ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גרפו לייקים והתקדמו? יש עתיד לא מקדמים את הצעת החוק להגברת הפיקוח על שכר הח"כים

גם אתמול לא עלתה ההצעה החשובה להוציא את ההחלטות על שכר חברי הכנסת מידיהם שלהם - אף שאין לכך שום מניעה מהותית • בסיעה הגדולה בקואליציה התחייבו פעם אחר פעם שיקדמו את השינוי החשוב - אך לא נראה שהם שמים את הרגל על הגז • הוועדה הציבורית לפיקוח על השכר טרם מונתה - בניגוד להצהרת יו"ר הכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא נראה שהם שמים את הרגל על הגז בנושא שכר הח"כים. לפיד ולוי במליאה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מנסים למרוח את הזמן: חודש וחצי עבר מאז שהתחייבו ביש עתיד לקדם את השינוי בשיטת הפיקוח על שכר חברי וחברות הכנסת. אך נראה שבמפלגה לא ממהרים להעביר את הצעת החוק של סגן יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי – להפוך את הוועדה הציבורית שמפקחת על שכר הח"כים לוועדה מחליטה, שלה תהיה את המילה האחרונה. גם אתמול (ראשון) היא לא עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה. במקביל, הוועדה הציבורית עצמה כלל לא מונתה, חרף הצהרת יו"ר הכנסת מיקי לוי.

עוד ב"שקוף":

"לפיד מחויב לשינוי בשיטת הפיקוח על שכר הח"כים", מסרו ל"שקוף" לפני יותר מחודש וחצי בסיעת יש עתיד. באותה העת, טופורובסקי הגיש את הצעת החוק המדוברת. טענו אז ונמשיך לטעון גם היום – כל התנאים לשינוי קיימים: הסיעה הגדולה בקואליציה הנוכחית היא זו שנלחמה פעם אחר פעם בכנסות הקודמות להפיכת הוועדה הציבורית למחליטה. אבל הזמן עבר ונראה שהצעת החוק שוקעת לה בתהום הזיכרון הציבורי. לא שלנו. במהלך החודש האחרון פנינו כמה פעמים ללשכתו של טופורובסקי כדי לדעת היכן עומדת ההצעה. "אין חדש", אמרו לנו שוב ושוב. 

נמשיך להתעדכן על הצעת החוק. טופורובסקי (צילום: דוברות הכנסת)

עכשיו עברו יותר מ-45 ימים מאז הונחה ההצעה על שולחן הכנסת ועל פי התקנון אפשר להעלות אותה בלי טובות מאף אחד. בלשכתו של טופורובסקי מסבירים כי: "אנחנו עושים את כל המאמצים להעביר את ההצעה ומנהלים שיחות עם כל הגורמים ומקווים להעביר את ההצעה בהקדם". 

חרף ההצהרות – הוועדה הציבורית לא מונתה

כפי שחשפנו רק לא מזמן, לחברי הכנסת, גם מיש עתיד, יש רשימת דרישות מהוועדה הציבורית שעתידה לקום. משמעותה של הצעת החוק של יש עתיד היא שהמילה האחרונה תהיה של הוועדה – ולא של הח"כים כפי שקורה כעת. אם חברי יש עתיד יפנו לוועדה טרם שינוי החוק – יהיה זה סימן שאין באמת בכוונתם לעמוד במילתם – גם במקרה זה. אל דאגה. אנחנו נפנה כל שבוע ללשכתו של טופורובסקי כדי לשאול אם השבוע ההצעה תעלה. 

פנינו גם ללשכתו של יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך שיכול להעביר את ההצעה, אם ירצה, תוך פחות משבוע. בוועדה אמורים לדון בהצעת החוק – אך בלשכת אורבך בחרו שלא להתייחס.

במקביל להצעת החוק הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) כי מונתה ועדה חדשה. מבדיקת "שקוף" עולה כי גם זה עדיין לא קרה. לוי אכן הציע כמה מועמדים שנבחנים אבל אלו עוד דורשים את אישור ועדת הכנסת ואישור מליאת הכנסת. 

גם כשהוועדה קיימת – הח"כים מכריעים

ב"יש עתיד" התחייבו פעם אחר פעם לשנות את העיוות שבו חברי הכנסת קובעים לעצמם את השכר – עכשיו יש להם הזדמנות. לפיד לא עמד בהתחייבות שלו לממשלה בגודל הגיוני, חילק כספים קואליציוניים בניגוד לטענותיו בעבר כי זהו מהלך מושחת, ונראה שעכשיו גם ההבטחה הפשוטה והמתבקשת לא מקודמת.

הוועדה הציבורית הוקמה בשנת 2002. היא עוסקת בשכר חברי הכנסת, בהטבות ובתנאים שהם מקבלים, כמו למשל מספר העוזרים הפרלמנטריים שהכנסת מממנת לכל ח"כ וח"כית. הוועדה ממונה על ידי הכנסת, ולכאורה אינה תלויה בה מאותו הרגע. 

קידום הצעת החוק – בידיים של יש עתיד. ציוץ של לפיד מ-2018

כוועדה ציבורית חיצונית, הציפייה הייתה שהיא זו שתכריע בהחלטה על הנושאים הללו – אך לא כך הדבר בפועל. אם ועדת הכנסת לא מרוצה מהחלטה שהתקבלה על ידי הוועדה, היא מגישה ערעור, שעליו צריכה הוועדה הציבורית לענות תוך 15 יום. אם הוועדה הציבורית דוחה את הערעור, ההחלטה חוזרת לוועדת הכנסת (לח"כים עצמם) שיכולה להחליט מה שתרצה. 

מדובר באבסורד: כל ערעור של הח"כים גובר על סמכות הוועדה. כך יוצא שבפועל הח"כים עצמם הם אלה שמחליטים על ענייני השכר שלהם ועל ההטבות. כך למשל, פרסמנו ב"שקוף" כי הכנסת ה-20 אישרה לעצמה כל הטבה שחשקה בה.

זה לא חייב להימשך כך. שתפו את הכתבה, שלחו אותה למצביעי יש עתיד ובקשו מהם לפנות לנציגים שלהם בכנסת כדי לשאול מדוע הצעת החוק לא עולה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. יש אפשרות להציע הצעות לועדה שמחליטה על השכר?
    לדעתי הדבר הכי בסיסי זה תשלום לפי שעות /תפוקה.
    וכן אחריות על קידום חוק מטופש ככל שיהיה כמובן בחינה של עלות של כל חוק/ שינויו

  2. חבל שההבטחות המפורטות במאמר לא מתחילות מהקמת יש עתיד. לא קשה להעריך שלפיד ימשיך בנושא זה בשמחה רבה (כמו בנושאי הפיקוח האחרים) את מדיניותו כשר אוצר וידרדר בגאווה ובמרץ את המצב כך שיוכל להבטיח לתקנו גם בבחירות הבאות.

  3. אפשר בבקשה לנסח הודעה שנוכל לשלוח לחברי יש עתיד בנושא, ולשלוח לחברי הסיירת?
    אולי הודעות מהציבור יעזרו.

  4. לא רק שצריך להוציא את זה מידיהם, צריך לוודא שכל ח"כ בישראל משתמש בשירותים בדיוק כמו של כל שאר הציבור – תחבורה ציבורית, קופ"ח, בתי חולים, תורים במשרדי ממשלה, וכן הלאה. בכדי למנוע את הנתק מהמציאות שתנאי הVIP שלהם כח"כים גורמים להם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!