
ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרה מיארה לא תגיע לישיבת הממשלה שתעסוק בהדחתה, אך שלחה הבוקר (שני) מכתב לשרי הממשלה שבו המסבירה מדוע הליך פיטוריה אינו חוקי. היועמ"שית הזכירה כי הממשלה מבקשת להדיח את "התובעת הכללית" באמצע משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה עצמו ייעדר מהדיון כדי לשמר מראית עין של הקפדה על הסדר ניגוד העניינים שעליו הוא חתום.
עוד ציינה היועמ"שית במכתבה כי הממשלה שינתה את דרכי המינוי והדחתה תוך כדי תנועה ולכן הדחתה פסולה. בהרב מירה הוסיפה כי הממשלה מבקשת יועץ משפטי בעל נאמנות אישית ולא יועץ מקצועי וזאת בניגוד לוועדות המקצועיות שדנו בנושא. "הטענות שהעלה שר המשפטים מלמדות שהוא מחפש יועץ משפטי שיציית לממשלה ויכשיר עבורה הפרות דין כמו הימנעות מגיוס בני ישיבות, התערבות פוליטית בחקירות המשטרה ועוד", כתבה.
בתשובת המדינה לעתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין ההדחה, אותה הגישו שר המשפטים יריב לוין ושר התפוצות עמיחי שיקלי הובהר כי לא נמצא אף יועץ משפטי לממשלה לשעבר או שר משפטים לשעבר שהסכים להשתתף בוועדת האיתור – ולכן הוקמה ועדת שרים ייעודית בהרכב פוליטי מלא. גם אם הדחתה תאושר, צפויות להיות מוגשות עתירות דחופות לבג"ץ, שלפי ההערכה יורה על הוצאת צו על תנאי להקפאת ההחלטה, עד לבירור העתירה ופסק הדין שבעקבותיה.
מכתב-לשרי-הממשלה-4.8.25בהתייחס להליך הדחתה כתבה היועמ"שית במכתבה כי "זהו פסול משפטי מובהק של שקילת שיקול זר תוך 'סימון המטרה מסביב לחץ'. אם ניתן להחליף בזמן אמת כל כלל בכלל נוח יותר, המותאם לצורך הפוליטי הרגעי של הממשלה ולתוצאה המבוקשת, אין משמעות לכללים ולקביעתם. לפי גישה זו, אין בלמים על כוחה של הממשלה, כוחה בלתי מרוסן".
עוד כתבה היועמ"שית כי ההליך הפסול יפגע במוסד היועמ"ש לממשלה, וכי התוצאה ידועה מראש. "בעוד שההליך במתכונתו הנוכחית פסול מיסודו ואינו הולם את כללי המשפט המנהלי הבסיסיים, בהשתתפות בו בדרך שבה הוא מנוהל יש משום מתן לגיטימציה לפגיעה במוסד הייעוץ המשפטי לממשלה ולקיבוע הפגיעה בו".
בהרה מיארה מציינת כי "ההצעה מבקשת להחליף את תפיסת היסוד של הייעוץ המשפטי הציבורי בישראל שהוא ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי, בתפיסה של נאמנות אישית לממשלה. לפי תפיסה זו עובדי הציבור נדרשים לציית לממשלה, עד כדי מתן יד להפרת חוק. במסגרת תפיסת הנאמנות האישית, הצעת ההחלטה אינה מייחסת כל משקל לשיתוף הפעולה השוטף והנרחב בין הייעוץ המשפטי לממשלה לבין הממשלה בשלל עניינים המצויים בליבת המדיניות המוצהרת שלה. לעומת זאת, ההצעה מתמקדת במקרים שבהם הייעוץ המשפטי מילא את תפקידו כשומר סף והתריע מפני הפרות דין. מקרים אלה מוצגים באופן שגוי ומטעה כעילה לסיום הכהונה. המסר לעובדי השירות הציבורי – 'צייתו או שתודחו'".
בהרב מיארה מדגישה כי הממשלה שינתה את כללי סיום כהונת היועץ המשפטי בדיוק משום שלא הצליחה להדיח את היועצת המשפטית במסגרת הכללים שנועדו למנוע שימוש לרעה בסמכות ההדחה, כפי שנעשה כעת".
לפי היועמ"שית, משמעות המהלך היא הפיכת מוסד היועץ המשפטי לממשלה על תפקידיו השונים – ייעוץ משפטי לממשלה ליישום מדיניותה בגבולות הדין, ראש התביעה הכללית וייצוג המדינה בערכאות – לתלוי בחסדי הדרג הפוליטי. זוהי פגיעה אנושה בשלטון החוק, בשוויון בפני החוק, בזכויות אדם וביכולת מערכת אכיפת החוק להתמודד עם שחיתות שלטונית. מדובר בהסרת אחת מהמגבלות הבודדות והמרכזיות על כוחה של הממשלה הקיימות בשיטת המשפט הישראלית".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
2 Responses
עוד טיפשה ממש מבינה בחוקים תתקדמי לא יעזור לך גם לא בג״ץ יכול לעזור לך את תעופי
כיתת יורים לחיסול אדולף ביבי ושותפיו הנגלים והנסתרים