ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עסקת דרעי סיכמה מריחה של 5 שנים: מה יהיה עם ליצמן?

ההליכים הפליליים בעניינם של נבחרי ציבור בשנים האחרונות מתמשכים באופן בלתי סביר וגורמים עוול לנאשמים והחשודים - אך גם מעוותים את הצדק • עו"ד אביה אלף: "נראה ככרוניקה של סגירת תיקים ידועה מראש" • תמונת מצב: האישומים שהתכווצו והתרככו, ה"דגירה" על התיקים הנפיצים והזמן (הרב) שעבר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רק האחרון בשרשרת המריחות. מנדלבליט ודרעי (צילום: פלאש 90)

עסקת הטיעון שעליה סיכמו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ויו"ר ש"ס אריה דרעי היא עוד ציון דרך במריחת הזמן האינסופית של היועץ בכל הנוגע להליכים פליליים נגד אישי ציבור. זו תמונת המצב בכל אחד מהתיקים הבולטים ביותר שעל שולחנו של היועץ שעומד לפני סיום תפקידו – נגד חיים כץ, יעקב ליצמן ודרעי.

עוד ב"שקוף":

אביה אלף, יו"ר התנועה לטוהר המידות ומחברת הספר "תיק ליברמן" שמתאר איך נמרח ההליך המשפטי בעניינו של יו"ר ישראל ביתנו, הסבירה בשיחה עם "שקוף" את התופעה. "משך הזמן הארוך לקבלת החלטה בעניינו (של דרעי) בעייתית מאוד ומשקפת לצערי תסמונת שתקפה לחקירתם של אישי ציבור נוספים", אמרה. "לפעמים יש בכך כדי לסמן כרוניקה של סגירת תיקים ידועה מראש. אבל אני מקווה שאני מתבדה". 

ממרמה – ועד עבירות מרוככות וויתור על הקלון

מריחת ההליך בעניינו של דרעי החלה במרץ 2016, אז פורסם דבר תחילת החקירה הפלילית נגדו. כשהמשטרה סיימה את עבודתה באוגוסט 2018 היא המליצה על הגשת כתב אישום. תשעה ירחים נוספים עברו עד שהפרקליטות הביאה את ההכרעה לפתחו של היועמ"ש, עם המלצתה להעמידו לדין בגין מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. 

"אם מישהו מעלה על דעתו שהוא יקבל כסף בסכום גדול ובתמורה לזה הוא יעביר הצעת חוק למען בעל האינטרס –  זה שוחד. גם לחבר כנסת, לא יעזור כלום. לא צריך להפוך את זה לעיר מקלט לעבריינים"

היועמ"ש מנדלבליט, פברואר 2020

בהמשך התרככו העבירות החמורות לעבירות מס שעליהן קיים מנדלבליט שימוע לדרעי בחודש פברואר השנה. רק עכשיו, בחודש דצמבר 2021, הוא הודיע לדרעי על כוונתו להגיע עמו לעסקת טיעון, שבמסגרתה הוא ישלם קנס ולא ירצה עונש מאסר. כך גם לא תעלה שאלת הקלון בהתמודדותו לכנסת הבאה. עם זאת, אם יבקש דרעי להתמנות לשר, תעלה הסוגיה שוב בעקבות הלכת דרעי שקובעת שמי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול לכהן כשר.  

פרשת השוחד של כץ מתמוססת לאיטה 

אבל זה לא האירוע התמוה היחיד שקרה לאחרונה בגזרת נבחרי הציבור ותיקיהם הפליליים. גם חבר הכנסת חיים כץ זכה להסדר מקל.

איך הטענה "זה שוחד" הידרדרה לעבירה מרוככת? חיים כץ (צילום ארכיון: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

כדי להבין מדוע אנחנו מכנים את האירוע תמוה, יש לשים לב לדבריו של מנדלבליט עצמו בדיוני החסינות של כץ, כשביקש וקיבל אותה בפברואר 2020. "אם מישהו מעלה על דעתו שהוא יקבל כסף בסכום גדול ובתמורה לזה הוא יעביר הצעת חוק למען בעל האינטרס –  זה שוחד", אמר אז היועמ"ש. "גם לחבר כנסת, לא יעזור כלום. לא צריך להפוך את זה לעיר מקלט לעבריינים".

מנדלבליט חשב אז שכץ ביצע עבירת שוחד, אף שכבר בדיוני החסינות הוא הואשם "רק" במרמה והפרת אמונים. כץ הואשם בכך שעזר לחברו – איש שוק ההון מוטי בן ארי – בקידום חקיקה בכנסת, בניגוד לחוק ותוך כדי ניגוד עניינים חריף. 

דבריו של מנדלבליט בדיוני החסינות של חיים כץ

החקירה בעניינו של כץ החלה בכלל במאי 2016, ורק שנה אחר כך סיימה המשטרה את עבודתה והעבירה את מסקנותיה לפרקליטות. מיולי 2017 ישב התיק בפרקליטות. גם לאחר שהיועמ"ש כבר החליט במאי 2018 על הגשת כתב אישום בגין שוחד, לקח לו חצי שנה לקיים את השימוע ועשרה חודשים נוספים כדי להחליט להפחית את העבירה למרמה והפרת אמונים.

בפברואר 2020 קיבל כץ חסינות מהכנסת. למנדלבליט הייתה האפשרות להגיש כתב אישום חדש כבר חודש אחרי כן, בגלל פיזור הכנסת, אבל הוא נמנע מכך. זאת חרף העובדה שכץ כבר נחשד בעבירות נוספות של העלמת מס. לאחר גרירת רגליים אינסופית מול בג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון, החליט מנדלבליט לגרד עבירה מתחתית ספר החוקים לטובת הסדר הטיעון וכך הידרדרה עבירת השוחד ל"קשירת קשר להשגת מטרה כשרה באמצעים פסולים". הסדר הטיעון עוד ממתין להכרעת בית המשפט. 

תיק ליצמן ייסגר או יתגלגל למחליף?

ויש אדם אחד נוסף בכנסת שמחכה לשימוע של מנדלבליט כבר שבעה חודשים – ח"כ יעקב ליצמן. ליצמן מואשם במרמה והפרת אמונים. לפי חלק אחד של כתב האישום, הוא ניסה לכאורה להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו. ליצמן ניסה, על פי האישום, למנוע את הליכי סגירת המקום לאחר שנמצאו בו בעיות תברואה שהביאו לתחלואה של מספר אנשים.

גם התיק שלו יסתיים בעסקה? ליצמן (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

בפרשה אחרת ניסה ליצמן לכאורה להשפיע על חוות דעתם של עובדי משרד הבריאות ביחס לכשירותה הנפשית של מלכה לייפר, לפני שהוסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות. כל זאת, בעיצומו של הליך ההסגרה.

האם גם התיק הזה יסתיים בעסקת טיעון? האם מנדלבליט יעביר את ההחלטה הזו למחליפו בתפקיד שייכנס בעוד כחודשיים? ימים יגידו. 

יכול להיות שהחלטתו של מנדלבליט נכונה בכל אחד מהתיקים. אבל מריחתם האין סופית מתגלה כעוול לא רק לנאשמים והחשודים, אלא כנראה שגם לצדק. למתבונן התמים מהצד קשה להבין: כיצד אמירה כמו "זה שוחד" הופכת בסופו של דבר ל"השגת מטרה כשרה באמצעים פסולים"; ואיך אדם שכבר הורשע וישב בכלא על עבירות של שחיתות שלטונית מקבל עסקת טיעון שתאפשר לו לחזור שוב לחיים הפוליטיים עוד לפני שיתייבש הדיו על מסמך ההחלטה.  

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אף אחד מאיתנו לא היה רוצה שעננה של שחיתות שלטונית תרחף מעל ראשו זמן רב ושמו יוכתם. ומעבר לכך, לציבור הבוחרים מגיע לדעת אם אפשר לסמוך על נבחרי הציבור שלהם כשאלו עוסקים בקופה הציבורית.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

היועמ"ש הבא חייב להגביל את משך הזמן של החקירות, לאזרח הקטן וגם לנבחר הציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. לא הבנתי, מנדלבליט החליט שלא לחקור אך הפרקליטות אשמה במשהו? נשמע לי מבולבל.

  2. מהרשימה נשמט לפחות אחד – בני גנץ, שהיועץ תוקע את ההחלטה לפתוח בחקירה נגדו.
    הסיבה היא שהפרקליטות רוצה להפחיד את נבחרי הציבור ולא באמת לחקור את העבירות שביצעו או לא. נכון, נבחרי ציבור מושחתים הם בעיה, אבל מצב בו מערכת אכיפת החוק מעוניינת לנצל את כוחה בשביל להשתלט על המדינה (וזה המצב הנוכחי) הוא בעייתי עוד יותר.

  3. הקומבינה של מנדלשליכט עם דרעי הגיעה מייד לאחר החלטת בגץ הרקובה בעניין רפי רותם. מי שלא יודע, בגץ קבע כי החלטות הפרקליטות להעמדה או אי העמדה לדין אינן נתונות לביקורת שיפוטית. כלומר מהיום והלאה אין לבית המשפט כל סמכות לבקר את הפרקליטות. שזה דבר מדהים. כל משרדי הרשות המבצעת נתונים תחת ביקורת שיפוטית חוץ מהפרקליטות. מנשלשלכיט הטייח הלאומי, מייד הפנים את החלטת בית המשפט העליון בעניין רפי רותם, ורץ לסגור עסקה, שנרקמה במשך תקופה עם העבריין המורשע בוגר כלא רמלה, אריה דרעי.
    תומר ועידן, דרושה התייחסותכם כאן בשקוף, להחלטה הרקובה הזאת של בית המשפט העליון. מיותר לציין אבל השופטים, שישבו בדין – רובם בוגרי הממסד הפרקליטותי המנוון והרקוב.

  4. אם אני אעשה עבירה פלילית הם לא יחכו שנים עד לתחילת המשפט ואז יסגרו משהו "בקטנה".
    שולטים בנו קפיטליסטים וחזירים. אין תקווה

    1. אולי תוכלי לקבול על אי שוויון בפני החוק ותזכי גם את להנחה שדרעי זכה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!