ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כ מהליכוד על חוק המתנות: "מסלול בטוח לשוחד"

ח"כ עמית הלוי מהליכוד מקדם את החוק שיאפשר לנבחרי ועובדי ציבור לקבל כסף למימון הליכים משפטיים ורפואיים. המשנה ליועמ"שית הזהיר מפגיעה בדירוג ישראל במדדי שחיתות ומול ה-OECD. חבר הליכוד משה סעדה הזהיר מההשלכות - אך הציע לאפשר אותה במתכונת מצומצמת לנבחרי ציבור, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ משה סעדה, הליכוד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

ועדת הכנסת דנה היום (רביעי) ב״חוק התרומות״, חוק שנועד לאפשר לעובדי ציבור ובכלל זה נבחרי ציבור, לקבל תרומות כספיות למימון הליכים משפטיים ורפואיים. לפי ההצעה, אין תקרה לסכום התרומות, והיא גם כוללת בתוכה אפשרות לגייס כספים גם עבור בן הזוג של עובד הציבור, וילדו הסמוך על שולחנו ללא הגבלת גיל. 

לפי ההצעה, מבקר המדינה ידווח על כל תרומה שהתקבלה או הוחזרה והמידע יפורסם באתר משרד מבקר המדינה בסמוך לקבלתו. אולם קבלת התרומות אינה מחייבת אישור מראש או בדיעבד ואין מעקב אחר הצורך בכספים או דיווח על דרך הוצאתם. 

חברי הכנסת מהאופוזיציה הדגישו את הקשר של החוק לאינטרס של בנימין נתניהו, שבזכות החוק יוכל לקבל את כספי התרומות שגייס עבורו ינון מגל למימון הוצאותיו המשפטיות. מימון ההמונים נפתח לאחר שסורב שוב ושוב על ידי ועדת היתרים לקבל תרומות. ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה: "כל מה שקורה בחודשיים האחרונים לא היה קורה אם לא היה מורשע אחד ונאשם אחד. במה אנחנו מתעסקים? אין יוקר מחיה אין כלום".

בתחילת הדיון עלו חששות גם מכיוון הקואליציה בנוגע להצעת החוק. ח"כ משה סעדה הסביר במילים חריפות כיצד היא עלולה להשחית את עובדי הציבור ולבסוף הציע להשאיר את ההצעה לגבי נבחרי ציבור בלבד – כלומר חברי וחברות כנסת, שרות ושרים – וגם ראש הממשלה.

"נכון לחלק בין נבחרי הציבור לעובדי הציבור, כי אחרת נשחית את עובדי הציבור ונייצר שוחד בחסות החוק", אמר ח"כ משה סעה (הליכוד). "אם קבלן התרים לעובד מיליון שקל, ברור שהוא משוחד. אתה פותח מסלול בטוח לשוחד״.

מגיש החוק, עמיתו לסיעה ח"כ עמית הלוי, השיב כי הוא "רואה בחוק חסם לשחיתות, במהלך הצעת החוק גיליתי כספים שהועברו לאנשי ציבור באישורי ועדות כנסת. הציבור לא מודע להם הוא לא שקוף״. הלוי הדגיש כי ״צמצמנו את אפשרות המימון לשתי הוצאות שהן לא צפויות״.

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) הציע "יש מחשבה להפריד בין הוצאות משפטיות לרפואיות? בעיה רפואית מגיעה מהשמיים, בעיה משפטית מגיעה מהמעשים".

ח"כ הלוי השיב כי "גילינו לא מזמן שהוצאות משפטיות לא תמיד נובעות מההתנהגות. ח״כ חיים כץ הואשם בשוחד שיכול להגיע לעד עשר שנים בכלא. בסופו של המשפט הצהירה נציגת הפרקליטות שלא דבק בכץ רבב מוסרי. יודע מה ההבדל? עורך דין טוב. מה היה קורה אם היית שולח את כץ לסנגוריה הציבורית?״. 

ח"כ הלוי הודה שהשירותים של הסניגוריה הציבורית אינם טובים דיים, אולם ניכר היה מדבריו שלא עלה בדעתו לנסח הצעת חוק שתשפר את הסנגוריה הציבורית לכלל האזרחים. 

ח"כ עמית הלוי מהליכוד, מגיש חוק המתנות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ בן ברק המשיך להקשות ושאל "אם הגברת שולה מעפולה תסתבך בפלילים, כנראה שלא יהיו אנשים שיעזרו לה למעט משפחתה הקרובה, היא לא מוכרת. לעומת זאת כשמדובר בח״כ יהיו אנשים שיעשו את החישוב שאם הם עוזרים לו עכשיו הוא יעזור להם בהמשך״. "אין בעיה", השיב ח"כ הלוי, "אנחנו נשקיף את התרומות. אור השמש מחטא".

"ההצעה נותנת יתרון לנבחרים על פני הציבור"

במהלך הדיון הזהיר המשנה ליועמ"ית, ד"ר גיל לימון, כי "עובד ציבור רשאי לקבל מתנות מחברים ובני משפחה, אבל לא יכול לקבל מתנות שניתנות לו באשר הוא עובד ציבור. ההצעה מבקשת לתקן זאת. התיקון לא משווה את מצב עובד הציבור לאזרח מן השורה, אלא נותן להם יתרון על פני הציבור, שכן יוכלו לגייס כסף על רקע התפקיד שלהם ומעמדם". 

עוד הזהיר לימון כי "תחולת החוק רחבה מאוד – חברי כנסת, חברי ממשלה, שוטרים, סוהרים ועוד. לעמדתנו, ההצעה היא פתח לשחיתות שלטונית. בשנים האחרונות רואים בצדק שהכנסת לאורך השנים החמירה את המצב, לדוגמא חוק המתנות בעבר הורחב על עובדי ציבור, לפני חמש שנים היא גם ביטלה את חוק הפריימריז. הצעת החוק הפוכה למגמה של ההקשחה של הכנסת, יש מדדי שחיתות בישראל, ואת ה-OECD, הדבר הזה יפגע משמעותית במדינת ישראל". בהקשר זה, יש לציין כי במדד ה-CPI העולמי קיבלה ישראל ציון 63 בלבד במבחן שחיתות של המגזר הציבורי.

"ראש עיר שהורשע באונס יוכל לקבל כספים?"

עד כמה רחוק חוק המתנות עשוי להגיע? קיבלנו טעימה מהשאלות של חברי הכנסת בדיון. ח"כ בן ברק שאל בציניות: "נניח שהייתה לי שריפה שלא צפיתי, למה שלא אגייס תרומות?״ בשאלתו התייחס לתקרית שאירעה לאחרונה במשק שלו, כאשר נשרף מתבן בשדות מושב נהלל והביא לנזק כספי רב.

ח"כ עמית הלוי השיב ברצינות מוחלטת: "ברור שתגייס, נקלעת למצוקה".

"מה עם ילד שעבר את גיל 18 ובמקרה קוראים לו יאיר והוא נמצא בהליכים משפטיים, אפשר לגייס לו תרומות?", שאלה ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד) ביחס להוראה בהצעת החוק המאפשרת לעובד ציבור לגייס עבור ילדו כספים.

"מה עם ילד שחנה בחנייה אסורה, מותר גם בשבילו?" הוסיפה בגיחוך ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד). הטונים בוועדה החלו לעלות אולם לא התקבלו תשובות לשאלותיהם.

בסוף הדיון, לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 אמרה: "אני 14 וחצי שנים מתעסקת בכנסת ברגולציה, כשראיתי את החוק דיממו לי העיניים. מהנדס עיר, פקיד, שוטר, שופט, פרקליט, כולם יוכלו לגייס כסף בגלל תפקידם. יש לך שני מקרים שאפשר לדון בהם, ובשבילם אתה מטיל פטיש 5,000 קילו על כל השירות הציבורי. זה לאפשר מתן שוחד חוקי", קראה לעבר מציע החוק ח"כ הלוי. מה לגבי ראש עיר שהורשע באונס? הוא יוכל לגייס כספים?".

"כן," נענתה בחיוב. אם הדיון לא היה מסתיים מיד לאחרי דבריה אלו, סביר להניח שהטונים בוועדה היו עולים שוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

Picture of אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

10 תגובות

  1. סעדה שנזרק מהפרקליטות הוא עבריין
    כיצד תומך בחוק המתנות, התהפך על החוק רק בשביל הנאשם והנקמה?

    1. אנחנו צריכים לממן טיפולים רפואיים לחכ ולכל בני משפחתם? אנחנו משלמים כל חודש ובחודשו עבור ביטוחים רפואיים ממשכורות ממוצעות . ולרבים אחרים אפילו אין ביטוח רפואי פרטי .שהם ידאגו לעצמם ממשכורתם ולא ישלחו ידיים לכיסים שלנו. תעוזה חוצפה ופוגעני.

    2. חוק התרומות לא יעבור בג"ץ יועמשי הכנסת חייבים לעצור את חקיקת החוק הזה כי הוא פסול מבחינות רבות . אציין רק כמה .1) החוק הזה מפלה
      2) החוק הזה פרסונלי ולכן הוא פסול.
      3) חוק שמזמין שחיתות

    1. עצוב מאוד !!!!
      המדינה היקרה שלי ושל כולנו
      פאר ההתקוממות אחרי אסון השואה ואוייבים מסביבנו ,
      יוצרת "בור שחור" שאליו אנחנו נופלים ומפילים אליו את כל הערכים הנפלאים שיצרונו עד כה.
      מרגישה שהופכים מהר מאוד לרומניה בתקופת צ'אוצ'סקו …עצוב 😒

      1. מדינתנו הולכת ושוקעת..בושה וחרפה.האזרחים כלל לא נחשבים להקל ברמת חייהם,לשפר בריאות ובתי חולים, חינוך ותרבות.מסתבר שדיונים חשובים ביותר, זה חוק "המתנות," ממש חשוב ודחוף. !!!!!האומנם,אלה צרכים דחופים לקיום הבחירות האחרונות ,??? בושה ענקית….

        ר

    2. מן העבר אני למד שהיו 2 נושאי משרות בכירות שהיו יעד לסיכול ממוקד:שר המשפטים וראש הממשלה. בעבר תפרו תיקים לראש הממשלה נתניהו ולשר המשפטים יעקב נאמן ז"ל ושנינם יצאו זכאים. הגנה בפני המדינה של נושא משרה בכירה , עלותה הכספית מליונים. הפעם התביעה התעלתה על עצמה ותפרה 4 תיקים: 1000.2000.3000 ו-4000. אף אדם מן היישוב כולל ראש ממשלה שהוכרז פרס על ראשו לא יכול לעמוד בהוצאות כספיות במשפטים מסוג זה. לכן, אם לא יורשעו בפלילים באופן חד משמעי וברור ולא ייגזר עליהם חצי שנת מאסר ומעלה , יש לאפשר להם אחד מ-2 החלופות: החזר מלא של ההוצאות שנגבו מהם בפועל על ידי עורכי דינם ובאופן הדרגתי לפי חומרת פסק הדין, או החלופה השנייה של תרומות הציבור עד גובה מקסימלי של 200שח לקופה מיוחדת הכפופה למשרד רואי חשבון ולנציג של מבקר המדינה,בדיקה וספירה בזמן אמת והעברתו למשרדי עורכי הדין המטפלים בהגנה המשפטית. ניתן גם למצוא מנגנון ביקורתי יעיל יותר על הטיפול במתנות על ידי מומחים לענין.
      אבל אין להותיר אישים רמי מעלה ובעיקר ראשי ממשלה חשופים להוצאות כאלו.

      1. לגבי יעקב נאמן, דווקא בית המשפט עשה לו הנחת סלב.
        אם אני הייתי מגישה תצהיר עם שקר בנוגע לעניין הכי מהותי בתצהיר (משהו לגבי המועדים, למיטב זכרוני, דבר שהיה קריטי) – אף אחד לא היה מרחם עלי, וגם היו שוללים לי את רשיון עריכת הדין.
        כי אני סתם עורכת דין מהפריפריה, ולא אחת שמסתובבת עם שרים ושועי עולם

      2. כמו שאומרים לגנב שנתפס ומיילל.
        היית צריך לחשוב על לפני שגנבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,903 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!