ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי שנים של חקירות: העסקאות עם נבחרי הציבור המורשעים בשחיתות

אריה דרעי, חיים כץ ויעקב ליצמן חתמו לבסוף על הסדר טיעון על עבירות קלות ולא ירצו עונש מאסר, אחרי חקירות והליכים משפטיים שנמשכו שנים • המשפט של נתניהו ממשיך, והמשפט של ביטן עוד בחיתוליו • עם סיום כהונת מנדלבליט: כך הוא ניקה את השולחן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

העסקאות שנחתמו - אחרי שנים של חקירות (צילומים: פלאש 90)

בשלהי כהונת הכנסת ה-20, בסוף שנת 2018, היו חמישה חברי כנסת ושרים מכהנים שעמדו בפני הליכים משפטיים: ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, וחברי הכנסת חיים כץ ודוד ביטן מהליכוד. כדי להמחיש עד כמה המצב הזה היה משוגע, השקנו אז פינה קבועה שבה מדי תקופה היינו חוזרים ומעדכנים בהתפתחויות האחרונות. כעת הגיע זמנו של הכלי לסיים את דרכו, בתקווה שלא נזדקק לו שוב. 

עוד ב"שקוף":

רגע לפני סיום כהונתו, בעוד משפטו של נתניהו ממשיך להתקיים בצל הפרסומים על מגעים לעסקת טיעון, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיע לעסקאות טיעון עם דרעי, ליצמן וחיים כץ, כפי הנראה כדי "לנקות שולחן". העסקאות האלה מגיעות באבחה אחת, אחרי שנים של מריחת ההליכים המשפטיים בעניינם של השלושה. האם אלו העסקאות הטובות ביותר עבור המדינה והנאשמים? אולי, אך טעם רע עולה מהליכים שנמשכו שנים ומגיעים לישורת אחרונה תמוהה ביותר בסמוך לסיום כהונתו של היועמ"ש הנוכחי.

מי שרצה מצא עסקה

המשפט של נתניהו נפתח, אבל למי שחשב שיתנהל בנוחות ובאופן מסודר גילה שבחודשים האחרונים התנהל כל העת מו"מ בהול ולחוץ על עסקת טיעון. אחד המעורבים במגעים היה לא אחר מנשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק – הנמסיס של מכונת התעמולה הביביסטית. העסקה לבסוף לא נחתמה – לפחות לא כרגע. מי יודע, אולי התפוצצה בגלל שנחשפה. וזה פספוס גדול לנתניהו, כי בזמן שהוא ניהל מו"מ, דרעי, ליצמן וכץ זכו להסדרי טיעון מקלים, על עבירות קלות מהרבה מאלה שעליהן היו אמורים לעמוד לדין.

מי שרצה – השיג עסקה. נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במאי 2021 החליט מנדלבליט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ליצמן בחקירה שנפתחה בתחילת שנת 2019. רק ימים ספורים לתום כהונתו חתם מנדלבליט עם ליצמן על הסדר טיעון. ליצמן צפוי לקבל מאסר על תנאי וקנס של 2,800 שקלים. נזכיר מה עמד על הפרק – ליצמן עזר לכאורה לאישה החשודה בשורה של מעשי פדופיליה להימלט מרשויות החוק האוסטרליות. וזו רק הבולטת מתוך העבירות. 

ההמלצה להגיש נגד דרעי כתב אישום הגיעה כבר בנובמבר 2018. אך השימוע בעניינו התקיים רק בחודש פברואר 2021 (לפני כמעט שנה). ועל אף הזמן הרב שעבר והתמרחות ההליכים, על עסקת הטיעון חתם מנדלבליט רק לפני כחודש. 

נבחר ציבור נוסף שזכה להסדר מקל הוא חיים כץ. בפברואר 2020 קיבל כץ חסינות מהכנסת ה-22. במקרה שלו, חודש אחר כך מנדלבליט היה יכול להגיש כתב אישום חדש אם רק היה רוצה (חסינות תקפה רק לכנסת שבה היא ניתנת). אבל במשך כמעט שנתיים דבר לא קרה. הדיבורים על עסקת טיעון שהיו באוויר מרחו ומשכו את הזמן עד נובמבר 2021, אז נחתמה העסקה.

גם במקרה של דוד ביטן החקירה נפתחה לפני שנים – בסוף שנת 2017. ורק באוגוסט 2021 הונח נגדו כתב אישום חמור. משפטו נפתח בחודש שעבר. 

המשפט רק נפתח. ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת חלון ההזדמנויות לנאשמים נסגר והיועמ"ש אביחי מנדלבליט שסיים את כהונתו כבר לא יאשר עסקאות נוספות. כדי לעקוב בשנה האחרונה אחר השתלשלות הדברים והתפתחותם וכדי להצביע עד כמה בעייתי כשיש נבחרי ציבור מכהנים שההליך נגדם נמתח ונמרח, הקמנו עמוד ייעודי שיאפשר להתעדכן בכל יום ובכל שעה איפה עומד ההליך המשפטי אצל כל אחד מהחשודים שהפכו לנאשמים וכיום כבר עבריינים מורשעים. הכלי הזה לא רלוונטי עוד ולכן נסיר אותו מהרשת. אנו מקווים שהמצב שבו חמישה נבחרי ציבור מכהנים מואשמים בעבירות של טוהר המידות הוא רק אפיזודה חולפת שלא תשוב עוד. בינתיים על משפט המו"לים ורה"מ לשעבר בנימין נתניהו אתם מוזמנים לשמוע בהסכת השבועי של העין השביעית, "משפט המו"לים". ועל דוד ביטן אנחנו נשוב ונכתוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!