ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ינון מגל יזם קמפיין מימון המונים לנתניהו – ספק אם הכסף יגיע ליעדו

בהיעדרה של ועדת האתיקה הכסף שגויס למימון ההגנה של נתניהו לא יגיע ליעדו מאחר שלא ניתן לכך אישור מראש • מגל: אם נתניהו ירצה, הוא יפנה לוועדה. וגם: העמותה שעוסקת בכלל בזכויות אדם תיתן לכם בתמורה זיכוי במס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כל הציבור משלם למעשה (צילום מסך)

העיתונאי ינון מגל פתח אתמול (ראשון) בקמפיין מימון המונים למימון ההגנה המשפטית של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, אבל לפי כללי ועדת האתיקה נתניהו לא רשאי לגעת בכסף. לא למימון המשפט שלו ולא לשום דבר אחר. בנוסף, למעשה לא רק הנרשמים לתרום כסף מרצונם ישלמו. התורמים לעמותת "מוסרי" ("בצלמו"), שאליה מגיעים הכספים, מקבלים זיכוי מס על התרומה, בשיעור של עד 35%.

עוד ב"שקוף":

"קמפיין מימון ההמונים להגנתו של ראש האופוזיציה נתניהו חושף את האבסורד שבאי הקמתה של ועדת האתיקה בכנסת, בין היתר בגלל סירובה של האופוזיציה לקחת חלק בוועדות", אמר ל"שקוף" מנכ"ל התנועה לטוהר המידות עו"ד עומר מקייס. "הלכה למעשה מגויסים כספים שאסור לנתניהו לקבל, מכיוון שלא ביקש היתר מראש מהוועדה שאינה קיימת ושתרומות רבות מפרות את הכלל האוסר על תרומה אנונימית".

עוד הוסיף מקייס כי "ראוי להזכיר כי נתניהו כבר ביקש מספר פעמים תרומות למימון הגנתו, ואף נטל תרומה כזו מבן דודו נתן מיליקובסקי ז"ל, ללא היתר ובניגוד לחוק. ועדת ההיתרים בהרכבה הקודם עמדה על כך שהכלל הראוי לאיש ציבור הוא למצות קודם כל את מקורותיו הכספים לפני שיפנה לתרומות, מה שנדמה שלא נעשה בעניינו של נתניהו".

וכך זה אמור לעבוד במצב תקין: חבר כנסת יכול לגייס כסף למימון הליך רפואי או משפטי, אבל עליו לעמוד ברשימת תנאים כדי לקבל את הכסף. בין היתר, הח"כ המבקש צריך אישור מראש מוועדת האתיקה (שלא קיימת) וכדי לקבל את האישור הוא צריך להוכיח שבאמת יש לו צורך בתרומות. 

עוד בעיה מהותית היא שאסור לקבל תרומה בעילום שם ואסור לקבל כסף מתאגידים, וכפי שאפשר לראות מעמוד הגיוס באתר, חלק מהתרומות הן אנונימיות. באתר אכן נכתב ש"חובה לרשום את פרטי התורם בפרטי התרומה. אך ניתן לבחור באופציה 'בעילום שם' ושם התורם לא יופיע באתר". זה לא תופס בכללי האתיקה, שם כתוב במפורש שחבר הכנסת ידווח מדי חודש על התרומות, וועדת האתיקה תפרסם אותן באתר האינטרנט שלה. אגב, בדיוק כמו שקורה עם ח"כ דוד ביטן (ליכוד) שמגייס כסף למימון הגנתו.

בעיה נוספת היא שהתרומות צריכות להיות מנוהלות בחשבון בנק נפרד. וכאן עולה סוגיה מעניינת ולא פתורה. עמותה שפועלת תחת סעיף 46 א' לפקודת מס הכנסה, מאפשרת לתורמים שלה לקבל זיכוי מס. וכך, בדרך עקיפה מי שמממן את ההוצאות המשפטיות של רה"מ לשעבר הוא כלל הציבור ולא רק התורמים. תרומות שגם ככה מגויסות, על פניו, בניגוד לחוק.

מעמותת "מוסרי" ("בצלמו") שאליה מגיעות התרומות נמסר בתגובה: "הכל נעשה בצורה חוקית עם כל האישורים הרלוונטיים". ו"אם לא יאשרו (ועדת האתיקה, ע.ב) לא נעביר אגורה".

מינון מגל נמסר בתגובה: "אני מגייס. אם נתניהו ירצה, יפנה לוועדת האתיקה". בנוגע לתרומות האנונימיות מסר כי "כתבנו באתר: נרשמים בשם אמיתי, ואפשר שיופיע באתר אנונימי". 

ובכן, נראה שאין דרך חוקית שהכסף יגיע לייעדו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. תמהני – איך אחרי תוכן ידיעה כזו – אתה עדיין בוחר לצרף את המושג עיתונאי לשמו של מוביל הקמפיין ?

  2. מטרות העמותה זה תיקון עוולות וסיוע לנפגעים וניהול מאבקים ציבוריים. לכן גיוס הכספים נעשה כחוק. כאשר נתניהו ירצה הוא יפנה לוועדה שתקום ויקבל את התרומות. כיוון שכל הכספים מגיעים מכרטיסי אשראי יש תחת כל תרומה שם. כשרשום "אנונימי" זה שהאדם לא רוצה ששמו יופיע באתר. שמחתי לעזור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!