ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוק דרעי 2 ישפיע גם על נתניהו: "יוכל להתמנות לשר המשפטים"

יועצים משפטיים מטעם הכנסת והממשלה יצאו היום באזהרות חריפות מפני השלכות חוקי הקואליציה. על חוק המתנות: "יער של שחיתות שלטונית". על חוק דרעי 2: "שימוש לרעה בסמכות הכנסת"
שבי גטניו, אפרת אביבי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אריה דרעי ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה עלול לקרות ביום שאחרי כבילת ידי בג"ץ בכל הנוגע למינויי חברי ממשלה, כחלק מהחקיקה שתכשיר את מינוי אריה דרעי לשר? המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, סיפק היום (ראשון) הצצה מדאיגה: "חבר כנסת שנאשם בפלילים, יוכל לכהן בתפקיד שר המשפטים, ובתפקיד השר לביטחון לאומי. ראש הממשלה יוכל למלא במקביל את כהונתו בתפקיד הזה, ובתפקידים של מחצים משרי הממשלה – וביקורת שיפוטית על כך – אין".

באותה שעה שנשמעו האזהרות החמורות בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך חוק דרעי 2, בדיון מקביל על חוק המתנות היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, הרימה דגל אדום. את החוק שיאפשר לנבחרי ציבור לקבל תרומות בדרך עקיפה, היא הגדירה כ"סטייה משמירה על טוהר המידות", או במילים אחרות – פתח להשחתת נבחרי ועובדי הציבור.

המשנה ליועצת המשפטית בדיון על חוק דרעי 2

בין שתי ההצעות דמיון לא מקרי: שתיהן נתפרו עבור מובילי הקואליציה וצפויים להיטיב איתם למחרת אישור הכנסת. במקרה של דרעי – מינויו לשר יתאפשר תוך דריסת פסיקת בג"ץ שפסלה אותו. חוק המתנות יכניס לראש הממשלה בנימין נתניהו ארבעה מיליון שקל באופן מיידי, כסף שאסף עבורו ינון מגל במימון המונים שנכון להיום תקוע כי אינו חוקי.

אבל הדימיון ביניהם לא מסתכם בכך. לימון תיאר את הקשר ביניהן במילים חריפות: "הצעת חוק הזו (דרעי 2) מחלישה כלים משפטיים בשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, בכך היא מצטרפת להצעת חוק המתנות שמהווה גם היא פתח לשחיתות שלטונית וקבלת כספים על ידי עובדי ציבור ונבחרי ציבור – ולחוק הנבצרות. כפי שראינו רק לפני כמה ימים, לאחר שהוא נחקק בכנסת, ראש הממשלה הכריז שהוא לא מחויב עוד בחוות דעת היועצת המשפטית לממשלה בהיבטי ניגוד העניינים. הכנסת ממשיכה בכך, ואני אומר את זה בצער רב, להסיר עוד לבנה, ועוד לבנה, מחומת ההגנה על שלטון החוק, ובטוהר המידות במשפט הציבורי במדינת ישראל".

"שימוש לרעה בחקיקת יסוד"

"חוק דרעי 2", הכינוי שניתן לתיקון שהגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ לחוק יסוד: הממשלה, מתוכנן לעבור עוד השבוע במליאה ונמצא כעת בדיוני הכנה לקריאה שניה ושלישית. הוא קובע כי בית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית מכל סוג על מינויים של חברי ממשלה. בשבועות האחרונים עלו שורה של תרחישים מבהילים להשלכות החוק: אסיר שמכהן כשר מבית הסוהר, בנו של ראש הממשלה מתמנה לשר – וכעת גם נאשמים בפלילים שמחזיקים המרכז העצבים של אכיפת החוק: משרד המשפטים והמשרד לביטחון לאומי.

הרימה דגל אדום. יועמ"שית הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

חברי הוועדה סירבו לשינויים שיכולים למחוק כמה מהתרחישים, על ידי קביעה של דרגת כשירות מחמירה יותר לשאלת מינויו של שר או שרה לממשלת ישראל."אנחנו רואים קושי מאוד גדול וחשש מאוד גדול בנושא של שימוש לרעה בחקיקת היסוד הזאת", הזהירה יועמ"שית הכנסת, עו"ד אפיק. "אני חושבת שריפוי אמיתי של חלק מהפגמים יכול היה להיות או בתחולה עתידית (של החוק, כלומר כך שלא יחול על דרעי, ש"ג, א"א), וגם בבחינה מחודשת, משמעותית, של תנאי הכשירות (לשרים) על מנת שבאמת הכנסת תוכל גם לעשות את הבדיקה הזאת טרם המינוי".

היועצים המשפטיים הדגישו גם את האופי הפרסונלי של החוק, שישפיע ישירות על דרעי כבר למחרת אישורו. כזכור, כבר הוגשה הצעת חוק שסללה את דרכו של דרעי, כמורשע בעבירות מס, לכהן כשר. כמה משופטי בית המשפט העליון ביקרו בחריפות את השימוש בכלי החקיקה לצורך אדם ספציפי. כעת זה קורה שוב.

"הצעת חוק היסוד שמונחת בפני הוועדה עולה בכדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", הזהיר לימון בדיון. "השינויים שהוכנסו בהצעת החוק במהלך הדיונים בה, אינם מרפאים  את הפגמים הללו. ההפך הוא הנכון. הם מדגישים עד כמה מדובר בהצעת חוק פרסונלית שמיועדת להביא לכך שחבר הכנסת דרעי ישוב לשולחן הממשלה למרות שתי הכרעות שיפוטיות".

עו"ד שגית אפיק הצטרפה לדברים ואמרה כי "עולה חשש כבד לשימוש לרעה שעלול להתקיים כאן, גם בפן הפרסונלי, גם בפן הזה שבעצם אנחנו מדברים כאן על תיקון שני או שלישי באותו עניין". 

יער של שחיתות שלטונית

חוק המתנות שהגיש ח"כ עמית הלוי מהליכוד התקדם במהירות גם הוא היום. הוא קובע כי נבחרי ועובדי ציבור, כלומר שרים, חברות כנסת, ראשות עיר, עובדי רשויות ומשרדי ממשלה – כולם יוכלו להתרים כספים במקרה של אירוע רפואי או משפטי. גם כאן בולט האופי הפרסונלי – וכפי שמתרים הכספים לנתניהו הודה בכך לאחרונה, גם נציגי משרד המשפטים לא התעלמו מהפיל שבחדר. 

"המהירות בה מקודמת הצעת החוק מעוררת חשש שזה נועד להיטיב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי", אמר בדיון אורן פונו, ממונה ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים (נציג היועצת המשפטית לממשלה). "החוק פותח פתח לשחיתות בשירות הציבורי כולו. התיקון מכשיר מצבים שעובד ציבור יקבל טובות הנאה מאחר שהוא עובד ציבור וייצור תלות בין עובדי הציבור לתורמים להם. לפי המוצע, ייווצר מנגנון שניתן לנצלו לרעה להסוואת עבירות פליליות מטוהר המידות. עובד ציבור רשאי כבר היום לקבל מתנות מחברים ובני משפחה, כולל מימון להוצאות רפואיות ומשפטיות, כל עוד הם לא ניתנים לו באשר הוא עובד ציבור. ככל שהתיקון יתקבל נמצא עצמנו ביער של שחיתות שלטונית".



"בהצעה עלול להיווצר ניגוד עניינים מובנה לחברי הכנסת ויש להביא בחשבון את ההשלכות במתן טובות הנאה, ובמידת הפגיעה האפשרית באמון הציבור", הזהירה עו"ד אפיק בדיון. "עד היום כל חוק שעסק בענייני שכר למשל, נעשה קודם כל על ידי ועדה ציבורית, ורק לאחר מכן הכנסת חוקקה. על חברי הכנסת לשקול היטב ולנהוג בזהירות רבה עירוב בין ההיבטים הפרטיים של נבחר ציבור לבין ההיבטים הציבוריים שלו". 

החוק מאפשר גם קבלת תרומה עבור בני או בנות הזוג של נבחרי הצבור, ו"ילד הסמוך על שולחנם". אפיק ביקרה את הכללתם של בני משפחה במסגרת החוק ואמרה כי מדובר "בהחרפה של ניגוד העניינים והפרת האיזון בין האינטרסים השונים. זאת פריצת החומה הבצורה שעד היום המחוקק גידר לאמון הציבור". 

אפיק ביקרה גם את מנגנון הפיקוח שהוצג בהצעת החוק, לפיו המידע על התרומות יוצג באתר מבקר המדינה, על אף שהוא כלל אינו בודק או מאשר אותו. כפי שפרסמנו ב"שקוף", זה עלול להפוך למנגנון הטעיית הציבור. "כשאין פיקוח ויש הרחבה גדולה יחסית גם של ההליכים וגם של הזכאים לקבל את התרומות לעומת הסנקציה שיחסית נמוכה, החשש הוא לפגיעה בטוהר המידות ופגיעה חמורה באמון עובדי הציבור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!