
ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
ועדת החוקה המשיכה אתמול (2.12) את הדיון בהצעת החוק של יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, זאת על רקע משפטו הפלילי של רה"מ נתניהו וההתרסקות שלו על דוכן העדים בעת החקירה הנגדית.
בדיון ההכנה לקראת הצבעה לקריאה ראשונה השתתף פרקליט המדינה עמית איסמן, שטען כי הוא "לא רואה בהצעה את פיצול תפקיד היועצת אלא את פירוקו". לדברי איסמן, "לב הטענה של הצעת החוק הוא שליועמ"שית כמוסד יש כוח רב אך ההצעה לוקחת את זה לאקסטרים השני ומרוקנת את התפקיד".
פיצול משרת היועצת המשפטית לממשלה, העומדת בראש מערך אכיפת החוק בישראל, הוא אחד משורה של צעדים של ממשלת נתניהו במסגרת ההפיכה המשטרית, על מנת להחליש את הרשות השופטת ולרכז את הכוח השלטוני בידיו של ראש הממשלה נתניהו.
בעוד מטרתו של נתניהו היא הימלטות ממשפטו הפלילי, באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, חברו אליו קבוצות אינטרס נוספות המעוניינות, כל אחת מסיבותיה, להחליש את רשויות האכיפה והמשפט.
רוטמן הוא אחד הפוליטיקאים הבולטים המקדמים את ההפיכה המשטרית. הוועדה בראשותו קיבלה לידיה שורה של הצעות חוק לפיצול תפקיד היועמ"שית, עם הבדלים בדרכי המינוי והגדרות התפקיד, אך הדיון התבסס על הצעתו של רוטמן לפיה הסמכויות המרוכזות כרגע בתפקיד יפוצל לשלושה בעלי תפקידים שונים, תוך הסדרה של תפקידיהם ומעמדם באופן שונה מהיום.
הצעת החוק מבקשת לפצל את התפקיד לזה של ייעוץ משפטי לממשלה, תובע כללי ומייצג הממשלה בערכאות. לפי ההצעה ישונו דרכי המינוי של בעלי התפקידים והעברתם מתפקידם תאושר בדרג הפוליטי. בנוסף, מוצע להחליש את מעמד חוות דעתם המשפטית וכן לבטל את סמכותו הבלעדית של היועץ המשפטי להחליט אם להתיר לממשלה ייצוג נפרד.
לדברי איסמן, פירוק מוסד הייעוץ המשפטי לממשלה בא לידי ביטוי קודם כל בדרך מינוי בעלי התפקידים. איסמן ציין לדוגמה את דרך מינוי התובע הכללי לפי הצעת החוק, שלדבריו היא "פוליטית לגמרי וגם העברתו מכהונתו בדרך פוליטית, על בסיס עילות רחבות מאוד".
רוטמן הציע דוגמה שלדבריו "לא קשורה כלל לתיק המתנהל כעת", כלומר האישום הפלילי נגד רה"מ נתניהו, שבה יהיה צורך "לחקור את החוקרים" כלשונו. "מי יגיש כתב אישום נגד פרקליט שיגיש תצהיר שקר לבית המשפט?", שאל.
"ככל שהכוונה היא למקרי קיצון, שהם נדירים ביותר, התיקון המוצע לא מידתי", השיב איסמן. "בפער בין המחויבות לאדם הממנה לנאמנות לאדם הממנה, כשר אני רוצה נאמנות וכציבור אני רוצה שלפני הכל יהיה נאמן לאינטרס הציבורי. מה שעובר כחוט השני בהצעת החוק הוא 'נאמנות או תמצא עצמך בדרך החוצה', זה שורש הרע של ההצעה".
רוטמן השיב ב"שיח מראה", שמטרתו להכתים את הצד השני במטרות הפסולות שלו עצמו. כך לפי רוטמן, הוא מסכים שהתיקון יחליש את מוסד היועץ המשפטי ו"טוב שיחליש אותו, כי במדינה דמוקרטית יותר מדי כוח בידי אדם לא נבחר זה דבר רע. כפי שלימדו אותנו, הכוח משחית וכוח חזק מדי זה סוף הדמוקרטיה וסוף הפרדת הרשויות".
כפי שקורה לא פעם בישיבות הוועדה שבראשות רוטמן, ניסו חברי כנסת מהקואליציה לנגח את נציגי מערכת המשפט, כשהפעם ח"כ משה סעדה (הליכוד) תקף את איסמן ואמר כי עליו "להתנצל בפני עם ישראל, בפני כוח 100. אתה לא ראוי לייצג את המדינה". סעדה משרת את נתניהו גם במשפטו הפלילי, כעד הגנה שסיים לאחרונה את עדותו נתפס מספר פעמים בסתירות ושקרים שנועדו לחזק את גרסתו של הנאשם נתניהו.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק