ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פחות מחודש אחרי שטראוס: לוביסטים של אסם חוזרים לכנסת

חברת שיווק המזון השלישית בגודלה בישראל חזרה למרשם הלוביסטים בכנסת אחרי היעדרות של שנתיים • חוק הלוביסטים המחורר בישראל לא מחייב את החברות להשקיף לציבור את העניין שבשמו הן שוכרות לוביסטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בזמן שבממשלה ובכנסת יוצאים שוב בהצהרות לוחמניות נגד חברות המזון הגדולות בשל העלאות מחירים, חברת אסם-נסטלה חזרה לשכור שירותי לובינג בכנסת, אחרי היעדרות של למעלה משנתיים ממאגר הלקוחות. חברת שיווק המזון השלישית בגודלה בישראל נרשמה השבוע (שני) כלקוח המיוצג באמצעות נהלה. הלוביסטיות עידית שבתאי-סידיס ואלכס עדן קנובסקי הקימו את חברת הלובינג אחרי סגירת חברת פוליסי.

בכך הצליחו בנהלה לשמר לעצמם עוד לקוח חשוב שיוצג בעבר במשך שנים באמצעות פוליסי של בוריס קרסני, ממייסדי תעשיית הלובינג המסחרי בישראל. קרסני סגר את החברה הוותיקה בענף הלובינג וגרע את כלל לקוחותיה ב-30 בדצמבר 2021, ובכללם את הלקוחה אסם.

אסם מחזיקה בזכויות לשווק בישראל את המותגים במבה, נסטלה, צבר, טבעול, מטרנה, פרפקטו, קטשופ, גרבר, ביסלי, פתיבר, אפרופו, בייגלה, קיט-קט ועוד. 

בטבלאות הריכוזיות בשוק מוצרי המזון בישראל, אסם מצויה באופן קבוע במשך עשורים כחברה השלישית בגודלה, אחרי תנובה ושטראוס. בדוח שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנובמבר 2021, ועסק בניתוח רמת התחרותיות בשוק המזון בישראל, צוין כי נתח השוק של אסם עומד על 7.5% משוק המזון. 

מה האינטרס?

כפי שדיווחנו לאחרונה, גם חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, חברת שטראוס, חזרה לאחרונה למאגר הלוביסטים והיא מיוצגת באמצעות חברת הלובינג אימפקט שבראשות הלוביסטים הוותיקים אורית לרנר ובועז רדי. חברת המזון הגדולה בישראל, תנובה, מייצגת אינטרסים באמצעות חברת הלובינג הקבינט שבראשות ח"כ לשעבר יואל חסון והלוביסט צח בורוביץ'. 

בניגוד ל-11 מדינות ב-OECD (מבין 23 מדינות) המחייבות לוביסטים לדווח על יעדים ותוצאות הלובינג המהווים יעד להשגה, בישראל "חוק הלוביסטים" בכנסת אינו מחייב שקיפות בפני הציבור על זהות האינטרס המקודם. כלומר, לציבור אין דרך לדעת מה בדיוק מבקשת כעת ענקית המזון להשיג באמצעות הכניסה המחודשת למרשם הלוביסטים.

לפני חודש פורסם בתקשורת כי בכוונת אסם לבצע עוד עלייה במחירי חלק ממוצריה, ביניהם עוגיות, רטבים, אטריות למרק ומאפי בונז'ור. אסם נימקה את העלייה במחיר בכך שמדובר במוצרים המיוצרים בדרום ישראל (קריית גת ושדרות) ושהחברה ספגה התייקרויות משמעותיות שלאורן מבוצעת עליית המחירים. באותה תקופה פורסם גם כי זכויות הקניין של אחד ממותגי הדגל של החברה, במבה, נרכש על ידי תאגיד נסטלה השווייצרי, מה שעשוי לאפשר לנסטלה להפעיל לחץ על המדינה כדי להשיג הקלות במיסים ולאיים בהעברת הייצור למדינות אחרות במידה והדבר לא יסתייע. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!