ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"האם חוק דרעי יאפשר לנתניהו למנות את בנו לשר?" – כן

הייעוץ המשפטי סיפק תשובה מגומגמת לשאלה זו בדיון על "חוק דרעי 2", אך לבסוף היה ברור שהתרחיש אפשרי. הרוחות התלהטו כשחברי כנסת מהקואליציה טענו מנגד לנפוטיזם במערכת המשפט - וח"כ אלעזר שטרן הצביע על שושלת הרבנים הראשיים. וגם: מניתוח התיקונים שהוצגו ככאלה שממתנים את החוק - התברר כי הם חסרי השפעה. חוק דרעי 2, מעקב "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו, בנו יאיר ורעייתו שרה (צילום ארכיון: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

"האם אפשר למנות כשר את בנו של ראש הממשלה או את רעייתו של ראש הממשלה?" – את השאלה הזו העלתה אתמול ח"כ מטי צרפתי-הרכבי (יש עתיד) בדיון על "חוק דרעי 2", שחמק כמעט לחלוטין מסיקור תקשורתי. הצעת החוק, שתבטל את הביקורת השיפוטית על מינוי שרים ותאפשר מינוי מחודש של אריה דרעי לשר חרף פסיקת בג"ץ, צפויה להגיע להצבעה בהמשך היום ומשם לעלות לקריאה ראשונה במליאה.

על אף שהשאלה על קרובי ראש הממשלה הופנתה לייעוץ המשפטי, הקדימו להתערב חברי הכנסת מהקואליציה. ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) מיד שאל: "ספציפית, יש לך איזה בן שאת שואלת עליו או בכלל?" כשהוא רומז לניסיונה להצביע באופן ספציפי על יאיר נתניהו. יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) השיב כי "גם היום אפשר למנות, בלי קשר לחוק". 

ח"כ צרפתי-הרכבי ענתה להם: "אבל היום יש ביקורת שיפוטית. זאת אומרת שאם, לצורך העניין, ראש הממשלה ימנה את בנו כשר לביטחון לאומי, אז יש ביקורת שיפוטית. פה (כוונתה ל"חוק דרעי 2" – ש.ג) אנחנו מונעים ביקורת שיפוטית". 

עו"ד אייל בן ארי, מהלשכה המשפטית השיב לבסוף, "הצעת החוק קובעת שהביקורת השיפוטית תהיה רק ביחס לתנאי הכשירות שנקבעים בסעיף 6, והמשמעות היא בעצם שנצמדים רק לכשירות, ולפיכך עילת הסבירות, ככל הנראה, לא יהיה ניתן להחיל אותה", אמר בזהירות עו"ד בן ארי, כשח"כ צרפתי מסכמת את דבריו: "אני מבינה ש'כן'". 

התשובה היא "כן". במידה שיעבור "חוק דרעי 2", הוא יפתח אפשרות, לפחות טכנית, שלא ניתן יהיה למנוע מראש הממשלה להנחית את בני משפחתו להובלת משרדי הממשלה. ח"כ משה ארבל (ש"ס) האשים את ח"כ צרפתי-הרכבי בגלישה למחוזות רחוקים, אך למעשה זהו תפקידם של חברי הכנסת, לעמוד על משמעויות החקיקה שהם מעצבים. 

ח"כ ארבל מכנה את ח"כ שטרן "עוכר ישראל" – ולבסוף מתנצל

העלאת נושא בנו של ראש הממשלה ואשת ראש הממשלה הכעיסה את ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "אני לא ראיתי אף אחד מודאג מקרובי משפחה, אני חושב על לינדנשטראוס, על גלפז, על הנשיא ברק, דווקא בצד השיפוטי שאת כל-כך רוצה שיבקרו, שם דווקא הדבר כמעט הופך לסטנדרט". 

בועז ביסמוט. פירט מינויי בני משפחה במערכת המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ משה ארבל המשיך את הכיוון של ח"כ ביסמוט והחל להקריא שמות של שופטים בעלי ייחוס משפחתי במערכת המשפט, "השופטת שרי סנדר מקובר, היא בתו של השופט בדימוס אהרון מקובר, שופט בית המשפט המחוזי מרכז, השופטת רוית פלג בר-דיין, היא בתו של השופט יעקב בר-דיין ז"ל", ועוד רשימת ארוכה של שמות. 

המהלך של ארבל הכעיס את ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), שבתורו טען כלפיו כי "מה שחבר הכנסת ארבל עשה כאן זה מעשה נבלה", והעלה טענה לנפוטיזם במערכות הרבנות בישראל. "שני הרבנים הראשיים לישראל, ההורים שלהם היו רבנים ראשיים לישראל, הם לא נבחרו לפי גדלותם בתורה, ואולי הם גדולים בתורה…".
ח"כ ארבל התרתח וקטע אותו: "לך צחצח שיניים, אפר לפיך לפני שאתה פותח את הפה על הרבנים הראשיים לישראל. עוכר ישראל! תתבייש לך, כבודה של תורה". האמירה "עוכר ישראל" שהופנתה לשטרן, אלוף במיל' ושר המודיעין לשעבר, עוררה סערה.

בחלוף רבע שעה ח"כ ארבל התנצל: "אני רוצה לבקש סליחה מחבר הכנסת אלעזר שטרן. השתמשתי כאן בוועדה בביטוי לא מכבד כלפיו. אני לא מסכים עם דבריו, לא הייתי צריך להשתמש בביטוי הזה", ונענה מיד על ידי שטרן: "אני סולח לך".  

ח"כ משה ארבל (ראשון משמאל) בתום ההתנצלות בפני ח"כ שטרן (צילום מסך)

השינויים שהוכנסו ב"חוק דרעי 2" חסרי משמעות

בשעות הצהריים של יום שישי העלתה הכנסת נוסח חדש להצעת החוק שכולל מספר שינויים, חלקם לאור ההצעות והביקורת של הלשכה המשפטית. כמובן שאת הביקורת המרכזית על החוק, כלומר על עיתוי הגשתו והיותו חוק פרסונלי התפור למידות העבריין דרעי, הקואליציה לא יכלה להטמיע. אם יכנס לספר החוקים, החוק עתיד לחול מאותו רגע. 

רוצים להעמיק? קראו עוד על התיקונים שהוכנסו

החוק שיעלה היום להצבעה בוועדה, כולל הגבלה על גילו של אדם היכול להתמנות לשר. מעתה רק בני 21 ומעלה יוכלו להתמנות לשרים – הגבלה שלא הייתה קיימת קודם לכן. עוד תיקון שהוחלט עליו אתמול הוא הכנסת מינוי סגני שרים להצעת החוק, ובכך גם המינוי הזה לא יהיה נתון עוד לביקורת של בג"צ.

הענקת סמכויות סרק ליו"ר האופוזיציה: תיקון לסעיף 13 יעניק ליו"ר הסיעה הגדולה באופוזיציה את היכולת לדרוש הצבעה נפרדת על עד רבע מהשרים שהממשלה ממנה, כשלדעתו קיים ספק בדבר עמידתם בתנאים הנדרשים לכשירות שר. במקרה כזה, המליאה תצביע בנפרד על מינוי כל שר, ובמידה שלא יזכה לאמון הכנסת הוא לא ימונה לשר, למרות שהכנסת אישרה את מינוי הממשלה. מדובר בהענקת סמכויות ליו"ר אופוזיציה, אבל רק לכאורה.

הסעיף מניח שחברי הכנסת מהקואליציה יצביעו על פי צו מצפונם – כאשר בפועל יש משמעת קואליציונית נוקשה, בוודאי בנושא כזה שעלול להפיל את הממשלה. האפשרות להיתכנות הקמת קואליציה בישראל בלי שכלל חברי הקואליציה, שהם רוב בכנסת, יצביעו בעד מינוי כל השרים, שואף לאפס. כמו שאנו רואים במקרה דרעי, כשהממשלה תלויה במינויו של עבריין שהורשע פעמיים, לא תהיה ולו אצבע אחת מהקואליציה שתתנגד למינוי.

הענקת סמכות הצהרתית לאופוזיציה: החוק כולל תיקון של סעיף 15, כך שיתאפשר ל-40 חברי כנסת שחותמים על כך, לחייב את ראש הממשלה להודיע האם השר שמינה הורשע בעבר ובאיזו עברה, גם במקרה שהוא עומד בתנאי הכשירות המצויים בחוק. מדובר בעוד סעיף הצהרתי במהותו, שבחוקי המשחק הפוליטיים הנהוגים בישראל אין בו מעבר לכך.

אפשרות העברת שר מכהונתו: כדי להעביר שר מכהונתו יידרשו הפעולות הבאות: המלצת ועדת הכנסת (שהיו"ר שלה מהקואליציה ויש בה רוב לקואליציה), דרישה של לפחות 40 ח"כים להדחה, ורוב במליאת הכנסת. במקרה שמועבר שר מתפקידו על ידי הכנסת, לא תהיה יכולת למנות אותו לשר בכל תקופת כהונת אותה כנסת.

גם בסעיף זה מדובר על אפשרות שאיננה הגיונית בחוקי המשחק הפוליטיים בישראל. מקרה שבו דבר כזה יכול להתרחש, יוביל כנראה להתפרקות הקואליציה. אם הדרישה תעבור את ועדת הכנסת, שבה הרוב נתון בידי הקואליציה, סימן שהממשלה כנראה נפלה.

התיקונים אמנם נראים כעבודה רצינית של הלשכה המשפטית של הכנסת, אך לאחר שצללנו לסעיפים וניתחנו את משמעותם ניכר כי לא תהיה להם השפעה על המשמעות העיקרית של החוק. הם מכניסים מנגנונים שונים שמאפשרים לכנסת להצביע על מינוי שרים ולבטלם – אך כיוון שהכנסת נשלטת על ידי הקואליציה, הסיכוי שהיא תלך נגד הממשלה בנושא כה מהותי, שעלול להפיל אותה – שואף לאפס.

לדיון הגיעה גם היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, להשיב על שאלות הנוגעות לשינויים שהוכנסו. ייתכן שכבר בנתה את הקרקע לתשובה שתיאלץ לתת לבג"צ, בעתירה שתוגש נגד החוק. היא הציגה את השינויים ככאלה שיעניקו לכאורה בעתיד כלים שיאפשרו לפטר שר או להתנגד למינוי שר. אולם, כאמור כשבודקים את הפרטים, הדגש הוא על המילה "לכאורה". 

מי שקלטה זאת הייתה ח"כ צרפתי-הרכבי, בשיח נוקב מול עו"ד אפיק, שתיארה את התוספות ככאלה המחזקות את יו"ר האופוזיציה. "אני לא רואה איזו שהיא מציאות שבה בהסכם קואליציוני מתהווה ייפסל שר", הטיחה בה צרפתי-הרכבי, ועו"ד אפיק ענתה "זה עניין של יתר שקיפות וגילוי ביחס לשר הממונה". כשעו"ד אפיק מנסה שוב ושוב להגן על התוספות המוזרות לחוק, נשמעת ח"כ צרפתי-הרכבי אומרת: "זה עלה תאנה". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

20 תגובות

  1. אני שומע על המשפחה הזאת יותר מדי שנים – אמיתי שלא אכפת לי מי ממכם ינצח אבל זהו ממש נשברתם יא בכיינים! (גם) אני אצביע נגדו הפעם
    כל הפיד שלי מלא בחרא שלהם חאללס חנקו את הרשת יותר מהקרדשיאנס! איף לך דיבוק לך הפכת למהות של המדינה הזאת וזה לא יקרה

      1. לא נקבל את זה. כמו שהרוב המוחלט לא מקבל את יאיר הבן של טומי… יאיר נתניהו פתח פה גדול מדי, אולי עשור של שקט יתן לו סיכוי, אבל אף מצביע ליכוד לא סובל אותו

  2. שיחה בין אלוהים ואשתו:

    אלוהים: מה אם אני אקח עבריינים, מושחתים, אילמים, אוסיף קבוצה של אנשים עם פה מלוכלך, ואני אשכנע את הציבור לבחור בכל המשוגעים האלה, האם את מאמינה שיש לי כוחות להשפיע על כולם?????

    אשתו:. חחחח בחיים לא תצליח.

  3. חחחחחח
    לאיזה שר בדיוק ?
    שר הסכסכן ?
    שר הטמ*ום ?
    שר לענייני כלום ?
    שר העבודה ?
    לאדם שלא עובד
    חחחחחחחחחחחחחח

  4. אימל'ה😨😱😭 ממש מפחיד מה נהיה פה?? שלא נדע מצרות 🥶☹️😮🤢 לא עלינו

  5. שמאול יהודי הם צאצאים אדיאלוגיים של יהודים קומוניסטים אירופיים שהביאו אסון לעם יהודי -קומוניזם,אתם סוג של פאשיזם אלים ורצחני.אבל כאן לא תצליחו כבר,רוב עם יהודי לא יתן לכם לבצע פשעים מזוועים בשם שוויון צדק וקידמה פאשיזם שמאולני STOP

    1. אותם קומוניסטים אירופאים שאתה מזכיר הם אותם ראשונים להקמת המדינה הם אותם ראשונים שמסרו מוסרים וימשיכו למסור את נפשם למען המדינה בלעדיהם לא הייתה קמה מדינת ישראל יא בור ונבער מדעת שכמוך מעניין היכן ואם בכלל שרות בצהל עבר לך בראש ומה אתה מסוגל לתרום חוץ מלקלל ולהלעיז

    2. אוי אז נהנתניהו ביבי ושררה לה בואי קומוניסטים?פאשיסטים?שמאלנים אשכנזים!

  6. היה ברור לי שנתניהו רוצה שבנו יירש את תפקידו בממשלה שהרי בבחירות לא יצליח כמו בסוריה אסד האב הוריש את התפקיד לבנו שהרי התנהגות הבן מראה שהוא לא יוצלח

    1. נהנתניהוס ישלח בנו ללמוד לעבוד ואחר כך במצרים יהיה שר
      שרהלללה אמא תסכים

  7. אם זה נכון,כי נתניהו יוכל למנות את בנו כשר אז למה כל ההפיכה והתלונות כי בבית המשפט חבר מביא חבר???
    כאן אבא יביא את החבר הקרוב ביותר,רגב מינתה את חבריה בתחבורה וכן הלאה…איכס אחד ענק…צבועים חסרי כבוד עצמי!!!!

    1. מלינים על מערכות אחרות אך בעצמם משוועים לצרף קרוביהם על פי חוק.אפשר לחשוב או להאמין ,שעד עכשיו לא עשו זאת דרעי למקורביו,רבנים למקורביהם, ראשי העיריות למקורביהם ובשאר המוסדות הממשלתיים ובמרכזי הליכוד.
      מ ו ש ח ת י ם…לא צריך כישורים צריך רק קשרים..כסדום ועמורה הפכו את המדינה.

      1. תפסיקו לזבח את השכל עם השטויות שלכם ברור כשמש שזה לא יקרה. הנדסצ תודעה לא עובדצ על הימין, יותר אינטליגנטים מכם.

  8. האינדיאים של קולובו תבלבלו ומיס שרה פרה המשוגעת מתבוננת בגאווה רבה על החזיר יורש העצר מדיר היזירים שהיא מגדלת מישרה פיגי המשוגעת

    1. ביבי מכין יורש לעצמו תתעוררו חברי הליכוד
      אף אחד מכם לא יוכל להתקדם לשום מקום במפלגה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!