ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
מה עלול לקרות ביום שאחרי כבילת ידי בג"ץ בכל הנוגע למינויי חברי ממשלה, כחלק מהחקיקה שתכשיר את מינוי אריה דרעי לשר? המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, סיפק היום (ראשון) הצצה מדאיגה: "חבר כנסת שנאשם בפלילים, יוכל לכהן בתפקיד שר המשפטים, ובתפקיד השר לביטחון לאומי. ראש הממשלה יוכל למלא במקביל את כהונתו בתפקיד הזה, ובתפקידים של מחצים משרי הממשלה – וביקורת שיפוטית על כך – אין".
באותה שעה שנשמעו האזהרות החמורות בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך חוק דרעי 2, בדיון מקביל על חוק המתנות היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, הרימה דגל אדום. את החוק שיאפשר לנבחרי ציבור לקבל תרומות בדרך עקיפה, היא הגדירה כ"סטייה משמירה על טוהר המידות", או במילים אחרות – פתח להשחתת נבחרי ועובדי הציבור.
בין שתי ההצעות דמיון לא מקרי: שתיהן נתפרו עבור מובילי הקואליציה וצפויים להיטיב איתם למחרת אישור הכנסת. במקרה של דרעי – מינויו לשר יתאפשר תוך דריסת פסיקת בג"ץ שפסלה אותו. חוק המתנות יכניס לראש הממשלה בנימין נתניהו ארבעה מיליון שקל באופן מיידי, כסף שאסף עבורו ינון מגל במימון המונים שנכון להיום תקוע כי אינו חוקי.
אבל הדימיון ביניהם לא מסתכם בכך. לימון תיאר את הקשר ביניהן במילים חריפות: "הצעת חוק הזו (דרעי 2) מחלישה כלים משפטיים בשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, בכך היא מצטרפת להצעת חוק המתנות שמהווה גם היא פתח לשחיתות שלטונית וקבלת כספים על ידי עובדי ציבור ונבחרי ציבור – ולחוק הנבצרות. כפי שראינו רק לפני כמה ימים, לאחר שהוא נחקק בכנסת, ראש הממשלה הכריז שהוא לא מחויב עוד בחוות דעת היועצת המשפטית לממשלה בהיבטי ניגוד העניינים. הכנסת ממשיכה בכך, ואני אומר את זה בצער רב, להסיר עוד לבנה, ועוד לבנה, מחומת ההגנה על שלטון החוק, ובטוהר המידות במשפט הציבורי במדינת ישראל".
"חוק דרעי 2", הכינוי שניתן לתיקון שהגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ לחוק יסוד: הממשלה, מתוכנן לעבור עוד השבוע במליאה ונמצא כעת בדיוני הכנה לקריאה שניה ושלישית. הוא קובע כי בית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית מכל סוג על מינויים של חברי ממשלה. בשבועות האחרונים עלו שורה של תרחישים מבהילים להשלכות החוק: אסיר שמכהן כשר מבית הסוהר, בנו של ראש הממשלה מתמנה לשר – וכעת גם נאשמים בפלילים שמחזיקים המרכז העצבים של אכיפת החוק: משרד המשפטים והמשרד לביטחון לאומי.
חברי הוועדה סירבו לשינויים שיכולים למחוק כמה מהתרחישים, על ידי קביעה של דרגת כשירות מחמירה יותר לשאלת מינויו של שר או שרה לממשלת ישראל."אנחנו רואים קושי מאוד גדול וחשש מאוד גדול בנושא של שימוש לרעה בחקיקת היסוד הזאת", הזהירה יועמ"שית הכנסת, עו"ד אפיק. "אני חושבת שריפוי אמיתי של חלק מהפגמים יכול היה להיות או בתחולה עתידית (של החוק, כלומר כך שלא יחול על דרעי, ש"ג, א"א), וגם בבחינה מחודשת, משמעותית, של תנאי הכשירות (לשרים) על מנת שבאמת הכנסת תוכל גם לעשות את הבדיקה הזאת טרם המינוי".
היועצים המשפטיים הדגישו גם את האופי הפרסונלי של החוק, שישפיע ישירות על דרעי כבר למחרת אישורו. כזכור, כבר הוגשה הצעת חוק שסללה את דרכו של דרעי, כמורשע בעבירות מס, לכהן כשר. כמה משופטי בית המשפט העליון ביקרו בחריפות את השימוש בכלי החקיקה לצורך אדם ספציפי. כעת זה קורה שוב.
"הצעת חוק היסוד שמונחת בפני הוועדה עולה בכדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", הזהיר לימון בדיון. "השינויים שהוכנסו בהצעת החוק במהלך הדיונים בה, אינם מרפאים את הפגמים הללו. ההפך הוא הנכון. הם מדגישים עד כמה מדובר בהצעת חוק פרסונלית שמיועדת להביא לכך שחבר הכנסת דרעי ישוב לשולחן הממשלה למרות שתי הכרעות שיפוטיות".
עו"ד שגית אפיק הצטרפה לדברים ואמרה כי "עולה חשש כבד לשימוש לרעה שעלול להתקיים כאן, גם בפן הפרסונלי, גם בפן הזה שבעצם אנחנו מדברים כאן על תיקון שני או שלישי באותו עניין".
חוק המתנות שהגיש ח"כ עמית הלוי מהליכוד התקדם במהירות גם הוא היום. הוא קובע כי נבחרי ועובדי ציבור, כלומר שרים, חברות כנסת, ראשות עיר, עובדי רשויות ומשרדי ממשלה – כולם יוכלו להתרים כספים במקרה של אירוע רפואי או משפטי. גם כאן בולט האופי הפרסונלי – וכפי שמתרים הכספים לנתניהו הודה בכך לאחרונה, גם נציגי משרד המשפטים לא התעלמו מהפיל שבחדר.
"המהירות בה מקודמת הצעת החוק מעוררת חשש שזה נועד להיטיב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי", אמר בדיון אורן פונו, ממונה ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים (נציג היועצת המשפטית לממשלה). "החוק פותח פתח לשחיתות בשירות הציבורי כולו. התיקון מכשיר מצבים שעובד ציבור יקבל טובות הנאה מאחר שהוא עובד ציבור וייצור תלות בין עובדי הציבור לתורמים להם. לפי המוצע, ייווצר מנגנון שניתן לנצלו לרעה להסוואת עבירות פליליות מטוהר המידות. עובד ציבור רשאי כבר היום לקבל מתנות מחברים ובני משפחה, כולל מימון להוצאות רפואיות ומשפטיות, כל עוד הם לא ניתנים לו באשר הוא עובד ציבור. ככל שהתיקון יתקבל נמצא עצמנו ביער של שחיתות שלטונית".
"בהצעה עלול להיווצר ניגוד עניינים מובנה לחברי הכנסת ויש להביא בחשבון את ההשלכות במתן טובות הנאה, ובמידת הפגיעה האפשרית באמון הציבור", הזהירה עו"ד אפיק בדיון. "עד היום כל חוק שעסק בענייני שכר למשל, נעשה קודם כל על ידי ועדה ציבורית, ורק לאחר מכן הכנסת חוקקה. על חברי הכנסת לשקול היטב ולנהוג בזהירות רבה עירוב בין ההיבטים הפרטיים של נבחר ציבור לבין ההיבטים הציבוריים שלו".
החוק מאפשר גם קבלת תרומה עבור בני או בנות הזוג של נבחרי הצבור, ו"ילד הסמוך על שולחנם". אפיק ביקרה את הכללתם של בני משפחה במסגרת החוק ואמרה כי מדובר "בהחרפה של ניגוד העניינים והפרת האיזון בין האינטרסים השונים. זאת פריצת החומה הבצורה שעד היום המחוקק גידר לאמון הציבור".
אפיק ביקרה גם את מנגנון הפיקוח שהוצג בהצעת החוק, לפיו המידע על התרומות יוצג באתר מבקר המדינה, על אף שהוא כלל אינו בודק או מאשר אותו. כפי שפרסמנו ב"שקוף", זה עלול להפוך למנגנון הטעיית הציבור. "כשאין פיקוח ויש הרחבה גדולה יחסית גם של ההליכים וגם של הזכאים לקבל את התרומות לעומת הסנקציה שיחסית נמוכה, החשש הוא לפגיעה בטוהר המידות ופגיעה חמורה באמון עובדי הציבור".
מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!