ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתניהו וסמוטריץ' – זה הזמן שלכם להצליח איפה שלפיד נכשל

במקום עוד ממשלה מנופחת - הגיע הזמן לצמצם את מספר השרים • תפקידים כמו "שר הדיגיטל" ו"שרת התפוצות" הם הראשונים ללכת, אחריהם סגני השרים המיותרים • המטרה: לחסוך בעלויות וביורוקרטיה, להגביר את אמון הציבור ולהתחיל לעבוד ביעילות עבורנו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו ולפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אלא אם כן יקרה משהו יוצא דופן בתהליך המו"מ הקואליציוני, בנימין נתניהו הוא שירכיב את הממשלה הבאה. בניגוד להבטחות הרבות שספק אם יש להן כיסוי, לנתניהו יש הזדמנות הפעם לקיים הבטחה של יאיר לפיד: להכניס את הממשלה חזרה לפרופרוציות.

בדיקה מקיפה ב"שקוף" בעבר העלתה שגודל הממשלה בישראל חריג ביחס למדינות רבות. לא מדובר רק בבזבוז הכסף שלנו, אלא בהחלשת הדמוקרטיה: התחקיר העלה כי לא רק מספר השרים בישראל גבוה במיוחד, אלא גם היחס בין מספר השרים למספר חברי הכנסת אדיר בהשוואה לעולם. למעשה, משהו כמו רבע מחברי הכנסת הם גם שרים. 

מספיק להיזכר בטייטלים כמו "שר הדיגיטל" או "שר המים" – תפקידים ריקים שהמציאה הממשלה ה-35 – כדי להבין את גודל האבסורד. משרד נוסף שקם ונפל בגלל גחמות פוליטיות הוא המשרד לנושאים אסטרטגיים, שסיקרנו כאן בעבר. ההחלטה להקים את המשרד, שנועד להיאבק בתופעת הדה לגיטימציה של ישראל, שאבה תקציבים ממשרדים אחרים מבלי לספק את הסחורה. גם הפירוק שלו לקח זמן רב וספק אם הושלם. משרד הדיגיטל הלאומי אפילו לא הצליח להתרומם, אבל גזל תשומת לב ניהולית רבה.

גם לממשלה הנוכחית לא חסרים משרדים מיותרים. חרף הצהרות לפיד שיגביל את הממשלה ל-18 שרים לכל היותר, הממשלה ה-36 הייתה אחת המנופחות שידעה ישראל, ובדומה לקודמתה נדדה בין 32-34 שרים – תלוי מתי אתם בודקים. תפקידים כמו "שרת התפוצות" ו"שר המודיעין" הם החשודים המידיים.

זה היה יכול להיות מצחיק, אילולא המחיר שתפקידים כאלה גובים. מעבר לתקציב הלשכה של כל שר מיותר – כ-3 מיליון שקלים בשנה – תהליך ההרכבה והפירוק של המשרדים עשוי להאמיר כבר לעשרות מיליונים. הגבלה ל-18 שרים עוד מראש במו"מ תחסוך לציבור כ-53 מיליון שקלים בשנה באופן ישיר – רק על גינוני השלטון (מנכ"ל, נהג, מנהל לשכה) – מבלי לכלול את העלות העקיפה.

מעבר לכך, עודף משרדים פוגע ישירות בשירות שכל אחד ואחת מאיתנו מקבלים מהמדינה – בשל עודף ביורוקרטיה. כשיותר ויותר משרדים נדרשים להסכים על החלטות משותפות, התהליך מתארך ונפגע. לפני כשנה העיתונאי שאול אמסטרדמסקי תיאר זאת בהרחבה בפרק בפודקאסט "חיות כיס": "כשיש משרדים שונים יש להם ייעוץ משפטי שונה וחשבויות שונות, אין משרד אחד שבו אפשר פשוט להחליט וזהו. אז לא מחליטים". 

בין היתר הוא הדגיש כי הממשלה לעיתים קורעת אגפים שלמים ממשרד אחד ומעבירה למשרד אחר, בשל לחצים פוליטיים. כך למשל, כשחיים כץ (הליכוד) מונה לשר הרווחה, הוא דרש מנתניהו שיחתכו את תחום התעסוקה והעבודה ממשרד הכלכלה ויעבירו אותו אליו. נתניהו הסכים. "דיברתי עם מישהי ממשרד הכלכלה שסיפרה לי שתהליך ההעברה הזה לקח שנה וחצי. שנה וחצי שבמהלכה השירות לציבור נפגע", סיפר אמסטרדמסקי בפרק.

די לסגני השרים 

דרך נוספת להוציא את האוויר מהבלון המנופח היא לבטל את התואר המונפץ "סגן שר". כתבנו על כך בעבר ב"שקוף" ונכתוב זאת שוב: סגן שר הוא תואר ריק, חסר סמכויות. על פי מסמכי הנחיות היועמ"ש שעסקו בנושא, מדובר בשוליה מנהלית, תפקיד שתכליתו המקורית "לסייע לשר בעומס העבודה", כלומר לשמש כדובר השר בכנסת במענה על שאילתות ובהשתתפות בדיוני הוועדות. ה"סיוע" הזה (שיכול להינתן על ידי כל פקיד אחד במשרד), עולה כשני מיליון שקל בשנה. קיצוץ עשרה סגני שרים כבר יחסוך לנו 20 מיליון שקלים.

מי אחראי לשינוי? בראש ובראשונה כל אחד ואחת מחברי הכנסת שיוצאים מנקודת הנחה שהכנסת עצמה – בניגוד לממשלה – לא מספיק נחשקת. אל תחפשו רק את גינוני השלטון והשררה בממשלה. פיקוח על עבודת הרשות המבצעת וייצוג הציבור בכנסת חשובים לא פחות. 

גם אנחנו, הציבור, אחראים לשינוי: עלינו לדרוש מהקואליציה הבאה ומהמפלגות להן הצבענו לא להתייחס בהפקרות למשרדי הממשלה שלנו, ולא להמציא תפקידים חדשים התפורים למידותיה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשהממשלה מנופחת השירות לכל אחד ואחת מאיתנו עלול להיפגע – החל מחינוך לבעלי צרכים מיוחדים ועד רגולציה לעסקים קטנים. כשהממשלה מנופחת – אנחנו משלמים יותר ומקבלים פחות. ולא פחות חשוב: כשהממשלה מנופחת על חשבון הכנסת – הדמוקרטיה נפגעת.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

לדרוש מיושבי הראש של המפלגות בקואליציה המסתמנת כבר עכשיו – לא לממשלה מנופחת! להפיץ את הכתבות שלנו ולהדביק אותן לפוליטיקאים בתגובה ברשתות החברתיות. מוזמנים להצטרף לסיירת השקיפות ולפעול יחד עם קהילת האקטיביזם של "שקוף".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. לגמרי נאיביים. אני מתכוון כולנו. כבר עכשיו יש דיווחים על ממשלה בת 30 שרים שהולכת לקום, מפתח של שר לכל שני ח"כים בערך!! עד מתי האבסורד הזה יימשך?? הכי מצחיק שרוצים לקצץ במגזר הציבורי השמן, ומצד שני לא מוכנים להסתפק בטייטל של יו"ר ועדה/ ח"כ ושירות הציבור פשוט משם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!