ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ינון מגל לא ניסה להסתיר: החוק של הליכוד יכניס לנתניהו ארבעה מיליון שקל לכיס

בעוד שח"כים של הליכוד מנסים לטשטש את כוונתו האמיתית - מגל הסביר בראיון שהתרומות שאסף לנתניהו מחכות לאישורו של חוק המתנות. אבל הצרות שלנו לא נגמרות בנתניהו - החוק מכשיר שוחד של ראשי עיר, חברות כנסת ופקידי ממשל. לא צריך מעטפות - אנחנו בחורף 2023
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דיאלוג בהיר ופשוט בין בן כספית לינון מגל, ששודר אתמול בתכניתם המשותפת ב-103fm, המחיש כיצד יקבל בקרוב ראש הממשלה סכום אדיר של כסף לכיסו בזכות חוק של חבר מפלגתו. קרוב לארבעה מיליון שקלים נקיים ממס, אם לדייק. בעוד שחברי הכנסת מהקואליציה ממשיכים להעמיד פנים, מגל, המקורב לנתניהו, אומר את הדברים כהווייתם. הנה הדיאלוג:

בן כספית: "מה קורה עם הכסף שאספת לנתניהו?"

ינון מגל: הכסף מחכה להחלטה של.. אה.. של ה..זה. של החוק הזה, חוק המתנות. לא חוק המתנות, חוק התרומות. […] החוק הוא שמותר לך לקבל כסף ל… לטובת אה.. איך זה נקרא. אירוע משפטי. אז זה בדיוק נכנס בקייס הזה".

נזכיר שמגל, באמצעות עמותת "מוסרי" (בתוכה "בצלמו"), אסף עבור סיוע לנתניהו במימון משפטו, קרוב לארבעה מיליון שקלים. זה קרה אחרי סאגה ארוכה שהחלה ב-2018, במהלכה ביקש נתניהו שוב ושוב מוועדת ההיתרים אישור לקבל תרומות לצורך הזה – וסורב. הכסף נמצא כעת בבנק דיסקונט, שהקפיא אותו עד שיתברר משפטית. כחבר כנסת נתניהו צריך היה לבקש אישור בוועדת האתיקה (שלא הוקמה ארבע שנים). כראש ממשלה הוא צריך לפנות לוועדת ההיתרים. או פשוט לתת לח"כ זוטר כמו עמית הלוי לשנות את חוקי ישראל. 

ינון מגל. פתח מימון המונים לנתניהו (צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90)

חוק ששווה לראש הממשלה ארבעה מיליון שקלים – אפשר לסיים את הטור כאן. אבל העניין הוא שהצרות שלנו לא נגמרות בנתניהו. לפי הצעת החוק כל חבר כנסת, שרה, ראש או ראשת עיר, פקיד ממשלתי בכיר, עובדת ברשות – כולם יוכלו להתרים כסף לעצמם במקרה של אירוע רפואי או משפטי. ראש עיר חשוד באונס? יזמי הבניה של כל העיר – התאחדו! זה הזמן לסייע לחבר במצוקה שאולי יעזור לכם ביום שאחרי. בתה של חברת כנסת מפיצה ספינים בטוויטר ונתבעת דיבה? מחר אמא שלה תוכל לפתוח קמפיין מימון המונים ולהזמין את כל מי שרוצה לתרום לכיסה ישירות.

יש סיבה טובה מאוד לכך שנתיב ישיר כזה לתרומות אסור היום. אנשים שמתוקף תפקידם יכולים להכריע בסוגיות ששוות מיליונים לבעלי חברות, יזמי נדל"ן וכו, צריכים לפחד ממגבלות מחמירות, כדי שלא ניתן יהיה לפתות אותם לשוחד. מה יקרה עכשיו? הסכר נפרץ.

אפילו ח"כ משה סעדה מהליכוד, מי שמכיר את הפרקליטות מבפנים, הזהיר מ"מסלול בטוח לשוחד". "אתה יוצר פרצה, ולא חסרים גנבים", אמר בדיון בכנסת, אותו סיקרנו כחלק ממעקב "שקוף". הוא סיפר על מקרים שראה מבפנים, במיוחד ברשויות מקומית. אבל במקום להתנגד לחוק, הוא הציע לצמצם אותו לנבחרי ציבור. כלומר, שלא ניתן יהיה לשחד ראשי עיר ופקידות ממשל – אבל חברי כנסת וראשי ממשלה כן. הסאבטקסט ברור: תנו לנתניהו מה שהוא רוצה, אל תגררו את כל השירות הציבורי לתהום יחד איתו.

אבל ח"כ עמית הלוי מתעקש להמשיך לספר על עובדי ציבור שילדיהם חלו בסרטן וזקוקים לתרומות. הוא מתעקש גם להתגאות במנגנון שנקבע בחוק וקובע כל מיני מגבלות – לדבריו פועל כדי למנוע שחיתות. אבל את כל אחד מהמנגנונים אפשר לפרק. כך למשל את הגבלת התרומות האנונימיות ל-2,500 שקל. לינור דויטש, מנכ"לית "לובי 99" הבהירה שזו בדיחה – אותו בעל אינטרס יכול לתרום אנונימית שוב ושוב עד שהסכום מצטבר לגובה נאה, כזה שכבר מאפשר לו לבקש טובה בתמורה בלי להתבייש.

זה לא נגמר שם. עמית הלוי מתהדר בשקיפות. כל תרומה שיקבלו ראשי ערים או חברות כנסת תפורסם באתר מבקר המדינה. מה מסתבר? המבקר אפילו לא מאשר אותה. אין לו מושג אם המידע נכון. כלומר קושרים לו את הידיים לאחור ושמים לו שלט על החזה. כפי שנציגו הבהיר בעצמו בדיון: זוהי חותמת גומי שתטעה את הציבור.

ביום ראשון הדיונים ממשיכים. אסור שהחוק הזה יעבור. אין גבול לתרחישים המושחתים שהוא יאפשר, כשהוא יהפוך את השחיתות לחוקית. מספיק לדמיין איך ראש עיר שמואשם בקבלת שוחד מיזם נדל"ן, מתרים כספים מאותו יזם לטובת מימון משפטו – הפעם בחסות החוק. לא צריך מעטפות יותר, אנחנו בחורף 2023.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

Picture of נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

5 תגובות

  1. עם החקיקה תיושם ותפעל שוב לא יהיה אפשר להעביר ממשלת זדון מהארץ.
    דמוקרטיה מתה באפלה, כך הלוגו של הוואשינגטון פוסט.
    במאה הקודמת הדיקטטורה שהחזיקה מעמד יותר מהאחרות היתה זו של פרנקו בספרד 36 שנים (1939 – 1975).
    מה תהיה תוחלת חיי דיקטטורות בעידן המידע?

  2. כנראה שיש בסיס לדעות אנטישמיות שהיהודים חומדים כסף, מושחתים וינצלו אחרים כדי לבסס את עצמם.

  3. כל הכבוד לך נעמי, המשחכי בדרכך לחשיפת העוולות והשחיתויות. את אמיצה מאוד וצריכים אנשים כמוך בחברה שלנו.
    יישר כח, מחזקת ידייך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,902 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!