ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למרות לחצי הלוביסטים: הכנסת אישרה את המס על משקאות ממותקים

ח"כים הקריאו דפי מסרים של חברות משקאות – ואף קראו ליצרנים לעתור לבג"ץ • אך אם לא יהיו הפתעות בשבוע הבא – החל מינואר ימוסו משקאות עתירים בסוכר • בזכות האופוזיציה: שליש מהכנסות המס יוקצו ישירות לטיפול בסוכרת ובהשמנת יתר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, בדיון אישור המס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עם הדיאט והזירו בפנים וחרף לחצים אדירים – מס הסוכר אושר אתמול (שלישי) בוועדת הכספים בכנסת. התעשייה שלפה כל טריק אפשרי מהשרוול כדי להפיל את המס – מתלונות על יוקר מחיה ופיטורי עובדים צפויים, דרך טענות לפגיעה באוכלוסיות מוחלשות ומחקרים ממומנים ועד ניסיון להציג שכירי חרב מטעם התעשייה כאנשי מקצוע. גם בדיון היום אפשר היה לשמוע את טיעוני הלוביסטים בתוך דברי הח"כים מהאופוזיציה.

יחד עם זאת, הח"כים המתנגדים הצליחו לרשום הישג חלקי שיועיל עם הציבור: לאחר שזעמו על כך שהמס הוא למעשה תכנית של האוצר לחיסול הגירעון, ודרשו כי כל ההכנסות יוקדשו אך ורק לטיפול במגיפת סוכרת – הושגה פשרה לפיה 120 מיליון ש"ח יוקדשו באופן יעודי לתכנית להפחתת צריכת סוכר. סכום זה מהווה שליש מההכנסות המשוערות.

לחצי הלוביסטים – מעקב שקוף:

החל מהאחד בינואר 2022 משקאות ממותקים יעלו בשקל לליטר, ומשקאות הדיאט ב-70 אגורות ליטר. בדיון הוחלט סופית להחריג את משקה הענבים (תירוש) מהמס – לדברי הוועדה הוא מהווה חלק ממסורת החג היהודי ומשום כך שינוי במחירו לא ישפיע על הצרכנים. בנוסף נקבע שהמס לא יחול על חנויות ודוכנים שמוכרים מיצי פירות שנסחטים במקום. 

פרטי המס המלאים
משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 1 ₪ לליטר משקה או 6 ₪ לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.
כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 ₪.
משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 0.7 ₪ לליטר משקה, 4.2 ₪ לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.
כלומר, על פחית דיאט קולה של 330 מ"ל יחול מס קנייה בשיעור 23 אגורות ועל בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יחול מס קנייה בשיעור 1.05 ₪.
פעולות המחייבות בתשלום מס הן מילוי ואריזה של משקאות מתוקים. עם זאת, הכנת משקאות בבית אוכל לבקשת צרכן בעת מכירתם או הכנת משקאות בעסק הסעדה לצורך הספקתם לצריכה מחוץ למקום הכנתם לא ייחשבו לפעולות ייצור המחייבות במס קנייה.
השיעורים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן.

בד בבד, הוחרג מיץ שיש בו פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל – מיץ לימון. במידה שימצאו מיצים נוספים עם כמות כזו של סוכר, הם יוחרגו תוך תיקון הצו בוועדת הכספים. הצבעה נוספת על התנגדויות (רוויזיה) שהייתה אמורה להיערך היום (רביעי) נדחתה – מלשכתו של יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר מסרו כי עדיין לא קיבל תשובות מספקות, והיא תיערך רק בשבוע הבא. עד שלא יסיימו איתה – הסיפור לא גמור רשמית, אך לא צפויים אירועים חריגים.

לאורך הדיונים היו לחצים וחילוקי דעות גם בתוך הקואליציה, אך רובם נפתרו לפני ההצבעה. לבסוף רק ח"כ אימאן חט'יב יאסין מרע"מ הצביעה נגד המס לצד חברי האופוזיציה. 

חכ אימאן חט'יב יאסין (מימין). היחידה מהקואליציה שהצביעה נגד המס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"זו עילה לבג"ץ"

הדיון בוועדת הכספים היה טעון ויצרי. ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) טען לאורכו כי מס הסוכר יוביל לפיטורי עובדים, אף שמחקר של הכנסת גרס אחרת. אזולאי גם ביקש שיסמנו קודם את משקאות הדיאט ורק אחרי כמה שנים יעברו למיסוי, והעלה את נושא משקאות האנרגיה לאחר פניית החברות אליו. "דיברתי עם קולה, טמפו ואחרים. אני מדבר עם כולם", אמר אחרי הדיון ל"שקוף", "בדקתי את זה עם אנשים והבנתי שספורטאים שותים את המשקאות האלו". 

ח"כ אזולאי גם הקריא בדיון דף מסרים שהעביר לו אלברטו פסח, בכיר באסם-נסטלה לגבי מחיר הסירופים והתרכיזים הצפוי לעלות ולהשפיע על משקאות כמו ויטמניצ'יק. "כן הקראתי", אישר, "דיברתי על זה גם עם החבר'ה של גן שמואל ובעלי חנויות ועשיתי בדיקה קודם בעצמי לטענות האלו. אני מדבר עם כל מי שאני יכול ככל שידי משגת".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס. "אני מדבר עם כולם" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, חברי הכנסת אזולאי וח"כ יעקב אשר מיהדות התורה זעמו על כך שהצו לא חל על חנויות שמוכרות מיצי פירות, בניגוד למיצים המיוצרים במפעל. "אני רוצה להבין מה ההיגיון שעומד מאחורי העובדה שבחנות הוא מוכר ליטרים שלמים ואתה לא ממסה אותו, ואת המיץ מהמפעל אתה כן ממסה", שאל ח"כ אזולאי. בתחילה נציגת משרד הבריאות טענה כי הסיבה היא תהליך הפסטור של המיץ, אך לאחר מכן נציג רשות המסים הסביר כי "אין יכולת לאכוף כל דוכן שפותח באמצע הרחוב ולהפוך אותו לעבריין".

לטענת ח"כ אשר זו פגיעה בעיקרון השוויון: "אני אומר ליצרנים – זו עילה לבג"ץ על הצו". נציג רשות המיסים התעקש כי אין בעיה חוקית וציין כי "הסוגייה הזו נדונה עם היועץ המשפטי לממשלה".

אחרי מאבק: כשליש מהכנסות המס יוקצו לטיפול בסוכרת 

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת אמר שהוא מודע לנזקים של הסוכר, אבל טען שלא צריך להעלות את יוקר המחיה: "מס זה כלי לא נכון. אנחנו מתנגדים להעלאת מחירים באמצעות מיסוי". בנוסף טיבי ביקש שהכסף שייכנס מהמס לקופת המדינה יוקדש לתזונה בריאה, פריסת ברזיות וכדומה. ח"כ אופיר כץ מהליכוד קרא לחברי הוועדה להצטרף לחקיקה הפרטית שהוא מקדם לפיה כלל הכספים שיכנסו כתוצאה מהצו לקופת המדינה יוקדשו לסיוע תזונתי לאוכלוסיות מוחלשות בתחום המאבק בצריכה מופרזת של סוכר.

ח"כ אופיר כץ מהליכוד. יגיש הצעת חוק להשקעת כספי המס בפריפריה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לצד טיבי וכץ חברי אופוזיציה נוספים כמו משה גפני התנגדו נחרצות לכך שהמס יהפוך לכלי של משרד האוצר לכיסוי הגירעון ודרשו שיוקדש כולו למהלכים משלימים מטעם משרד הבריאות. לבסוף הושגה פשרה: 120 מיליון ש"ח מתוך הכנסות המס, שצפויות להגיע לכ-380 מיליון שקל בשנה, יוקצו למניעה ולטיפול במחלת הסוכרת ובהשמנת יתר. מדובר על כשליש מההכנסות. בנוסף בנק ישראל יקיים מחקר מעמיק על השפעת המס על הצרכנים ומעבר למוצרים אחרים.

"מעדיפה לשתות מיץ מלאכול לוקשים"

בדיון ח"כ קרן ברק לא התנצלה על כך שהטעתה את הציבור בדיון הקודם ביחס למיצי הפירות וערכם התזונתי, על אף שטענותיה הפכו לבדיחת רשת בטוויטר, והמשיכה להתנגח בנציגת משרד הבריאות. היא הציגה כוס מיץ תפוזים ואמרה: "אני מעדיפה לשתות מיץ מלאכול את כל הלוקשים. צריך לעשות הסברה במערכת החינוך ולשבת בוועדת החינוך ולהבין איך עושים זאת. לא כופים מלמעלה. זאת גישה פטרנליסטית. תנסו לשבת ולשכנע ולא לצקצק. התפקיד שלנו זה לשאול שאלות. אנחנו בהבדל מכם נבחרנו על ידי הציבור. כל התדרוכים והפרובוקציות מתהפכות עליכם".

בהמשך לדרישות שלה ושל ח"כים נוספים להחריג את המיצים הטבעיים, במשרד הבריאות הבהירו שוב את ההבדל בין אכילת פרות לשתיית פירות. לדברי פרופ' אנדוולט, מי ששותה מיצי פירות בעיקר מכניס לגופו את סוכר הפרי. מחקרים, לדבריה, מראים כי שתיית מיצים מרובה עלולה להוביל למחלות דוגמת סוכרת וסרטן. זאת בעוד שבעת אכילת פירות שלמים אנחנו מכניסים לגוף רכיבי תזונה חיוניים, וגם רמת הסוכר בדם לא עולה בחדות בשונה משתיית מיץ.

מתוך מצגת משרד הבריאות

מדוע נלחמה מגישה בערוץ 14 לטובת הדיאט?

הלחצים – אותם סיקרנו בחודשים האחרונים בהרחבה – לא פסקו לרגע. ל"שקוף" נודע כי דמות נוספת פעלה לאחרונה לטובת משקאות הדיאט – מגי טביבי, מגישת חדשות בערוץ 14. טביבי פנתה ליו"ר ועדת הכספים ולראשי אגודות סטודנטים במטרה להחריג את הדיאט. כשפנינו אליה הכחישה, אך לאחר מכן חזרה בה והסבירה שהיא פועלת למען סטודנטים וחיילים. טביבי טענה בשיחה איתנו כי היא מסתמכת על מחקרים שמראים שדיאט פחות מזיק – אך לא שלחה לנו את המחקרים המדוברים. לדבריה איש לא משלם לה על כך. 

מגי טביבי. ניסתה להילחם במיסוי משקאות הדיאט (צילום: צילומסך מתוך שידורי ערוץ 14)

"בשבועות האחרונים ניהלנו קרב עיקש נגד הלוביסטים של קוקה קולה", מסרה עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה לובי 99 שעבדה מאחורי הקלעים מול הח"כים לשכנע אותם בצורך במס. "שמחים שהיום מס קוקה קולה עבר. זה צעד חשוב למען ההגנה על בריאות הציבור".

למרות הלחצים מכל הכיוונים, בעיקר סביב משקאות הדיאט, יו"ר הוועדה קושניר קיים דיונים מעמיקים בנושא. באחד האירועים הזכורים משבוע שעבר, הדרישה לגילוי נאות מטעם ח"כ קושניר ובעידוד לובי 99, חשפה לוביסט של קוקה קולה הציג עצמו כמנהל מרפאת פליטים. 

לצד הלוביסטים, חברי הכנסת הקשיבו למומחים בלתי תלויים שהגיעו לדיונים כמו נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא דורית אדלר ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור חגי לוין. 

בעד המס הצביעו לבסוף: ולדימיר בליאק, נירה שפק, יעל רון בן משה, ריידה זועבי, בני בגין, נעמה לזימי, עידית סילמן, אלכס קושניר. נגדו הצביעו אימאן חט'יב יאסין, יצחק פינדרוס, ינון אזולאי, אופיר כץ, אחמד טיבי, אוסמה סעדי.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

נדגיש: זה מס ולא איסור על המשך צריכת שתייה – גם עם מאה כפיות סוכר. כל אחד ימשיך להכניס לגופו מה שיחפוץ. אבל המספרים מחייבים פעולה. בישראל ישנם יותר מחצי מיליון חולי סוכרת, כל ילד שלישי בישראל יפתח סוכרת שתוביל לחיים של סבל וייסורים. ב-2017 נכרתו כ-1,200 רגליים בשל המחלה. הרעיון הינו לייקר את המחיר כך שישקף – קצת יותר – את העלות האמיתית של צריכתו ובעיות הבריאות שהוא גורם. כמו בטבק.

למה? כי כולנו כיום משלמים את המחיר: במחקר של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות והמוסד לביטוח לאומי מ-2018 נמצא כי ההוצאה על חולי סוכרת בקופת חולים כללית, מהווה 33% מההוצאה הכללית, בעוד ששיעורם באוכלוסיית המבוטחים המבוגרים היא 13% בלבד. כ-14% מההוצאה הכללית של קופת החולים מיוחסת למחלת הסוכרת.

התחזית ל-2040: גידול של 55% בשכיחות הסוכרת ועליה של כ-20% בהוצאות – שכולנו, גם מי שאוכל בריא – ישלם.

זה לא הכל. סוכרת היא גורם המוות השלישי בישראל (2018). דמיינו אלונקה חדשה שיוצאת לדרך מדי שעה וחצי. זהו היקף המתים מהתופעה.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

המס הוא רק שלב ראשון למלחמה במגפה – כפי שהציעו הח"כים בדיון, כדאי "לצבוע" את כלל ההכנסות מהמס לטובת עידוד שתיית מים והתקנת ברזיות וקולרים. ההכנסות יכולות גם לשמש להסברה או למימון הכשרות לרופאים בנושאי תזונה. בכל מקרה, המס כבר בצורתו הנוכחית עשוי לסייע בקרב על שינוי התודעה – בדיוק כפי שקרה בימים הראשונים שבהם החלו להתברר ממדי הנזק של הטבק. ובנימה אישית: הנה הצעדים שלקחתי על עצמי כדי להיגמל מסוכר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. לא לקנות פשוט מאוד .הם יורידו את המחיר זה עניין כספי.קודם להטיל מס על חכים שבולסים בורקס זה מסוכן לבראיות גם.אבל לדאוג שישלמו ממשכורתם הענקית

  2. לא מסכים איתך.. זהו מס שנעטף בעטיפת שוקולד תחת המילים בריאות הציבור כדי לשווק אותו יפה, כשמטרתו למעשה היא אחת לממן תקציב עם כספים קואליציונים אישיים לחכי"ם בממשלה רזה ושרידותית ו-22 חכי"ם נורבגים מבוזבזים.
    בנוסף אם אתה רוצה לדאוג לשלום האזרח, תעודד אותו ותתמרץ אותו על ידי מענקים לשגרת חיים בריאה יותר. אל תחנך אותו על ידי סנקציות ומיסים. אתה מצמצם את חופש הבחירה שלו וזה בעיני פחות דמוקרטי.

  3. די נו. חצי מהמיסים שלנו הולכים לכיסים של עסקנים וקומבינטורים שמתעשרים מכספים ציבוריים בלי לעבוד. והעיקר להגיד אין כסף אין כסף. יש מלא, הוא פשוט הולך לכיסים פרטיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!