ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נגדע באמצע: הממשלה ייבשה פרויקט גגות ירוקים

רשויות מקומיות השקיעו כסף כדי להפוך גגות שוממים לפורחים - אך משרד החקלאות הודה בפני "שקוף" כי לא ישלים את החלק שהתחייב לו למימוש הפרויקט. "זה יכול לעלות לנו מיליונים", אמרו הרשויות, שכלל לא קיבלו עדכון על הקפאת התקציב. חקלאות גגות: "מעקב שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר החקלאות אבי דיכטר (משמאל) והמנכ"ל אורן לביא. ייבשו את הגג (צילומים: פלאש 90, לע"מ)

בשעה שמשבר האקלים מכה בכל כוחותיו והטמפרטורות מאיימות לטפס לשיאים שטרם הכרנו, לרשויות המקומיות ולמשרדי הממשלה יש כלים מיידיים שאפשר כבר עכשיו ליישם כדי להקטין את השלכות שינויי האקלים ולשפר את איכות החיים בארץ המדברית. כך למשל, נטיעת עצים, קידום בנייה תואמת אקלים והקמה של גגות ירוקים לנוי ולמסחר חקלאי יפחיתו את עומסי החום בשלל דרכים. אלא שנדמה שהממשלה הנוכחית ביד אחת מקדמת יוזמות ובשנייה, מסיגה אותנו אחורה שנים ארוכות. 

גגות חקלאיים למסחר הפכו בעשור האחרון למיני-כלכלה בערים רבות ברחבי העולם. יזמים מקומיים בצרפת, סינגפור, קנדה וארצות הברית הפכו שטחי ענק ריקים לגג חקלאי פורח ומשתלם והרוויחו תועלות סביבתיות עצומות, בין היתר הפחתה של עומסי החום בבניין עצמו, תרומה למגוון הביולוגי, קיצור שרשרת האספקה והזיהום התחבורתי, חיסכון בשטחי אדמה לחקלאות ופגיעה במי תהום ויצירת מקומות עבודה חקלאיים בסביבה עירונית נגישה.

בישראל, כפי שפרסמנו בהרחבה, היו שתי יוזמות כאלה בלבד ושתיהן נתקלו במכשולים ביורוקרטים וקרסו כלכלית.

חממה על גג דיזינגוף סנטר. (צילום: מנדי פולק)

גגות ירוקים – מעקב "שקוף":

הפתרון כבר נראה היה באופק: כפי שפרסמנו, משרד החקלאות החל לקדם תוכנית שמגדירה את החסמים והיתרונות של חקלאות אורבנית. אולם ממידע שהגיע לידי "שקוף" עולה כי עבודה של שנים ארוכות נגנזה עם חילופי השלטון הנוכחי. למשרד נכנס שר חדש, אבי דיכטר, והוא מינה מנכ"ל חדש, אורן לביא, תכנית העבודה עצרה וכך השלבים בדרך למימושה. 

לפני כשנה מדענית משרד החקלאות, ד"ר מיכל לוי, העריכה שבסוף שנת 2022 התוכנית תצא לדרך "אנחנו רוצים שזה יקרה בהקדם", אמרה בזמנו ל"שקוף" והוסיפה אז כי "התוכנית הזו מתוכננת ל-2022". אלא שכעת, עמוק בתוך שנת 2023, במשרד החקלאות אישרו ל"שקוף" כי "בשלב זה, התכנית לא תתוקצב".

לא בירוחם ולא בבת ים

כחלק מהתכנית הגדולה, במשרד החקלאות דחפו קול קורא, עליו כתבנו בהרחבה, שאמור היה להוות מדרגה נוספת. במסגרת הקול הקורא, רשויות מקומיות המעוניינות להקים גג ירוק בשטחן, עדיין לא למטרות מסחריות, יזכו למענק תמיכה ראשוני בגובה 40 אלף שקל לאיתור הגג.

כשזה מצליח: גג ירוק בבית ספר בכפר סבא (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)

מכיוון שמדובר בהליך יקר שבו מעורבים אנשי בטיחות, מהנדסים ושאר גורמי מקצוע שנועדו לקבוע אם הגג מסוגל לשאת עומסים גדולים, המימון יחל כבר בשלב ההכנות כשבשלב השני הרשות תזכה למימון גדול יותר, בגובה של כ-774 אלף שקלים לגג, למשך ארבע שנים, תוך השתתפות עצמית של הרשות בסכום של כ-84 אלף שקלים. 

שש רשויות ניגשו לקול הקורא ולמעשה, זו היתה הפעם הראשונה שמשרד ממשלתי הכיר בגגות כעתודת קרקע שאפשר לטפח לטובת הקהילה, החברה והסביבה. בת ים, פתח תקווה, חיפה, לוד, רמת השרון וירוחם איתרו גגות והגישו הצעות. אלא שהשלב השני לא נכנס לתקציב, נגנז ובינתיים הרשויות שהשקיעו באיתור הגג יאלצו להשלים מאות אלפי שקלים מכיסן או לוותר על הפרויקט. 

ברשויות עימן דיברנו אפילו לא שמעו על כך. מנהלת מחלקת איכות הסביבה בעיריית רמת השרון, נועה גולן, הופתעה לשמוע שהשלב השני לא יצא לפועל. בשיחה עם "שקוף" סיפרה כי בעירייה כבר התקדמו עם איתור גגות מתאימים. 

"הבקשה שלנו התייחסה לשבעה גגות של מוסדות ציבור בעיר שיש להם פוטנציאל", אמרה גולן. כך למשל הם איתרו גגות של מתנ"ס עירוני, בית כנסת ומוסד ציבור נוסף ובימים אלה הם משלימים את הבדיקות. "היו כל מיני קריטריונים לגג ובדיקות שנדרשנו לעשות". 

גג ירוק (צילום: דוברות עיריית כפר סבא)

לדבריה, הם ישקלו לקדם בעצמם את המשך פיתוח הגג, למרות העלויות הגבוהות. "העלות תלויה בסוג הגג, האם הוא בשיתוף הקהילה וכמה מטרים כל השטח. זה יכול להגיע גם למיליוני שקלים", אמרה. מנגד, במועצה המקומית ירוחם הגישו גם הם בקשה לשבעה גגות, אולם לא ברור מה יעלה בגורל הפרויקט.

מנכ"ל המשרד לביא והשר הממונה דיכטר חתומים בין היתר על ההחמצה המהדהדת. לו משרד החקלאות היה ממשיך, מדובר היה בהשקעה של קצת יותר מארבעה מיליון שקלים על פני ארבע שנים – במונחים של משרדי ממשלה, מדובר בתקציבים קטנים, אולם לרשויות המקומיות, בעיקר הקטנות והחלשות שבהן, זה עולם ומלואו. עדיין לא מאוחר לתקן. 

משרד החקלאות מסר בתגובה כי "בשלב זה, הוחלט שהתכנית לא תתוקצב. עם זאת, ככל שהתכנית תתוקצב בעתיד, הגגות אשר אותרו בשלב הראשוני יוכלו להתקדם לשלב השני". כמו כן הוסיפו כי איתור הגגות "זה חשוב עבור קידום הפרויקט, ומהווה בסיס נתונים אודות הנעשה בתחום בקרב הרשויות המקומיות".

התגובה המלאה של משרד החקלאות:
"משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בפרויקטים מסוג זה, ולכן יצא בקול קורא ראשון מסוגו, שמטרתו לקדם את החקלאות ביתית על גגות. במסגרת הקול קורא, הגישו הצעות 6 רשויות: בת ים, פתח תקווה, רמת השרון, לוד, ירוחם, יפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה (חיפה). משרד החקלאות יתמול בכל הרשויות, בתקציב של 40 אלף ש"ח. בימים אלו, הרשויות בודקות את הגגות שבשטחן, ועתידות להשלים את השלב עד לסוף שנת 2023 במטרה לקבל את התמיכה. קול הקורא שפורסם היווה שלב ראשון, שמטרתו היא לאתר את הגגות הפוטנציאליים באמצעות תמיכה שהמשרד סיפק. חלק ראשוני זה חשוב עבור קידום הפרויקט, ומהווה בסיס נתונים אודות הנעשה בתחום בקרב הרשויות המקומיות. מטרת הנוהל שפורסם בשנה שעברה היתה לאתר ולסנן גגות פוטנציאלים באמצעות התמיכה של משרד החקלאות. במסגרת הנוהל, לא הוגבלו מספר הרשויות להגשת הבקשה, ובתוך כך הגישו שש רשויות בקשה לתמיכה. הנוהל לתכנון, הקמה ותחזוקת גגות ירוקים, שבתוכו נכללה תכנית ליווי ארבע-שנתית, תוכנן להתפרסם בשנת 2023, בכפוף לאישורו בתקציב, כפי שצוין גם בעת פרסום הנוהל הראשוני. בשלב זה, הוחלט שהתכנית לא תתוקצב. עם זאת, ככל שהתכנית תתוקצב בעתיד, הגגות אשר אותרו בשלב הראשוני יוכלו להתקדם לשלב השני".
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

4 תגובות

  1. חבל, בסה"כ 4 מיליון ש"ח, פירורים במונחי תקציבים ממשלתיים. רק לחשוב על הכספים הקואליציוניים בממשלה האחרונה – כ- 13 מיליארד ש"ח, מדובר על קצת יותר מ- 0.03%.

    1. איך הגעת למסקנה הזו? בתגובתם הם כותבים "בשלב זה, הוחלט שהתכנית לא תתוקצב. עם זאת, ככל שהתכנית תתוקצב בעתיד, הגגות אשר אותרו בשלב הראשוני יוכלו להתקדם לשלב השני".
      במילים אחרות. נגדע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!