ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הוועדה המפקחת על שכר הח"כים הוקמה – ללא כוח ממשי

זה לקח כמעט שלוש שנים, אך ועדת הכנסת הקימה היום לבסוף את הוועדה הציבורית • במפלגה הגדולה בקואליציה מיהרו להתפאר בקיום הבטחות, אבל עד שלא ישלימו את חקיקת החוק להפיכת הוועדה הציבורית למחליטה - בפועל נבחרי הציבור יוכלו להחליט מה שירצו • כמה מחברי ועדת הכנסת התנגדו בדיון להצעה - והעלו טענות לא נכונות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ב"יש עתיד" חוגגים – אבל הדרך עוד ארוכה: ועדת הכנסת אישרה היום (שני) את הקמת הוועדה הציבורית לפיקוח על שכר הח"כים, אחרי כמעט שלוש שנים שלא הוקמה בניגוד לחוק. הוועדה תיתן את המלצותיה בכל בקשה של חברי כנסת לשינוי בתלוש השכר או בתנאים כמו מספר העובדים העומדים לרשותם – אך המלצות אלו לא יהיו מחייבות. חברי הכנסת ימשיכו להיות בעלי המילה האחרונה בכל הנוגע לתנאיהם ומשכורתם.

מעקב "שקוף" בנושא שכר הח"כים:

נציגים מ"יש עתיד" הציגו בדיון הצעת חוק מפלגתית לתיקון המצב, על ידי הפיכת הוועדה לקובעת. חברי כנסת מכל המפלגות טענו כי מדובר בפגיעה בסמכותם ואף השמיעו טענות שגויות ביחס לפעילות הוועדה.

נראה כי הדרך ארוכה – אך מעקב "שקוף" מגלה כי המפלגה מתעכבת עם קידום הצעת החוק. זה לא הפריע ליו"ר "יש עתיד" לחגוג היום את ההישג ולברך על הצעת החוק. "מבטיחים ומקיימים", יו"ר המפלגה יאיר לפיד בירך על "ההתקדמות". "ח"כ בועז טופורובסקי מקדם את החקיקה של יש עתיד ששכר הח"כים לא ייקבע על ידם אלא בוועדה חיצונית". ח"כ ענבר בזק כתבה דברים דומים: "החלטה חשובה ועוד הבטחה שהבטחנו ושאנחנו מקיימים". אך הדרך לקיום ההבטחות עוד ארוכה. נמשיך לעקוב.

אני רק אניח את זה פה

מאז 2015 מעלים ביש עתיד שוב ושוב הצעות חוק לטובת הפסקת המצב הבעייתי בו חברי הכנסת הם הסמכות האחרונה לקביעת שכרם שלהם. בכנסת הנוכחית מי שחתום על ההצעה הוא ח"כ בועז טופורובסקי, והיא זוכה לתמיכתם של שאר חברי המפלגה. אך בדיון הוא נשמע מגומגם וכמעט מתנצל. "אני הגשתי הצעת חוק שהמלצתכם תהיה קובעת. אני יודע שזה לא מקובל על כל חברי הכנסת ועל כל חברי הוועדה – אבל אני רק שם את זה על השולחן", אמר בדיון.

בחדר הוועדה היה קשה למצוא קונצנזוס למה שנראה מובן מאליו – יש להפוך את המלצות הוועדה למחייבות. אפילו יו"ר הכנסת מיקי לוי, שחתם בעבר על כמה מהצעות החוק המדוברות, סיכם את דברי הברכה שלו באמירה אדישה למדי: "אני משאיר לפתחה של ועדת הכנסת את הנושא אם המלצות הוועדה יהיו המלצות או יהיו קביעה". 

שכר הח"כים נשאר קבוע? הטענות השגויות של הח"כים

דבריו של לוי פתחו את הסכר לשאר חברי הוועדה להציג את טיעוני הנגד – הפעם בליווי אמירות שגויות. ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן הסביר למשל ששכר חברי הכנסת "בדרך כלל נשאר קבוע". זה לא נכון. הוא נשאר קבוע רק מאז החלה שנת הקורונה, וגם זאת תודות לפעולות אקטיביות של הכנסת למניעת עלייתו. בפועל שכרם עולה בכאלף שקלים בשנה. הסיבה היא צורת ההצמדה שבה קבעו חברי הכנסת – בניגוד לעמדת הוועדה – כי הוא יוצמד לשכר הממוצע ולא ליוקר המחייה (המדד).

טענה שגויה נוספת שנשמעה מפי גינזבורג, ומאוחר יותר גם מפיו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) היא כי ועדת הכנסת קיבלה רק פעם אחת ובאופן חריג החלטה המנוגדת לעמדת הוועדה הציבורית. גם זה לא נכון בעליל. חברי הכנסת עשו תמיד מה שהם רוצים: כאן תמצאו את כל הבקשות שהופנו לוועדה בכנסת ה-20. ספוילר – הח"כים החליטו את מה שרצו להחליט – וממש לא תמיד בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית.

ח"כ רוטמן נעזר בטענה המטעה כדי לבסס את עמדתו, לפיה אין להפקיע את הכנסת מסמכויותיה. "מראית עין זה דבר חשוב אבל התפרקות הכנסת מסמכותה זה דבר חמור יותר", כך הסביר רוטמן את התנגדותו להצעת החוק של "יש עתיד". מי שהחזיק בעמדה דומה הוא ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שאמר כי "מאז שנכנסתי לכנסת אני מתנגד להפקעת סמכות ועדת הכנסת".

העלו טענות שגויות בדיון: ח"כ שמחה רוטמן (שני מימין) וח"כ איתן גינזבורג (ראשון משמאל). (צילום: דוברות הכנסת)

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), שדווקא שקל לחיוב את הפיכת הוועדה למחליטה, טען היום בדיון כי הוא לא מסכים עם הביקורת שיש על גובה שכר חברי הכנסת. האמת? גם אנחנו לא. הביקורת הציבורית היא לא על גובה השכר אלא על העובדה שמי שקובע אותו הם חברי הכנסת עצמם. 

זה בידיים שלהם

הוועדה הציבורית פוזרה בינואר 2019 וכפי שחשפנו בשקוף – אף אחד אפילו לא טרח להודיע זאת לחבריה. 

בכנסת הקודמת גינזבורג, כיו"ר ועדת הכנסת שאחראי על הנושא, טען כי לא הצליח במשימה כי אף אחד לא מעוניין בתפקיד. בעקבות זאת הוא גם טרח לשנות את החוק כדי שייקבע שבראש הוועדה לא חייב לעמוד נציג אקדמיה. גם זה לא עזר.

הקמת הוועדה הציבורית היום היא תיקון של עיוות מתמשך – זהו מהלך מובן מאליו שאמורה לנקוט כל כנסת מתפקדת ושומרת חוק. "אנחנו ממשיכים להוציא את הכנסת משיתוק ארוך שנים ומקימים את הוועדה הציבורית לבחינת שכר ותשלומים לחברי הכנסת לאחר 3 שנים ארוכות שבהן לא הוקמה", צייץ יו"ר הכנסת מיקי לוי אחרי הדיון. "הקמת הוועדה היא דבר הכרחי לתפקוד הראוי והתקין של הכנסת". 

כעת מתבקש הצעד החשוב באמת – להביא לקו הסיום את הצעת החוק שאליה התחייבו במפלגה – וזה בידיים שלהם.

מ"יש עתיד" לא נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הכנסת היא לא העסק הפרטי של הח"כים. מדובר בכסף שיוצא מהכיס שלך. מי שצריך לקבוע בנושא הוא גוף בלתי תלוי – ולא הח"כים עצמם. זה יגביר את אמון הציבור גם במהלכים כמו הצמדת השכר או תוספת עוזר פרלמנטרי. אבל גם יגביר את אמון הציבור בהחלטות אחרות כשהציבור ידע שהאנשים שקובעים את גורלו לא עסוקים בעצמם.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש להפוך את הוועדה הציבורית לקובעת – מפלגת "יש עתיד" יכולה לקדם כבר מחר את הצעת החוק שהגישה ולהילחם למען הציבור. אנחנו "בשקוף" כותבים על הנושא שוב ושוב כבר כמה שנים ולא נרפה עד שהעיוות יתוקן. לצדנו חברי "סיירת השקיפות" מתגייסים למטרה ומחזקים את הח"כים לקדם את ההצעה – אנחנו רואים את ההשפעה האדירה של הפעילים בדיונים בכנסת. הצטרפו גם אתם לסיירת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת עידן בנימין

Picture of עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!