ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עובדי המשרד לעניינים אסטרטגיים יעברו למשרד החוץ? "שיגשו לקורס צוערים"

החלטת ממשלה שצפויה לעלות בישיבה הקרובה עתידה לתת תוקף להבטחתו של השר יאיר לפיד עם כניסתו למשרד החוץ, אך העברת עובדים ממשרד למשרד אינה דבר פשוט • גם גורמים במשרד החוץ לא רווים נחת מהמחשבה שכ-30 עובדים שלא עברו את מסלול ההכשרה המקובל שם למעשה "יוצנחו" לתפקידים שונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יצליח להעביר גם את העובדים? לפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחת ההבטחות הראשונות שנתן שר החוץ יאיר לפיד עם כניסתו למשרד החוץ היא ביטול המשרד לנושאים אסטרטגיים והכנסתו למשרד החוץ. אך למרות החלטת הממשלה הקרובה בנושא, נראה שהמהלך לא כל כך פשוט. המכשול העיקרי – מה עושים עם העובדים?

עוד ב"שקוף":

בזמן שייקלט המשרד במשרד החוץ, גורל העובדים לא ברור – ומדאיג אותם. העובדים המקצועיים שליבת עבודתם היתה המאבק בדה לגיטימציה נגד מדינת ישראל רואים עצמם ככאלו שראויים להשתלב במערך הדיפלומטי של המשרד. מצד שני, בכיר במשרד החוץ מסר ל"שקוף" כי "הם מוזמנים להגיש מועמדות לקורס הצוערים". כלומר, ההיתכנות לשילוב העובדים במשרד החוץ במערך הדיפלומטי משולה להלצה. וכך, נראה ששילוב המשרד במשרד החוץ בדרך לפיצוץ.

הצעת המחליטים שעתידה לעלות בישיבת הממשלה הקרובה מתרחקת מהעיסוק במסלול שבו ישתלבו העובדים. משאבי המשרד לנושאים אסטרטגיים יעברו למשרד החוץ – אבל לא ברור היכן ישובצו העובדים. פן נוסף הוא מיקום המשרד. כיום משרד החוץ שוכן בירושלים והמשרד לנושאים אסטרטגיים שוכר משרדים בבניין צ'מפיון בבני ברק. 

הסמכויות יחזרו למשרד החוץ – מה יהיה עם העובדים?

המשרד לנושאים אסטרטגיים לא דומה למשרדים אחרים שנסגרו בממשלה הנוכחית כמו משרד הדיגיטל, המים והמשרד לקידום קהילתי. כדי להקים משרדים אלו מלכתחילה פורקו סמכויות חוקיות שהיו קיימות במשרדים אחרים. לדוגמה: הסמכות והחקיקה של רשות החברות הממשלתיות הועברה ממשרד האוצר למשרד הדיגיטל. הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול הועברה מהמשרד לביטחון הפנים למשרד לקידום קהילתי. תורם לאזרחים? – לא. אבל תורם לפוליטיקאים.

לקריאת החלטת הממשלה שתובא לאישור – לחצו כאן

המשרד לנושאים אסטרטגיים הוא קצת שונה. הוא הוקם, לאחר גלגולים שונים, בתוך משרד ראש הממשלה כדי להילחם בתופעת הדה לגיטימציה לישראל וניתן לגלעד ארדן. המשרד הוקם, שכר משרדים במגדל צ'מפיון בבני ברק והיום יש בו 33 עובדים: 21 עובדים מקצועיים בעלי מומחיות בתחום המאבק בדה-לגיטימציה לישראל, ויתר העובדים (12) הם עובדי מטה (לשכת מנכ"ל, לשכה משפטית וכד').

צריך לזכור, לחלק מעובדי המשרד יש קביעות בשירות המדינה, איגודים חזקים ואפילו תפיסה דיפלומטית שונה ממשרד החוץ. ואכן, בכירים במשרד מודאגים מהאפשרות שהמהלך יהיה למעשה גניזת מאמציהם בשנים האחרונות (מוצלחים או לא – תלוי את מי שואלים). כך או כך, המהלך הזה, שעליו הצהיר לפיד ביום כניסתו למשרד, ועתיד לקבל תוקף של החלטת ממשלה, רחוק כנראה מלהסתיים. נמשיך לעקוב.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

להקמה ופירוק של משרדים חדשים יש משמעויות רבות. משאבים רבים מוקדשים להקמתם, ופירוקם לאחר שגויסו עובדים והועברו תקציבים אינו דבר של מה בכך. בנוסף, תקופת המעבר שבה נמצא המשרד בשלבי ההקמה, יכולה להימשך חודשים רבים, זו תקופה שבה המשרד לא נותן שירות מיטבי לציבור. כל זה פוגע ישירות בעובדים וגם בציבור שנאלץ לממן מכיסו גחמות של פוליטיקאים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

למרות הכל ממשלת ישראל הנוכחית צריכה לצמצם עוד משרדים מיותרים כמו משרדי המודיעין והתפוצות. וממשלת ישראל הבאה צריכה להימנע בכל מחיר מהקמה של משרדים חדשים. פתאום תפקיד שר ללא תיק, או עוד סגן שר מיותר נראה הרבה יותר זול מאשר הקמה של משרד חדש.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. המאמר הוא נאיבי בצורה משעשעת, אין בהחלטה התייחסות לתחום או לעובדים מכיוון שלפיד מעוניין להיפטר הן מנושא ה-BDS (שבאופן מציק קשור למדינות שהוא מנסה להתחנף אליהן) והן מהעובדים (שאפשר להעריך שרובם הגדול לא הצביעו לו). הציפייה שלפיד יתעלה על עצמו ויתייחס עניינית היא מבדרת במיוחד, במיוחד שהוא מתעקש לחבל פומבית באחד ההישגים המרכזיים של המשרד לעניינים אסטרטגיים – היחסים עם מדינות מזרח אירופה שהציקו למדינות מערב היבשת בנושא ה-BDS.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!