ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פורר הצהיר שיקדם את חקלאות הגגות, לוח הזמנים עדיין מעורפל

בתשובה לשאילתא של ח"כ אורי מקלב ענה שר החקלאות כי במשרדו עובדים על שינויי חקיקה שיקלו על היזמים אך התנסח באופן זהיר • מ"מ המדענית הראשית במשרד: התוכנית אמורה להיכתב עד סוף השנה ולצאת לדרך בשנה הבאה • נמשיך לעקוב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חקלאות הגגות תקודם בשנה הבאה? (צילום: מנדי פולק)

חקלאות מסחרית על גגות יכולה היתה להיות בשורה אמיתית לסביבה ולכלכלה, אלא שכל יוזמה ישראלית לקדם גידולים אורבניים בהיקף כזה לא מצליחה לעבור את המכשולים הביורוקרטיים. לאחר שכתבנו על הנושא שוב ושוב, ל"שקוף" נודע כי משרד החקלאות עובד על תוכנית אסטרטגית שתזניק את התחום. כתיבת התוכנית אמורה להסתיים עד סוף השנה הנוכחית, ויישומה בשנה הבאה יוביל להפחתת חסמים, כך מקווים במשרד. 

מי שקידמה את הנושא בחודשים האחרונים היא ד"ר מיכל לוי, ששימשה ממלאת מקום המדענית הראשית במשרד החקלאות. לפני שלושה חודשים היא לקחה חלק בצוות שפרסם עבודה כלכלית שמגדירה את החסמים והיתרונות של חקלאות אורבנית. 

"אנחנו מסתכלים על המספרים ורואים שבעתיד הלא רחוק נצטרך את השטחים האלה לגידול תוצרת חקלאית, יחד עם היתרונות האחרים", אמרה ל"שקוף". "יש טריות תוצרת, קטיף שסמוך לנקודת המכירה, חיבור לקהילה ומגורים". לדבריה, לא מדובר רק בחקלאות מסחרית על גגות, אלא חקלאות אורבנית, הכוללת קירות ופנים מבנים, בדומה לטרנדים ברחבי העולם. נזכיר כי בדיקת "שקוף" העלתה כי בארץ נעשו שני ניסיונות משמעותיים לייצר חקלאות מסחרית על גגות, אולם שניהם קרסו כלכלית לאחר שלא זכו להנחות בארנונה לחקלאות, הנחות על מים והקלות נוספות להם זכאים חקלאים.

הצהרות, ללא לו"ז מחייב. פורר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"היו כמה ניסיונות שכשלו בגלל חוסר יכולת של הרגולטורים לפתוח את החסמים, חוסר יכולת או חוסר רצון", הודתה ד"ר לוי. "אנחנו במשרד החקלאות עתידים לבנות תוכנית שתכלול מגוון נקודות מבט לתוך הפעילות הזו – איך עושים ואיפה, מי הרגולטורים שרלוונטיים להצטרף כשותפים".

חקלאות העתיד בדרך – אבל עדיין אין תאריך

את הבשורה הזו השמיע במרומז גם שר החקלאות עצמו, עודד פורר (ישראל ביתנו), במליאת הכנסת. במסגרת תשובה לשאילתא של חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה), שפנה לשר בעקבות סדרת הכתבות של "שקוף" בנושא ושאל כיצד יקדם השר את חקלאות הגגות, הבטיח האחרון שינויי חקיקה במושב הכנסת הבא.

מקלב ביקש לברר במסגרת השאילתא מדוע המשרד אינו יוזם מכסות מים מוזלות לחקלאות מסחרית על גגות כשם שחקלאים ברחבי הארץ זוכים להן בחקלאות המסורתית, וכן מה עושה המשרד כדי לבטל ביורוקרטיות ולעודד חקלאות ירוקה על גגות.

"מחירי המים והארנונה מהווים חסם ומצויים בסמכות משרדי הפנים והאנרגיה", השיב השר פורר. "הם אכן חסם שאנחנו חייבים לייצר לו איזשהו פתרון. לכן, על מנת לקדם את התחום, אנחנו מתכננים בשנה הזו עבודה משותפת של אגף יער ואילנות, יחד עם הרשות לתכנון במשרד החקלאות, ופניה למשרדים הרלוונטיים על מנת לבחון אפשרויות לפתיחת חסם הקרקע ותשלומי הארנונה. כמו גם קידום חוק החקלאות, שמגדיר חקלאות מה היא". 

החסם – מחירי המים והארנונה. חממה על גג דיזינגוף סנטר (צילום: מנדי פולק)

לוי מבקשת להרחיב ומוסיפה כי החוק פותח במסגרת צוות שעסק בשאלה מה היא חקלאות. "כשאנחנו מסתכלים על חקלאות בעתיד, אנחנו מבינים שהתפיסה לפיה חקלאות היא רק על קרקע לא נכונה", היא אומרת. "יש הרחבה של המקומות שבהם מייצרים ומגדלים תוצרת, בין השאר בתוך העיר על גגות. אז בנינו הגדרה שהיא הגדרה רחבה שכוללת את חקלאות העתיד". 

לוי נמנעת לאורך כל השיחה עימה מלנקוב במועדים מדויקים. אלא שבזה עיקר המלכוד. בימים אלה התחילה יוזמה בתל אביב לקדם חקלאות מסחרית על גגות – אם לא תהיה התקדמות במשרד, גם הניצנים האלה יגוועו. 

"אנחנו במשרד מבינים מה האינטרס של חקלאות ואיפה אנחנו צריכים להיות, ואם אנחנו נצליח להעביר את החוק, אם נצליח להכניס הגדרה שהיא יותר רחבה מאשר רק גידול בקרקע, זה יאפשר לנו להיכנס לגידול במקומות נוספים, כמו שאנחנו חושבים שצריך להיות". 

ואיפה דברים עומדים היום?

"החוק בעבודה. זה עדיין בשלב טיוטה ודברים יכולים להשתנות. יחד עם האמירות האלה, חשוב להבין שגם אם מחר בבוקר עושים חקלאות על גגות, יש מורכבות, משקלים שצריך לבדוק, מים שצריך לשנע, אדמה, להוריד תוצרת – זה משהו שדורש הרבה נקודות מבט ופתרונות".

יש פתרונות, הדברים מתרחשים ברחבי העולם כבר יותר מעשור.

"אנחנו רוצים שזה יקרה בהקדם. אנחנו מעוניינים לקדם את הדברים. התוכנית תכלול בתוכה לוחות זמנים, יעדים ומטרות ולא נכנסים בשביל לסמן וי. המטרה להביא לביצוע. בשלב זה נכתבה עבודה והוגדרו חסמים ועדיין לא נכתבה תוכנית למהלכים ולביצוע. אנחנו בנקודה הזו היום. אנחנו כותבים עבודה לביצוע, התוכנית הזו מתוכננת ל-2022". 

וב-2023 לבצע?

"אני מקווה".

אלא שכבר ב-2018 המשרד הוציא מסמך ובו עמדה רשמית שלפיה "החקלאות המסחרית (למטרות רווח) אמורה להיות מתחרה שווה (מבחינה רווחית) לחקלאות הקונבנציונלית, ולכן יש צורך לבחון אותה מהיבט כלכלי ולקבל החלטה ברמה ארצית בדבר קידומה". באותו מסמך גם ציינו במשרד כי יש להתאים את זכויותיו של החקלאי העירוני לאלה של כל חקלאי אחר, מבחינת תעריפי המים, ביטוח לנזקי טבע, השתתפות במענקים ועוד. 

מאז חלפו ארבע שנים, ומעבר להצהרות, אין שינוי של ממש. הנושא אף עלה לאחרונה, בעקבות הפרסומים, לדיונים בכמה ועדות בכנסת. מקלב אף הצהיר כי יקדם יחד עם יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) הצעת חוק שתנסה לעודד הקמת חקלאות מסחרית על גגות, אלא שהתהליך עדיין לא הבשיל. 

לוי מציינת לסיום כי "אנחנו רואים בתחום הזה פוטנציאל גדול וחשוב לנו לעשות את זה בדרך הנכונה. חקלאות צריכה להתרחב ולהתחדש – יש עניין ורצון מצד הציבור להיכנס לתחומים האלה. זה צריך להיות רוחבי לכל מדינת ישראל ולא נישתי. צריך לעשות את זה בצורה נכונה ומותאמת עם כל הרגולטורים. אנחנו לא רוצים לריב, אלא לרתום ולחבר את כל הגופים ולראות כמשימה משותפת. היום כבר יש יותר הסכמה, או לפחות פתיחות וקשב לנושאים כאלה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. איזה כיף שנושא כזה "לא פופולרי" אבל חלק משמעותי מהעתיד שלנו מסוקר. תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.