ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חברי כנסת יכולים להשתתף בחגיגת תוכן שיווקי בתכנית ריאליטי? נחכה שוועדת האתיקה תקום

האם ההופעה של ח"כ דוד אמסלם ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון בתוכנית "מאסטר שף" עתירת התוכן השיווקי היתה מותרת? בייעוץ המשפטי לכנסת זורקים את הכדור לוועדה שלא קיימת

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפרזנטורים של שופרסל (ועוד כמה). שאשא ביטון ואמסלם במאסטר שף

"עולה השאלה האם יש לראות בעצם ההשתתפות של חברי הכנסת בתכניות בהן קיים חשיפה מסחרית למותגים שונים, כ'קידום או נתינת חסות' אסורים. לעמדתנו, הדין האתי כיום אינו מגביל את חבר הכנסת בעצם ההשתתפות בתכנית בה קיימת חשיפה מסחרית שכזו, כל עוד הוא אינו מקדם בעצמו מוצר או גורם מסחרי מסוים". כך ענו בייעוץ המשפטי של הכנסת לעו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", שהתלונן על השתתפות חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד) והשרה יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה) בתוכנית הריאליטי "מאסטר שף".

בניגוד לתגובת הייעוץ המשפטי של הכנסת, ח"כ אמסלם קידם את התוכנית בפועל, ולא רק השתתף בה. גם עצם הטענה של היעוץ המשפטי נשמעת תמוהה. הרי כל המודל הכלכלי של תוכניות כמו "מאסטר שף" נשען על פרסום סמוי ונותני חסויות בתוך התוכנית עצמה.

כך סבר גם מן, שהשיב לייעוץ המשפטי לכנסת: "על אף האמור בתשובתה המעודכנת של הכנסת, הצלחה סבורה שהמקרה הנוכחי נופל באופן ברור בלב מתחם האיסורים שהציבו המחוקק וועדת האתיקה על חברי הכנסת וראוי היה לאכוף איסור זה עליהם". אלא שמי שצריך לאכוף את האיסור, הוא ועדת האתיקה של הכנסת. 

"פנייתך מעלה שאלה עקרונית", נכתב עוד בתשובת הייעוץ המשפטי לכנסת לעו"ד מן, "והיא האם ייתכנו מצבים מסוימים בהם ייתכן קידום 'במשתמע' של מוצרים מסוימים (למשל כשחבר הכנסת מצולם כאשר הוא משתמש במוצרים של חברה מסוימת), והאם יש מקום לקבוע הבחנות או הגבלות בעניין. לעמדתנו, מדובר בשאלה עקרונית שוועדת האתיקה טרם התייחסה אליה. עם הקמתה, נבחן את הצורך בהבאת הסוגיה להכרעתה של הוועדה". 

למרבה הצער (של הציבור) והנוחות (של חברי הכנסת), ועדת האתיקה לא קיימת. היא נפלה קורבן לסכסוך הפוליטי בין הגושים, ולא ברור מתי, אם בכלל, תוקם. ההיעדר הזה משמש מפלט נוח לייעוץ המשפטי לכנסת, שמבין שיש כאן בעיה, אבל מצא פתרון נוח: אפשר לזרוק את המטרד לוועדה שלא קיימת. בינתיים, חברי כנסת ושרים יכולים לקדם מוצרים וחברות שהם חלק בלתי נפרד מתוכניות ריאליטי דוגמת "מאסטר-שף". במשתמע כמובן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת עידן בנימין

Picture of עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,853 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק