ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כים מכים, מקללים וטסים בלי אישור – ולא בטוח שייענשו

על פי ניסיון העבר, גם אם תקום לבסוף ועדת האתיקה - היא לא צפויה להעניש בחומרה את כל נבחרי הציבור שנגדם נערמו תלונות • אילו עונשים קיבלו ה"מפרים הסדרתיים" בעבר ומתי הייתה הפעם האחרונה שהתכנסה הוועדה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הח"כים מגדפים - ללא השלכות. צילום: ערוץ הכנסת

אנחנו נמצאים בעידן שבו חברי כנסת מרשים לעצמם לקלל, להכפיש וללכלך אחד על השני. השבוע זה גם הידרדר לתגרת ידיים. אחרים טסים לחו"ל ללא אישור או טסים לנפוש באי של עד במשפט שמתנהל נגדם. ח"כ אחד אף הצביע פעמיים במליאת הכנסת. אנחנו מקווים שאנחנו טועים, אבל לאור התנהלות ועדת האתיקה הקודמת ספק אם גם ועדה חדשה, כשזו תקום, תקבל החלטות קשות, ובייחוד כשיעבור זמן רב מאז שהוגשו. 

עוד ב"שקוף":

תאריך הפטירה של ועדת האתיקה בכנסת נקבע כבר בדצמבר 2018 בעת ההחלטה ללכת לבחירות לכנסת ה-21. אלו התקיימו רק בחודש אפריל 2019, אבל מרגע שיש הכרזה על בחירות, הנוהג הוא שוועדת האתיקה לא מתכנסת כדי לא ליפול לבורות פוליטיים. 

זו ועדה המורכבת משני נציגים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה. ההחלטות שמתקבלות בה מתקבלות בקונצנזוס והיא זהירה, יש שיגידו זהירה מדי, בהחלטות נגד חברי כנסת. כלומר, צריך ממש להגזים באופן קבוע כדי להיענש מעבר ל"הערה". לדוגמה, אורן חזן היה צריך לקבל שורה של תלונות חריגות על התנהגותו, וכמה דיונים בוועדת האתיקה עד שיורחק לחצי שנה מרוב עבודת הכנסת. 

התוצאה הכי קשה? "הערה"

הייתה אמנם תקופה קצרה שוועדת האתיקה חזרה, לפחות למראית עין, לעבוד בכנסת ה-23. הדבר הראשון שהיא עשתה ביולי 2020, חודש לאחר שהתכנסה, היה לבדוק אם כל חברי הכנסת הגישו הצהרות הון. חשוב, אבל עניין טכני למדי (כן, כולם הגישו). זה במקרה הטוב כמה שעות עבודה של מתמחה במחלקה המשפטית של הכנסת. 

אחר כך, רק בנובמבר האחרון, היא הוציאה אמירה כללית לחברי הכנסת שמבקשת לדבר באופן מכובד. ההחלטה הזו סיכמה למעשה את רוב התלונות שהוגשו נגד חברי הכנסת: "מאז הקמתה של ועדת האתיקה בכנסת הנוכחית היא מקבלת קובלנות רבות בעניין התבטאויות של חברי הכנסת, הן מהציבור והן מחברי הכנסת. רבות מהתלונות האלה מעידות על הידרדרות השיח בכנסת ועל כעס ואכזבה אותנטיים מצד הציבור המצפה מנבחריו להוות דוגמה ולהתבטא באופן הולם, גם בהתקיים ויכוחים אידיאולוגיים חריפים". 

הוועדה אכן הזהירה אז שתדון במקרים קשים ואף תטיל סנקציות. אבל בדצמבר הנפיקה שתי החלטות אנמיות למדי נגד ח"כ יאיר גולן ואלי אבידר על התבטאויות בעייתיות. גולן לא קיבל כלום ואבידר קיבל כלום בפיתה, או בשמה המכובס – "הערה". אנשים המכירים את עבודת הוועדה סיפרו לנו אז כי ההחלטות הקשות והמורכבות יותר דורשות נוכחות של כל ארבעת חברי הוועדה ואף התדיינות מקדימה ארוכה בין הח"כ הסורר לוועדה לליבון הפרטים. בקיצור, לוועדה לקח חצי שנה לקבל את ההחלטה הכי קשה שלה – הערה. שאר התלונות נגנזו. 

שישאירו את ועדת האתיקה מחוץ למאבק. נתניהו ולוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הליכוד זועמים שלא נתנו להם ייצוג ראוי בוועדת הכספים? שיפעילו סנקציות עליה. את ועדת האתיקה צריך להשאיר מחוץ לוויכוח. חברי הכנסת יודעים שהתנהלות משולחת הרסן שלהם תזכה להדהוד תקשורתי, ללא מחיר בצידה. או כפי שקראנו לכך בעבר – חסינות על סטרואידים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!