ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחירון ביטן לשחיתות: כמה הייתה עולה לכם עזרה מנבחר ציבור בעמדת מפתח?

הפרשיות שמפורטות בכתב האישום נגד יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן הן רבות מדי וחמורות מדי מלהכיל, ולכן יש צורך בכמה אמצעים להמחשה • עשינו לכם סדר בכל האישומים, ניסינו להמחיש בשיחה דמיונית, ולבסוף בנינו את "תעריפון ביטן" - זה המחיר ששילמו אנשים במציאות, על פי האישום, עבור סיוע של נבחר ציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כמה עולה עזרה מנבחר ציבור? ביטן, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כתב אישום חריף הוגש נגד ח"כ דוד ביטן. הוא מראה, לכאורה, כיצד נבחר ציבור יכול לבקש שוחד תוך ניצול הכוח השלטוני שלו ועוד להוציא על זה חשבונית – כאילו היה עסק לגיטימי לכל דבר. ביטן מואשם בתשעה סעיפי אישום הכוללים קבלת שוחד (מונח אנמי לאדם שדרש את השוחד), הלבנת הון והפרת אמונים. עסקיו הפליליים נפרשו על פני שורה של רשויות במרכז הארץ: הוד השרון, נתניה, תל אביב, ראשון לציון ועמק לוד. לקחנו את כתב האישום ודרכו אנו מבקשים לספר לכם על השיטה של ביטן, הסיאוב השלטוני וגם בונוס מיוחד: תעריפון ביטן לשחיתות שלטונית. 

עוד ב"שקוף":

איש סודו של ביטן המצוין בכתב האישום כ-מ.י, הוא בעל החנות "ל.ק רהיטים" שבין עיסוקיו, לפי כתב האישום, מכבסת כספים ליו"ר הקואליציה לשעבר. גם לכנסת עצמה ביטן הצליח להביא את השחיתות כשסידר ליזם נדל"ן פגישה עם שר התיירות לשעבר יריב לוין, העסיק את בתו של שותפו לפשע כעוזרת פרלמנטרית וקיים בלשכתו פגישות עם משפחת ג'רושי.

לביטן עומדת חזקת החפות. אבל גם אם לא יעברו מעשיו את הרף הפלילי, האירועים הללו מציגים תמונה מדאיגה על אדם שעדיין מסתובב במסדרונות השלטון ואפילו מכהן כסגן יו"ר הכנסת. 

זקוקים לסיוע במסדרונות השלטון? שלמו, ותקבלו גם חשבונית

מוטיב מרכזי שזור בסעיפי האישום והפרשיות שבהם ביטן היה מעורב: בקשה שיטתית של כספים עבור פעילות במסגרת תפקידו. וכדי להבין את השיטה שבה פעל ביטן בצורה פשוטה, תארו לכם את המקרה הבא: אתם בעלים של עסק בתל אביב או בראשון לציון ויש לכם בעיה עם הרשויות. זו יכולה להיות בקשה שלכם כקבלן בנייה להגדלת מספר דירות בפרויקט או ביטול חניות. או אם אתם בעלים של כל עסק אחר שחפץ בהקטנה של חבות המס שלו לשלטונות ואפילו טיפול בלחץ מים בחנות בבעלותכם (אמיתי). או נגיד שאתם יזמי תיירות ורוצים להקים מלון. 

תמיכה של משרד התיירות תעזור לכם, אז אתם זקוקים לפגישה עם השר. אתם פונים לסגן ראש העיר או ח"כ בבקשה לעזרה. וכך, בהסתמך על טענות הפרקליטות, מתחילה שיחה ברוח זו (שיחה שכמובן לא התקיימה במציאות אלא מבוססת על הטענות בכתב האישום): 

הוא: "אין בעיה חבר".

אתם: "תודה רבה!".

הוא: "יש איזה עניין קטן, זה יעלה לכם עשרת אלפים שקלים בעבור המאמץ שלי".

אתם: "מה? זה לא נראה בסדר".

הוא: "אל תדאגו. אין לכם מולי כלום. חבר שלי ידבר איתכם מחר ויסגור איתכם את הפרטים. הוא יחתום איתכם חוזה ויוציא לכם חשבונית – הכל כשר. יש לו חנות רהיטים אז הוא יכול לייעץ לכם על ריהוט המשרדים או שנרשום את זה על 'הבאת לקוחות לפרויקט', משהו כזה. אל תדאגו, הוא כבר יודע מה לעשות. המחיר הוא כמובן כולל מע"מ".

זכרו שאתם במצוקה. מהצד שלכם הרשויות מתעמרות בכם ותמורת סכום זעום יחסית מישהו יכול לפתור לכם את הבעיות. מה הייתם עושים?

זו אולי שיחה דמיונית אבל אם קוראים לעומק את כתב האישום נגד ביטן היא מבטאת באופן נאמן למדי כיצד התקיימו עסקאות השוחד שבהן לכאורה ביטן דרש כסף מבעלי עסקים עבור ביצוע פעולות שונות במסדרונות השלטון.

אותו בנקאי, שבפרשה מיוצג כ-מ.י, דאג לחתום על חוזים עם "הלקוחות" של ביטן והוציא להם חשבוניות עבור העברות הכסף. הוא ניכה את סכום המע"מ ורשם את הסכום שנזקף לביטן על פתק. את הכסף העביר לביטן בדרכים שונות ובמנות קטנות (ככל הנראה קנה לו דברים ושילם לאנשים שהוא צריך להעביר להם כסף). לא רק זאת, מ.י העמיד לביטן קו אשראי פתוח בתמורה לשירותים שונים שביטן העניק לו. 

תשעה אישומים עומדים נגד ביטן. תמצתנו אותם יחד עם כמה פרטים פיקנטיים, למשל כיצד הוא מסדר ליזם פגישה עם יריב לוין תמורת כ-23 אלף שקלים, ההידחפות לסיור של משרד התחבורה, הפניה למשרד המשפטים באחת הפרשיות ועוד מיני תופינים של שחיתות. 

אישום ראשון: ביטן מקדם פרויקטים של נדל"ן בת"א בתמורה לכסף

ד.ג, יזם נדל"ן, מבקש להגדיל את כמות הדירות שאושרו לו בפרויקט ברחוב גרשון ש"ץ בתל אביב מעשר דירות ל-14. הוא פונה למכרה שלו, פעילת ליכוד – מירב שמולי. שמולי מספרת לו שיש לה מי שיכול לעזור לו, תמורת תשלום – דוד ביטן וארנון גלעדי. שמולי פונה לביטן שפנה בתורו לגלעדי ויחד הם פעלו לקידום הגדלת מספר הדירות בפרויקט בתמורה ל-100 אלף שקלים: 40 אלף לביטן, 40 אלף לגלעדי ו-20 אלף לשמולי עבור התיווך. שמולי גבתה את הכסף והעבירה אותו בהזדמנויות שונות לביטן. 

"הלקוח", ד.ג, שהביאה שמולי לביטן המשיך לשאת פירות תקופה ארוכה וביטן נתן לו ליווי צמוד לפרויקטים שונים בתמורה לסכום של 285,300 שקלים שנפרשו על פני שנתיים. הכסף עבר דרך "הבנקאי", מ.י, שהוציא חשבוניות על שם חנות הרהיטים שברשותו, ניקה מע"מ והעביר לביטן את הכסף בהתחשבנות ביניהם. 

פרשה נוספת, לפי כתב האישום, שבה עזרו ביטן וגלעדי לד.ג בתמורה לכסף היא פרויקט ברחוב אלוף בצלות 10 בתל אביב, שם הם דאגו לצמצם את מספר מקומות החניה ולהרחיק פקחי עירייה מאתר הבנייה. גם במתחם מעונות הסטודנטים הם פעלו להקטנת הדירות והגדלת כמותן, כמו גם לקדם הליכי אישור בנייה. 

בפרשה זו, שבה ביטן כבר היה יו"ר הקואליציה, הוא עשה משהו מוזר. ביטן פנה למחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים כדי לבדוק איתם את הפרשנות המשפטית של עיריית תל אביב. כן, דומה שביטן רקם עסקאות מושחתות והיה מספיק יהיר לפנות למשרד המשפטים בנושא. אגב, הוא הצליח להביא לקיום דיון בנושא במשרד המשפטים ולבסוף לכופף גם את עיריית תל אביב. בנוסף ל-285,300 השקלים שקיבל, ביטן ביקש עוד 250 אלף שקלים שלא ברור אם ניתנו.

אישום שני: ביטן מצליח להוריד היטל השבחה ונדחף לסיור שטח

לפי כתב האישום, בזמן שהיה ביטן סגן ראש העיר ראשל"צ הוא פעל לשנות את גובה היטל ההשבחה שהייתה אמורה לשלם חברת "נתיבי היובל" בתחנת הדלק עין הקורא. העירייה הייתה סבורה כי החברה צריכה לשלם 3.5-4.5 מיליון שקלים. 

אך ביטן, בתמורה לכסף, הצליח להוריד את הסכום ל-880 אלף שקלים. תמורת זה ביטן סגר עסקה על סך 300 אלף שקלים, וקיבל לבסוף כ-336 אלף. במהלך הליווי ביטן דאג גם להידחף לסיור שטח של משרד התחבורה שנועד לקבוע את סידורי הכניסה לתחנת הדלק.

אישום שלישי: ביטן מקבל הבטחה לשתי דירות בשווי כולל של 3.2 מיליון שקלים 

אחת הפרשות הגדולות בכתב האישום היא פרויקט הדיור המוגן בראשון סנטר. בתמורה לשתי דירות (אחת לו ואחת לבנקאי שלו, מ.י) ששווי כל אחת מהן, לפי הערכות משרד המשפטים, כ-1.6 מיליון שקלים פעל ביטן לשינוי מספר הדירות בפרויקט, התמהיל שלהן וגודלן. הוא שאף להגדיל את היקף הדירות ליותר מ-180 כפי שאושרו אז.

למרות האישומים, עדיין סגן יו"ר הכנסת. ביטן, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משהבין שהסיכוי לכך קלוש שלח ביטן את הבנקאי, מ.י, לחתום חוזה חדש, שלוש פעמים נוספות, עם מהרדד שעבני שייצג את חברת "מסאא דיור". וזה אכן חתם על הסכמים חדשים שמותנים יותר בהצלחה לשינוי תמהיל הדירות מדיור מוגן לדיור רגיל ולא רק הגדלת מספרן. ביטן, שכבר נכנס בשלב מסוים לתפקידו כיו"ר הקואליציה, לחץ על ראש עיריית ראשל"צ, דב צור. לבסוף הפרויקט לא יצא לפועל בגלל חוסר כדאיות כלכלית. לפי כתב האישום ביטן קיבל כסף עבור עבודתו דרך הבנקאי שלו מ.י.

אישום רביעי: מתקדמים למאה ה-21? לא אם זה מפריע למי שמשלם לביטן

בתחילת שנת 2016 החלה לפעול בכל העיריות בארץ מערכת מקוונת להגשת תוכניות בנייה, לצורך מתן היתרים על ידי ועדות התכנון והבנייה. לפי כתב האישום, המעבר לעבודה באמצעות המערכת המקוונת הסב לאדם בשם אליהו נחום פגיעה כלכלית משמעותית, לאור עיכובים שיצרה המערכת במתן ההיתרים. 

נחום ביקש להפסיק את הפגיעה שנוצרה בשל השימוש במערכת המקוונת. ביטן, בזמן שהיה יו"ר הקואליציה, ביקש וקיבל עבור הטיפול בבעיה של נחום 60 אלף שקלים שהועברו דרך הבנקאי מ.י. ביטן ניסה לקבוע כמה פגישות בין נחום לבכירים במשרד האוצר אך ללא הצלחה.

אישום חמישי: ביטן מטפל בחוב ארנונה

שנת 2017, ביטן יו"ר הקואליציה. לחברת אמריקן סייף רום היו חובות של יותר מחצי מיליון שקלים לעיריית ראשל"צ. אלבט ביטון, נציג החברה, פונה לביטן ומבקש ממנו עזרה. ביטן מבקש עשרת אלפים שקלים תמורת הקטנת החוב ומצליח לשנות את סיווג העסק מאולם אירועים למחסן, ובכך להפחית את דרישת התשלום מהעסק. כדי לעשות זאת ביטן נפגש בהיותו יו"ר הקואליציה עם בכירים בעיריית ראשון לציון. החברה מצידה התמהמהה והסתבכה משפטית ולבסוף הוקטן החוב ב-54 אלף שקלים. 

אישום שישי: ביטן מציע לטפל בלחץ המים בסניף חצי חינם

2014, ביטן סגן ראש עיריית ראשל"צ, ולסניף חצי חינם בעיר יש בעיה מול הרשויות. הסניף לקח שטח של מחסן והפעיל בו סניף. בתמורה לחריגה, העירייה דרשה היטל השבחה מחצי חינם. לפי כתב האישום, ביטן מבקש עבור הטיפול בבעיה 40 אלף שקלים, שמועברים הפעם, באופן חריג, דרך עמותת הפינג פונג העירונית. ביטן מצליח להכשיר לסניף גם שימוש בחניות תמורת תשלום של הרשת לעירייה.

"הלקוח" כנראה היה מרוצה ובשנת 2017 הוא פונה לביטן כדי לטפל בבעיית לחץ מים בסניף, דרך נציגתו ליהי סונק קופרלי. ביטן ביקש עשרת אלפים שקלים לטיפול בבעיה אבל אלו לא הועברו לבסוף, לאחר שקורפלי הבריזה לבנקאי של ביטן מהפגישה.

אישום שביעי: ביטן מסדר ליזם תיירות פגישה עם השר – הפגישה הוצנעה

איש עסקים בשם מאיר מנקוביצקי מבקש לבנות מלון בשכונת עיר ימים בנתניה. הוא פונה למכר שלו, יצחק ג'דע, שמתרברב בהיכרותו עם יו"ר הקואליציה ביטן. מנקוביצקי מתמודד במכרז על שטח אחד במתחם וזוכה. כדי להגשים את הפרויקט הוא מבקש לקבל מכרז קרקע נוסף בצמוד למכרז הראשון. מנקוביצקי מבקש עזרה מג'דע אל מול משרד התיירות וזה נעתר לבקשתו, תמורת 100 אלף שקלים. 

ג'דע פונה לביטן שיסדר למנקוביצקי פגישה עם שר התיירות, יריב לוין. ביטן מסכים – תמורת כסף. הפגישה אכן התקיימה בתאריך 29.5.2017. בהמשך קיבלה החברה גם את תמיכת משרד התיירות בחברה ובפרויקט. ביטן קיבל עבור פעולותיו 23,400 שקלים.

הקטע המדהים הוא שהפגישה מופיעה ביומן של יריב לוין, שר התיירות דאז. אבל לא בדרך שבה הייתם מצפים לראות אותה. ביומן של לוין הוסתרה המהות שלה וכל מה שמצויין בה הוא "פגישה עם ביטן". ביטן מכר את הפגישה הזו תמורת בצע כסף. שר התיירות יריב לוין הסתיר את מהותה מהיומן. היום הפגישה הזו קשורה בפרשיית שחיתות חמורה. פנינו ללוין ושאלנו למה הפגישה הזו לא צוינה ביומן באופן הראוי. מלוין לא נמסרה תגובה.

הפגישה סומנה – בצורה מטעה. מתוך היומן של יריב לוין.

אישום שמיני: הטובות שעשה ביטן למ.י בתמורה לשירותיו

מ.י לא חיפש רק להגדיל את המחזור העסקי שלו. נראה שהוא וביטן ניהלו מערכת יחסים מושחתת ופלילית. מ.י הלבין לטובת ביטן, לפי כתב האישום, 715 אלף שקלים בין 2013-2017. הכנסה צדדית של כ-143 אלף שקלים. להזכירכם, בזמן שהיה סגן ראש עיר ולאחר מכן יו"ר הקואליציה. 

ההתחשבנות בין מ.י לבין ביטן נעשתה על ידי פתקים שעליהם לא צוין שמו של ביטן במפורש, והתיעוד ההיסטורי שלהם הושמד בכל פעם שהכינו פתק חדש. בנוסף, מ.י היה מסיע את ביטן ממקום למקום, עזר לו בארגון חתונת בתו ואף טס איתו לחו"ל (אולי כך גם העביר לו חלק מהכסף).

ביטן בתמורה העסיק את בתו של מ.י כעוזרת פרלמנטרית, וגם עזר להרחיק מביתו ביישוב משמר השבעה פקחי בנייה לאחר שזה ביצע עבירות בנייה במקום. כדי לעשות זאת ביטן שוחח עם יו"ר המועצה הקודם, דוד יפרח. ביטן אף עזר למ.י בעסקיו על ידי סיוע בזכייה במכרז בניית תשתיות, ניסה להרחיב את היקף העבודות ואף סייע בהסדרת תשלומים שהייתה חייבת לו עיריית הוד השרון. הוא עשה זאת על ידי האיום כי ענייני העיר לא יקודמו בוועדת הכספים. 

ולא רק זאת. גם מקורבים למ.י נהנו משירותיו של ביטן. ביטן נפגש עם משפחת ג'רושי כדי לקדם חיבור חשמל למבנים לא חוקיים, לקדם קאדי המקורב למשפחה ואף פנה למשרד הפנים כדי להכניס לישראל קרוב משפחה עם אזרחות ירדנית, כזה שסורב כניסה. חלק מהפגישות התקיימו בלשכתו של ביטן בכנסת ולחלק הזמין גורמי מקצוע שונים כדי לטפל בעניינים.

אישום תשיעי: פירוט העלמות המס של ביטן 

אם כל זה לא מספיק, בפרקליטות מאשימים את ביטן גם בעבירות מס ומצרפים טבלה של ההכנסות שהעלים – 586,850 שקלים.

בונוס: המחירון המלא ל"ביטן שחיתות שלטונית"

בגלל כמות הפרשיות והשיטה הסדורה שבה פעל ביטן לדעת הפרקליטות, אפשר ללמוד מתוך כתב האישום כמה תעלה לכם, בתעריף ביטן לשחיתות שלטונית, עזרה מנבחר ציבור שנמצא בעמדת מפתח.

המחירון המלא

למרות כתב האישום החמור דוד ביטן מכהן, גם בימים אלו כחבר וסגן יו"ר הכנסת מטעם סיעת הליכוד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

12 תגובות

  1. והיום ה-10 לינואר 2023, מועמד ליו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת.
    כולם גונבים, מרמים, מקבלים שוחד, משחיתים כל חלקה טובה, הכל מראש המקפצה.
    בלי בושה. מופעים בכל האולפנים כגבירים בראש מורם, כאילו הם חתנים ביום חופתם. זו הנורמה?

    1. ראש ממשלה עם כתבי אישום.
      אשת ראש הממשלה עבריינית מורשעת.
      שר פנים ובריאות,פושע מורשע פעמיים (בינתיים).
      שר המשטרה עבריין מורשע.
      והשאר , עדיף להדחיק

  2. הכתב כותב הקריין מקריין והחשוד מסתובב כאילו כלום
    איך ? איך?
    מדינת זימבבואה

  3. זו פרצופה של המדינה!!!כל הקשורים לפרשה נשפטו והואשמו!!!פרט "לצדיק" ביטן!!!!

  4. אתם ממש מצחיקים נראה לכם זה מה שמצאו יש עוד מלא דברים שמ.י לא פתח מתקופת היותו של ביטן יושב ראש הועדה לבנין ראשון לציון וסגן ראש העיר ויש משפחת קבלנים גדולה בראשון לציון שכנראה משלמים על זה שלא יכנסו אותם לסיפור אם כל הטבות הבניה שקיבלו בשנים האחרונות

  5. פשוט מחריד. כמה האנשים הללו בזויים ולא ראויים לייצג אותנו בכנסת ישראל, אם האישומים יתבררו נכונים בביהמ"ש אני מקווה שהוא יישב שנים ארוכות בכלא למען יראו וייראו.

  6. מה היה התעריף המקובל לחברי מרכז המפלגה? לא היתה הנחה? וכל הכבוד למפלגת הליכוד שהביאה את הנציגים האמיתיים שלה לכנסת.

  7. הורג אותי שאני לא מופתע שהוא ממשיך "לעבוד". זו הנורמה. שחיתות יומיומית ואף אחד לא נענש, אפילו לא מפוטר, כמעט לעולם. לא פלא שאנשים כאלה ממשיכים להגיע לשם, זה ממש משתלם.

      1. אתם מפרסמים את החטאים של ביטן שיושב באופוזיציה בזמן שויתר על החסינות ועדיין אין פסק-דין נגדו. מה עם בנט ראש הממשלה המכהן שגנב מיליונים וגם חילק למקורביו, מה עם ליברמן שר האוצר שקבר בין השאר את ח"כ פאינה ושבבנק של ביתו בת ה-21 היו מופקדים מיליונים, מה עם הפדופיל ברק שטען בתקשורת ש"לנציבות המדינה אין מעמד לבדוק את הכספים שקיבל" ושחשב הכנסת דרש ממנו וסתיו שפיר להחזיר 8 מיליון. מה עם זהבה גלאון שמשכה 180 אלף ש"ח בצורת שכר בסחיטה, הרצוג בפרשת העמותות של ברק וזכות השתיקה. ציפי לבני והמליונים שנעלמו מקדימה. מה עם גנץ "המימד החמישי" והמניות של חב' הסייבר דיפ אינסטינקט שעובדת עם משרד הביטחון … ועוד ועוד…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!