ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עושה צחוק מההתפטרות – ומהשופט: דרעי ממשיך בחיים הציבוריים כרגיל

באופן רשמי יו"ר ש"ס התפטר מהכנסת, אך בניגוד לתמונה שהצטיירה בפני בית המשפט - אין לו כל כוונה לזוז הצידה מהחיים הציבוריים • למעשה יו"ר ש"ס ה"פורש" זכה בפרס: הוא ממשיך בענייניו כרגיל - ונפטר מהמחויבויות הרשמיות של הכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עושה צחוק מההתפטרות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במסגרת הסדר הטיעון עם אריה דרעי, שבו הורשע בהפרת אמונים, הוא הבטיח לצאת מהחיים הפוליטיים והתפטר מהכנסת. אבל זה רק על הנייר. המציאות היא שדרעי עושה צחוק מההתפטרות. או כפי שצוטט אומר למקורביו על פי הדיווחים: שבכירי מערכת המשפט לא יאיימו עליי. אחרי שש שנים סיימתי להיות עבד שלהם, ואין כוח בעולם שימנע ממני להיות יו"ר ש"ס או שר עם מה שנשאר בכתב האישום.

עוד ב"שקוף":

לפי פרסומים של מיכאל שמש בכאן 11, דרעי דרש גישה חופשית למליאת הכנסת, שהיא למעשה רצפת הייצור של החקיקה. כדי לעשות זאת, בסיעת ש"ס מינו את דרעי לעובד סיעה. דרעי אפילו דרש לשכה, אבל משסורב הוא דרש מח"כ אחר מסיעתו שיפנה את לשכתו. הלשכה אמורה לשמש את חבר הכנסת לעבודתו השוטפת, לקיים בה פגישות וגם לתפוס איזו מקלחת באמצע הלילה כשיש פיליבסטרים ארוכים.

כלומר, בפועל מעורבותו של דרעי בחיים הציבוריים היא כפי שהייתה קודם, ואולי אפילו נוחה יותר. הוא גם אמר זאת בקולו: "אני לא הולך לשום מקום, ניצב על משמרתי כיו"ר תנועת ש"ס וממשיך לנהל את ענייני הציבור מכל מקום – מהכנסת, ממשרדי התנועה, בשטח ובכל מקום".

מדברי השופט שאימץ את הסדר הטיעון עם דרעי

דרעי לא נאחז פה בזכות לעשייה פרלמנטרית למען הציבור. מאז חזר לכנסת, הוא כמעט לא עשה דבר כח"כ. בדומה לרוב ראשי המפלגות האחרות, דרעי לא באמת השתמש בכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותו. הוא לא נכח בישיבות הוועדות, לא הגיש שאילתות, לא יזם חקיקה או הצעות לסדר היום. זה לא חריג בקרב ראשי מפלגות שבוחרים שלא לעשות כלום בכנסת, וזה אולי נושא לכתבה אחרת. אבל זו המציאות במקרה של דרעי. המשמעות היא שלמעשה – דבר מבחינתו של דרעי לא השתנה. 

למעשה, במקום להיענש דרעי זכה בפרס. אין לו שום מחויבות רשמית בכנסת, הוא לא צריך להשתתף בהצבעות במליאה ויכול להמשיך לעשות בדיוק את מה שעשה קודם. וגם לשכר לא היינו דואגים: מפלגת ש"ס זוכה לקבל מדי חודש כ-840 אלף שקלים, כסף ציבורי במסגרת מימון מפלגות. ולכן לא נופתע אם דרעי יזכה בהמשך לשכר מפנק מהמפלגה.

כך הפך חשד לעברת שוחד לאישום מצומק

מריחת ההליך בעניינו של דרעי החלה במרץ 2016, אז פורסם דבר תחילת החקירה הפלילית נגדו. כשהמשטרה סיימה את עבודתה באוגוסט 2018 היא המליצה על הגשת כתב אישום. תשעה ירחים נוספים עברו עד שהפרקליטות הביאה את ההכרעה לפתחו של היועמ"ש, עם המלצתה להעמידו לדין בגין מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. 

השופט שמואל הרבסט, בדיון הקראת גזר הדין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהמשך התרככו העבירות החמורות לעבירות מס שעליהן קיים מנדלבליט שימוע לדרעי בחודש פברואר השנה. רק בחודש דצמבר 2021, הוא הודיע לדרעי על כוונתו להגיע עמו לעסקת טיעון, שבמסגרתה הוא ישלם קנס ולא ירצה עונש מאסר. כך גם לא תעלה שאלת הקלון בהתמודדותו לכנסת הבאה. עם זאת, אם יבקש דרעי להתמנות לשר, תעלה הסוגיה שוב בעקבות הלכת דרעי שקובעת שמי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול לכהן כשר.  

השבוע נפסק סופית בבית המשפט שדרעי, בכפוף לכך שיתרחק מהחיים הפוליטיים, יקבל מאסר על תנאי וקנס של 180 אלף שקלים. 180 אלף שקל זה קנס חסר משמעות לאדם שהונו והון משפחתו מוערך בעשרות מיליוני שקלים ומחזיק באימפריית נדל"ן. ובכל מקרה, נראה שדרעי לא מתכוון לכבד את חלקו בעסקה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. שימות כבר הדרעקי הזה.
    ומי שאמר פה שהוא נבחר על ידי 300 אלף…(לא נותן לי להגיב לאנשים כאן ישירות),כנראה בעצמו גם בחר בו וכאן הבעיה…שיש ציבור שלם בישראל שחושב שנציגות פוליטית זה כמו בחירות למועצת תלמידים…האפס הזה עושה צחוק מהבוחרים שלו כשהוא מתנהל ככה…ועולה על העצבים לכל שאר הציבור. זה לא יו"ר של מפלגה…זה נוכל. ובואו נתגבר על בנט כבר כן הוא לא משהו אבל לפחות לא משתחד בקלות…הכסף מהאקזיט מספיק בנתיים.

  2. אתה לא כותב שעל עבירות כאלו, זה נגמר בד"כ, אצל פקיד שומה, הכי הרבה נגמר בכופר.
    כך מעידים, פקידי מס בכירים.
    אם אתם נקראים שקוף, אז תכתבו על זה ששקוף חיפשו אותו, רק מי שלא רוצה לראות לא רואה.
    תהיו אמיתיים.

  3. א. הוא נבחר ע"י קרוב ל300 אלף איש, וזכותו לשרת אותם.
    ב. הוא אמר במפורש בבית משפט שזה מה שיעשה.
    ג. הכותרת אמורה להיות על עינוי הדין, והאישום המצוקמק.
    ד. לא ראיתי כתבה על גניהת הקולות הגסה של בנט… קצת יותר סננה לדמוקרטיה.
    ה. גילוי נאות: אינני ממצביעי ש"ס, אבל הסירחון שעולה ממערכת המשפט החל מסימון וחיסול פוליטיקאים ועד להתקפלות מול אפי נווה שהחזיק אותם בגרון, היא לכאורה הסכנה הדמוקרטית הגדולה היותר.

  4. ומאסר אחר כך. אם הדברים נכונים, חייבים להכניס את הנבל הזה לכלא לתקופה ממושכת.

  5. מקווה שזה יהיה לקח בהסדרי טיעון חדשים עם נציגי ציבור, לסגור חור זה כסעיף בהסכם. אם זה מה שדרעי עשה, קל וחומר ביבי יעשה אם לא יגבילו אותו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!