ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זיכרון של פיל: הפיקוח על שכר הח"כים עדיין נתון בידיהם

הצעת החוק לעצמאות הוועדה הציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת ממשיכה להעלות עובש, וביש עתיד לא מראים סימן שהם מתכוונים לעמוד בהבטחת הבחירות הזאת (גם זאת) • ומה ה"עזים" שעלולות לתקוע את ההצעה גם אם תקודם בקרוב?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפיד הצהיר שהוא מחויב למהלך (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כארבעה חודשים עברו מאז הניח ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) את הצעת החוק שלו שתקנה עצמאות לוועדה הציבורית שדנה בשכר חברי הכנסת ותנאיהם. מטרת ההצעה פשוטה ובנאלית למדי – שבכל הנוגע לתנאים של חברי הכנסת – לא יהיו הם שיקבעו אותם. אך הסיעה הגדולה ביותר בקואליציה, שתומכת במוצהר בהצעה, לא מקדמת אותה, אף שהתחייבה רק לאחרונה לעשות זאת.

מעקב "שקוף" אחר הוועדה הציבורית

את הצעת החוק אומנם יזם טופורובסקי אך מאחוריה עומדת כל הסיעה, שכבר שנים מנסה לאשר אותה. אבל כל אותן השנים ישבה יש עתיד באופוזיציה. כעת, ההצעה מונחת על שולחן הכנסת כבר ארבעה חודשים, כשאף אחד לא נוגע בה, לא מזכיר אותה ולא נלחם עליה. לכן דינה עלול להיות קבורה. אבל אנחנו לא אמרנו נואש – זה צודק וזה מה שצריך להיות. 

איפה עומדים הדברים? נכון לעכשיו ועדת הכנסת, שלה הסמכות הסופית לקבוע את תנאיהם של חברי הכנסת, אימצה את כל המלצות הוועדה כפי שהן. אבל ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא רחוק היום שבו תעלה המחלוקת בין הוועדה הציבורית לבין חברי הכנסת. טוב יעשו ביש עתיד אם יאשרו את הצעת החוק כבר עכשיו.

לא צריך שופט

ההצעה של יש עתיד להפיכת הוועדה הציבורית שקובעת את תנאי ההעסקה של חברי הכנסת לוועדה מחליטה היא אולי תיקון קל בנוסח ספר החוקים. אבל במציאות היא תשנה הרבה. לא עוד ח"כים שקובעים את השכר ואת התנאים שלהם, אלא ועדה ציבורית שתיתן את הטון הסופי. 

לצערנו בהצעה החשובה יש גם שתי "עזים" שלא תורמות לה באופן משמעותי ויגרמו למחלוקת מיותרת שעשויה לעכב את כל המהלך. יש עתיד צריכים לוותר על הסעיפים הללו ולהכריע את הסיפור – ובמהירות. ה"עז" הראשונה היא הקביעה שבראש הוועדה יעמוד שופט. דרישה כזו סתם מכניסה את הצעת החוק לשדה אידיאולוגי מיותר ועלולה לגרור טענה ש"שופטים לא יחליטו עלינו". הוועדה הוכיחה את עצמה בעבר גם בלי שופט בראשה וידעה להוציא החלטות שלא לרוחם של חברי הכנסת. 

חלק בעייתי נוסף בהצעה הוא הדרישה שאת הוועדה ימנה יו"ר הכנסת ולא יו"ר ועדת הכנסת. אפשר ליצור היוועצות או החלטה משותפת (כמו שקרה בפועל הפעם כשמונתה הוועדה מחדש רק לפני כמה חודשים) אבל כל ניסיון להעברת כוח ממוקד אחד למוקד שני סתם יוסיף עוד למחלוקת הקיימת. טוב יהיה אם ב"יש עתיד" יוותרו על כל הדרמה המיותרת.

בינתיים ההחלטות ממשיכות לזרום

עד שיזכרו ביש עתיד לקדם את החוק החשוב, הח"כים ממשיכים בבקשות לוועדה הציבורית, חלקן סבירות וחלקן מעט פחות. לאחרונה אישרה הוועדה יועץ נוסף לח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד, שמציג אפס עשייה פרלמנטרית. עוד אושרה העלאת השכר (ההגיונית) למתורגמנית של ח"כ שירלי פינטו מימינה.

החלטה טרייה מהשבוע היא הגדלת התקציב לבדיקות רפואיות תקופתיות של חברי הכנסת. חברי הכנסת זכאים לבדיקה רפואית תקופתית במכון פרטי אחת לשנה על חשבון הכנסת. הוועדה הציבורית, שהמלצתה אושרה בוועדת הכנסת, אישרה להגדיל את התקציב מסכום של 931 שקלים ל-1,600 שקלים. שיהיה רק לבריאות. אבל עולה השאלה שאותה הציג ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), שנמנע בהצבעה: "מדוע הציבור צריך לממן רפואה פרטית לחברי הכנסת כשיש רפואה ציבורית שמאפשרת זאת?" ולדעתנו, אם צריך לעשות בדיקה מקיפה שנתית אז מדוע לא לקדם זאת לכלל אזרחי ישראל, ואם זה אפשרי אז מדוע צריך את ההחלטה הזו בכלל?

**

הכישלון של יש עתיד באישור הצעת החוק הזו מצטרף לשורה של כישלונות לעמוד מאחורי הבטחות אחרות. החל מההבטחה של יאיר לפיד להקים ממשלה מצומצמת ולהגביל את מספר השרים וסגני השרים, חלוקת כספים קואליציוניים חרף ביקורת על כך בעבר, וכלה בעקיפה של נבחרת הדירקטורים שנועדה למנוע פוליטיזציה בחברות הממשלתיות, נבחרת שמי שהקים אותה היה יאיר לפיד עצמו. 

אנו מקווים שלפחות פה לא נראה כישלון נוסף.

מלשכתו של טופורובסקי ומ"יש עתיד" לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת עידן בנימין

Picture of עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. שקוף שאינו שקוף. שנים שאני משלם לכם תמיכה חודשית. ומקבל כתיבה רדודה ומרצה את השלטון.
    איך יכול להיות ש למרות שבמציאות 99 מכל 100 נדבקים בקורונה מבריאים ספונטנית, אין אף כלי תקשורת במדינה שמדברר את ה 99% ומלמד את ה 1% הילכות בריאות.

    הסגידה לזריקה הפכה לדת. זריקה שלא הוכחה, וכשתסיים את תהליך ההוכחה בעוד שנה או שנתיים, תהיה רלוונטית לגשם דאשתקד… גוף האדם מייצר מזור גם לקורונה בהיותו תקין, בתוך שלושה ימים עד שבועיים ולא צריך לחכות שנתיים.

    אז שקוף. תתעוררו, בכל האתר שלכם אין מילה על בריאות. זה הזמן להציל את עם ישראל מציפרניו הדורסניות של השלטון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!