ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אתם לא כאן בשביל להקריא נתונים: על משרד הבריאות להחליף דיסקט במאבק נגד הזיהום

אשקלון, רמלה, לוד: נציגי המשרד בדיונים בכנסת מציגים פעם אחר פעם נתונים על עלייה במחלת הסרטן, אך מסרבים לספק קשר ברור בין המחלה לתעשייה שבקרבת היישוב. הגיע הזמן לקחת אחריות על חיי התושבים. דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אין בשורה מצמיתה יותר מאשר לשמוע על אהוב שחלה בסרטן. בדרך כלל הרופא לא ידע להסביר מדוע, והחולה ישאל עצמו לאורך כל דרך הייסורים למה דווקא הוא. 

לאחרונה, כמעט בכל דיון בכנסת בנושא זיהום אוויר, מתארח נציג משרד הבריאות שמדבר על מחלת הסרטן. נתונים שומטי לסת על עלייה במקרי הסרטן בעוד יישוב ועוד ועוד. בדיון על בתי הזיקוק בחיפה הסביר נציג משרד הבריאות שישנה תחלואה עודפת של סרטן, מגמה עקבית ורבת שנים. בדיון אחר, על הערים רמלה ולוד הסמוכות למפעל המלט המזהם "נשר", דיווח נציג המשרד על ממצאים ראשוניים של תחלואה עודפת בסרטן. כך גם בדיון על אשקלון, הסמוכה למיכלי הנפט של קצא"א.

זה נורא. זה מחריד. וזה כל כך חשוב. פרופסור ניר בקר, חוקר מהמכללה האקדמית תל-חי, בדק ומצא כי העלויות למשק של הזיהום במפרץ חיפה, בשל תחלואה ותמותה עודפת, נאמדות בכ-1.36 מיליארד שקלים לשנה. לפי נתוני ה-OECD,  בשנת 2019 לבדה מתו בישראל כ-2,400 בני אדם בגלל זיהום אוויר. לשם ההשוואה, באותה השנה נהרגו בתאונות דרכים במדינה 355 בני אדם.

לכל הכתבות בפרויקט "מפת המזהמים" – לחצו על התמונה

אז כל הכבוד למשרד הבריאות שמציף את המגיפה השקטה הזו ומספק הסבר? לא. ממש לא. נציג משרד הבריאות יודע לספר לנו בכל דיון על סרטן, ותחלואה עודפת בסרטן, ועוד סרטן לקינוח, אבל כשזה מגיע לשאלה – למה יש תחלואה עודפת בסרטן – הנציג פתאום מצטמק, ומוסיף במעין התנצלות שלא ניתן להוכיח קשר בין המפעל המזהם והסיבות להיקפי התחלואה. מי יודע, אנחנו רק מביאים כאן נתונים, סליחה ושלום.

זה קרה בדיון על אשקלון והמיכלים המזהמים. זה קרה גם בדיון רמלה ולוד והמפעל המזהם. משרד הבריאות מציג את התופעה המבהילה, ואז נעלם כשניגשים לדבר על הסיבה.

הגיע הזמן להחליף דיסקט. שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

אגב, למה המשרד מסתפק רק בסרטן? יש עוד מחלות בעולם. הרי יש עוד מחלות ומאפיינים של אזור מוכה זיהום: מחלות בדרכי הנשימה, מחלות לב, לידות מוקדמות ואשפוזי ילדים. זה דורש מחקר מעמיק, זה דורש השקעה כלכלית. אולי גם מאבק בקופות החולים, אבל יותר מכל: פרסום של הנתונים האלה ידרוש ממשרד הבריאות לקחת אחריות.

משרד הבריאות אינו עוד חייל בשרשרת הזיהום. הוא החומה האחרונה בין המזהמים לחיים עצמם. הוא זה שישלם את המחיר, יחד איתנו, על טיפול במחלות, הוא זה שיממן את הרופאים שידברו איתנו בחדרי המתנה, הוא זה שישלח אלינו מתמחים טרוטי עיניים במיון והוא זה שמתקצב את סל הבריאות לטפל במחלות שלנו

זה מסתיים בהצגת נתונים. צפו בהסבר של נציגת משרד הבריאות בדיון בכנסת

במשרד הבריאות צריכים להחליף דיסקט: אתם לא שם בשביל לדווח. אתם שם כדי להזהיר ולהתריע לפני שמאוחר מדי.  

אתם שם גם כדי למנוע את האסון הבא שיתחולל בגוף שלנו, זה שקרה כי אנחנו גרים קרוב מדי למפעל מזהם או תחנה מרכזית מוזנחת. בדיוק באותו האופן שבו במשרד הבריאות יודעים להזכיר לנו ללכת לבדיקת שד, לממן לנו בדיקות דם תקופתיות ולספק לנו בחינם מערך בדיקות כדי לדעת אם חלינו בקורונה עוד לפני שנדביק 500 איש בחתונה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. מצד שני זה גם חסר אחריות להציג הסבר שלא בוסס מדעית.
    המדע לא תמיד עומד בקצב ההרסני של המזהמים וחשוב לשמור על אמינותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.