הממשלה שבראשותם במהלך המושב האחרון. זאת, בניגוד לשאילתות שמועברות ישירות לשר ואינן שקופות לציבור. מבדיקת "שקוף", המבוססת על נתונים שהתקבלו בחודש אוגוסט, עולה כי 228 מתוך השאילתות השקופות לציבור – קצת יותר מחמישים אחוז – לא קיבלו עדיין מענה. זאת, למרות שעבר מועד המענה שהוגדר על פי החוק. לצד שאילתות אלה נכתב כי הן "בטיפול המשרד הנשאל", אף שחלקן הוגשו אי שם, בחודש ינואר.

סוגי שאילתות
שאילתה רגילה: מוגשת בכתב. התשובה נמסרת בעל פה, תוך 21 יום לכל היותר – במליאת הכנסת על ידי השר, סגנו או נציג ממשלה אחר. אם הח"כ השואל נעדר מהמליאה – השר לא מחויב לענות והח"כ הנעדר לא יוכל להגיש שאילתה נוספת באותו נושא באותו מושב. כל ח"כ רשאי להגיש עד שלושים שאילתות רגילות במושב. מה קורה אם השר לא עונה לשאילתה רגילה שמופנית אליו? הח"כ השואל יכול לבקש מיו"ר הכנסת להמיר את הפנייה למעמד שאילתה דחופה – מה שמוביל אותנו לסוג הבא.

שאילתה דחופה: מוגשת בעל פה. השר צריך להשיב עליה בתוך יומיים בלבד, בעל פה ובמליאה. ישיבות הכנסת ביום רביעי נפתחות בתשובות לשאילתות דחופות. כל ח"כ רשאי להגיש עד ארבע שאילתות דחופות במושב.

שאילתה ישירה: מוגשת באופן אלקטרוני. גם המענה נמסר אלקטרונית, בכתב, עד 21 יום מרגע ההגשה. כל ח"כ רשאי להגיש עד שמונים שאילתות ישירות במושב.

שיאני המסננים

השאילתות אינן מתחלקות באופן שווה בין משרדי הממשלה השונים. המשרד לביטחון לאומי, שבראשו עומד השר איתמר בן גביר, קיבל את המספר הרב ביותר של שאליתות רגילות ודחופות – 55. מנגד, היו משרדים שלא קיבלו כלל פניות, בהם משרד המודיעין בראשות גילה גמליאל ומשרד התפוצות, בראשות עמיחי שיקלי. לכן, ההשוואה בין המשרדים לוקחת בחשבון את היחס בין השאילתות שנשלחו לאלה שקיבלו מענה בכל משרד בנפרד, אבל גם את מספר השאילתות הכולל שנשלח לאותו משרד. 

בראש טבלת המסננים: שר הביטחון יואב גלנט, שלא טרח להשיב ל-26 שאילתות, המהוות 84% מכלל השאילתות שהגיעו אליו (31); שר החינוך יואב קיש, שלא הגיב ל-27 שאילתות – 82% מכלל השאילתות שנשלחו למשרד (33); ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שבחר שלא להשיב ל-20 שאילתות – 80% מהשאילתות שנשלחו אליו בסך הכל (25).

שרים נוספים הראויים לציון: שרת התחבורה מירי רגב, שלא השיבה ל-34 שאילתות – 71% מסך השאילתות שנשלח למשרדה (48); והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטרם השיב ל-34 שאילתות – 62% מסך השאילתות שנשלח למשרדו (55).

ישנם גם משרדים שקיבלו כמות קטנה יותר של שאילתות, אולם מתחילת המושב לא השיבו אפילו על שאילתה בודדת, כמו משרד ראש הממשלה שטרם הגיב לעשר שאילתות שנשלחו אליו, ומשרד האנרגיה ששמונה שאילתות פתוחות ממתינות עדיין על שולחנו. 

שחיקה, זילות, ריקון

שאילתה היא אחד הכלים המשמעותיים העומדים לרשות נבחרי הציבור בכנסת כדי לפקח על עבודת הממשלה. חברי הכנסת יכולים להגיש שאילתות לשרים על נושאים בהם עוסק משרדם, והשרים חייבים לענות בטווח זמן המוגדר בתקנון הכנסת. במקרה של שאילתה רגילה מדובר ב-21 יום לתגובה במליאת הכנסת, על שאילתה דחופה נדרש מענה תוך יומיים. אולם חלק מהשאילתות שטרם נענו הוגשו לפני יותר מחצי שנה. 

בסוף חודש אוגוסט שלח חבר הכנסת נאור שירי (יש עתיד) מכתב ליושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על מנת שישתמש בסמכותו לקבוע עם השרים מועד בו יחוייבו להשיב על השאילתות שנותרו ללא מענה. "המתנה ממושכת כל כך למענה נקודתי, ללא כל התייחסות, מהשר או המשרד הנשאל, מהווים שחיקה גסה וזילות של מוסד השאילתות ומרוקנים את יכולתה של הכנסת לבצע פיקוח משמעותי", כתב ח"כ שירי במכתב. 

המכתב-ששלח-נאור-שירי

"על אף שאחד מתפקידיה העיקריים של הכנסת הינו פיקוח על הממשלה ומשרדיה, נראה כי הביטוי 'שיתוף פעולה' זר למשרדי הממשלה, וכי הוא בגדר המלצה בלבד. תפקוד משרדי הממשלה נע בטווח שבין פיגור ל-0, כאשר מספר השאילתות עליהן החזירו ללשכתי תשובה עומד על 1 מתוך 9", הוסיף.

ואולם, גם אם חבר הכנסת שירי יקבל מענה לשאילתות, אף אחד לא מבטיח שהמענה יהיה מלא ומנומק: "על השאילתה היחידה שנענתה במליאה קיבלתי תשובה שהייתה חסרת כל קשר ממשי לשאלה, לקונית וארכנית שלא לצורך", אומר שירי. "כמו כן, השר לביטחון לאומי, שנדרש לענות על השאלה נעדר באותו היום, זאת לאחר שדחה בשבוע את המענה עליה מול צוות לשכתי. במקומו השיב על השאלה שר הנגב והגליל כמי שנשלח להעביר מסר משמים ולקיים פיליבסטר לצרכים קואליציוניים. לא הייתי מבחין בהבדל בין התשובה שמסר לבין אם היה מקריא מתכון לעוגה", הוסיף ועקץ.

אופוזיציה מול קואליציה

על אף שהשאילתות הן כלי משותף לאופוזיציה ולקואליציה, הן משמשות בעיקר את חברי הכנסת מהאופוזיציה. ניתן לראות ביטוי לכך גם במספרים: בעוד שחברי כנסת מהקואליציה הגישו במהלך המושב האחרון 63 שאילתות רגילות ודחופות לשרים, חברי הכנסת מהאופוזיציה הגישו 198 – יותר מפי שלושה. ניתן לשער כי מתוקף היותם במרכז קבלת ההחלטות, חברי הכנסת מהקואליציה נגישים יותר לשרים מאשר חברי הכנסת מהאופוזיציה ולכן הצורך בשליחת שאילתה קטן יותר. 

"מרחב הפעולה לח"כ מהאופוזיציה מצומצם מאוד ולכן הציפיה שלנו שבכלים שעומדים לרשותנו יהיה מענה הולם לפחות לאזרחים שמצפים לתשובות", אומר חבר הכנסת ואליד אל הואשלה (רע"מ), הממתין לתשובה לשאילתה ששלח למשרד התחבורה בחודש ינואר, במטרה להסדיר את תאורת כביש 80 בנגב. "חלק מהמשרדים לא לוקחים ברצינות את הכנסת ואת הכלים שהיא מעמידה לרשות חברי הכנסת", אומר אל הואשלה.  

בנוסף, חברי אופוזיציה רבים חשים שקיים פער באופן המענה על השאילתות בינם לבין חבריהם מהקואליציה. "סביר להניח שחברי הקואליציה מקבלים יחס ומענה עודף מאשר חברי אופוזיציה", טוען ח"כ אל הואשלה. חבר הכנסת שירי מצטרף לתחושותיו: "בעשור האחרון מעמדה של הכנסת נפגם וכך גם מעמדם של חברי הכנסת והיחס של משרדי הממשלה אליהם. אך, אני מאמין כי פניות ושאילתות של חברי הכנסת מהקואליציה זוכות להתייחסות מכבדת ומקצועית יותר".

עם זאת, גם בקואליציה יש הממתינים לתשובות. "לצערי, לא אחת נתקלתי בחוסר התייחסות לשאילתות שהגשתי למשרדי הממשלה השונים", מספר חבר הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס) שזכה במקום השני בפרלמטר האחרון של "שקוף". גם לו יש שאילתה פתוחה שהוגשה בחודש ינואר, בנוגע לדרכי הגישה לעיר מודיעין עילית. לשיטתו של חבר הכנסת בצלאל, הוא יסתפק במתן מענה כלשהו ללא ציפייה שהשרים ומשרדיהם ישיבו בהתאם לזמן המוגדר בתקנון: "כשמדובר בשאילתות חשובות, לא אחת, יוצא לי לשוחח עם השר הרלוונטי, ומדגיש לו כי אין בעיה שייקח זמן, העיקר שיביא לפתרון לאותה בעיה".

תגובות

פנינו לשרים איתמר בן גביר, מירי רגב, יואב קיש, יואב גלנט, ישראל כ"ץ – כולם עומדים בראש רשימת המשרדים שאינם עונים לשאילתות. כמו כן, פנינו ליושב ראש הכנסת בהמשך למכתב ששלח ח"כ שירי, אולם נכון לרגע זה כולם בחרו שלא למסור תגובה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "בעקבות פנייתכם, ולאחר בדיקה מול הגורם האחראי על שאילתות ח"כים בכנסת – השאילתות היחידות שהגיעו לידינו הן "שאילתות ישירות" בהן טיפלנו והשבנו. ככל הנראה עקב תקלה טכנית לא הגיעו אלינו השאילתות הרגילות, מלבד אחת שגם עליה ענינו. נתכנס בימים הקרובים ונטפל בנושא".

הנתונים המלאים (נכון לחודש אוגוסט)

משרדשאילתות שנענושאילתות שלא נענושאילתות סה"כאחוז השאילתות שלא נענו
המשרד לביטחון לאומי21345562%
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים14344871%
משרד החינוך6273382%
משרד הביטחון5263184%
משרד הבינוי והשיכון5202580%
משרד הבריאות5101567%
משרד ראש הממשלה01010100%
משרד האנרגיה088100%
משרד המשפטים1071741%
משרד הפנים371070%
משרד העבודה45956%
המשרד להגנת הסביבה1742119%
המשרד לשוויון חברתי044100%
משרד האוצר1842218%
משרד הרווחה והביטחון החברתי841233%
משרד התרבות והספורט641040%
משרד התיירות033100%
המשרד לקידום מעמד האישה022100%
המשרד לשירותי דת022100%
משרד החדשנות022100%
משרד החוץ32540%
משרד הכלכלה והתעשייה12367%
משרד התקשורת72922%
המשרד לירושלים ומורשת011100%
המשרד למשימות לאומיות011100%
משרד החקלאות ופיתוח הכפר81911%
משרד הנגב011100%
משרד ירושלים ומסורת ישראל11250%
המשרד המקשר בין הממשלה לבין הכנסת0000
משרד המודיעין0000
משרד המורשת0000
משרד התפוצות0000
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

3 תגובות

  1. אפשר לדעת מה היחס במענה בין שאילתות שנשלחו על ידי האופוזיציה לעומת שאילתות שנשלחו מהקואליציה?

    וגם מה יחס במענה בין ממשלות עבר לממשלה הקיימת?

  2. אוכלי חינם ארורים חיים כמו פרזיטים
    על חשבון הציבור שר המקלחת קיש
    מין טוכס החינוך נראה כמוהו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!